stefohl
Aktiv medlem
Jag tycker att det låter som du gör samma antagande som andra tydligen gjort av det jag skrivit. Men för att förtydliga mig en gång till då: Jag snackar inte om en okalibrerad skitskärm jämfört med en kalibrerad toppskärm. Det jag menar är att när man uppnått en viss nivå så blir resultatet tillfredställande, märk väl, för de flesta av oss.
Håller helt med, det finns idag helt OK skärmar som kostar runt 6-7 tusen som ger riktigt bra resultat. Skillnaden upp till de allra bästa skärmarna måste man vara rätt duktig för att kunna se och dra nytta av.
Återigen, jag håller med. Om du har en hyfsad skärm som du har kalibrerat/profilerat är skillnaden upp till de allra bästa skärmarna inte så stor. Och visst påverkar ljuset som du kollar din bild i. Och profiler för olika ljus, det gör vi redan.Sedan att betraktningsljuset inte skulle betyda så mycket håller jag inte alls med om, jag skulle nog snarare påstå att det betyder väldigt mycket. Om jag själv till exempel gör en utskrift som ser bra ut när jag betraktar den belyst med min dagsljuslampa blir den på tok för mörk och gul när jag hänger den på väggen i min rumsbelysning. Den skillnaden är många gånger betydligt större än om jag använt en hyfsad kalibrerad skärm jämfört med en kalibrerad toppskärm skulle jag vilja påstå. Så egentligen borde man ju mäta upp ljuset efter hur det är där bilden kommer att exponeras och skräddarsy utskrifterna efter detta, detta skulle ju även ge din firma oändliga möjligheter att skapa och sälja profiler.