Annons

iMac 27"

Produkter
(logga in för att koppla)
köpte mej en 27" i grundutförande idag....
hatar det fjuttiga tangentbordet men blev lite småkär i magic mouse...

och att gå från pc till mac samt från 22" skärm till 27" var en omställning som heter duga.

bara att skaffa en ny raw hanterare och någon skärmkalibrerings utrustning nudå.:)
 
hehe, jag har aldrig gilla vanliga möss pga en rejäl klämskada på min högerhand, detta är den första jag kunnat använda utan att få kramp efter några minuter.
2fingers stryk åt sidan för att backa/scrolla i webbläsaren samt designen var en gudagåva för mej!
 
Har gjort ett tre kalibreringar och de gångerna har jag fått samma resultat. I alla fall när man tittar i Colorsync verktyget. Har inte hunnit jämföra mot utskrift ännu, men ska göra det under dagen.

Bifogar några dumpar från sRgb, Adobe RGB och två av mina egna profiler.

Om jag tittar på dina profiler så har du samma problem som jag.
Den första är för liten och täcker inte skärmens potential. Den andra är bättre. Fotfrande ungefär som SRGB. Din Adobe RGB är ungefär där jag bör ligga på en Dell U4210.
Det kan ta mig 3 försök innan jag lyckas få till det fast jag tycker mig ha samma inställningar. Eftersom det här svajar så mycket så undrar jag hur rätt är då svartpunkt, vitpunkt och profilen som sådan. Jag får ett dE2000 runt 10.Skall lägga upp exempel i morgon när en god middag med Raclette och gott vin slutat ge en luddig profil.
 
Trodde jag hade en plan!?

Var mer eller mindre betslutsam att jag skulle handla en EIZO COLOREDGE CG243W för att ersätta min Apple Cinema 23".

Men så dök de nya 27"'arna upp.... kärlek ni vet, och så saknar jag ju en stationär maskin sedan min G5'a strejkat!

Men nu när jag tvingats vänta på i7'ans ankomst börjar man tveka igen. Vete fanken hur jag ska göra?
Har ju vart jättenöjd men min Cinema och dess pixeldensitet. Visst saknar den en del färger i en A1998 skala, men inget jag lidit av.

Vad säger ni nu, ni som har en 27"'are på era skrivbord, saknar ni en matt coloredge eller liknande? 8) Har bara sett Macen i väldigt upplyst butiksmiljö, alltså ingen bra plats för en blank skärm annat än rent estetiskt.

Citerar Beatles gamla dänga:

"Help, I need somebody,
Help, not just anybody,
Help, you know I need someone, help.

When I was younger, so much younger than today,
I never needed anybody's help in any way.
But now these days are gone, I'm not so self assured,
Now I find I've changed my mind and opened up the doors.

Help me if you can, I'm feeling down
And I do appreciate you being round.
Help me, get my feet back on the ground,
Won't you please, please help me?

And now my life has changed in oh so many ways,
My independence seems to vanish in the haze.
But every now and then I feel so insecure,
I know that I just need you like I've never done before.

Help me if you can, I'm feeling down
And I do appreciate you being round.
Help me, get my feet back on the ground,
Won't you please, please help me.

When I was younger, so much younger than today,
I never needed anybody's help in any way.
But now these days are gone, I'm not so self assured,
Now I find I've changed my mind and opened up the doors.

Help me if you can, I'm feeling down
And I do appreciate you being round.
Help me, get my feet back on the ground,
Won't you please, please help me, help me, help me, oh."
 
Nu vänta jag med på min beställde min i fredags och fick den en 1000 lapp billigare.Men det blev bara i5 blev för snål :) Lägntar som ett litet barn på den.
 
OM man ska investera i en kalibrerings dosa till en imac finns det sånna som passar bättre eller sämre?

Jag kan inte besvara dig på det. Har bara erfarenhet av Eye One Display II och det är inget fel på dosan utan det är programvaran som inte verkar lira ordentligt med Snow Leopard. Xrite påstår att det inte fungerar att göra stora färgprofiler och felet ligger hos Apple.
Apple säger ingenting vad jag har hittat.
För ett tag sedan var det de som gör avancerade utskrifter som klagade över profilerna till deras skrivare inte fungerade korrekt.
Till sist tog Apple USA tag i det och nu har det kommit en mängd uppdaterade utkriftrutiner till de flesta avancerade skrivarna.
Förmodligen är det något som spökar med färghanteringen i Snow Leopard.
 
