Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tycker du en fotografs hemsida ska se ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
sflow skrev:
...Varför har du inte flash?...

Jag har inte råd med Win på alla datorer här hemma, av den anledningen och flera andra så använder jag och mina barn Fedora Core 4.
Vi har fem datorer här hemma, inse vad det kostar att köra Win på dessa. Ska man dessutom ha officeprogram så prtar vi om hysteriska kostnader.
Nänä, Linux och OpenOffice är billigare och dessutom bättre.

FILM) (ulltand skrev:
Jag har inte råd med Win på alla datorer här hemma, av den anledningen och flera andra så använder jag och mina barn Fedora Core 4.
Vi har fem datorer här hemma, inse vad det kostar att köra Win på dessa. Ska man dessutom ha officeprogram så prtar vi om hysteriska kostnader.
Nänä, Linux och OpenOffice är billigare och dessutom bättre.

Ok, och flashspelaren finns alltså inte till dessa operativsystem? Mig veterligen så är flashspelaren gratis och de som INTE kör flash är definitivt i minioritet. Många av dem har dessutom gjort ett aktivt val allt inte ha flash installerat för att slippa banners etc. Och har man gjort ett aktivt val att filtrera innehåll på webben så tycker jag man får skylla sig själv. Så verkar ju dock inte fallet med dig. Vad du har för argument till att inte installera flashspelaren framgår inte, men oavsett så tycker jag inte du skall kräva att alla sidor designas utifrån dina premisser (när du faktiskt är i minoritet).

Det är min unga och lite mindre konservativa åsikt.

Jag håller med Ulf (snyggt namn föresten) i den här debatten om Flash på hemsidor.

För mig är användandet av Flash och inget annat för att göra hemsidor ett tecken att man inte bryr sig om besökarna. På den aktuella sidan (www.temabild.se) har jag inte hittat något sätt att öka teckenstorleken (vilket jag ibland behöver, då jag är _mycket_ närsynt). Redan innan jag hunnit ta del av det faktiska innehållet på sidan har jag fått viss avsmak för den!
En annan detalj som stör mig med vissa Flash-baserade sidor är att de får för sig att spela musik. På den aktuella sidan har jag inte märkt av det, även om det finns tecken på att den skall spela musik. Anledningen att jag irriteras av det är att jag spelar i stort sett all min musik via datorn, och roas inte av att det dyker upp annan musik vid sidan om min egen.

Utöver det irriteras jag av att inte kunna få fram länkar direkt till ett visst material: hur kul är det att skicka en adress till en kompis (tex www.server.com) och sedan säga till honom "Klicka på Portfolio, och sedan väntar du fem sekunder. Sedan klickar du på reklam. Bilden jag pratar om får du se när du efter ytterligare fem sekunder klickar på siffran 7." Då är det mycket bättre att kunna ange en direkt adress till sidan med bilden i fråga, även om den kan vara svår.

Ett exempel på en 'avancerad' sida (som egentligen lika gärna kunde gjorts i Flash) är http://laurasamulionyte.ten.lt
Laura har själv designat sidan och jag har fixat tekniken bakom. Grafiskt är sidna 'tung' men jag har inte använt annat än HTML och CSS för layouten. Du kan fixa länkar till alla undersidor (bara att kopiera adressrutan) och så vitt jag vet följer både HTML- och CSS-koden relevanta standarder enligt W3C.

Om ni har kommentarer om sidan får ni gärna komma med dem. Jag vet att pop-uperna som förekommer är irriterande, men Laura ville ha det på det viset, och jag har inte kunant hitta något bättre alternativ.

Om man jämför http://laurasamulionyte.ten.lt med Adams sida ovan så kastar jag troligtvis pärlor till svin.

Skilj på vad som är flash nackdelar och vad som är kreatörens fel.

Det går att konstruera en flash så varje del får en direkt URL.

