Annons

Import

Produkter
(logga in för att koppla)
Ursäkta mig, men nu är det många som skriver en massa skit här utan att ha en minsta insyn i frågorna. Om ni bara gissar något, så säg detta och påstå inte saker som att det skulle vara rätt. Det är helt enkelt så att tullverket kommer inte börja bråka om en kamera som man har på axeln eller i fotoväskan, lika lite som att de kommer fråga något om resväska och kläder och övrig elektronik du har med dig som nog för alla överstiger gränsbeloppet på 4300 kr. Eftersom de inte ska komma med absurda påståenden om till och med de kläder man har på sig (lätt att komma upp i den summan med ett par dyra skor och jacka) skulle kunna vara smugglade och alla skulle behöva ha kvitton på varenda jävla pryl så är det helt enkelt så att tullverket inte gör något åt sådant som de inte kan bevisa vara ett försök till att smuggla/undvika avgifter.

Läs detta för ytterligare klargörande att det faktiskt är så här det ligger till: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1053054#post1053054

Så snälla snälla sluta framföra egna idéer som sanningar!

Edit: Och blanda inte ihop regler med att personligen resa med saker eller att skicka, för det är varken samma regler eller belopp som gäller och är inte speciellt relevant.


Jahaja - och du jobbar på tullverket då som VET allt med så stor säkerhet... jisses.... Åsikter och sanningar? Det finns inget annat än åsikter på ett forum - hur säker du än må vara i din egen lilla lyckobubbla spelar ingen roll. Tack och lov...

"
Från Wikipedia

Ödmjukhet är en personlig egenskap. En ödmjuk person har en balanserad självuppfattning och är medveten om sina begränsningar.

Besläktade begrepp är anspråkslöshet och respektfullhet."
 
Edit: Och blanda inte ihop regler med att personligen resa med saker eller att skicka, för det är varken samma regler eller belopp som gäller och är inte speciellt relevant.
Jo, det är exakt samma regler som gäller. Med ett undantag: en resande får skatte- och tullfritt ta med sig varor värda högst 4200 kronor (och i det beloppet kan rymmas en viss mängd alkohol, parfym och tobak).
 
Bengt: Mitt svar baseras på vad tullverket själva säger, se länken i mitt inlägg ovan. Jag har importerat en väldig massa saker privat och frågar tullverket själv för att få riktiga svar, stället för att gissa som vissa bara verkar göra här. Men visst överreagerade jag nog lite, men det är i princip alltid samma sak i alla import-trådar. Folk som som säger siffror som inte stämmer o.s.v, så det blir lite tröttsamt i längden att behöva rätta för att folk ska förstå att det är lätt att importera, men samtidigt att de från början vet vad de kan komma att få betala.

Erland: Det finns fler grejer. Som att när varor skickas så förtullas även begagnade saker i många fall (vilket inte sker när man reser enligt ovan), andra regler gäller vid gåvor, vissa saker får man inte beställa med post utan måste tas med personligen o.s.v. så visst finns det massa regler som är olika.
 
Erland: Det finns fler grejer. Som att när varor skickas så förtullas även begagnade saker i många fall (vilket inte sker när man reser enligt ovan), andra regler gäller vid gåvor, vissa saker får man inte beställa med post utan måste tas med personligen o.s.v. så visst finns det massa regler som är olika.
Det finns inga speciella regler för begagnade saker, varken när man reser eller om man låter någon annan frakta det. Samma tull och skatt ska betalas som för nya saker. Inte heller gåvor är befriade från tull och skatt (utom i det fall värdet är under 500 kr).

Hur dessa regler tillämpas är, som sagt, en annan sak.
 
Ja, ser man bara till sin kortsiktiga situation så är det ju bra att köpa grejor lite var som helst här i världen men "när de sista fiskarna har simmat upp längs våra älvar var fiskar du dom då"? Åker du till Tjotaheiti och drar upp ett par firrar till middagen då?

(Ingen kritik till dej Peranders utan mer till vansinnigt kåta kameraköpare... Det kommer en dag i morgon oxå och att en tillverkare blir "skyldig" bara för att dom tillverkar en vansinnigt populär kamera är ju rent ut sagt patetiskt! Vakna snorungar!)

Ingen fara Leif, jag tog det inte alls som personlig kritik.
Jag befinner mig någon gång emellanåt i den lyckliga(?) situationen att jag kan kosta på mig att handla i en alldeles riktig butik. I en av de fotobutiker där jag ibland gör del inköp tar de dessutom in mina beg. prylar i byte och jag slipper hålla på med affärer på t.ex. Blocket. Och just den butiken har vid flera tillfällen haft tillbehör som t ex motljusskydd i lager. Jag värderar sånt.
 
Det finns inga speciella regler för begagnade saker, varken när man reser eller om man låter någon annan frakta det. Samma tull och skatt ska betalas som för nya saker. Inte heller gåvor är befriade från tull och skatt (utom i det fall värdet är under 500 kr).

Hur dessa regler tillämpas är, som sagt, en annan sak.

Vad är poängen att dra upp teori mot praktik ytterligare en gång? Jag bara påpekade att det finns skillnader.
 
Vad är poängen att dra upp teori mot praktik ytterligare en gång? Jag bara påpekade att det finns skillnader.
Vi ska kanske inte dra ut på den här diskussionen i evighet, men du påstod att det är olika regler för den som själv reser och den som anlitar nån annan för transporten. Men det är det ju inte (förutom fribeloppet på 4200 kr och väl kända kvoter för sprit och sånt). Att det däremot kan vara stor skillnad på tillämpningen av reglerna tycks vi vara eniga om.
 
men va bra! Varför frågar Du då för?
Åk till USA o köp Din 7D där, finns ju ingen anledning att skapa en neverending story här?
Vissa vill vara ärliga, andra inte. Vissa värderar svensk/eu-garanti andra inte.

Kan säga att jag själv tagit hem objektiv från B&H utan att tulla. Dock frågade jag inte här innan.
/L

Just i det här fallet så pratar jag faktiskt rent hypotetiskt, jag ska nog satsa på en 5D Mark II istället eftersom jag vill ha FF.

Den är nästan lika dyr i Sverige och kanske faller i pris om det kommer en 5D Mark III

Jag säger bara att -om- jag hade velat ha en 7D så hade det varit en möjlig anledning
 
I england går det hitta hyffsade priser nu också tycker jag. Beställde en 580-blixt därifrån för någon månad sedan, tjänade massor.

Fördelen jämfört med USA är ju att man slipper riskera tull- och moms- pålägg.
 
Jo det spelar roll, tullverket måste bevisa att kameran importeras till svergie för att de ska kunna göra något. Och någon som har med sig en kamera på semester exempelvis importerar ju naturligtvis den inte och ska inte behöva betala något. Detta har varit uppe förut där tullverket själva svarat detta.

Här är Tullverkets svar på en fråga om just den saken.

Jag skulle nog vara väldigt försiktig med att försöka smuggla in en dyr kamera.
 
Att bilen är reggad i Sverige är ett bevis på att det handlar om en re-import och alltså inte någon tull- och skattepliktig import.

För (privat)flygplan var det åtminstone förr riktigt krångligt att flyga utomlands. Man måste fylla i en slags exportdeklaration innan man lämnade svenskt luftrum, och en liknande importdeklaration när man anlände till utlandet. En importdeklaration som sedan måste lämnas in när man flög hem igen. Väl hemma måste man importera sitt flygplan igen och det måste matcha exporten man gjorde tidigare för att det inte skulle bli riktigt struligt.

För Mycket Länge Sen var det ungefär så för bilar också, om jag inte är helt felunderättad.
 
Det är helt enkelt så att tullverket kommer inte börja bråka om en kamera som man har på axeln eller i fotoväskan, lika lite som att de kommer fråga något om resväska och kläder och övrig elektronik du har med dig som nog för alla överstiger gränsbeloppet på 4300 kr.
Var kommer detta belopp från? Är det någon slags praxis eller finns det en riktig regel?

Läs detta för ytterligare klargörande att det faktiskt är så här det ligger till: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1053054#post1053054
Ha, ha! Jag har nyss lagt in ett inlägg med en länk till det där (fast i en tredje tråd). Jag trodde inte att någon annan än jag kom ihåg min brevväxling med tullen. :)
 
Oavsett om det är sant eller inte, verkar det konstigt om man skulle riskera (rent regelmässigt) sin utrustning om man inte har kvittot med sig.
Skyldig till motsatsen bevisas eller?

Att 99% av tullpersonalen aldrig skulle kräva detta från en uppenbart begagnad utrustning är ju en sak, men det finns ju ändå en risk isf.
 
Oavsett om det är sant eller inte, verkar det konstigt om man skulle riskera (rent regelmässigt) sin utrustning om man inte har kvittot med sig.
Skyldig till motsatsen bevisas eller?
Tullen kan alltså ta utrustningen i beslag medan utredningen pågår, vilket ju kan ta sin lilla tid. Sen är det givetvis tullens sak att visa att du har smugglat. Frånvaro av ett kvitto räcker knappast riktigt till för det, men det kan ju finnas andra graverande omständigheter.

Att 99% av tullpersonalen aldrig skulle kräva detta från en uppenbart begagnad utrustning är ju en sak, men det finns ju ändå en risk isf.
Nej visst. Risken att man skulle åka fast för varusmuggling är ytterst liten, men man bör dock vara medveten om vilka lagar man bryter mot om man tänker smuggla.
 
Har man packaat med kartonger o garantier så kan man ligga rätt pyrt till om tullaren kollar bagaget. En del skickar därför karonger o dylikt separat till sig själv innan han/hon flyger hem.

Oavsett om det är sant eller inte, verkar det konstigt om man skulle riskera (rent regelmässigt) sin utrustning om man inte har kvittot med sig.
Skyldig till motsatsen bevisas eller?

Att 99% av tullpersonalen aldrig skulle kräva detta från en uppenbart begagnad utrustning är ju en sak, men det finns ju ändå en risk isf.
 
Summan 4300 kr kommer från tullverket, exempelvis här: http://www.tullverket.se/sokordao/k...andutanforeu.4.30cfbac4117bfb36546800095.html

Och som sagt var, hela debatten om vad tullverket skulle göra är onödig tills någon kommer fram med ett endaste exempel där någon blivit av med sin kamera, kläder, diamantringar eller liknande för att de inte haft kvitto eller liknande. Sådan saker borde dyka upp i media med jämna mellanrum om så faktiskt var fallet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.