Annons

iMac 27"

Produkter
(logga in för att koppla)
Vänta på i7:an?? Är det därför min dröjer så, pga att jag beställde med i7:an i min "konf-dator" som de kallade det i min lokala Apple-butik? Please berätta vad läget är med denna nån som vet

Ja, leveransen av iMac:ar med i5/i7 processor kom igång senare än de med standardprocessorn.
 
Längtar och suktar efter den...

Man byter ju inte dator särskilt ofta, kanske vart tredje år i mitt fall. Förra gången bytte jag från en Mac G5 till en MacBook Pro. Den gången kommer jag ihåg att jag funderade på att använda Apple´s inbyggda stöd för att föra över filer, program, e-post och inställningar över nätverket till den nya datorn. Jag blev skeptiskt och gjorde allt själv i stället. Man har ju ofta massor av program, fonter och fontprogram och annat som man inte tänker på, men som ändå är viktiga. Hur har ni gjort tidigare?
 
Fick nyss veta att min iMac i5 kommer på måndag eller tisdag. i7 lär dröja ett tag.
 
Senast ändrad:
Fick leveransbeskedet att min i7 skickades idag, onsdag nästa vecka skall den vara på plats som senast.

Mvh // Martin
 
Man byter ju inte dator särskilt ofta, kanske vart tredje år i mitt fall. Förra gången bytte jag från en Mac G5 till en MacBook Pro. Den gången kommer jag ihåg att jag funderade på att använda Apple´s inbyggda stöd för att föra över filer, program, e-post och inställningar över nätverket till den nya datorn. Jag blev skeptiskt och gjorde allt själv i stället. Man har ju ofta massor av program, fonter och fontprogram och annat som man inte tänker på, men som ändå är viktiga. Hur har ni gjort tidigare?

Jag använder en TimeCapsule som back-up. Hade en Macbook Air sedan tidigare och fick en MacBook Pro för jobbet.
När jag satt hemma och skulle konfigurera den nya datorn frågade systemet om jag ville föra över all data till den nya datorn.
När jag tackade ja så skapades i en klon av min Macbook Air.
Enda problemet var att jag inte kan köra Mac Office samtidigt på båda datorerna. Microsoft Home&Student har en funktion som känner av om man har samma licensnumer igång redan på nätverket. Lätt löst om man vill. Jag har en MS Mac Office Pro som jag inte ens orkat installera. Inte värt besväret.
Annars fungerade det klockrent. Alla arbetsdokument och program kommer över utan problem.
 
Jag använder en TimeCapsule som back-up. Hade en Macbook Air sedan tidigare och fick en MacBook Pro för jobbet.
När jag satt hemma och skulle konfigurera den nya datorn frågade systemet om jag ville föra över all data till den nya datorn.
När jag tackade ja så skapades i en klon av min Macbook Air.
Enda problemet var att jag inte kan köra Mac Office samtidigt på båda datorerna. Microsoft Home&Student har en funktion som känner av om man har samma licensnumer igång redan på nätverket. Lätt löst om man vill. Jag har en MS Mac Office Pro som jag inte ens orkat installera. Inte värt besväret.
Annars fungerade det klockrent. Alla arbetsdokument och program kommer över utan problem.

Tack för svar. Ska nog försöka lita på Apple den här gången...
 
Home & Student levereras ju med tre licensnumer.

M

4 till och med. Men låter man TimeCapsule migrera så tar den alla program med befintligt licensnummer över till den nya maskinen.
Sedan har jag inte hittat någon funktion för att byta licensnummer i MS Office. Man måste totalt avinstallera och sedan installera med nytt licensnummer. Soma vanligt ett helvete att avinstellera MS. Man måste in och ta bort plist.filer mm.
Det har jag inte orkat med.
Stänger locket på ena maskinen och kör sedan med den andra istället.
 
4 till och med. Men låter man TimeCapsule migrera så tar den alla program med befintligt licensnummer över till den nya maskinen.
Sedan har jag inte hittat någon funktion för att byta licensnummer i MS Office. Man måste totalt avinstallera och sedan installera med nytt licensnummer. Soma vanligt ett helvete att avinstellera MS. Man måste in och ta bort plist.filer mm.
Det har jag inte orkat med.
Stänger locket på ena maskinen och kör sedan med den andra istället.

Kasta dessa

~:Library:preferences:Microsoft:Office 2008:Microsoft Office 2008 Settings.plist

och

HD:Applications:Microsoft Office 2008:Office:OfficePID.plist

den här sista är nog osynlig så du får söka på synliga och osynliga filer

sedan får du fylla i ett nytt licensnummer när du startar ett officeprogram.

Det ska bara vara tre nummer med men har du fått fyra så är det ju bara att tacka och taemot.
 
Fick min nya dator i tisdags. Hämtade den idag och tryckte i kontakten.

... jag måste säga att Apple har en förmåga att överraska varje gång man pluggar in en ny dator. Det är allt från förpackning tills dess att man ska börja använda den. Allt är så förbaskat snyggt och självklart! Man blir ta mig fasen glad över att ha spenderat en massa pengar på en dator! :)

Från att ha stoppat i kontakten tog det inte mer än drygt en timme tills man var igång. Och då hade jag tankat över alla program, dokument, musik, e-postinställningar mm mm från den gamla datorn med hjälp av flyttassistenten.

Allt kan alltid bli bättre, men idag finns inget operativ som har gjort det enklare och snyggare än Apple att byta dator. Med risk att bli kallad taliban knäfaller jag mot Kalifornien.

:)
 
Skulle vara kul att höra hur ni lyckas kalibrera era nya macar? Vi som har Eye One II har svårt att kalibrera skärmar som har större färgrymd än sRGB. Lär vara en bugg i Snow Leopard. Får se om ni kan skapa kan skapa stora färgrymder på era supermacar.
 
Senast ändrad:
Skulle vara kul att höra hur ni lyckas kalibrera era nya macar? Vi som har Eye One II har svårt att kalibrera skärmar som har större färgrymd än sRGB. Lär vara en bugg i Snow Leopard. Får se om ni kan skapa kan skapa stora färgrymder på era supermacar.

Som sagt, jag ska nog testa i kväll. Jag har en Spyder 3 och enligt Apple ska den fungera bra. Men det vet man ju aldrig...
 
Som sagt, jag ska nog testa i kväll. Jag har en Spyder 3 och enligt Apple ska den fungera bra. Men det vet man ju aldrig...

Nu är den kalibrerad. Det gick inte vid första försöket, men efter en uppdatering av Spyder-programmet gick det bra. Vad jag kan se ser det bra ut. Jag har min gamla dator kvar sidan om och de ser väldigt lika ut när man tar upp en bild i PS.
 
Också med i klubben

Ikväll lades ordern på en 27-tums iMac. Apple hade ju en endagskampanj idag som var lockande. (1000kr rabatt) Det ska bli mycket intressant att göra resan över till den andra sidan efter 20 års PC-erfarenhet.
 
Nu är den kalibrerad. Det gick inte vid första försöket, men efter en uppdatering av Spyder-programmet gick det bra. Vad jag kan se ser det bra ut. Jag har min gamla dator kvar sidan om och de ser väldigt lika ut när man tar upp en bild i PS.

Har du använt verktyget Colorsync Utility för att se hur stor färgprofil du får?
Jag har problem med att de varierar kraftigt när jag använder Eye One Display II. Ena gången kan jag få en liten profil och nästa en betydligt större som mer stämmer med vad skärmen kan visa. En Dell U4210.
Xrite varnar för att deras programvara Eye One Match 3 inte kan skapa stora färgprofiler och att detta är en brist i Snow Leopard som de väntar på att Apple skall fixa.
Det finns mängder av klagomål på nätet men jag har ännu inte sett någon som har kunnat gå till botten med problemet och beskriva vad som är fel.
Kanske någon av er andra har lyckats bättre?
 
Har du använt verktyget Colorsync Utility för att se hur stor färgprofil du får?
Jag har problem med att de varierar kraftigt när jag använder Eye One Display II. Ena gången kan jag få en liten profil och nästa en betydligt större som mer stämmer med vad skärmen kan visa. En Dell U4210.
Xrite varnar för att deras programvara Eye One Match 3 inte kan skapa stora färgprofiler och att detta är en brist i Snow Leopard som de väntar på att Apple skall fixa.
Det finns mängder av klagomål på nätet men jag har ännu inte sett någon som har kunnat gå till botten med problemet och beskriva vad som är fel.
Kanske någon av er andra har lyckats bättre?

Har gjort ett tre kalibreringar och de gångerna har jag fått samma resultat. I alla fall när man tittar i Colorsync verktyget. Har inte hunnit jämföra mot utskrift ännu, men ska göra det under dagen.

Bifogar några dumpar från sRgb, Adobe RGB och två av mina egna profiler.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    92.9 KB · Visningar: 572
  • 2.jpg
    2.jpg
    83.9 KB · Visningar: 569
  • 3.jpg
    3.jpg
    82.4 KB · Visningar: 572
  • 4.jpg
    4.jpg
    92.9 KB · Visningar: 572
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.