Jag kan inte besvara dig på det. Har bara erfarenhet av Eye One Display II och det är inget fel på dosan utan det är programvaran som inte verkar lira ordentligt med Snow Leopard. Xrite påstår att det inte fungerar att göra stora färgprofiler och felet ligger hos Apple.
Tror du har missförstått detta. Det är inte ett problem att göra färgprofiler för skärmar med stort färgomfång. Det är däremot ett problem att göra profiler av LUT-typ (betecknas som stor profil i programvaran) så istället ska man göra en matrisprofil (normal profil). Finns det ett val mellan version 2-profiler eller version 4-profiler bör man göra den äldre varianten, alltså version 2.

Stefam
 
Tror du har missförstått detta. Det är inte ett problem att göra färgprofiler för skärmar med stort färgomfång. Det är däremot ett problem att göra profiler av LUT-typ (betecknas som stor profil i programvaran) så istället ska man göra en matrisprofil (normal profil). Finns det ett val mellan version 2-profiler eller version 4-profiler bör man göra den äldre varianten, alltså version 2.

Stefam

Jo så långt har jag kommit Stefan. Profil 4 profiler går överhuvudtaget inte som du säger. Vad som dock händer när jag går matrisprofiler är att den profil som skapas blir betydligt mindre än en s-RGB profil. Efter 2-3 försök får jag plötsligt till en som ligger nära Adobe RGB och det är det är ju vad min Dell 2410 borde vara. Tycker jag gör likadant varje gång men får ändå olika resultat. Jag kommer aldrig upp i en lika stor profil som den medskickade och skärmunika profil som Dell gjort av min skärm.
Det kan förstås bero på att de har mycket bättre grejer.
Vad jag nu är osäker på är hur bra min profil stämmer med verkligheten eller skall vi säga utskriften. Efter mina ögon stämmer utskrifterna bra. Om jag mäter upp profilen får jag dE2000 runt 10. Är detta godkänt eller inte?
 
Jo så långt har jag kommit Stefan. Profil 4 profiler går överhuvudtaget inte som du säger. Vad som dock händer när jag går matrisprofiler är att den profil som skapas blir betydligt mindre än en s-RGB profil. Efter 2-3 försök får jag plötsligt till en som ligger nära Adobe RGB och det är det är ju vad min Dell 2410 borde vara. Tycker jag gör likadant varje gång men får ändå olika resultat. Jag kommer aldrig upp i en lika stor profil som den medskickade och skärmunika profil som Dell gjort av min skärm.
Det kan förstås bero på att de har mycket bättre grejer.
Vad jag nu är osäker på är hur bra min profil stämmer med verkligheten eller skall vi säga utskriften. Efter mina ögon stämmer utskrifterna bra. Om jag mäter upp profilen får jag dE2000 runt 10. Är detta godkänt eller inte?
Storleken på färgrymden borde inte påverkas av den bugg som X-Rite tar upp på sin hemsida. De har bara sagt att man bör göra matrisprofiler av version 2 och då ska det fungera. Att du inte kommer upp till samma storlek som Dell gör är inte så förvånande. De profiler som tillverkarna gör har ofta lite glädjemån i sig.

Du har inte möjlighet att testa en annan kalibrator? Bara för att utesluta att det är fel på din kalibrator. En skärmkalibrator är en ömtålig sak och jag har sett flera dåliga. Enda sättet att se detta är ju att kolla den mot en annan.

Ett DeltaE värde på 10 låter inte särdeles bra.

Stefan
 
Tack Stefan. Skall försöka prova med en annan kalibrator. Vet inte om det är den som spökar. Samtidigt verkar vi vara många som gnäller på X-rite och One Match 3 och inte får några bra resultat.
 
Fick igår hem min nya iMac 21,5". Var i början grymt imponerad.

