** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

iMac 27"

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det inte likadana skärmar (olika storlek förstås) i både 27" och 21,5"?

Vad var det för skillnad på gamla 24" mot 20"? Borde det inte varit likadana skärmar i dom också?

Eller är det så att de just på grund av storleken anser att den större skärmen är bättre till bildbehandling?

Är det inte likadana skärmar (olika storlek förstås) i både 27" och 21,5"?
Ja. Båda är av typen IPS. Apple har inte angett exakt vilken typ av IPS, men det kan kanske vara E-IPS.

Vad var det för skillnad på gamla 24" mot 20"?
24" har H-IPS
20" har TN eller S-PVA.

Borde det inte varit likadana skärmar i dom också?
Det kan man tycka, men så var det inte. Skärmen i 20" är mycket sämre.

...En annan fråga: den fyrkärniga i5 processorn ligger på 2,66 el liknande. Dual processorn ligger på 3,0. Nu undrar jag:(Det är säkert en dum fråga men vill greppa detta) märker man bara skillnad när man har många applikationer igång. Eller är det till och med så att dual-processorn är snabbare, när man bara har en application uppe (jag menar eftersom den har ett högre klocktal)?

En bra fråga men jag har nog inget entydigt svar :) Om du bara kör ett program så har du inte mycket nytta av extra kärnor och oftast inte heller om du har flera program igång eftersom det nog bara är ett eller möjligen två som är aktiva och använder cpu:n mycket så då är det ju tacksamt med en snabbare processor. Å andra sidan, här kommer tvetydigheten, så blir program bättre och bättre på att utnyttja flera kärnor parallellt och inte bara en och då kommer du få bättre prestanda om du använder programmen på så sätt att de verkligen har jobb att fördela på olika kärnor.

Sedan finns det andra variabler i ekvationen; som att program som utnyttjar fler kärnor drar lite mer minne, du kan ha andra flaskhalsar som hårddisken t.ex.

Personligen lutar jag dock mot en fyrkärnig variant för att jag tror, och detta är rent subjektivt, att en jämnare belastning över 4 kärnor är bättre en att jobba med färre men snabbare kärnor samt att i5/i7 är lite nyare produkter.

Dock skulle jag gärna se lite tester först med dessa då jag absolut inte vill ha en lösning som låter mycket mer.

Personligen lutar jag dock mot en fyrkärnig variant för att jag tror, och detta är rent subjektivt, att en jämnare belastning över 4 kärnor är bättre en att jobba med färre men snabbare kärnor samt att i5/i7 är lite nyare produkter.

Dock skulle jag gärna se lite tester först med dessa då jag absolut inte vill ha en lösning som låter mycket mer.

Värt att betänka är också att i5 och i7 klockar upp enskilda kärnor om de övriga ligger arbetslösa. Har för mig att i5 som ligger på 2,66GHz normalt kan trycka upp en kärna till 3,2GHz om temperatur/ström tillåter det. i7 springer upp till 3,46GHz.

Någon av er som fått leveransbesked än?
Svaret jag fått är slutet november tills mitten av december...
Malade till min företagskontakt på apple och inte heller han kunde bekräfta länken: http://www.macworld.idg.se/2.1038/1.269046/fyrkarnig-imac-borjar-levereras-nasta-vecka

Tydligen är det också en ny bootcamp på gång som skall vara finputsad och handtera win7 bättre.

Jag kommer att köra win7 på denna som primärt op. Skulle ni låta osx ligga kvar på en partition eller köra in enbart win7 som en ren installation utan osx? Kanske blir problem med firmwareuppdateringer etc. i framtiden?

Mvh // Martin

Någon av er som fått leveransbesked än?
Svaret jag fått är slutet november tills mitten av december...
Malade till min företagskontakt på apple och inte heller han kunde bekräfta länken: http://www.macworld.idg.se/2.1038/1.269046/fyrkarnig-imac-borjar-levereras-nasta-vecka

Tydligen är det också en ny bootcamp på gång som skall vara finputsad och handtera win7 bättre.

Jag kommer att köra win7 på denna som primärt op. Skulle ni låta osx ligga kvar på en partition eller köra in enbart win7 som en ren installation utan osx? Kanske blir problem med firmwareuppdateringer etc. i framtiden?

Mvh // Martin

GÅR det verkligen att köra Win7 utan OSX kvar i datorn?
Något leveransbesked har jag inte fått, bara en förhoppning att de ska komma under november.

Senast ändrad:
Jag vet faktiskt inte om det går att enbart köra win7 som ren installation... Men det är väl som supporten sa, att det kan vara bra att ha kvar osx för framtida uppdateringar av hårdvaran och den kan inte göras genom windows.

Vi håller tummarna!
Mvh // Martin

Jag har inte heller fått något besked men jag var lite sen ur startgroparna. Den där artikeln på macworld verkade ju bara vara en kopia av det amerikanska originalet så det är ju svårt att veta vad nyheten har för bäring på den svenska marknaden.

Har ni sett Mac-vs-PC-kriget som pågår under den artikeln? Det är komiskt att det alltid blir så...

Det är inte konstigt att det finns krig, terrorister och självmordsbombare i världen när man till och med kan kriga om vilket OS som är bäst - om än tangentbordskrig, men ändå.

Som jag fattat det så startar man alltid i OSX och sen startar man windows med bootcamp... jaha, tydligen fel efter lite googling, tydligen startar man om och går direkt i windows, ingen virtualisering, enl wiki, hur som helst är OSX ett krav och varför skulle du slänga ut det, hårddiskutrymme är inte så dyrt idag. Passa istället på att testa det så kanske du fattar varför alla smarta kör mac. :p

Som jag fattat det så startar man alltid i OSX och sen startar man windows med bootcamp... jaha, tydligen fel efter lite googling, tydligen startar man om och går direkt i windows, ingen virtualisering, enl wiki, hur som helst är OSX ett krav och varför skulle du slänga ut det, hårddiskutrymme är inte så dyrt idag. Passa istället på att testa det så kanske du fattar varför alla smarta kör mac. :p

Visst är OSX fantastiskt!
Jag kör redan osx på mina tre macar =)

Men på denna burken kommer jag endast att köra win7 för SolidWorks2010 finns fortfarande inte portat till osx och kommer troligen aldrig att portas heller :( Hade jag fått välja så hade jag kört osx hela dagarna, dock omöjligt med mitt jobb.
Men det skall inte hindra mig från att köra mac =)

Cheers // Martin

Precis som hörs på namnet "Bootcamp" så bootar du med Windows genom det. Dock kan man även starta OSX och köra Windows genom nåt som heter "Parallell Desktops" eller nåt. Har aldrig testat det själv men en kompis gör så. Då får du ett fönster med hela Windows-skrivbordet ungefär som när man kör fjärrstyrning (har inte sett det själv men min vän har berättat detaljerat :))

Jag kan dock inte svära på om det finns stöd för Windows 7 än, han har kört xp. Säljaren på min Mac-butik sa att det är många webbdesigners som använder Parallell Desktop för att kunna testa designer i olika webbläsare och på olika plattformar utan att behöva två datorer eller starta om, mycket praktiskt.

"Din beställning skickades iväg 14.11.2009 och vi räknar med att den ska levereras till din leveransadress senast 20.11.2009"

Jippi!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar