Jag håller med Ulf (snyggt namn föresten) i den här debatten om Flash på hemsidor.
För mig är användandet av Flash och inget annat för att göra hemsidor ett tecken att man inte bryr sig om besökarna. På den aktuella sidan (
www.temabild.se) har jag inte hittat något sätt att öka teckenstorleken (vilket jag ibland behöver, då jag är _mycket_ närsynt). Redan innan jag hunnit ta del av det faktiska innehållet på sidan har jag fått viss avsmak för den!
En annan detalj som stör mig med vissa Flash-baserade sidor är att de får för sig att spela musik. På den aktuella sidan har jag inte märkt av det, även om det finns tecken på att den skall spela musik. Anledningen att jag irriteras av det är att jag spelar i stort sett all min musik via datorn, och roas inte av att det dyker upp annan musik vid sidan om min egen.
Utöver det irriteras jag av att inte kunna få fram länkar direkt till ett visst material: hur kul är det att skicka en adress till en kompis (tex
www.server.com) och sedan säga till honom "Klicka på Portfolio, och sedan väntar du fem sekunder. Sedan klickar du på reklam. Bilden jag pratar om får du se när du efter ytterligare fem sekunder klickar på siffran 7." Då är det mycket bättre att kunna ange en direkt adress till sidan med bilden i fråga, även om den kan vara svår.
Ett exempel på en 'avancerad' sida (som egentligen lika gärna kunde gjorts i Flash) är
http://laurasamulionyte.ten.lt
Laura har själv designat sidan och jag har fixat tekniken bakom. Grafiskt är sidna 'tung' men jag har inte använt annat än HTML och CSS för layouten. Du kan fixa länkar till alla undersidor (bara att kopiera adressrutan) och så vitt jag vet följer både HTML- och CSS-koden relevanta standarder enligt W3C.
Om ni har kommentarer om sidan får ni gärna komma med dem. Jag vet att pop-uperna som förekommer är irriterande, men Laura ville ha det på det viset, och jag har inte kunant hitta något bättre alternativ.