Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iMac 27"

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick min i måndags, hel och fin utan ett enda problem =)
Snabb som attans!

Kullander i Malmö hade fått in så många beställningar att de inte kunde slutleverera till samtliga kunder innan mitten av januari...

Cheers // M
 
Jaha, då har min ersättningsdator kommit. Tyvärr kan jag inte säga att denna skärmen är bra den heller. Den är bättre men lider av samma symptom som den förra, dvs gula missfärgningar över delar av skärmen. Suck.
 
Nu har jag suttit hela dagen och installerat bla. windows7 x64, officepaketet, antivirus och solidworks 2010. Kan bara konstatera att detta är en riktigt grym maskin!

Ack så liten min 24" skärm var nu när jag kom hem... att 3" kan göra sådan skillnad.

Imorgon blir det hårdtest med solidworks!

Cheers // Martin
 
Fick min i fredags och detta är min första mac och jisses vad nöjd jag är en. Fast visst lite är det ju och lära sig. Skärmen är ju underbar.
 
Fick min i fredags och detta är min första mac och jisses vad nöjd jag är en. Fast visst lite är det ju och lära sig. Skärmen är ju underbar.

Skärmen hade varit avsevärt bättre om den inte var blank bara. Fast det är inte så ofta jag stör mig på det, det märks sällan när man surfar utan mest om man bildhandlar en svart bild. Du brukar man se sig själv vilket är synd!
 
Skärmen hade varit avsevärt bättre om den inte var blank bara. Fast det är inte så ofta jag stör mig på det, det märks sällan när man surfar utan mest om man bildhandlar en svart bild. Du brukar man se sig själv vilket är synd!

Det är ju därför man ska vara svartklädd, Joel.
 
Jag tycker inte det stör med att den är blank. Beror ju på hur man sitter med. Kanske inte så bra att sitta jämnte ett fönster :)
 
Det ligger säkert nått i vad du säger om leveranserna och skärmarna. Jag har dock inte upplevt något sådant med min skärm. Den ter sig bra! Men leveranserna är långa, när jag väntade på min ringde jag min lokala Apple åf och dom sa att anledningen till att det dröjde var att Apple inte kunna leverara MagicMousen till dom, vilket ingår i alla 27" imac.


Hur den funkar att kalibrera vet jag inte än, har inte kommit så långt än. Men från fabrik ser den rätt OK ut trots allt. Dock på mitt lilla "kontorsrum" hemma är väl inte belysningen optimal. Jag sitter oftast, om inte alltid. I ett mörkt rum när jag sitter vid datorn, det förstör väl en del. Men jag är ändå nöjd. Men jag ska återkomma med resultat när jag kalibrerat!
 
Idag kom min tredje iMac 21,5". Samma fel som innan. Känns väldigt tråkigt och nu vet jag inte vad jag ska göra. Även om jag väljer att byta ut den till en fjärde så är ju risken väldigt stor att även den har samma fel.

Får nog ta pengarna tillbaka och köpa en skärm från Eizo eller någon annan som vet hur man tillverkar skärmar.
 
Idag kom min tredje iMac 21,5". Samma fel som innan. Känns väldigt tråkigt och nu vet jag inte vad jag ska göra. Även om jag väljer att byta ut den till en fjärde så är ju risken väldigt stor att även den har samma fel.

Får nog ta pengarna tillbaka och köpa en skärm från Eizo eller någon annan som vet hur man tillverkar skärmar.

Vad är felet då?
 
Man ska inte förutsätta att alla har läst hela tråden :)

Felet är iaf att skärmen inte har en jämn färgtemp över hela ytan. Fler som har samma problem:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2218213&start=105&tstart=0

Just denna maskinen har gult åt högerkanten och mer åt blått uppe till vänster.

vilket skit! Men är det så pass mycket att du bara ser det med blotta ögat?
Jag har iofs en 27" men jag kan inte se något sånt på min skärm alls. Men skulle jag börja mäta kanske det skulle finnas. Men absolut inget som jag ser, även om jag verkligen letar.
 
vilket skit! Men är det så pass mycket att du bara ser det med blotta ögat?
Jag har iofs en 27" men jag kan inte se något sånt på min skärm alls. Men skulle jag börja mäta kanske det skulle finnas. Men absolut inget som jag ser, även om jag verkligen letar.

Ja riktigt tråkigt. Skönt för dig att du har fått en felfri.
Sätter du bakgrunden till en ljusgrå eller vit bakgrund så syns det väldigt tydligt. Tar du sen upp ett fönster med textredigeraren och drar fram och tillbaka så ser man hur den skiftar i färg på olika ställen på skärmen.
 
Ja riktigt tråkigt. Skönt för dig att du har fått en felfri.
Sätter du bakgrunden till en ljusgrå eller vit bakgrund så syns det väldigt tydligt. Tar du sen upp ett fönster med textredigeraren och drar fram och tillbaka så ser man hur den skiftar i färg på olika ställen på skärmen.

Prövade lite men jag verkar inte se något speciell skillnad faktiskt. Men det kanske beror på min syn iofs ;)
 
Nu har jag suttit hela dagen och installerat bla. windows7 x64, officepaketet, antivirus och solidworks 2010. Kan bara konstatera att detta är en riktigt grym maskin!

Ack så liten min 24" skärm var nu när jag kom hem... att 3" kan göra sådan skillnad.

Imorgon blir det hårdtest med solidworks!

Cheers // Martin

Jag får inte mitt Windows7 X 64 att fungera. Använde du något knep förutom vad som står i dokumentationen?
 
Lars S; Jag körde på enl. instruktioner, kopplade in en extra skärm då "huvudskärmen" dör under installation pga. felaktig drivrutin. Den sekundära fungerar hela tiden och kan ta dig genom hela installationen.

http://www.simplehelp.net/2009/01/1...ndows-7-on-your-mac-the-complete-walkthrough/

Förutom detta har jag inte använt några knep, körde in bootcamp för windows och fick ljud i burken. Tydligen något som strulat för många andra...

Mvh // Martin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.