Annons

iMac med Retina 5K-skärm bra för redigering?

Är det bara RAM minnet som går att byta på iMac 27´Retina eller går det även att byta ut disken, grafikkort, processor?

Jag är verkligen Apple freak men tycker ändå inte att det är schysst gjort av dem att förhindra att produkterna uppgraderas längre fram.

Sedan modellen som kom late 2012 är det endast möjligt att byta minnesmodulerna själv. Eller ja, allting kan bytas om du är händig och har tillgång till värme- och limpistol. Jag utgår från det man enkelt som svensson kan byta och det är, numera, endast minnesmodulerna.

Jag börjar bli riktigt lack på fusion drive. Det har nu hänt ett antal gånger att dator fryser helt och svarar inte på musen alls. Samtidigt hör man hur hårddisken rasslar. Efter ett tag släpper det och den är mycket snabb igen. Det är ca. 10-20 sekunders frysning vi pratar om. Mycket irriterande, ingen mer fusion drive för mig börjar fundera på att kontakta apple och som om man kan få byta till ren SSD på något sätt.

Det lär knappast vara Fusion Drive det är fel på. Om du får punka på din Volvo så skyller du väl knappast på dem utan löser det egentliga problemet? :)

Jag skulle tro att du har något av följande :

1) plist/kext-filer som är kassa
2) Dålig driver
3) Mer långsökt men kass hårdvara

Har du ens kollat loggarna?
 
Jag är verkligen Apple freak men tycker ändå inte att det är schysst gjort av dem att förhindra att produkterna uppgraderas längre fram.

Det är inte bara Apple som håller på så, alltfler tillverkare gör så i sina kompakta lösningar, alltså bärbara och integrerade. Ska du kunna byta processorer och diskar, då är det stationära burkar vi talar om och där är det enkelt i Mac att byta också.
 
Det är inte bara Apple som håller på så, alltfler tillverkare gör så i sina kompakta lösningar, alltså bärbara och integrerade. Ska du kunna byta processorer och diskar, då är det stationära burkar vi talar om och där är det enkelt i Mac att byta också.

Ja, det är ju så numera.

Många gnäller på Apple gällande mångt och mycket, oftast är det ogrundat gnäll. I just detta fallet, när det gäller denna nya formfaktorn på iMac, så förstår jag inte riktigt Apple. Den är rakt av skitsnygg till utseendet, absolut. Jag tycker dock inte det väger upp de minus som kommer med denna formfaktorn. T ex :

- För smal så urvalet av hårdvara blir begränsat.
- Svårare med värmeavledning, vilket gör att punkt 1 blir ännu svårare.
- Det är ingen laptop som behöver vara så tunn o lätt som möjligt.

Man kan säkert bygga på med fler saker. Jag hade gärna sätt möjligheten att skippa de laptopdelarna som finns i dagens iMac och ersatt dem med kraftigare saker.

Då kanske någon säger att då ska man välja Mac Pro istället. Visst, där finns andra expansionsmöjligheter men det är också ett vansinnigt hopp i pris samt oftast helt överdimensionerad i prestanda.
 
PC-Mac?

Det är det som är min stora fråga.
Lånar tråden lite.

Finns säkert många svar med + och minus för respektive.
Den Mac jag tänkt på är:
27 tum: 3,5 GHz med Retina 5K-skärm
3,5 GHz fyrkärnig Intel Core i5
Turbo Boost upp till 3,9 GHz
8 GB (två 4 GB) minne
1 TB Fusion Drive1
AMD Radeon R9 M290X med 2 GB grafikminne
http://store.apple.com/se/buy-mac/imac-retina
Troligtvis höja upp internminnena till det dubbla.

En fördel jag värderar högt är att det är ingen "stor låda till" vilket spar utrymme. Program jag använder är Creative Cloud fulla versionen och lagrar en hel del på molnet. Backuper på på typ moln och externa hårddiskar som växlas på olika ställen.

Jag vet och är beredd på kostnaden 25-30 tusen.
Så frågan är:
Är detta system värt att byta till eller ligga kvar i PC miljö?
 
Det är det som är min stora fråga.
Lånar tråden lite.

Finns säkert många svar med + och minus för respektive.
Den Mac jag tänkt på är:
27 tum: 3,5 GHz med Retina 5K-skärm
3,5 GHz fyrkärnig Intel Core i5
Turbo Boost upp till 3,9 GHz
8 GB (två 4 GB) minne
1 TB Fusion Drive1
AMD Radeon R9 M290X med 2 GB grafikminne
http://store.apple.com/se/buy-mac/imac-retina
Troligtvis höja upp internminnena till det dubbla.

En fördel jag värderar högt är att det är ingen "stor låda till" vilket spar utrymme. Program jag använder är Creative Cloud fulla versionen och lagrar en hel del på molnet. Backuper på på typ moln och externa hårddiskar som växlas på olika ställen.

Jag vet och är beredd på kostnaden 25-30 tusen.
Så frågan är:
Är detta system värt att byta till eller ligga kvar i PC miljö?

Idag finns det inget annat sätt att få en 5K-skärm så är bästa möjliga skärpa/upplösning det du vill ha så är valet enkelt; iMac retina.

Vad jag vet är det ingen skillnad på CC för Mac och PC. Köp så mycket SSD-disk du har råd med och 16 Gb minne. Du kan alltid fylla de andra två platserna med mer om du vill senare.
 
Det är det som är min stora fråga.
Lånar tråden lite.

Finns säkert många svar med + och minus för respektive.
Den Mac jag tänkt på är:
27 tum: 3,5 GHz med Retina 5K-skärm
3,5 GHz fyrkärnig Intel Core i5
Turbo Boost upp till 3,9 GHz
8 GB (två 4 GB) minne
1 TB Fusion Drive1
AMD Radeon R9 M290X med 2 GB grafikminne
http://store.apple.com/se/buy-mac/imac-retina
Troligtvis höja upp internminnena till det dubbla.

En fördel jag värderar högt är att det är ingen "stor låda till" vilket spar utrymme. Program jag använder är Creative Cloud fulla versionen och lagrar en hel del på molnet. Backuper på på typ moln och externa hårddiskar som växlas på olika ställen.

Jag vet och är beredd på kostnaden 25-30 tusen.
Så frågan är:
Är detta system värt att byta till eller ligga kvar i PC miljö?

Utöver hårdvaran så får du ju OS X också, vilket ofta glöms bort. Du kommer troligtvis aldrig vilja byta tillbaka till Windows igen.

Vad det gäller minnena så köp så lite från Apple som det bara går. Sedan köper du 4x8 GB separat från t ex Webhallen som du sedan sätter i själv.
 
Webhallen tar 1590:- för 2x8Gb minne och en uppgradering från 8 till 16 Gb tar Apple 1655:- för. Det är kanske inte så hemskt stor skillnad? Jag antar att man kan köra på 16 Gb direkt från Apple och sedan sätta in ytterligare 16 Gb från webhallen vid behov. Men som sagt jag har inte råkat ut för att LR har använt ens hälften av 16 Gb någon gång.

OSX är het klart ett plus. Jag har dock parallell desktops installerat. Det gör att man kan köra windows samtidigt som OSX om man vill. Jag har fortfarande ett par program som inte går under OSX men det löser denna virtuella windowsmaskinen.
 
Utöver hårdvaran så får du ju OS X också, vilket ofta glöms bort. Du kommer troligtvis aldrig vilja byta tillbaka till Windows igen.

Vad det gäller minnena så köp så lite från Apple som det bara går. Sedan köper du 4x8 GB separat från t ex Webhallen som du sedan sätter i själv.

Känns som jag nog är "övertalad" till Mac nu.
Var ju de svaren jag ville ha.
tack för all hjälp
 
Webhallen tar 1590:- för 2x8Gb minne och en uppgradering från 8 till 16 Gb tar Apple 1655:- för. Det är kanske inte så hemskt stor skillnad?

Inte stor skillnad?

Man får 16 GB minne för en lägre kostnad än vad man får 8 GB från Apple för. Tycker du inte att det är stor skillnad? Apple är ju mer än 100% så dyra där.

Det finns ingen som helst anledning att kasta bort pengar i onödan.

Jag antar att man kan köra på 16 Gb direkt från Apple och sedan sätta in ytterligare 16 Gb från webhallen vid behov. Men som sagt jag har inte råkat ut för att LR har använt ens hälften av 16 Gb någon gång.