Man måste inte spela musik för man använder flash

Vanligtvis brukar människor med synproblem använda speciell programvara för att förstora delar av skärmen, och inte BARA text.(rekommenderas helt klart, för det är ju inte alltid bara text som är av intresse)

Men jag har käftat mig blå här tidigare och det är alltid gamla tröttisar som med automatik sparkar bakut så fort de hör någon om flash.

Jag vågar påstå att vi kommer snarare se mer än mindre av flash framöver. Så det är nog dags för er att gilla läget.

sflow skrev:
...Vad du har för argument till att inte installera flashspelaren framgår inte, men oavsett så tycker jag inte du skall kräva att alla sidor designas utifrån dina premisser...

Jag kräver ingenting, berättar bara att dina sidor inte kan ses av mig.
Flash finns INTE till 64-bitars operativsystem.
Jag överlever utan din sida, det är inte ngt problem, frågan är om du har så mkt besökare på din sida så att du kan undvara mig och andra som inte har Flash?

Som en parantes kan jag nämna att min ena son har en sida som drar in 2000:-/månad enbart från Google. Utan Flash. Tror du han skulle göra det med Flash?
Han bara asgarvar åt Flashsidor - Han är dock bara 15år. Ville bara nämna det eftersom du tror att det hela har med ålder att göra (han kör mycket php och en del perl - vet dock inte om det har med webben att göra.)

Jaja, amatörer är vi ju alla.

Jo, sidan... www.gurka.se

FILM) (ulltand skrev:
Jag kräver ingenting, berättar bara att dina sidor inte kan ses av mig.
Flash finns INTE till 64-bitars operativsystem.
Jag överlever utan din sida, det är inte ngt problem, frågan är om du har så mkt besökare på din sida så att du kan undvara mig och andra som inte har Flash?

Som en parantes kan jag nämna att min ena son har en sida som drar in 2000:-/månad enbart från Google. Utan Flash. Tror du han skulle göra det med Flash?
Han bara asgarvar åt Flashsidor - Han är dock bara 15år. Ville bara nämna det eftersom du tror att det hela har med ålder att göra (han kör mycket php och en del perl - vet dock inte om det har med webben att göra.)

Jaja, amatörer är vi ju alla.

Jo, sidan... www.gurka.se

Utan att vara speciellt insatt i 64-bitarsutvecklingen vågar jag påstå att det är en övergångsperiod. Vi kan nog räkna med flashspelaren där också. Och som sagt, du är en minoritet.

Nu är det ju inte MIN sida vi diskuterar utan flashsidor rent generellt. Och då givetvis handlar det om målgrupp osv. I Adams fall gissar jag att hans målgrupp inte huvudsakligen kör 64-bitars os.

Vad det gäller din sons sida så vet jag inte vad jag skall säga. Han tjänar 2K så ge han ett grattis. Något väldesignat mästerverk var det dock inte.

Och nej, vi är inte alla amatörer. Detta är mitt yrke och mitt leverbröd.

Kanske måste förtydliga. Bara för jag är pro-flash innebär det inte att jag tycker hela webben skall presenteras med hjälp av flash. Man får givetvis ta hänsyn till sammanhang.

Aftonbladet.se gör sig jävligt dåligt som flashlösning (även om det faktiskt finns någon amerikansk nyhetsbaserad sida som har lyckats bra med flash).

När det gäller upplevelsebaserade siter så är flash överlägset. Men bara för möjligheterna är mycket större innebär det inte att man automatiskt MÅSTE krångla till det. Kanske några som minns hur alla foton fick lensflares när lensflare-filtret introducerades i photoshop?

Men som fotograf tycker jag defintivt man skall försöka sälja en upplevelse och då är finns det en mängd fördelar med flash. Sen är det optimala så klart att lägga ut en backuplösning som visar något enstaka foto och kontaktinformation.

_jB

FILM) (ulltand skrev:
Kom igen när du med en amatörsida som en femtonåring gjort har 2 papp per månad...

Ursäkta? Är du dum i huvudet? Förlåt om jag frågar så burdust och rakt på men jag måste.

Vill du att jag skall skriva min lön eller något sådant otroligt fjantigt och pubertalt.

Att han tjänar 2K per månad gissar jag beror till 95% på att han köpt en intressant domän (rätta mig om jag har fel). Det verkar i alla fall inte vara innehållet, och det är sannerligen inte pga design.

Hur som helst är det skitkul för honom men det har absolut ingenting med diskussionen om flash att göra.

Jag gnäller inte över Flash som teknik, utan om det jag ser som onödigt bruk av den. För helt ärligt, vilken funktionalitet finns på de aktuella sidorna, som du inte kan åstadkomma med HTML? Toningarna av bilderna och liknande är det jag kommer på, men i mina ögon är det inte nog att motivera mig att använda Flash.

madsen1 skrev:
har ändrat lite på min sida

www.temabild.se

Även en fotosida behöver text. Bildtext vore på sin plats...
Sen är det för mkt animerad flash för min smak, eller snarare för min datorkapacitet. Flash är OK om inte animerad, men alla dom där filmsekvenserna är grymt jobbiga, inte minst på en gammal mac som jag sitter på! =)

Annars fin o enkel sida!

/Peder

sflow skrev:
...det har absolut ingenting med diskussionen om flash att göra...

Jo, med flashsidor skulle han aldrig få så många besökare som han i dag har.

Nu tror jag iofs att du missade hans affärsidé, den finns här: http://www.gurka.se/~uffe

Återigen, Flash behövs inte, det är mest larv. En duktig sidosnickrare fixar det mesta utan sånt.
Kolla FS, kolla Gurka, kolla AB, kolla vad du vill. Flash behövs inte, det bara decimerar antalet besökare.

sflow skrev:
...Ursäkta? Är du dum i huvudet?...

Nopp, jag är inte dum i huvudet (men jag arbetar med utevecklingsstörda).
Dina sidor kommer jag inte åt, och jag tycker det är otroligt amatörmässigt att inte kunna använda ett språk som alla kan se.
Om du inte kan fixa dina sidor utan Flash, eller ens förstår varför man inte ska använda Flash... Ja, då gör du sidor åt företag som iaf inte jag kommer handla av.

FILM) (ulltand skrev:
Nopp, jag är inte dum i huvudet (men jag arbetar med utevecklingsstörda).
Dina sidor kommer jag inte åt, och jag tycker det är otroligt amatörmässigt att inte kunna använda ett språk som alla kan se.
Om du inte kan fixa dina sidor utan Flash, eller ens förstår varför man inte ska använda Flash... Ja, då gör du sidor åt företag som iaf inte jag kommer handla av.

Förklara gärna vad du menade med detta?

FILM) (ulltand skrev:
Kom igen när du med en amatörsida som en femtonåring gjort har 2 papp per månad...

Är det någon form av armbrytning där den som tjänar mest på design vinner? I så fall ligger jag nog bra till... *suck*

Jag jobbar inte med några små produktioner för källarföretag. Jag vill absolut inte att det skall låta skrytigt men jag vill förtydliga att jag alltså jobbar med webbsideform på en helt annan nivå än vad du tror. Jag driver alltså inte eget utan sitter på ett företag med 50+ anställda och kundkonton på ett gäng millar. Med det vill jag återigen inte flasha, utan bara belysa det faktum att jag vet vad jag snackar om. Oftast gör vi inte flashlösningar, men det händer. Och det är helt beroende på kontexten.

FILM) (ulltand skrev:
Jo, med flashsidor skulle han aldrig få så många besökare som han i dag har.

Nu tror jag iofs att du missade hans affärsidé, den finns här: http://www.gurka.se/~uffe

Återigen, Flash behövs inte, det är mest larv. En duktig sidosnickrare fixar det mesta utan sånt.
Kolla FS, kolla Gurka, kolla AB, kolla vad du vill. Flash behövs inte, det bara decimerar antalet besökare.

Jag tycker att det är precis det jag försökt förklara för dig. Det beror på SAMMANHANGET. Om du inte ens bemödar dig med att försöka ta in det jag skriver slösar jag bara min tid. Godnatt.

sflow skrev:

Vanligtvis brukar människor med synproblem använda speciell programvara för att förstora delar av skärmen, och inte BARA text.(rekommenderas helt klart, för det är ju inte alltid bara text som är av intresse)

Men jag har käftat mig blå här tidigare och det är alltid gamla tröttisar som med automatik sparkar bakut så fort de hör någon om flash.

Jag vågar påstå att vi kommer snarare se mer än mindre av flash framöver. Så det är nog dags för er att gilla läget.

En fråga:
Hur väl fungerar Flash med sådana där "screen readers" och andra hjälpmedel som synskadade använder för att ta del av webbsidor?

Detta kanske iofs är en meningslös frågeställning för en sida som enbart inriktar sig på att visa bilder, men hur många sidor är sådana?

För en väldesignad HTML-sida har så vitt jag förstått innehållet god tillgänglighet även för blinda.

/Anders

Uffe_Nordholm skrev:
Jag gnäller inte över Flash som teknik, utan om det jag ser som onödigt bruk av den. För helt ärligt, vilken funktionalitet finns på de aktuella sidorna, som du inte kan åstadkomma med HTML? Toningarna av bilderna och liknande är det jag kommer på, men i mina ögon är det inte nog att motivera mig att använda Flash.

Flash ger möjligt för kreativa människor och designera att fritt kunna skapa interavktiv material för webben utan att behöva vara låsta i HTML ramarna. Sen kan man självklart skapa bra och snygga saker i HTML med, med hjälp av bilder. HTML i sig är ju inte särskilt snyggt. Allt utifrån behov och målgrupp. Bara för att det ligger på webben behöver det inte följa en standard. Det finns ju tex massor med film, fotografi, konst som inte följer regler och ändå uppskattas av många.

andgi skrev:
En fråga:
Hur väl fungerar Flash med sådana där "screen readers" och andra hjälpmedel som synskadade använder för att ta del av webbsidor?

Detta kanske iofs är en meningslös frågeställning för en sida som enbart inriktar sig på att visa bilder, men hur många sidor är sådana?

/Anders

Intressant fråga. Tyvärr är jag inte 100% påläst men har lite grundkoll. Screenreaders läser upp html-text och alt-taggar. Dock kan man man speca ett summerande textblock (om jag förstått saken rätt) i flashobjektet, som läses upp. Vill man ha någon form av funktionalitet (interaktivitet) bör man nog bygga en separat basic variant för det.

De som "bara" har nedsatt syn jobbar ofta med mjukvaruapp som förstorar innehållet till tex 400%. Detta beror ju på graden av synfel så klart.

Konklusionen är alltså: Om de utgör en större den av din målgrupp så håll dig borta från flash. Om det är en mikroskopisk del så gör en variant som är optimal för huvuddelen av din målgrupp. Minimalt med begränsningar och komplettera med en basic variant för att täcka upp de (få) som av olika anledningar inte kan se sidan som du tänkt dig.

andgi skrev:
...En fråga:
Hur väl fungerar Flash med sådana där "screen readers" och andra hjälpmedel som synskadade använder för att ta del av webbsidor?...

Nej, inte med ngn läsare som jag känner till.
Det är skitjobbigt för funktionshindrade att ta del av webben.
Det jag lider mest med är att webben blivit vad den är just pga dess plattformsoberoende - Och att de flesta som kodar sidor i dag fattar inte alls vad det innebär - vilket vi bl a ser på flashhysterin.

Gör en sida som är snygg o häftig på den egna datorn, säg till folk att de ska ha Explorer och berätta gärna skärmupplösningen också...
Då har man tyvärr inte riktigt fattat varför webben är sååå stor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar