Annons

Import

Produkter
(logga in för att koppla)
Till ni som tycker att det är stöld att köpa en skattad kamera i USA och ta in den i Sverige utan att skatta för den igen. Är ni dumma på något sätt?
Nu bryr jag mig inte om detta men jag skall iaf försöka förklara.

På vilket sätt skulle svenska skattebetalare lida av om någon skulle köpa en kamera och inte betala moms på den i Sverige?
Statskassan förlorar intäkter, pengar som behövs i den aldrig sinande byråkratin.

Den personen hade förmodligen ändå inte köpt någon kamera i Sverige eftersom ekonomin uppenbarligen är en viktig faktor.
Nej, men en stor del av pengarna hade garanterat använts ändå till ett eller annat inköp. Ny brödrost eller bil kanske?

Så på vilket sätt är det stöld att ta in en redan skattad vara i Sverige?
Det var då ett jäkla tjat om stöld, det är tull- och skattebrott, inget annat. Det vet vi ju alla att ekonomisk brottslighet straffas hårdare än brott mot våra medmänniskor, det är ju staten som drabbats!

Skillnad är med de som uppger VAT nummer till företag i andra eu länder för att få helt momsavdrag i dessa länder för att sedan inte redovisa momsen i Sverige.
Det är något helt annat och dessa varor hamnar i ett momsfritt tomrum där momsen aldrig betalas
I mina ögon samma sak som att köpa grejer i USA eller någon annanstans och inte momsa dem vid hemkomst, kanske till och med värre eftersom det är så lätt att utnyttja.
 
Så på vilket sätt är det stöld att ta in en redan skattad vara i Sverige?

Skillnad är med de som uppger VAT nummer till företag i andra eu länder för att få helt momsavdrag i dessa länder för att sedan inte redovisa momsen i Sverige.
Det är något helt annat och dessa varor hamnar i ett momsfritt tomrum där momsen aldrig betalas
Nu tror jag att du missförstått något. Det finns ingen moms eller VAT i USA.

Om du däremot köpte en kamera i t ex Sydafrika skulle du får tillbaka VAT-beloppet vid utresan och sedan betala svensk moms vid införseln till Sverige.
 
Jo, många (de flesta?) stater i USA har "sales tax" som är ungefär som moms.
Visst finns det lokala försäljningsskatter i USA (inte bara på delstatsnivå utan även enskilda counties och -- om jag inte minns fel -- städer kan bestämma sådan skatt) men det är inte samma sak som moms/VAT. Den senare typen kan man, som sagt, normalt få tillbaka vid export.
 
Visst finns det lokala försäljningsskatter i USA (inte bara på delstatsnivå utan även enskilda counties och -- om jag inte minns fel -- städer kan bestämma sådan skatt) men det är inte samma sak som moms/VAT. Den senare typen kan man, som sagt, normalt få tillbaka vid export.

Sales tax slipper man betala om man ber butiken man handlar i skicka varan, eller om man beställer över internet till en address utanför staten i fråga. Så man kan väl säga att att det ändå påminner om moms. Däremot slipper du inte sales tax om du handlar över disk i en butik och tar med dig varan därifrån.
 
Nu bryr jag mig inte om detta men jag skall iaf försöka förklara.

Statskassan förlorar intäkter, pengar som behövs i den aldrig sinande byråkratin.

Nej, men en stor del av pengarna hade garanterat använts ändå till ett eller annat inköp. Ny brödrost eller bil kanske?

Det var då ett jäkla tjat om stöld, det är tull- och skattebrott, inget annat. Det vet vi ju alla att ekonomisk brottslighet straffas hårdare än brott mot våra medmänniskor, det är ju staten som drabbats!

I mina ögon samma sak som att köpa grejer i USA eller någon annanstans och inte momsa dem vid hemkomst, kanske till och med värre eftersom det är så lätt att utnyttja.

Till det första du skrev, nej statskassan förlorar inte pengar på något som dom ändå inte hade fått annars.
Pengarna som används för att köpa kameran kanske är tjänade och skattade i USA

Nej, det är inte samma sak att bara skatta för något i ett land istället för två för då har man redan gjort rätt för sig.

Säg så här, du är ute på krogen i grekland och det kommer fram en grekisk kille att bråka med dig. Du råknar knuffa honom och han ramlar rätt så illa.
Det grekiska rättssystemet säger att du ska sitta ett år i fängelse.
Ska du där till sitta ett år i fängelse i Sverige också?

Jämför detta med att du sticker från platsen och kommer hem till Sverige utan att åka dit alls.
 
Varför inte inse att för åtskilliga på detta forum är det livsviktigt att komma bort från att betala lagstadgade avgifter och skatter. Och det är bättre köpa alla varor utanför landets gräns (läs USA!) än att gynna den inhemska handeln och då kanske få behålla en viss nivå på service etc.
Nej det viktigaste är att göra inköpen utomlands och sedan undvika att göra rätt för sig. Men när något krånglar förväntas det åtgärdas, helst gratis, inom landet och av importören.
 
Visst finns det lokala försäljningsskatter i USA (inte bara på delstatsnivå utan även enskilda counties och -- om jag inte minns fel -- städer kan bestämma sådan skatt) men det är inte samma sak som moms/VAT. Den senare typen kan man, som sagt, normalt få tillbaka vid export.


Likheten är att bägge är konsumtionsskatt, konsumenten betalar skatt på konsumtionen. Om konsumtionskatten på varor som är inhandlade i sk konsumentledet av privatpersoner är väl något som införts för att gynna turism och liknande, den vanliga handeln import/export sker inte på den nivån så att konsumtionskatter blir aktuella.
 
Till det första du skrev, nej statskassan förlorar inte pengar på något som dom ändå inte hade fått annars.
Läste du vad jag skrev ovan som svar på detta?

Pengarna som används för att köpa kameran kanske är tjänade och skattade i USA
Ja, men vad har det med moms att göra? Bor du i Sverige är du skyldig att följa svensk lag och den säger att du skall momsa varorna när du för in dem i Sverige, oavsett var du tjänat pengarna du använt för att köpa dem.

Nej, det är inte samma sak att bara skatta för något i ett land istället för två för då har man redan gjort rätt för sig.
Som Manuel brukade säga: ¿Que? Du menar att du borde slippa att betala moms på din semesterresa, för du har ju redan skattat på lönen i Sverige?

Säg så här, du är ute på krogen i grekland och det kommer fram en grekisk kille att bråka med dig. Du råknar knuffa honom och han ramlar rätt så illa.
Det grekiska rättssystemet säger att du ska sitta ett år i fängelse.
Ska du där till sitta ett år i fängelse i Sverige också?

Jämför detta med att du sticker från platsen och kommer hem till Sverige utan att åka dit alls.
En gång till, ¿Que? Vad har detta med skatter att göra? Snacka om att jämföra äpplen och apelsiner!

När släpps 7D i USA?
Se här.
 
Åk och handla ?!

Reglerna för skatt på varor, köpta i en stat men levererad till en annan; håller på att ändras i usa. Än så länge är det en gråzon.
Det medför just nu att om du låt säga, beställer kameragrejjorna från NY, till en adress i ex. DC; så tillkommer ingen moms. Beställer du varor som skickas utan framtkostnad, så slipper du den ochså. Konkar du sedan med dig grejjorna till sverige, och inte heter bin ladin; slipper du säkert avgifterna vid ankomsten här ochså.

Men så kommer bekymren: Garanti? Dollarkurs?

Har du koll på dom och kan leva med det så kan det vara en något mindre dyr affär, än hemma i Svedala.
Dessutom, som jag blev varse häromdagen. Europeiska eller kanske till och med Svenska märken som vill vara med och leka i fotobranchen. Vill hitta en nisch och positionera sig, kanske lägger sig 20-50% billigare i USA ! Värt att se över....
 
Reglerna för skatt på varor, köpta i en stat men levererad till en annan; håller på att ändras i usa. Än så länge är det en gråzon.
Det medför just nu att om du låt säga, beställer kameragrejjorna från NY, till en adress i ex. DC; så tillkommer ingen moms. Beställer du varor som skickas utan framtkostnad, så slipper du den ochså. Konkar du sedan med dig grejjorna till sverige, och inte heter bin ladin; slipper du säkert avgifterna vid ankomsten här ochså.

Men så kommer bekymren: Garanti? Dollarkurs?

Har du koll på dom och kan leva med det så kan det vara en något mindre dyr affär, än hemma i Svedala.
Dessutom, som jag blev varse häromdagen. Europeiska eller kanske till och med Svenska märken som vill vara med och leka i fotobranchen. Vill hitta en nisch och positionera sig, kanske lägger sig 20-50% billigare i USA ! Värt att se över....

Med andra ord, är det en tillräckligt dyr kamera så kan man få hela USA resan betalt jämfört med att köpa av Canon Sverige
 
Jag måste säga, man ska köpa där det är billigast. Man går ju inte till den dyra närbutiken och köper smör för 50 kronor. Då går man till Willys eller Netto i andra änden av stan och köper ett paket för 30 kronor :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.