Annons

Hur tycker du en fotografs hemsida ska se ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förstår hur du menar till viss del.
Självklart ska en sida kunna anpassas till betraktarens behov, men detta inom rimliga gränser? Jag ser ingen anledning till varför en sida skulle behöva ha justerbar text tills designen inte längre klarar att återge den korrekt, då känns det mer som att man prövar vad sidan klarar av istället för att betrakta den på de sätt den var tänkt?

Nej, av naturliga skäl så tar man inte direkt hänsyn till exempelvis synskadade när man bygger hemsida avsedd för visning av fotografier, men däremot har du möjligheter där att göra sidan med dynamisk för användaren genom möjligheter till ökad kontroll över materialet som visas i jämförelse med HTML.
 
Jag har själv tagit steget att använda Flash på min egen hemsida, trots att jag tidigare varit lite anti.

Men det är väl inte Flash i sig som jag har ogillat, utan det faktum att det oftast tidigare använts till jobbiga påträngande reklambanners och liknande.

Jag använder Flash (Porta och SimpleViewer egentligen) för att få en snygg presentation av mina bilder. Sen finns dessutom en ren HTML-sida att tillgå för de som inte har Flash installerat. Tycker det känns som en vettig kompromiss.

http://erro.se
 
Jag håller med: enkelt och snyggt, Christian. Ett tips dock: låt någon korrekturläsa Om-sidan. Lite onödiga småmissar där, men annars bra.

Undrar dock om du beskurit loggan av misstag. Tycker det ser ut som en bit av f:et fattas.
 

Bilagor

  • fotograf.jpg
    fotograf.jpg
    11.9 KB · Visningar: 574
Oj vilken jättelång men intressant diskussion ni haft här inne!

Min regel som alltid funkar...

För din personliga websida.. gör som DU vill, slarva med koder använd tunga flashfiler, passa på att lek lite med möjligheterna som finns. Det är ju DIN sida, ingen ska bry sig ;-)

För en proffessionell websida, K.I.S.S och gör som BESÖKAREN vill, för man vill väl ha besökare?? :)
 
Aningen rörig om jag ska vara ärlig. Försök vara konsekvent. Man vill inte bli av med menyn och grunderna på sidan när man klickar på något, även om det finns en "back to index" länk.

Jag föredrar dessutom tumnaglar av flera skäl, men främst för att det kommer bli tungt att ladda sidan när det finns fler foton att titta på om du låter alla foton vara sådär stora.
 
Jag kör också med SimpleViewer. Har dock inte filat så mycket på det än. Men ni kan ju gå in och kolla sidan. Väldigt stilren och enkel i all ära. www.robbe.se
 
Min sida

Har gjort en sida i enbart Frontpage och försökt att hålla den så "ren" som möjligt men det är svårt med album och hur man skall visa "tummar" och stora bilder.

http://www.oweandersson.se/

Försöker hela tid snygga till sidan men det är inte lätt.....
Gärna lite synpunkter om sidan....
 
Min är enkelt gjord i Dreamweaver MX och jag har försökt hålla den så enkel som möjligt, helt klar vågar jag inte påstå att den är ännu, det är lite småsaker kvar, men i det stora hela så är den klar.

Jag ville inte styla till den för mycket, utan göra så att det är bilderna som tar platts, inget annat.
http://jimpawa.jimpewa.com
 
Kör Firefox, där är det bara menyn som jag ser. I explorer funkar det konstigt nog för mig... kan hända att det är nåt fel med min Firefox, hemsidan ser bra ut iaf!
 
Jimmie!

Jag hade gärna sett att du lagt framåt/bakåt knapparna i samma höjd även när man växlar bild. Att de ligger på samma linje om du förstår. Annars väldigt stilrent och snyggt.
 
Robert:
Det är en sak som jag ska försöka fixa, samt göra så "nästa" på sista bilden gör att man kommer till början.

Thomas: Hmm, konstigt, kan vara något med din läsare då kanske? Att den inte kommer överens med frames?

Kul att ni gillar det enkla i alla fall, då har jag inte tänkt helt fel:)
 
Jimpawa skrev:
Robert:
Det är en sak som jag ska försöka fixa, samt göra så "nästa" på sista bilden gör att man kommer till början.


Kul att ni gillar det enkla i alla fall, då har jag inte tänkt helt fel:)

Gillar oxå det enkla, stilrena. Skulle kommentera två saker men de sakerna skulle du redan ta tag i. :) Ser det konstigt ut att ha "blädderknapparna" ovanför bilderna? Då hade de kunnat ha samma plats oavsett bildens höjd.
 
En sak som dök upp i mitt huvud...

Känns som att SimpleViewer börjar bli lite tråkigt då alla använder det. För var dag jag ser en hemsida med med SimpleViewer så blir galleriet tråkigare...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.