Annons

Import

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag känner till flera fall då inköpare varit utomlands och köps en del prover (kläder) och för att styrka att de inte är har kommersiellt värde tvingats att klippa stora hål i plaggen innan de släppts av tullen.

Summan 4300 kr kommer från tullverket, exempelvis här: http://www.tullverket.se/sokordao/k...andutanforeu.4.30cfbac4117bfb36546800095.html

Och som sagt var, hela debatten om vad tullverket skulle göra är onödig tills någon kommer fram med ett endaste exempel där någon blivit av med sin kamera, kläder, diamantringar eller liknande för att de inte haft kvitto eller liknande. Sådan saker borde dyka upp i media med jämna mellanrum om så faktiskt var fallet.
 
Jag känner till flera fall då inköpare varit utomlands och köps en del prover (kläder) och för att styrka att de inte är har kommersiellt värde tvingats att klippa stora hål i plaggen innan de släppts av tullen.

Känns som att man behöver veta mer om omständigheterna för att kunna säga något om det, med tanke på att det i princip aldrig ens händer att någon blir kontrollerad från första början. I dessa fall måste det ju röra sig om att tullverket visste att det var nya grejer det handlar om, och det måste ju varit ganska mycket kläder för att tullen ska tro att det är värt 5000 kr liksom.
 
Det var märkeskläder av hög klass där varje plagg kan kosta flera tusen. Det köps en hel del på det sättet och det mesta klarar sig, som vanligt. Det gäller äver fotoutrustning - det händer sällan att det blir problem.
Jag tog hem en dyr golfutrustning men som jag inte hann spela med i USA. Det löstes med ett par inköpta ormbunkar i kruka som kunde användas till att göra klubborna "begagnade".

Känns som att man behöver veta mer om omständigheterna för att kunna säga något om det, med tanke på att det i princip aldrig ens händer att någon blir kontrollerad från första början. I dessa fall måste det ju röra sig om att tullverket visste att det var nya grejer det handlar om, och det måste ju varit ganska mycket kläder för att tullen ska tro att det är värt 5000 kr liksom.
 
Jag tog hem en dyr golfutrustning men som jag inte hann spela med i USA. Det löstes med ett par inköpta ormbunkar i kruka som kunde användas till att göra klubborna "begagnade".
Som påpekats tidigare är det en vanlig missuppfattning att det spelar någon roll om varorna är begagnade eller nya. Det gör det inte. Det enda intressanta är värdet och om det handlar om ren import eller om en åter-import (dvs att du hade varorna med dig när du lämnade Sverige) och detta måste man då kunna styrka med t ex kvitton.
 
Som påpekats tidigare är det en vanlig missuppfattning att det spelar någon roll om varorna är begagnade eller nya. Det gör det inte. Det enda intressanta är värdet och om det handlar om ren import eller om en åter-import (dvs att du hade varorna med dig när du lämnade Sverige) och detta måste man då kunna styrka med t ex kvitton.

Om jag nu inte har kvitton kvar på kameran jag tänker ta med mej ut ur Sverige till soliga Florida, hur föreslår du att jag går tillväga för att slippa bli av med den vid intullningen väl hemma igen?

/K
 
Återigen.... risken är minimal, men vill du vara på den säkra sidan föreslår jag att du uppsöker tullen vid din avresa och får papper på vilka grejor du hade med dig ut ur landet.
 
Om jag nu inte har kvitton kvar på kameran jag tänker ta med mej ut ur Sverige till soliga Florida, hur föreslår du att jag går tillväga för att slippa bli av med den vid intullningen väl hemma igen?

/K

Om du skulle bli kontrollerad och Tullverket skulle få för sig att vara säkra på att du försökte smuggla utrustningen så skulle du inte ha något annat val än att betala tull och moms. Men som reda sagts, ett sådant scenario kommer aldrig inträffa.
 
Återigen.... risken är minimal, men vill du vara på den säkra sidan föreslår jag att du uppsöker tullen vid din avresa och får papper på vilka grejor du hade med dig ut ur landet.

Jag tvivlar på att tullen har tid eller rutiner för sådan hantering.
I stort sett alla resenärer lär antagligen ha någon form av värdesaker med sej.

/K
 
Om jag nu inte har kvitton kvar på kameran jag tänker ta med mej ut ur Sverige till soliga Florida, hur föreslår du att jag går tillväga för att slippa bli av med den vid intullningen väl hemma igen?
Du skaffar ett exportintyg från tullen. Så gör man också om man med hjälp av en transportör t ex ska skicka något för reparation i ett land utanför EU.
 
Frågan har ju redan besvarats av tullverket: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1093026&postcount=19
Eftersom de aldrig skulle kunna bevisa att det rör sig om varusmuggling så skulle det aldrig leda till ett beslag. Inga men eller om.

Om jag tolkar Kenneths extremt hypotetiska fråga rätt har de faktiskt inte svarat på den.

Tullverket skriver:
"För att slippa att eventuellt bli av med utrustningen ett tag är det därför bra om du har med dig inköpshandlingarna för utrustningen när du är ute och reser. Då kan du direkt visa att det är EU-varor som kommer tillbaka."

I Kenneths fall finns ju inga kvitton/inköpshandlingar kvar.
 
Jo, men de kommer aldrig komma förbi "Det är alltså Tullverket som måste ta fram bevisning för att varorna är köpta utanför EU." och eftersom de inte kan göra detta så kommer de inte göra ett beslag från börja eftersom det enda som händer är att staten förlorar pengar och resurser på det.
 
Om jag tolkar Kenneths extremt hypotetiska fråga rätt har de faktiskt inte svarat på den.

Tullverket skriver:
"För att slippa att eventuellt bli av med utrustningen ett tag är det därför bra om du har med dig inköpshandlingarna för utrustningen när du är ute och reser. Då kan du direkt visa att det är EU-varor som kommer tillbaka."

I Kenneths fall finns ju inga kvitton/inköpshandlingar kvar.

Exemplet innefattar ju i stort sett vad som helst, ex en klocka, smycken mm. Alltså bör ju i rimlighetens namn detta gälla en väldigt stor procent av alla resenärer.

/K
 
Frågan är, är import en bra eller dålig affär?

Jag överväger att köpa en Canon 7D så jag tar mig själv bara som exempel för att få igång diskussionen sedan så får tråden övergå till att handla om import generellt.

Pris i Sverige: 19.000 på cyberphoto (går att få billigare på andra ställen visserligen)
Pris i USA: 12.400

Vad hade ni gjort?[/QUOT

Det beror på att du räknar som en elefant och inte tar några andra än rent egoistiska hänsyn. Vi som bor i glesbygden ( som regeringen skall lägga ner) märker snart när diskussionen går åt detta håll. Plötsligt är det tio mil till bensinstationen och alla frågar sig hur det kan vara på detta vis. Är det möjligen regeringens fel eller vårt eget fel?
jag skiter väl i vad andra tycker jag gör som jag vill. Recept på ett dåligt samhälle.
 
Jag svarar mej själv: Mao är tullverkets förslag om att medföra inköpshandlingar eller kvitto på värdesaker, en praktisk groda, då det faller på sin egen orimlighet

/K
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.