Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iMac 27"

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars S; Jag körde på enl. instruktioner, kopplade in en extra skärm då "huvudskärmen" dör under installation pga. felaktig drivrutin. Den sekundära fungerar hela tiden och kan ta dig genom hela installationen.

http://www.simplehelp.net/2009/01/1...ndows-7-on-your-mac-the-complete-walkthrough/

Förutom detta har jag inte använt några knep, körde in bootcamp för windows och fick ljud i burken. Tydligen något som strulat för många andra...

Mvh // Martin

Tack Martin!

Det fungerade direkt när jag kopplade in extraskärmen! Sedan fick jag fram W7 på mac-skärmen. Det ser riktigt bra ut...

MVH
Lars S
 
Så har den äntligen kommit!

Hämtade min efterlängtade 27" igår, efter drygt nio(!) veckors väntetid. Allt såg bra ut, och jag tittade ju självklart från första stund efter färgskiftningarna i skärmen. Kunde inte se nånting alls först!

Sen bytte jag bakgrundsfärgen till olika gråa nyanser och anade att nåt var där, en något kallare ton uppe till vänster än nere i mitten/till höger på skärmen. Fotade av den med min kamera och resultatet blev följande när jag drog i kurvorna i Photoshop:

www.markusp.se/imac01.jpg
www.markusp.se/imac02.jpg
www.markusp.se/imac03.jpg
www.markusp.se/imac04.jpg

Bild 1 och 3 är direkt från kameran och bild 2 och 4 är med kurvan justerad så som den är inklippt längst ner i hörnet på bilden. Det gula strecket till vänster på bild 1 o 2 är bara en reflex från nåt bakom mig. Detta är ju ganska mycket "framtvingat" och det är knappt så jag kan se det med blotta ögat. Dock vet man ju om att det finns där, vilket är tillräckligt störande anser jag.

Detta är verkligen JÄTTETRÅKIGT! Kommer det ens bli bättre om man byter ut den och får en ny? Det verkar ju inte så... Ni som inte upplever problemet, gör detta testet som jag gjorde och posta bilderna så man kan få se hur ett exemplar utan detta problem ser ut. Risken finns ju att ni upptäcker något som ni inte trodde fanns där, hehe... Men det vore kul att se flera iaf! Bilden med de grå strecken finns på
www.markusp.se/greycheck.jpg

Det blir väl att lämna tillbaka den, men hur länge ska man orka krångla? Om jag orkar ta mig så långt som till en tredje iMac med samma fel så blir det nog tillbaks till PC igen... :(
 
Det blir väl att lämna tillbaka den, men hur länge ska man orka krångla? Om jag orkar ta mig så långt som till en tredje iMac med samma fel så blir det nog tillbaks till PC igen... :(

Och varför skulle du slippa detta med en PC? Att det finns en variation i ljushet är något som alla skärmar har i större eller mindre utsträckning. Har du en kalibrator är det enkelt att mäta upp detta. På de bästa skärmarna har du en variation på 2-3%. På enklare skärmar får du nog räkna med en variation på 10% utan att det ses som ett fel på skärmen.

Stefan
 
Och varför skulle du slippa detta med en PC? Att det finns en variation i ljushet är något som alla skärmar har i större eller mindre utsträckning. Har du en kalibrator är det enkelt att mäta upp detta. På de bästa skärmarna har du en variation på 2-3%. På enklare skärmar får du nog räkna med en variation på 10% utan att det ses som ett fel på skärmen.

Stefan

vad tycker du om iMac 27? Har du testat den?
 
Visst kan jag se det. Men inte i riktigt samma utsträckning som din bild.

Jag har dock INTE SETT DET TIDIGARE ALLS FAST JAG HAR LETAT OCH KOLLAT. Men nu när jag gjorde som du sa så kan jag se en viss skillnad.

Men varför bry sig? Om man inte sett det innan detta 'test'? Jag har kört med min i några veckor nu och aldrig sett det, har bildbehandlat dussintals bilder. Dock har jag inte kalibrerat skärmen. Jag har några provutskrifter och jämför med. Dom stämmer väldigt bra. Iaf tillräckligt bra för att jag inte ska bry mig mera.

Överlag är jag SUPERNÖJD med min. Jag har inte ångrat mig en sekund. Jag kommer heller inte bry mig dom eventuella färgtemps skillnaderna. Jag ser dom ALDRIG när jag använder den normalt. Inte stör det heller i bildredigeringen.
 
Detta är verkligen JÄTTETRÅKIGT! Kommer det ens bli bättre om man byter ut den och får en ny? Det verkar ju inte så... Ni som inte upplever problemet, gör detta testet som jag gjorde och posta bilderna så man kan få se hur ett exemplar utan detta problem ser ut. Risken finns ju att ni upptäcker något som ni inte trodde fanns där, hehe... Men det vore kul att se flera iaf! Bilden med de grå strecken finns på
www.markusp.se/greycheck.jpg

Det blir väl att lämna tillbaka den, men hur länge ska man orka krångla? Om jag orkar ta mig så långt som till en tredje iMac med samma fel så blir det nog tillbaks till PC igen... :(

Jag fick i veckan min fjärde 21,5". Samma visa där med gul skärm, dock inte lika allvarligt som på de övriga. Jag pratade med apple och de tyckte jag skulle vänta någon månad med att reklamera den då de tydligen jobbade med att fixa problemet. Blir det ingen bättring efter en tid så tar jag pengarna tillbaka.

De på apple har varit väldigt trevliga hela processen och inget strul alls med utbyte av datorer. Dessutom så fick jag en gåva på 1000:- på apple store som nu är på väg hem till mig.

På min några år gamla Eizo kan jag urskilja svaga nyanser mellan grönt/magenta över större ytor på skärmen, dock ej störande. Men på denna är det ganska kraftigt gulstick och tar jag upp en bild på ett vitt badrum är högra nedre delen kraftigt gulfärgad medan resten är vitt/blått. Sådana stora variationer ska inte accepteras enligt min mening.
 
Och varför skulle du slippa detta med en PC? Att det finns en variation i ljushet är något som alla skärmar har i större eller mindre utsträckning. Har du en kalibrator är det enkelt att mäta upp detta. På de bästa skärmarna har du en variation på 2-3%. På enklare skärmar får du nog räkna med en variation på 10% utan att det ses som ett fel på skärmen.

Stefan

Okej, fel uttryckt av mig. "Får väl byta till en annan skärm." I och med att skärmen och datorn är ett på en iMac blir det ju svårt att behålla datorn och bara byta ut skärmen så att säga... Men vad menar du med variation i ljushet? Här är ju problemet att en del av skärmen skiftar i blått och en annan del av skärmen skiftar åt gult.

Har en HueyPRO kalibreringsutrustning. Vet inte om det är så mycket att komma med, och har inte testat att kalibrera skärmen på iMacen än. Har kalibrerat andra skärmar med den utrustningen tidigare, och jag kan inte riktigt se att en kalibrering skulle hjälpa mot dessa fläckar på vissa delar av skärmen. Eller?

Mitt lilla "test" där jag har fotat skärmen och dragit i kurvan i PS är ju naturligtvis långt från vetenskapligt men bilderna visar ju problemet som många världen över har upplevt (se forumtrådar på t ex apple.com och mac.feber.se).

Ska man behöva acceptera detta problem på en iMac för nästan 26 000 kr? I så fall vete tusan om jag inte tar tillbaka mina pengar och satsar på en PC med samma prestanda och en något mindre skärm...

Tråkigt att behöva göra det bara, den är ju så förbaskat snygg!
 
Ska man behöva acceptera detta problem på en iMac för nästan 26 000 kr? I så fall vete tusan om jag inte tar tillbaka mina pengar och satsar på en PC med samma prestanda och en något mindre skärm...

Tråkigt att behöva göra det bara, den är ju så förbaskat snygg!

Ska du inte göra samma test på din tilltänkta Windows-skärm först? Tror du kommer se samma variation på alla skärmar under 10.000 kr.

Stefan
 
Ska du inte göra samma test på din tilltänkta Windows-skärm först? Tror du kommer se samma variation på alla skärmar under 10.000 kr.

Stefan

Jo det får man ju naturligtvis göra i så fall. Jag vill vara nöjd med något som jag lägger så här pass mycket pengar på. Det kommer jag inte att vara om jag behåller den jag fick hem igår, det är för stora skillnader i temperatur i olika delar av skärmen. Jag är absolut ingen skärmexpert men när det gäller något som jag köper och ska använda för eget bruk är jag väldigt petig. Har aldrig sett dessa färgskiftningar förut på någon annan skärm.

Men har du suttit framför en iMac 27" och sett fenomenet själv? Läst de övriga forumtrådarna med hundratals inlägg om färgsticken? Om inte tycker jag inte du ska försvara det hela med att alla skärmar har detta problem, mer eller mindre påtagligt... Jag är ju inte ensam om att uppleva det så att säga.

Kikade för övrigt precis på en Eizo 24"-skärm med S-PVA panel för 11 195 som verkade vettig...
 
mycket pengar? Min sista macburk kostade 40000 och då fick man ingen skärm med.

Ha ha... Ja 40 000 är mycket pengar. 100 000 också, och en miljon... Det innebär iaf inte för mig och min ekonomi att 26 000 automatiskt blir lite pengar.

Vi kan ju säga så här: När jag beslutade mig för att spendera den summan på en dator så var mina förväntningar att jag köpte en felfri produkt som jag skulle bli nöjd med. Vete tusan om jag blev det faktiskt...

Bilderna ser ju sjukt fina och skarpa ut på den här stora skärmen, men om man har fullskärmsläge och drar en bild på knappt 5000 pixlar över skärmen och kollar på samma punkt i bilden så ser man varma och kalla skiftningar i den beroende på vart på skärmen den punkten är (om ni fattar). Tror inte jag kan leva med det...

Nu blir det att slå in den sista klappen, God jul på er!
 
Vi kan ju säga så här: När jag beslutade mig för att spendera den summan på en dator så var mina förväntningar att jag köpte en felfri produkt som jag skulle bli nöjd med. Vete tusan om jag blev det faktiskt...

Visst har du helt rätt. Köper man en dator för så pass mycket stålar borde den givetvis vara felfri. Det är dåligt tycker jag. Även om jag själv inte stör mig på det på mitt exemplar, men det kanske olika från olika skärmar hur dom visar färgtemp. Men visst, det är kasst!
 
Är det fortfarande ingen som kalibrerat den ännu? Om någon gjort det gick det med bra resultat om man jämför med tex eizo skärm?
 
Min lillasyster fick en 27" 3,06 GHz i julkklapp....

Är bortskämd rätt ord tror ni, eller finns det ett kraftfullare ord med samma betydele? :)

Jag måste säga att de har lyckats bra med sina blanka skärmar, jag hade en Sony Vaio med blank skärm innan och den var helt hopplöst med reflexer i, min MBP 13" är mycket bättre på det.
 
Min lillasyster fick en 27" 3,06 GHz i julkklapp....

Är bortskämd rätt ord tror ni, eller finns det ett kraftfullare ord med samma betydele? :)

Jag måste säga att de har lyckats bra med sina blanka skärmar, jag hade en Sony Vaio med blank skärm innan och den var helt hopplöst med reflexer i, min MBP 13" är mycket bättre på det.

Hoppas hon inte är så kinkig att hon lider av färgsticken då. =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.