Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tycker du en fotografs hemsida ska se ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lagt upp min nya nu, danneman-design.com/. Dock så är den inte helt klar ännu då den fortfarande är under utveckling.

Outstanding, Mikael. Högsta poäng både för innehåll och tekniskt utförande. Tvivlar på att jag skulle kunna hitta något att gnälla över även om jag varit på kinkigt humör. Kort och gott: kanon!

Proffsig sida Mikael!

Den ger ett proffsigt intryck med lugna och fina färgtoner. Det enda lilla jag kan tycka stör lite är att fönstrerna öppnas på olika ställen och med olika storlekar. Annars en kanonsida! //Bee

En enkel, lättnavigerad och stilren hemsida!

Det lockar både nyfikna bildtittare och ev. köpsugna kunder...

För övrigt vill jag lyfta fram Fredrik Sommers hemsida, den är hur snygg och läcker som helst. Enkel att navigera i oxå!

www.fredricsommer.com

Mio L. skrev:
För övrigt vill jag lyfta fram Fredrik Sommers hemsida, den är hur snygg och läcker som helst. Enkel att navigera i oxå!

Nja, den ser väl ganska medelmåttig ut tycker jag. Känns mer ihopslängd än genomarbetad ut. Helhetsintrycket dras dessutom ned av ett antal språkliga grodor.

Stilrent...

Stilrent...och enkel.
Inga krussiduller...känns mycket bra att navigera på :)
Men jag förstår inte varför jag inte får upp galleriet på engång utan får upp två länkar...en länk för att kolla på galleriet och en länk till macromedia flash.
Jag har ju redan Flash installerat...hm.

...får upp två länkar...en länk för att kolla på galleriet och en länk till macromedia flash...

Det där låter skumt. Har inte hört att någon haft det problemet förut. Ska försöka kolla upp vad det kan bero på.

Tack för responsen!

/Mikael Stålsäter

Enkel, stilren och konsekvent. Betraktaren ska inte haka upp sig på rörig design, långa texter eller massor av menyer att välja bland. Tänk även på att sidan skall vara lätt att uppdatera, personligen tycker jag det är väldigt tråkigt att besöka webbsidor som inte byter ut bilder och uppdaterar. Ta en titt på min hemsida

www.bildkonsulterna.se

Lycka till!

/Tomas

Re: Stilrent...

gaare skrev:

Men jag förstår inte varför jag inte får upp galleriet på engång utan får upp två länkar...en länk för att kolla på galleriet och en länk till macromedia flash.
Jag har ju redan Flash installerat...hm.

Kör du med Firefox så kan det ibland bli det problemet. Explorer brukar däremot funka på de flesta flashgallerier.
Har själv Firefox och det är lite irriterande ibland.
Har du däremot Explorer och det ändå inte funkar så prova att ladda hem nyaste versionen av Flash.

/Tommy

Håller med tidigare skribenter om enkelhet både i design och att använda. Helst inte flash.

Kan man inte html kan man göra som jag och ladda hem en gratis web template. Dock bör man skriva någonstans vem som gjort den.

Min sida är bara några dagar gammal och jag har bara lagt några timmar på den:

http://pontus.gustavsson.se

Jösses va folk är open-minded här?
Många av er anti-flash rävar kanske har missat det faktum att flash mestadels jobbar med vektorgrafik, vad tar minst plats?
Möjligheten att själv sätta typsnitt som inte är beroende av att besökaren har samma typsnitt på sin dator gör ju inte direkt saken sämre!
Det är inte flash det är fel på, utan användaren...
En bra designer gör en bra sida, så enkelt är det...flash ger bara lite mer möjligheter att skapa.

Visst, jag tror det som de flesta vänder sig mot inte är flash i sig utan grafiktunga sidor som tar en evighet att ladda, saker rör sig över hela skärmen, svårnavigerat osv.

/Pontus

Aleks_ skrev:
Jösses va folk är open-minded här?
Många av er anti-flash rävar kanske har missat det faktum att flash mestadels jobbar med vektorgrafik, vad tar minst plats?
Möjligheten att själv sätta typsnitt som inte är beroende av att besökaren har samma typsnitt på sin dator gör ju inte direkt saken sämre!
Det är inte flash det är fel på, utan användaren...
En bra designer gör en bra sida, så enkelt är det...flash ger bara lite mer möjligheter att skapa.

Jag har inget emot Flash som sådan, utan mot hur den används (eller missbrukas). Jag får en känsla av att Flash ofta anvnänds slentrianmässigt för att få till en 'häftig' design, eller för att Flash-skaparen vill skapa ännu en sida att lägga till i sin portfolio. Om Flash används till saker jag tycker är motiverade har jag inget emmot det.

Jag kan ge två exempel på sidor med Flash, där jag tycker sidornas skapare gjort helt fel med Flash-tekniken:
www.qpq.se
www.umeastudentkar.se
I båda fallen används Flash (det finns bara Flash, inget heltäckande HTML-alternativ) för att göra menyerna. I båda fallen blir effekten att om jag är blind (eller har valt att inte installera Flash för att slippa mycket av reklamen) så kommer jag inte åt menyerna. I det första fallet kan jag strunta i det, och hitta en annan leverantör. I det andra fallet är det allvarligare, eftersom de har monopol.

Ett exempel på en sida som kunde använt Flash:
http://www.keveney.com/Ross.html
Nu använder de en GIF-bild, men i det här fallet kunde en Flash-animering fungerat lika bra.

Ja, i dom 2 översta fallen är jag beredd att hålla med dig.

Flash används oftast för att få till just en häftig design, eller som jag vill kalla det, en mer kreativ och fri design där du bokstavligen kan rita hela sidan för hand om du skulle känna för det.
Sen att jag själv strävar efter tankegången "less is more" är ju en helt annan sak.

Det JAG anser vara fel i den här tråden är att man i vissa lägen fördömer flash som vertyg tack vare att användaren inte kan hantera verktyget, lite som att säga att Nikonkameror är totalt värdelösa för att någon mindre begåvad fotograf, knäppt en dålig bild med hjälp av en Nikon.

Jag har säkert gjort mig skyldig till att jämställa verktyget med brukarens resultat av att använda verktyget, och det ber jag om ursäkt för.

Jag tycker dock att det verkar vara svårare att åstadkomma en site alla kan använda utan problem med Flash än med HTML. Jag inser dock att för en fotograf som vill visa upp bilder så är tex blinda inte en grupp man anstränger sig för att ta hand om.

Jag tycker att jag skall kunna öka textstorlek på en sida, om jag vill. Designen skall tåla att texten blir väldigt stor innan det blir problem. Helst skall det inte bli problem alls, även om det självklart är svårt att se till. Och sidor med fast textstorlek gillar jag inte alls!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar