Annons

I valet och kvalet - köp av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Julius04

Ny medlem
Jag ska köpa en ny kamera. Men jag vet inte vilken jag ska välja. Jag har nu en Olymus C-50z. Jag väljer mellan två olika kameror.
Antingen en Konica Minolta Z3 eller en Canon PowerShot Pro1
Z3:an har jag provat och gillar den, men hur pass mycket bättre är Canon?
Jag är hobbyfotograf men vill utveckla mig. Kan ni ge mig råd?
 
Är i samma situation, men lutar åt en KonicaMinolta A2. Varför:

- bra zoomomfång (28-200)
- manuell zoomring
- många knappar istället för menyer
(ja, jag är lite retro)
- bildstabilisering
(ja, jag gillar ny teknik också!)
- snabb hantering vad jag har sett
- högupplöst sökare
- full manuell kontroll
- automatik samt personligt anpassade minnen
- realtidshistogram

Hoppas på kommentarer från andra, med eller utan erfarenhet av kameror i detta segment.
 
Senast ändrad:
Robert

Jag funderade oxå först på en A2 men fick sen höra att den har fått många reklamationer då kameran varit trasig.
Min man jobbar på Expert och han har hört sig för med sin chef och han tyckte inte man skulle köpa en A2 just för att den haft så många fel.

Men den låter ju onekligen bra och fått mycket bra i tester. Åhhh så svårt detta är, man vill ju inte göra en felsatsning!
 
Enda sättet att slippa en felsatsning är väl att aldrig satsa? :)
Man kan ju vänta på "nästa modell" hela tiden... den är ju lite bättre än den nuvarande!

Att A2 fått kommentarer som "trasig" har jag sett också, men de har väl blivit reparerade får man anta? Kan inte tänka mig att KM medvetet släpper en kamera med halvdan kvalitet.
 
När jag har kollat runt lite bland privatrecensioner så har jag märkt att en del som köpt en K Minolta kamera har fått en kamera som gick sönder och det börjar göra mig lite misstänksam mot K minolta. Är det många andra som märkt samma sak?!
Det vore ju synd, har bara haft Minolta kameror förut för att de är prisvärda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.