Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laptopfråga - 24 gb ok i RAM?

Produkter
(logga in för att koppla)
Laptopen ifråga har ok, men inte bättre anslutningsmöjligheter för extern disk. För lösa bilder kommer det fungera, men ett LR-Bibliotek kan kanske bli långsamt. För snabb extern disk krävs att laptopen har USB 3.2 gen2x2 (eller bättre) eller TB. USB 3.2 gen2x2 är dock att föredra då dom externa diskarna kostar mycket mindre än TB-diskar och skillnaden i hastighet är försumbar.

Haha ja jag känner mig helt hjärntvättad efter alla googlingar 😂 men behöver man 1 tb i lagring eller kan man köra 512 och sikta på externa SSDar? Tänker om man kan hitta en 24 eller 32 i RAM och typ rtx 4060 då i grafik. Sen processorn, intel i5 är fortfarande ok? Då får man ju ner priset iaf!

Även kollar in begagnat på Billigteknik.se som kanske kan va ett alternativ

Som ni hör är jag ju inte bäst på detta! Är ju en djungel utan dess like.
Hur mycket lagring du behöver är ju svårt för oss att veta. Generellt skulle jag säga att 1TB är för lite dock. För mig skulle 1TB vara på tok för lite(mina RAW-filer tar i skrivande stund över 3TB). Du kanske inte alls behöver så mycket utrymme dock, det beror ju helt på hur mycket du fotar och hur stora filerna är.

Hur mycket lagring du behöver är ju svårt för oss att veta. Generellt skulle jag säga att 1TB är för lite dock. För mig skulle 1TB vara på tok för lite(mina RAW-filer tar i skrivande stund över 3TB). Du kanske inte alls behöver så mycket utrymme dock, det beror ju helt på hur mycket du fotar och hur stora filerna är.
Jag har enbart rawfiler i arbete på den interna disken, jag flyttar regelbundet över filerna från den interna till externa disken när de känns ”klara”. Har 5TB totalt på de externa och min interna är bara på 512GB. Men det fungerar med 512GB om man enbart har dina program och filer i arbete där

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar