ANNONS
Annons

Hur tycker du en fotografs hemsida ska se ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
andgi skrev:
En fråga:
Hur väl fungerar Flash med sådana där "screen readers" och andra hjälpmedel som synskadade använder för att ta del av webbsidor?

Detta kanske iofs är en meningslös frågeställning för en sida som enbart inriktar sig på att visa bilder, men hur många sidor är sådana?

För en väldesignad HTML-sida har så vitt jag förstått innehållet god tillgänglighet även för blinda.

/Anders

Sen propagerar jag som oftast för så kallade flash-hybrider. En html-site där man minimerar animation och känsloskapande element (återigen förutsatt att det är det man tror målgruppen vill ha/eller vill ladda sitt varumärke med) till avgränsade ytor. Tex ett bildelement, navigation etc. Då kan man med lätthet ha html-lösningar vid sidan om utan att det genererar allt för mycket dubbelarbete.

www.gizmondo.com tror jag är ett exempel på detta även om det finns betydligt bättre. Det låg dock top of mind.

FILM) (ulltand skrev:
Nej, inte med ngn läsare som jag känner till.
Det är skitjobbigt för funktionshindrade att ta del av webben.
Det jag lider mest med är att webben blivit vad den är just pga dess plattformsoberoende - Och att de flesta som kodar sidor i dag fattar inte alls vad det innebär - vilket vi bl a ser på flashhysterin.

Gör en sida som är snygg o häftig på den egna datorn, säg till folk att de ska ha Explorer och berätta gärna skärmupplösningen också...
Då har man tyvärr inte riktigt fattat varför webben är sååå stor.

Webben är sååå stor för att olika människor går igång på olika saker. Och det finns utrymme för alla att både ta del av innehåll de själva finner intressant, såväl som att distribuera.

Jag tror du underskattar antalet människor som använder webben för att få en upplevelse av något slag. Inte alls gillar och surfa tabeller eller tekniska specifikation. Läsa en nyhet eller lära sig php.

Det finns en hel del personer som vill spela spel, kolla på filmsajter och trailers. Skicka digitala vykort eller visa sina konstverk. Om flash känns rätt för målgruppen så tycker jag du skall sluta tjöta om standarder. Det skulle ju i pricip innebära noll utveckling och jag minns i alla fall hur webben såg ut 96. Ur ett estetiskt perspektiv tycker åtminstone jag att quicktime och flash gjort mitt surfande roligare.

Jag vill i alla fall inte att ditt bakåtsträvande eller synskadade skall begränsa mitt utbud av upplevelser online.

sflow skrev:
...Jag vill i alla fall inte att ditt bakåtsträvande eller synskadade skall begränsa mitt utbud av upplevelser online...

Jo, jag köper dina argument, men varför visa stillbilder med Flash?
Okej med spel o så, men stillbilder. Jag fattar inte riktigt poängen. Klart man kan tona o göra lite mer, men ändå.

Återigen vill jag säga att problemet egentligen inte är mitt, problemet är visaren som inte når alla.

FILM) (ulltand skrev:
Jo, jag köper dina argument, men varför visa stillbilder med Flash?
Okej med spel o så, men stillbilder. Jag fattar inte riktigt poängen. Klart man kan tona o göra lite mer, men ändå.

Återigen vill jag säga att problemet egentligen inte är mitt, problemet är visaren som inte når alla.

Typsnitt kan vara en anledning. Att kunna välja det typsnitt som hör till den grafiska profilen och ändå kunna ha redigerbar text via ett CMS.

Att fada fram ett foto skapar en känsla, den känslan är olika hos dig och mig uppenbarligen.
Det var ett basic exempel men det finns så mycket mer. Bara surfa runt kända fotografers portfolios. En hel del av dom har gått överstyr, några har knappt lagt någon tid alls på sin site. men det finns många som innoverat en hel del.

Då är det ju så klart inte en flashhybrid vi snackar om. Ett exempel på vad som inte är gjort med flash, men mycket väl lika gärna skulle kunna vara det, är www.apple.com.

andgi skrev:
En fråga:
Hur väl fungerar Flash med sådana där "screen readers" och andra hjälpmedel som synskadade använder för att ta del av webbsidor?

Detta kanske iofs är en meningslös frågeställning för en sida som enbart inriktar sig på att visa bilder, men hur många sidor är sådana?

För en väldesignad HTML-sida har så vitt jag förstått innehållet god tillgänglighet även för blinda.

/Anders

Inte bara blinda. Den som hamnar med en 1920x1200 16" laptop brukar upptäcka snabbt att vissa websidor blir i princip oläsbara om inte ctrl-mushjul inte fungerar. Problemet är de samma för väldigt stylade sidor, flash är ett exempel, giffar istället för text och hårdkodade textstorlekar är två andra.

Kolla dom som lutar fram huvudet mot skärmen på jobbet. Oftast är det inte ögonen det är fel på.

Flash och giffar gillas inte av sökmotorerna heller.

iSolen.se skrev:
Inte bara blinda. Den som hamnar med en 1920x1200 16" laptop brukar upptäcka snabbt att vissa websidor blir i princip oläsbara om inte ctrl-mushjul inte fungerar. Problemet är de samma för väldigt stylade sidor, flash är ett exempel, giffar istället för text och hårdkodade textstorlekar är två andra.

Kolla dom som lutar fram huvudet mot skärmen på jobbet. Oftast är det inte ögonen det är fel på.

Flash och giffar gillas inte av sökmotorerna heller.

Nej, det är nog inte fel på ögonen om man kör 1920x 1200 på 16". Men fel någonstans är det ju helt klart.

Flash som element för rubriker tex går att använda så sökmotorer plockar upp innehållet och att htmltext ersätter flash då flash saknas.

sflow skrev:
Nej, det är nog inte fel på ögonen om man kör 1920x 1200 på 16". Men fel någonstans är det ju helt klart.
:)
Och en del skriver ut på 75 punkter per tum på laserskrivaren med, för att annars kanske bokstäverna blir läsbara.

Självklart så kör man ju maxupplösning?

bEPH skrev:
Och en del skriver ut på 75 punkter per tum på laserskrivaren med, för att annars kanske bokstäverna blir läsbara.

Självklart så kör man ju maxupplösning?

Ja herregud, dom är nog i alla fall rätt få dom som gör det frivilligt. Är ju inte bara texter som blir små utan allt. Förstorar man texter sen får ju allt helt fel proportioner.

Som sagt, fel på något annat än ögonen. I rest my case.

PatrikAdolfsson skrev:
Jag provade att titta på http://www.soloflow.com/ i Opera och Zoomade till 200%.

Flashen följer med och det ser bra ut :D

100% zoom i Opera nedan

Nu måste jag bara påpeka att MIN site ingalunda är någon referenssite på något vis. MIN sida har jag gjort enbart för mitt eget nöjes skull för jag ville utvecklas. Jag jobbar med form och har inget intresse av att lära mig hur man lägger in taggar för screen readers i flashen etc. Allt sådant överlåter jag till andra. Dock vet jag att det går och det räcker för mig :)

sflow skrev:
Ja herregud, dom är nog i alla fall rätt få dom som gör det frivilligt. Är ju inte bara texter som blir små utan allt. Förstorar man texter sen får ju allt helt fel proportioner.
Vad pratar du om?
Vilka program är det du kör som du har det problemet med?
Visst en del dåligt skriva hemsidor kan ha problem att dom inte skalar utan har hårdkodat saker.
Men i övrigt har du väl inga problem?
Kör du några urgamla versioner av nåt eller vad arbetar du med för program?

sflow skrev:
Nu måste jag bara påpeka att MIN site ingalunda är någon referenssite på något vis. MIN sida har jag gjort enbart för mitt eget nöjes skull för jag ville utvecklas. Jag jobbar med form och har inget intresse av att lära mig hur man lägger in taggar för screen readers i flashen etc. Allt sådant överlåter jag till andra. Dock vet jag att det går och det räcker för mig :)

Absolut! Jag tog bara länken som var närmast till hands i skrivandes stund :D

-Patrik

bEPH skrev:
Vad pratar du om?
Vilka program är det du kör som du har det problemet med?
Visst en del dåligt skriva hemsidor kan ha problem att dom inte skalar utan har hårdkodat saker.
Men i övrigt har du väl inga problem?
Kör du några urgamla versioner av nåt eller vad arbetar du med för program?

Nu förstår jag inte alls frågan?

sflow skrev:
Nu förstår jag inte alls frågan?
Min tanke var att normalt så jobbar man med program som funkar bra i högre upplösning(vilket nästan alla vettiga program gör det), sedan om man när man får lite tid över surfar på internet och en sida som inte funkar bra så skippar man den.

bEPH skrev:
Min tanke var att normalt så jobbar man med program som funkar bra i högre upplösning(vilket nästan alla vettiga program gör det), sedan om man när man får lite tid över surfar på internet och en sida som inte funkar bra så skippar man den.

Ok då förstår jag mer hur du resonerar. Jag känner dock aldrig träffat någon som kör en så pass hög upplösning på en sådan liten yta.

Och gör man du det valet att surfa hela webben med förändrad fontsize (mushjulsköret) så ja då har man redan där diskvalificerat sig för upplevelsebaserade sajter.

Precis som det finns harmoni i bildkomposition finns det även liknande aspekter inom formgivning. Okej om man har nedsatt syn liksom för då är ju alternativen inte så många... men om man väljer en så pass hög upplösning för att "det går"...

Ponera att jag skulle köra din mastodontupplösning i photoshop på en 16". Alla paletter måste ju vara extremt små och infon i dezsa borde kräva förstoringsglasögon (min gissning utan att ha testat).

Nåväl, jag fattar ditt självvalda problem.

sflow skrev:
Nåväl, jag fattar ditt självvalda problem.
Visst har jag valt problemet själv, men att hårdkoda storlekar på vektygsfält och sidor är ju bortom dåligt, det är inkompetent tycker jag.
Vet man inte om att det finns olika skärmstorlekar och olika upplösningar?:)

Syns min hemsida i mac?

Jag har en allmän sida och tänkte eventuellt göra en liknande för mina fotografier. Den är gjord i iframes. Jag fick höra för länge sen att dom som har macintosh inte kan se den. Ni som har Mackar, stämmer det fortfarande? Tar den lång tid att ladda? Tacksam för er hjälp.

Adressen är: hem.bredband.net/birtha

//Bee

Re: Syns min hemsida i mac?

Bee skrev:
Jag har en allmän sida och tänkte eventuellt göra en liknande för mina fotografier. Den är gjord i iframes. Jag fick höra för länge sen att dom som har macintosh inte kan se den. Ni som har Mackar, stämmer det fortfarande? Tar den lång tid att ladda? Tacksam för er hjälp.

Adressen är: hem.bredband.net/birtha

//Bee

Fungerar bra bådde med firefox och safari.

/David

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar