Annons

Är 32 Gb Ram-minne tillräckligt för tunga photoshop-filer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Minnet kommer aldrig se ut att ta slut eftersom operativsystemet utnyttjar cache innan. När jag hade 8GB och jobbade tungt så visar den kanske 6-7 GB utnyttjat. Nu när jag har 24 GB så visar samma arbetsflöde på samma dator kanske 16-18 GB.
Hade jag haft 32 GB så kanske den hade visat 28GB utnyttjat när jag kör mina gigapans eller stackar hundratals filer till en median. Som tur är min cache på en intern SSD.

/Stefan

Hur stora/tunga är dina gigapans och median-filer (i Mb öppnade i photoshop)? Och hur tycker du att de går att arbeta med på din burk med 24 GB?
 
Hur stora/tunga är dina gigapans och median-filer (i Mb öppnade i photoshop)? Och hur tycker du att de går att arbeta med på din burk med 24 GB?

Gigapans är tunga filer på flera GB per fil. En jag jobbade med nyligen är ca 200 filer på 20 MPx stycket sammanslaget. Är väl ok att jobba med dom tycker jag. Är väl min processor som sätter gränserna i min laptop.
När jag stackar så käkar den upp alla mina resurser, är bara att gå o dricka kaffe eller nåt.

/Stefan
 
Så enligt detta test har jag inte slut på minne, såvida inte minnet äts upp mer och mer ju längre jag arbetar med en bild i Photoshop.
Kollade du med Activity Monitor? Det finns en bra indikator under fliken "Memory", nere till vänster, med rubriken "MEMORY PRESSURE". Så länge den visar grönt så har du inga minnesproblem, men om den visar gult eller rött så har du för lite minne (just då).

Activity Monitor kan du ha körande medan du arbetar med Photoshop så att du kan kolla minnesåtgången då och då, eller när det börjar gå trögt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.