Men det verkar vara problem med min skärm. Det är nämligen inte samma färg över hela ytan. Uppe och något till vänster är det blåare, medan det nere och något till höger drar åt gult. Inte alls roligt :(

Sökte lite på nätet och hittade:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2218213&start=60&tstart=0

Vad säger ni som har fått hem era nya iMac, uppvisar de samma symptom?
 
Surt, apple verkar ha endel problem med färgskiftningar, flimmer, spruckna skärmar och döda grafikkort på nya imac. Tycker det blossar upp nya grejjer varje dag på div. siter...
Min 27" har inte trillat in än, men troligen kommer den på måndag även om apples spårning säger leverans imorgon.
Jag förväntar mig att jag har alla ovan nämnda problem på min burk, jag har alltid otur när det gäller prylar :(

Cheers // Martin
 
Surt, apple verkar ha endel problem med färgskiftningar, flimmer, spruckna skärmar och döda grafikkort på nya imac. Tycker det blossar upp nya grejjer varje dag på div. siter...
Min 27" har inte trillat in än, men troligen kommer den på måndag även om apples spårning säger leverans imorgon.
Jag förväntar mig att jag har alla ovan nämnda problem på min burk, jag har alltid otur när det gäller prylar :(

Cheers // Martin

På länken jag postade så (om man läser igenom hela tråden) verkar det som att det är ett väldigt utbrett problem. Många har fått flera ersättningsdatorer men allihop har det varit samma problem med. Verkar dock inte vara ett helt nytt problem, då gamla 24" tydligen hade samma fel.

Sjukt irriterande. Datorn funkar ju som en dröm, men man kan ju inte arbeta med bilder när skärmen ser ut som den gör.
 
Jag fick min 27" igår och har inte hunnit hårdgranska färger etc.. Jag har dock inte märkt något under de första körningarna med Photoshop eller bilder i iPhoto.

Nu tankade jag över ca 30000 bilder från en extern hårddisk till macen plus lite annat pyssel men är det normalt att datorn blir riktigt het i ovankant? Aluminiumramen är tokhet!
 
Sebastian; Fullt förståligt, och det skall inte vara så!
Vad sa applecare när du snackade med dem?

Jag fick just ett nytt leveransdatum skickat till mig där de ber om ursäkt för förseningen, nu är det tydligen onsdag som gäller :(
 
Senast ändrad:
Sebastian; Fullt förståligt, och det skall inte vara så!
Vad sa applecare när du snackade med dem?

Jag fick just ett nytt leveransdatum skickat till mig där de ber om ursäkt för förseningen, nu är det tydligen onsdag som gäller :(

Jag pratade med dem imorse och de byter ut datorn. Jag väntar nu på att budfirman ska ringa och hämta datorn. Leveransen av den nya datorn ska dock ske med prio 1 och ska gå lite snabbare. Med tanke på de jag läst på nätet är jag dock inte övertygad om att den nya datorn kommer vara bättre.

Ang problemet så hade de enligt honom inte hört talas om det tidigare, däremot hade de haft lite problem med 27" som flimrar.
 
Jag pratade med dem imorse och de byter ut datorn. Jag väntar nu på att budfirman ska ringa och hämta datorn. Leveransen av den nya datorn ska dock ske med prio 1 och ska gå lite snabbare. Med tanke på de jag läst på nätet är jag dock inte övertygad om att den nya datorn kommer vara bättre.

Ang problemet så hade de enligt honom inte hört talas om det tidigare, däremot hade de haft lite problem med 27" som flimrar.

Vad tråkigt, jag hade ett problem med min macpro vid leverans för ett år sedan. Jag vägrade dock att skicka datorn innan jag fick en ny vilket de gick med på. Dock är det ju smidigare att bara byta hdd på en sådan burk än på en iMac.
Får jag hem en felaktig så kommer jag absolut inte släppa den innan jag får en ny levererad.

Hoppas att de får ordning på dessa problemen snabbt.
Att de aldrig hört talas om ditt problem är nog ett standardsvar, sånna springer man på överallt. De är alltid lika förvånade när man länkar upp till diverse disk. på nätet.
Hoppas att det löser sig snabbt och smidigt!

Mvh // Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.