Annons

Import

Produkter
(logga in för att koppla)
Frågan är, är import en bra eller dålig affär?

Jag överväger att köpa en Canon 7D så jag tar mig själv bara som exempel för att få igång diskussionen sedan så får tråden övergå till att handla om import generellt.

Pris i Sverige: 19.000 på cyberphoto (går att få billigare på andra ställen visserligen)
Pris i USA: 12.400

Vad hade ni gjort?[/QUOT

Det beror på att du räknar som en elefant och inte tar några andra än rent egoistiska hänsyn. Vi som bor i glesbygden ( som regeringen skall lägga ner) märker snart när diskussionen går åt detta håll. Plötsligt är det tio mil till bensinstationen och alla frågar sig hur det kan vara på detta vis. Är det möjligen regeringens fel eller vårt eget fel?
jag skiter väl i vad andra tycker jag gör som jag vill. Recept på ett dåligt samhälle.
 
Du får ett förslag till: Maila tullverket och fråga. Posta gärna svaret här sedan.

Jag har redan skrivit ett brev till tullen för några år sen, och det finns två inlägg i denna tråd som länkar till det brevet och tullens svar.

Sammanfattning: det är tullens sak att visa att det handlar om smuggling, men under utredningen kan varorna hållas beslagtagna. Avsaknad av kvitton är inte tillräckligt för att bevisa varusmuggling, men närvaro av kvitton underlättar för tullen att avskriva ärendet.
 
Senast ändrad:
Det beror på att du räknar som en elefant och inte tar några andra än rent egoistiska hänsyn. Vi som bor i glesbygden ( som regeringen skall lägga ner) märker snart när diskussionen går åt detta håll. Plötsligt är det tio mil till bensinstationen och alla frågar sig hur det kan vara på detta vis. Är det möjligen regeringens fel eller vårt eget fel?

Det är iallafall inte vårt fel att du inte är klokare än att du har bosatt dig i en del av världen där det är vinter två tredjedelar av året. Du får faktiskt skylla dig själv ...
 
Frågan är, är import en bra eller dålig affär?

Jag överväger att köpa en Canon 7D så jag tar mig själv bara som exempel för att få igång diskussionen sedan så får tråden övergå till att handla om import generellt.

Pris i Sverige: 19.000 på cyberphoto (går att få billigare på andra ställen visserligen)
Pris i USA: 12.400

Vad hade ni gjort?[/QUOT

Det beror på att du räknar som en elefant och inte tar några andra än rent egoistiska hänsyn. Vi som bor i glesbygden ( som regeringen skall lägga ner) märker snart när diskussionen går åt detta håll. Plötsligt är det tio mil till bensinstationen och alla frågar sig hur det kan vara på detta vis. Är det möjligen regeringens fel eller vårt eget fel?
jag skiter väl i vad andra tycker jag gör som jag vill. Recept på ett dåligt samhälle.


Är inte hela vitsen med glesbyggden att det ska vara lite glest där? Släng på en tank på släpet och bli din egen bensinstation, nästan 200kr i respengar spara då din granne. Norrland är sveriges indien enligt gamla källor.

Eller flytta till Västerås.
 
Med moms blir ju USA-priset 15500 kr och i svensk butik kan man köpa kameran för 16500 kr, så prisskillnaden är i verkligheten marginell.

Är det förresten någon som säkert vet hur det ligger till med garantin på 7D? Jag har förstått att de flesta "ensiffriga" kamerahus från Canon har världsgaranti (medan de två- och tresiffriga bara har kontinentalgaranti).


Om en vara är begagnad eller inte spelar ingen roll när det gäller moms och tull.

Snackade med Canon Sverige i går angående garanti och köp från USA. Jag har svärföräldrar i Kalifornien och Jag brukar köpa elektronik som dom sedan lägger i en låda och skickar till mig. Canon Sverige säger att man bör se till att produkten har en Canon World Wide Warranty innan man köper från USA. Canon 7D kommer inte med en World Wide Warranty vilket betyder att det skiter sig för mig i det här fallet. Frågan är nu om det endå är värt att köpa från USA. Beroende på dollarkursen så sparar man ju runt 7000 spänn. Och kom ihåg, om Jag inte minns fel så har New York en Sales Tax runt 8%. Och det är i New York dom flesta butiker ligger när det gäller kameror.
 
Om jag nu inte har kvitton kvar på kameran jag tänker ta med mej ut ur Sverige till soliga Florida, hur föreslår du att jag går tillväga för att slippa bli av med den vid intullningen väl hemma igen?

/K

Tullen skiter väl i en kamera. Dom letar efter (som alltid i Sverige) alkohol som man får in skitmycket skatt på eller droger i övrigt. Tullen vill åt personer som köper saker från ett annat land och säljer med vinst i Sverige utan att ha registrerat ett företag i Sverige. Tullen kan inte begära att du ska ha ett kvitto med dig när du åker utomlands, det är ett orimligt krav. Hur det än är så finns det inte resurser till att försöka få ut moms av resenärer.
 
Jag hävdar att man tjärnar på att köpa kamera prylar i Usa när dollarn ligger som den gör.När det gäller kamerahus kanske man förlorar garanti man får en engelsk instruktionsbok. Pratar vi objektiv gäller worldwide garanti. Köpte själv en orginal nikon macro när jag var där.
 
Jag hävdar att man tjärnar på att köpa kamera prylar i Usa när dollarn ligger som den gör.När det gäller kamerahus kanske man förlorar garanti man får en engelsk instruktionsbok. Pratar vi objektiv gäller worldwide garanti. Köpte själv en orginal nikon macro när jag var där.

Så länge Generalagenten (Nikon USA) har importerat prylarna gäller världsgarantin. Men om säljstället själva har importerat objektivet så gäller den inte.

/K
 
Kvitto

Ja, sen kan man ju ringa Canon och fråga var den är såld, det tar nog max 5 min för en tullare;-) De har nog ganska god koll var de är sålda.
 
Ja, sen kan man ju ringa Canon och fråga var den är såld, det tar nog max 5 min för en tullare;-) De har nog ganska god koll var de är sålda.
Fast Canon kan ju inte veta var just du eller jag köpt våra prylar. Även om Canon kan se att de t ex är sålda i en butik i USA så skulle ju du och jag kunna ha köpt dem av någon som importerat (och tullat) prylarna till Sverige.
 
En intressant, men kanske lite tillspetsad vinkling på det här med att smuggla in köpta varor är att man försvarar det då med att det blir billigare så. Men i så fall blir det ju faktiskt ännu billigare att stjäla kameran i Sverige så behöver man inte ens åka till USA eller liknande. Det är märkligt att man ser så lätt på vissa brott men inte andra. Att smuggla är ju faktiskt att stjäla av samhället, eller förskingra intäkter då om man ska vara petig. Så varför inte stjäla om ni ändå inte vill göra rätt för er?
 
En intressant, men kanske lite tillspetsad vinkling på det här med att smuggla in köpta varor är att man försvarar det då med att det blir billigare så. Men i så fall blir det ju faktiskt ännu billigare att stjäla kameran i Sverige så behöver man inte ens åka till USA eller liknande. Det är märkligt att man ser så lätt på vissa brott men inte andra. Att smuggla är ju faktiskt att stjäla av samhället, eller förskingra intäkter då om man ska vara petig. Så varför inte stjäla om ni ändå inte vill göra rätt för er?

Det är redan en person tidigare i tråden som också tydligen inte har någon moral och tycker att det är helt okej att stjäla så att en privatperson eller ett företag blir drabbade.

Jag har en fråga till dig som du ska svara helt ärligt på.
Är det samma sak för dig om någon stjäl din gräsklippare från din trädgård jämfört med att köpa en gräsklippare privat och göra avdrag på den genom företaget och således felaktigt få tillbaka moms?
 
Det är redan en person tidigare i tråden som också tydligen inte har någon moral och tycker att det är helt okej att stjäla så att en privatperson eller ett företag blir drabbade.

Jag har en fråga till dig som du ska svara helt ärligt på.
Är det samma sak för dig om någon stjäl din gräsklippare från din trädgård jämfört med att köpa en gräsklippare privat och göra avdrag på den genom företaget och således felaktigt få tillbaka moms?

Man kan alltid väga synder mot varann, jag tycker ingetdera av det är ok.Sen drabbas jag ju självklart hårdare rent personligt om någon stjäl ett par tusenlappar direkt av mig kontra om man stjäl det av kollektivet (Därav kommer jag antagligen reagera hårdare på det). Men gör tillräckligt många det så blir det faktiskt samma sak. Tyvärr så är det väl så det ser ut (och jag är säkert inte perfekt som människa heller) att moralen verkar stå i paritet med två saker. Upptäcksrisk och vem det drabbar, där det verkar som så att ju färre det drabbar desto värre ser man på brottet.
 
Det finns uppenbarligen tillräckligt många människor som tycker att skattetrycket är för högt i och med att de gärna försöker komma undan att betala diverse skatter på olika sätt (smuggling, svartjobb, mm).

Jag tror att det aldrig går att få alla människor i landet att acceptera alla skatter, men vi (dvs politikerna som vi röstar på) bör nog tänka igenom ordentligt varje gång en ny skatt införs, eller en skatt höjs, om det medför en förbättring av samhället eller inte. Det torde finnas en skattenivå där bara ett ytterst fåtal människor försöker smita från skatter. Den nivån ligger en bit under den nuvarande.
 
Det finns uppenbarligen tillräckligt många människor som tycker att skattetrycket är för högt i och med att de gärna försöker komma undan att betala diverse skatter på olika sätt (smuggling, svartjobb, mm).

Jag tror att det aldrig går att få alla människor i landet att acceptera alla skatter, men vi (dvs politikerna som vi röstar på) bör nog tänka igenom ordentligt varje gång en ny skatt införs, eller en skatt höjs, om det medför en förbättring av samhället eller inte. Det torde finnas en skattenivå där bara ett ytterst fåtal människor försöker smita från skatter. Den nivån ligger en bit under den nuvarande.

Är det färre skattebrott i länder som har mycket lägre moms och skatter än Sverige?
 
Till ni som tycker att det är stöld att köpa en skattad kamera i USA och ta in den i Sverige utan att skatta för den igen. Är ni dumma på något sätt?

På vilket sätt skulle svenska skattebetalare lida av om någon skulle köpa en kamera och inte betala moms på den i Sverige?

Den personen hade förmodligen ändå inte köpt någon kamera i Sverige eftersom ekonomin uppenbarligen är en viktig faktor.

Så på vilket sätt är det stöld att ta in en redan skattad vara i Sverige?

Skillnad är med de som uppger VAT nummer till företag i andra eu länder för att få helt momsavdrag i dessa länder för att sedan inte redovisa momsen i Sverige.
Det är något helt annat och dessa varor hamnar i ett momsfritt tomrum där momsen aldrig betalas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.