alcedo [E.F.S] skrev:
Rätt uttal är inte alltid rätt. Det beror på vad man vill uppnå...
Så sant, så sant!
Man blir bara gråhårig av att försöka få det 'rätt', eller - ännu värre - försöka uppfostra andra att uttala 'rätt'.
Engelsmännens uttal av franska och latin kan få en att blekna innan man fattar vad dom säger.
Ost ska vi inte ens TALA om...
På senare tid har dom börjat komma ifrån 'Sven- Gååran Ärriksson'. Gååran har blivit Jååran. Dom FÖRSÖKER i alla fall!
Van Gogh är väl en stötesten för de flesta, men 'vangou' eller 'vangåff', som dom sa genomgående i ett långt program OM honom, tar väl priset?
En svensk museichef som delade ut priser till klubben här sade: 'Mävis' i st. f. Mavis (dvs. 'Mejvis'), och det kommenterades tills jag blev sur och sa att skulle jag bråka om hur MITT namn uttalas här skulle jag inte få göra annat...
Jag har iofs. uppfostrat folk att säga 'sauna' (i st.f. 'sååna') och 'IKEA', (i st.f.'aikia'), men mer än så tänker jag inte leka besserwisser.
Man vill ju ha NÅGRA vänner kvar...
Mitt engelska uttal går ju också ibland helt fel (speciellt i puben senare på kvällen), så det vore ju att kasta sten i glashus. 'Adobe' fick jag, tex. fel vid ett tillfälle. Missade e-et på slutet. Lite pinsamt, för jag mottog en buckla för en bild och skulle larva till det lite med att tacka på Hollywood/Oscar-manér: 'Tack till Mor, Far, Canon, Fuji, Adobe och alla som gjort bilden möjlig'... (Men dom skrattade ju snällt ändå...)
Men 'I shot it with my Canon' uttalas lämpligen så att det blir en ordlek i alla fall, tycker
/Gitte