Absolut kan man göra så. Dock finns det som sagt ingen som helst anledning att köpa 16 GB RAM-minne från Apple.

Känns som jag nog är "övertalad" till Mac nu.
Var ju de svaren jag ville ha.
tack för all hjälp

Kör hårt, du kommer garanterat inte att ångra dig.
 
Inte stor skillnad?

Man får 16 GB minne för en lägre kostnad än vad man får 8 GB från Apple för. Tycker du inte att det är stor skillnad? Apple är ju mer än 100% så dyra där.

Det finns ingen som helst anledning att kasta bort pengar i onödan.

Håller med om detta, bättre att använda pengarna till att fylla datorn med så mycket som det går. Använder den inte minnet, gör en RAM-disk av överflödet. Och framförallt, gör en riktigt MEM-test, det gäller oavsett om du sätter in minne från Apple eller från annan leverantör. Apple är inte ofelbara heller.
 
Håller med om detta, bättre att använda pengarna till att fylla datorn med så mycket som det går. Använder den inte minnet, gör en RAM-disk av överflödet. Och framförallt, gör en riktigt MEM-test, det gäller oavsett om du sätter in minne från Apple eller från annan leverantör. Apple är inte ofelbara heller.

Du som ofta påtalar MEM-test, kanske kan vara bra att rekommendera en mjukvara till läsarna som önskar göra detta :)
 
Du som ofta påtalar MEM-test, kanske kan vara bra att rekommendera en mjukvara till läsarna som önskar göra detta :)

Tack för påpekandet, glömde den lilla detaljen :)

Finns många, men jag har använt http://osxdaily.com/2011/05/03/memtest-mac-ram-test/. Jag körde inte 2 gånger, utan 5-6 gånger under natten. Tycker många problem dyker upp när datorn verkligen får slita hårt och gå för fullt och processorerna börjar bli varma. Och då är det ju antagligen en krånglig bild, som jag verkligen inte vill förlora.
 
Mac eller PC?

Det är nog ett diskussionsämne som aldrig kommer att upphöra. Personligen är jag inte "frälst" i varken Mac eller PC, men däremot har jag lite svårt att förstå varför man vill lägga flera tusen mer på en Mac när man kan få bättre prestanda med en PC. OK..vill man ha en retina-skärm så kan ju det vara ett skäl kanske..men som Stefan skrev i ett tidigare inlägg i den här tråden så ska vad jag förstår skillnaden mot en "vanlig" skärm vara ganska liten trots allt. Personligen skulle jag aldrig i mitt liv välja en iMac eller en MacBook Pro laptop - däremot möjligtvis en stationär Mac Pro. Men jag vet inte om det är motiverat att då lägga 40 000 kr på den när man kan få en motsvarande PC för typ 20 000 kr. Vilka skulle skälen vara för att göra det? Designen? Operativsystemet? Liten risk för virus? Bättre andrahandsvärde?

Jag har i och för sig ringa erfarenhet av Mac-datorer, men mitt sämsta köp jag någonsin gjort (alla kategorier) var just ett köp av en Mac. En Mac Performa 5200 närmare bestämt. Denna gav jag ca 32000 kr för år 1995 i en lokal butik i Umeå. Den var lite extrautrustad med något "TV-kort" och annat också vill jag minnas. Macen fungerade väl okej i 1,5 år eller så..sedan fick jag olika felmeddelanden med någon slags "bombsymbol" som ploppade upp då och då. Skärmen började snart även flimra och stundtals visa knasiga färger. Kan säga att jag kände mig oerhört "låst" med den datorn då den precis som iMac hade skärmen "inbyggd". Jag brukar inte få ångest, men det köpet ger mig nästan ångest när jag nu så här 20 år senare tänker tillbaka på det.. ;-)

Så..nä..ett liknande datorköp som det med Mac Performa 5200 gör jag aldrig om kan jag säga - oavsett om skärmen är en Retina eller ej. Själv njuter jag i stället av min relativt nya PC med komponenter som t.ex. i7 4790K 4 GHz, 32GB RAM, Fractal Design Define R4 som kan hålla 10 diskar, en 256 SSD + 2 TB SSHD, en Blu-Ray brännare, GeForce GTX 750 Ti samt en 27-tums skärm med upplösningen 2560x1440. Pris: ca 21000 kr (i priset är frakt, montering, operativsystem, tangentbord och mus samt Office-paketet inräknat). Det räcker i alla fall mycket gott åt mig som hobbyfotograf! :)

