Annons

iMac 27"

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag visste inte att man kunde göra så :) men nu vet jag det till nästa gång att jag kan behålla datorn tills den nya kommer. Samtidigt har jag inget direkt behov av att behålla den, då jag kör kvar med min gamla så länge.

Det är riktigt tråkigt att det verkar vara så mycket fel på de nya iMac. Det måste ju kosta massa pengar för apple att behöva ta tillbaka datorer och sedan reparera/slänga dem. Undrar hur stor del av alla nya iMac som det är fel på.
 
Fick hem min 27" i5 för ett par dagar sedan och har (peppar,peppar) inte upptäckt några problem ännu. Som första Mac så upptäcker jag istället dagligen saker som känns "rätt" jämfört med Windows. Riktigt kul att sitta med ett operativsystem som fungerar som jag gör :)
 
Har haft min iMac 27 en vecka nu och det jag kan se är en liiiiiten ljusning i botten på skärmen, ca 1 cm från kanten. Har inte lagt märke till det förrän jag läste om problemen vissa har haft här.
 
Magnus; Som referens kan jag ta min pissdåliga skärm på kontoret (22" Acer AL2216W) som används till dagliga kontorsuppgifter. Den håller 45°c uppe på ovankanten, panelen håller en temp på 32-40°c (nederkant-ovankant).

Hur många grader håller din skärm/element?

Mvh // Martin
 
Magnus; Som referens kan jag ta min pissdåliga skärm på kontoret (22" Acer AL2216W) som används till dagliga kontorsuppgifter. Den håller 45°c uppe på ovankanten, panelen håller en temp på 32-40°c (nederkant-ovankant).

Hur många grader håller din skärm/element?

Mvh // Martin

Tackar! Det var på graderna! Jag ska kolla med termometern hemma. Det var på gränsen att jag ville hålla kvar handen någon längre tid där igår och då känns det som kanske 50 grader inte räcker... Men det är ju skillnad på att bara ha skärm med att ha dator och allt som gick på högvarv i iMacens fall. Förhoppningsvis har man räknat med att den blir bra mycket varmare..
 
Tackar! Det var på graderna! Jag ska kolla med termometern hemma. Det var på gränsen att jag ville hålla kvar handen någon längre tid där igår och då känns det som kanske 50 grader inte räcker... Men det är ju skillnad på att bara ha skärm med att ha dator och allt som gick på högvarv i iMacens fall. Förhoppningsvis har man räknat med att den blir bra mycket varmare..

iMac använder dessutom aluminumskalet för att avleda värmen från komponenterna, så det är naturligt att den blir varmare på utsidan.
 
Fick hem min 27" i5 för ett par dagar sedan och har (peppar,peppar) inte upptäckt några problem ännu. Som första Mac så upptäcker jag istället dagligen saker som känns "rätt" jämfört med Windows. Riktigt kul att sitta med ett operativsystem som fungerar som jag gör :)

känner detsamma nu efter några dagars användande av min första mac, skaffade trådlös router i söndags å fick igång den utan krångel på knappt 5minuter....när jag försökte på min pc gav jag upp efter 2timmar... fast mina data kunskaper är inte så stora, brukar bara följa instruktionsboken..

appropå problemen som nämnts så är min iMac27" befriad från dessa vad jag märker iallafall.
ingen värme att tala om upptill(fast nu är jag ju svetsare så känslan kan ju vara aningen sämre....)
och skärmen håller jämnt ljus över hela ytan.
 
Nu börja jag bli orolig att man får ett måndags ex

Jag läste i princip hela tråden på discussions.apple.com. Det är ju verkligen ingen uppmuntrande läsning när i princip alla har upplevt problemet med "the yellow tinge", och vissa är inne på sin andra ersättningsdator.

Dock får man nog ha i åtanke att de som inte upplever problemet har ju ingen anledning att ens leta reda på och besöka ett sånt forum, eller hur?

Någon hade även gjort en poll där drygt 400 pers hade röstat om de hade upplevt problemet. När jag kollade var det nåt på drygt 30% av de röstande som hade upplevt problemet på sin nya 27"/21.5", resten hade inte det. När jag pratade med ägaren av min lokala Apple-återförsäljare igår trodde han att det handlade om en eller ett par batcher som hade dessa problem, eftersom många har fått problemfria iMacs också.

Jag beställde min konf-dator (i7 8GB) den 23 oktober men har fortfarande inte fått den. Min återförsäljare _gissade_ på att de förhalade leveranserna beror på att Apple har upptäckt problemet och försöker åtgärda det innan fler felaktiga datorer levereras. Om fallet är så, så är det ju bättre än att man får en dator som är paj som man måste strula en massa med. Då väntar jag hellre några veckor extra.

Han försäkrade även att vad som än dyker upp kommer att bli löst iom att jag köpte till AppleCare Protection Plan. Dock vill man ju helst att ens dator funkar så felfritt som det bara går, så man kan ha någon nytta av den! Börjar bli gaaaaanska otålig nu för övrigt, 6 veckor sen jag beställde... :-/
 
Som Markus skriver använder iMAc aluminiumramen för att föra bort vårme. Den blir varm också på de gamla iMacarna.
Skaffa den lilla widgeten iStat Pro så kan ni se hur varm datorn är på ett antal ställen inuti. Dessutom en hel del annat om er Macs arbetsbelastning.
Den är gratis.
 
Jag beställde en 27" med 8 GB RAM och i7. Det skulle ta 7 - 10 arbetsdagar, men leveransbeskedet sa 28 december. Jag ringde Apple som berättade att min beställning skulle hanteras i Singapore för att sedan flyga till Holland och kombineras med den lilla fjärrkontrollen jag också beställde.
Så min nya Imac kommer att vara berest när den kommer till sitt nya hem.
 
Jag beställde en 27" med 8 GB RAM och i7. Det skulle ta 7 - 10 arbetsdagar, men leveransbeskedet sa 28 december. Jag ringde Apple som berättade att min beställning skulle hanteras i Singapore för att sedan flyga till Holland och kombineras med den lilla fjärrkontrollen jag också beställde.
Så min nya Imac kommer att vara berest när den kommer till sitt nya hem.

Åfasen, så du har fått ett leveransbesked iaf. Min lokala Apple-återförsäljare har inte hört ett knyst ens om leveransdatum. Kan ju hoppas att det blir nåt liknande för mig då. Jag valde till fjärrisen och AppleCare. Tog även det gamla tangentbordet där numeriska tangentbordet finns kvar, tyvärr inte trådlöst då men det får funka.
 
Åfasen, så du har fått ett leveransbesked iaf. Min lokala Apple-återförsäljare har inte hört ett knyst ens om leveransdatum. Kan ju hoppas att det blir nåt liknande för mig då. Jag valde till fjärrisen och AppleCare. Tog även det gamla tangentbordet där numeriska tangentbordet finns kvar, tyvärr inte trådlöst då men det får funka.

Jag köpte genom Apple Store Education. Det är kanske lite bättre flyt där. Även jag beställde det numeriska tangentbordet. Ser det som en fördel att slippa det trådlösa.
 
Väntan har varit olidlig =)
Men på måndag lovar TNT&Apple att den skall stå på mitt bord... den har ju rest länge nu, och hämtat upp sina kompisar i Holland.
27" i7, 8Gb det blir en tidig julafton i år!

Cheers // Martin
 
Igår strosade jag runt på Media Markt och kikade som hastigast på nya 27" imac:en. Jag blev helt såld! Det tajta och snygga konceptet har lockat mej länge, men skärmen blev jag så betagen av att jag skyndade hem, gjorde en beställning på en i7 med 8gb minne. Synd att man måste vänta så rackarns "länge" på prylarna bara. Jag vill ha min imac igår ju! :)

/K
 
Finns det någon mer än jag som tillhör skaran som har beställt i butik men inte fått sin iMac levererad än? På fredag är det 7 veckor sedan jag beställde och la handpenning, och butiken kan inte ens ge ett leveransdatum...

:-(
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.