Det är möjligt att jag återkommer i den här tråden om ett år eller så när min PC har slöat till sig och den är full av virus och annat skräp. Kanske har jag en helt annan uppfattning då om det här med Mac vs PC. Det återstår att se.. ;-)
 
Nu tycker jag att 65:- inte är mycket att prata om för 16 Gb från Apple istället för 16 Gb från Webhallen. Man kan inte återanvända de 2x4 Gb som datorn kommer med om man beställer den med 8 Gb och sedan uppgraderar till 16 Gb (2x8Gb) eller 32 Gb (4x8Gb). Dessutom har man då en maskin med 16 Gb direkt och kan fylla på när det behovet finns. Men visst om 65:- är viktigare än att komma igång direkt från dator är på plats så visst.
 
Jag har i och för sig ringa erfarenhet av Mac-datorer, men mitt sämsta köp jag någonsin gjort (alla kategorier) var just ett köp av en Mac. En Mac Performa 5200 närmare bestämt. Denna gav jag ca 32000 kr för år 1995 i en lokal butik i Umeå. Den var lite extrautrustad med något "TV-kort" och annat också vill jag minnas. Macen fungerade väl okej i 1,5 år eller så..sedan fick jag olika felmeddelanden med någon slags "bombsymbol" som ploppade upp då och då. Skärmen började snart även flimra och stundtals visa knasiga färger. Kan säga att jag kände mig oerhört "låst" med den datorn då den precis som iMac hade skärmen "inbyggd". Jag brukar inte få ångest, men det köpet ger mig nästan ångest när jag nu så här 20 år senare tänker tillbaka på det.. ;-)

För mig, som jobbar med detta, blir jag mer produktiv och då är prisskillnaden en bagatell. Och det är inte för att Macs OS skulle vara så mycket bättre än Windows. Det kanske det var en gång i tiden, men idag vet jag inte om skillnaden är så stor. Men jag har jobbat med mina Macar under mer än tjugo år och kan lösa de problem som uppstår med alla datorer enkelt. Med en Windows-dator sitter jag bara och svär över att jag inte hittar och slösar bort två timmar av min tid (=2400 kr i förlorad arbetsinkomst) istället för de 2 minuter som det tar mig att lösa samma problem på min Mac.

Men skulle jag köpa detta som privatperson kanske jag skulle tänka annorlunda. Och du tar upp en dator som kommer från den tid när Apple var på väg rakt ner i skiten, det är väl en av de absolut sämsta de har gjort.

Med vänliga hälsningar

Stefan
www.profiler.nu
 
Mac eller PC?

Det är nog ett diskussionsämne som aldrig kommer att upphöra. Personligen är jag inte "frälst" i varken Mac eller PC, men däremot har jag lite svårt att förstå varför man vill lägga flera tusen mer på en Mac när man kan få bättre prestanda med en PC. OK..vill man ha en retina-skärm så kan ju det vara ett skäl kanske..men som Stefan skrev i ett tidigare inlägg i den här tråden så ska vad jag förstår skillnaden mot en "vanlig" skärm vara ganska liten trots allt. Personligen skulle jag aldrig i mitt liv välja en iMac eller en MacBook Pro laptop - däremot möjligtvis en stationär Mac Pro. Men jag vet inte om det är motiverat att då lägga 40 000 kr på den när man kan få en motsvarande PC för typ 20 000 kr. Vilka skulle skälen vara för att göra det? Designen? Operativsystemet? Liten risk för virus? Bättre andrahandsvärde?

Jag har i och för sig ringa erfarenhet av Mac-datorer, men mitt sämsta köp jag någonsin gjort (alla kategorier) var just ett köp av en Mac. En Mac Performa 5200 närmare bestämt. Denna gav jag ca 32000 kr för år 1995 i en lokal butik i Umeå. Den var lite extrautrustad med något "TV-kort" och annat också vill jag minnas. Macen fungerade väl okej i 1,5 år eller så..sedan fick jag olika felmeddelanden med någon slags "bombsymbol" som ploppade upp då och då. Skärmen började snart även flimra och stundtals visa knasiga färger. Kan säga att jag kände mig oerhört "låst" med den datorn då den precis som iMac hade skärmen "inbyggd". Jag brukar inte få ångest, men det köpet ger mig nästan ångest när jag nu så här 20 år senare tänker tillbaka på det.. ;-)

Så..nä..ett liknande datorköp som det med Mac Performa 5200 gör jag aldrig om kan jag säga - oavsett om skärmen är en Retina eller ej. Själv njuter jag i stället av min relativt nya PC med komponenter som t.ex. i7 4790K 4 GHz, 32GB RAM, Fractal Design Define R4 som kan hålla 10 diskar, en 256 SSD + 2 TB SSHD, en Blu-Ray brännare, GeForce GTX 750 Ti samt en 27-tums skärm med upplösningen 2560x1440. Pris: ca 21000 kr (i priset är frakt, montering, operativsystem och Office-paketet inräknat). Det räcker i alla fall mycket gott åt mig som hobbyfotograf! :)

Det är möjligt att jag återkommer i den här tråden om ett år eller så när min PC har slöat till sig och den är full av virus och annat skräp. Kanske har jag en helt annan uppfattning då om det här med Mac vs PC. Det återstår att se.. ;-)

Mac är aldrig billiga och sällan prisvärda men oftast bra fungerande. Upplevelsen med en mac för 20 år sedan har uppenbarligen satt sig djupt för dig. Jag skulle kunna berätta om liknande upplevelser med ett antal PC under åren. Faktiskt bytte jag arbetsdator mycket ofta för att slippa allt strul medan jag hade PC. Nuvarande arbetsdatorn (macbook retina) är 2.5 år och den fungerar fortfarande utan anmärkning.

Mac kanske skall ses som datorvärldens svar på Audi. Samma sak som en Skoda men bra mycket dyrare. En Mac har samma delar som en PC på samma sätt som Audi har samma innehåll som Skoda men sammansatt på ett smakligare sätt. Sedan finns det vissa Audimodeller som Skoda inte har som typ R8. Folk köper både Audi och Skoda precis som det säljs både PC och Mac.
 
För mig, som jobbar med detta, blir jag mer produktiv och då är prisskillnaden en bagatell. Och det är inte för att Macs OS skulle vara så mycket bättre än Windows. Det kanske det var en gång i tiden, men idag vet jag inte om skillnaden är så stor. Men jag har jobbat med mina Macar under mer än tjugo år och kan lösa de problem som uppstår med alla datorer enkelt. Med en Windows-dator sitter jag bara och svär över att jag inte hittar och slösar bort två timmar av min tid (=2400 kr i förlorad arbetsinkomst) istället för de 2 minuter som det tar mig att lösa samma problem på min Mac.

Men skulle jag köpa detta som privatperson kanske jag skulle tänka annorlunda. Och du tar upp en dator som kommer från den tid när Apple var på väg rakt ner i skiten, det är väl en av de absolut sämsta de har gjort.

Med vänliga hälsningar

Stefan
www.profiler.nu

För mig får man välja vad man vill och vad det sedan kostar bryr jag mig inte på. Ovan var bara en personlig reflektion från min sida (som hobbyfotograf). Vad är det som är så krångligt för en "NORMALANVÄNDARE" att göra på en PC som är så mycket enklare på en Mac? Obs! Ingen ironi nu, utan bara en fråga för att jag vill veta! :)
 
Senast ändrad:
För mig får man välja vad man vill och vad det sedan kostar bryr jag mig inte på. Ovan var bara en personlig reflektion från min sida (som hobbyfotograf). Vad är det som är så krångligt för en "NORMALANVÄNDARE" att göra på en PC som är så mycket enklare på en Mac? Obs! Ingen ironi nu, utan bara en fråga för att jag vill veta! :)

Mac Performa 5200 är säkert en av dem sämre Macarna som tillverkats, men å andra sidan är det ju den utgångspunkten jag måste ha då det är min personliga erfarenhet av Mac. Precis som den som mer eller mindre alltid bara har använt Mac och sedan tillfälligt testat PC och tyckt det varit svårjobbat med den. Med en annan PC eller med mer erfarenhet av PC-världen så kanske upplevelsen hade blivit annorlunda!?

Mac OS känns mer sammanhållet. Mer intuitivt. Mindre krångel. Det är svårt att sätta fingret på vad det är. Helheten, helt enkelt.

Jag blev less på att min kära far ringde mig stup i kvarten med Windows-problem, trots 15+ års dator-"vana" (men totalt ointresse), så jag övertalade honom att byta till Mac. Och vips minskade antalet supportsamtal drastiskt. Nu för tiden ringer han för att prata med mig eller barnbarnet, inte för att han har problem med datorn. :)

Och här kommer det fina: Trots att Mac OS är så enkelt och intuitivt att en totalt teknikointresserad pensionär kan använda det utan problem, så är det guld för en power user. Bara en sån sak som nativestöd för en Unix-terminal gör maskinen väldigt användbar för en som är van att slänga sig med kommandoradsverktyg i Linux t.ex. Samtidigt som man får ett vackert, väl sammanhållet, intuitivt och väl fungerande GUI.

Jag körde uteslutande Windows på mina desktopmaskiner från Windows 3.1 till Windows 7. Trots detta svor jag dagligen över hur dåligt saker fungerade och hur krångligt allt var. Trots ett brinnande dator- och teknikintresse. När jag bytte till Mac för några år sedan var det som om jag hittade hem.

Edit: Så en kommentar om prisvärdhet med avseende på prestanda; Hur prestandan ser ut på pappret är inte alls lika intressant på en Mac som på en PC. Eftersom Mac OS körs på en begränsad hårdvaruplattform så kan man optimera systemet efter hårdvaran på ett helt annat sätt. Det gör att användarupplevelsen (ur prestandasynpunkt) blir bättre med Mac OS än med Windows på likvärdig hårdvara.
På en Mac är prestanda mest bara intressant om man renderar video eller motsvarande. För dagligt användande är siffrorna på pappret oftast helt ointressanta.
 
Jag blev less på att min kära far ringde mig stup i kvarten med Windows-problem, trots 15+ års dator-"vana" (men totalt ointresse), så jag övertalade honom att byta till Mac. Och vips minskade antalet supportsamtal drastiskt. Nu för tiden ringer han för att prata med mig eller barnbarnet, inte för att han har problem med datorn. :)
.

Ja, det låter i och för sig som ett gott skäl till att välja Mac i stället för PC! :)

Men varför är Mac så mycket dyrare än PC? Skulle inte Apple kunna sänka sina priser rejält för att vinna över massvis med kunder från PC-sidan? Med samma pris som för en motsvarande PC så skulle väl i princip alla som håller på med något kreativt arbete på sina datorer köpa Mac, eller!? För vem köper en PC när det finns en Mac med samma prestanda till samma pris fast bättre ihopsatt, hyser mindre risk för att drabbas av virus samt är enklare att använda? Det är en gåta för mig...
 
Ja, det låter i och för sig som ett gott skäl till att välja Mac i stället för PC! :)

Men varför är Mac så mycket dyrare än PC? Skulle inte Apple kunna sänka sina priser rejält för att vinna över massvis med kunder från PC-sidan?

Kanske. Det är inte säkert. För att ta stora marknadsandelar måste man konkurrera med billigt skit (som ju trots allt säljer mest), och för att konkurrera med billigt skit måste man sälja billigt skit. Det är inte Apples grej. Möjligen skulle de kunna ta lite större andel i premiumsegmentet, men det blir nog ganska marginellt i det stora hela i alla fall.

Sen ska man inte stirra sig blind på vinstmarginalen på hårdvaran. Apple satsar hårt på mjukvara också, och den skänker de bort i de flesta fall. Det är i princip bara proffsapparna som kostar pengar nu för tiden. Operativsystemet (både på Mac och iPhone/iPad) är gratis, inklusive framtida uppgraderingar. Pages, Numbers och Keynote (motsvarande Word, Excel och Powerpoint) får du gratis när du köper en ny Mac. Likaså iPhoto och iMovie. Så sett till helheten kanske det inte skiljer så mycket i pris egentligen mellan premium-PC och Mac?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.