Annons

Hur tycker du en fotografs hemsida ska se ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
>>temabild.se

Detta har kanske inte direkt med själva utformingen av sajten att göra men jag tycker du ska visa färre bilder. Välja ut guldkornen lixom. Inte nödvändigtvis så få som jag, men kanske begränsa till en-två bilder per motiv om det inte är nödvändigt med fler för att framhäva rätt känsla etc. Många liknande bilder har en förmåga att ta ut varandra. På något sätt.
Det är min erfarenhet iallafall!

Hmm, måste bara få justera mig lite;
Du har visserligen sorterat gallerierna efter fototillfälle/plats vilket gör att man förväntar sig att se alla eller många bilder från det tillfället. Så helt fel är det kanske inte. Men om jag var du skulle jag kanske döpa om gallerierna, eller justera upplägget lite så att det ser ut mer som att det är bilder för olika jobb eller liknande. Ser mer proffessionellt ut om man är ute efter jobb! Men det kanske du inte är. Jajja.
Annars tycker jag att själva bildbläddringen är ren och enkel = bra!
 
Senast ändrad:
Vad tycker ni om min sida?

Detta var en intressant fråga hur en hemsida ska se ut tyck gärna till om min sida för den ska snart omarbetas och vore bra med lite kritik både negativt och positivt. MVH Lasse

www.lafoto.se
 
Glöm inte att, i alla lägen, när det gäller webbpublicering av bilder, UTÖVA UNSHARP MASK! alltså separat på webbilderna efter att de är nerkrympta. men det visste kanske alla redan.
 
Re: Vad tycker ni om min sida?

Två saker slår mig direkt. Popup-reklam för Passagen: nej, nej, nej, NEJ!
Tycker också att ni ska fila lite på texten. Det har bl a smugit sig in några i mitt tycke obefogade versala begynnelsebokstäver, en punkt istället för kommatecken etc.



lafoto skrev:
Detta var en intressant fråga hur en hemsida ska se ut tyck gärna till om min sida för den ska snart omarbetas och vore bra med lite kritik både negativt och positivt. MVH Lasse

www.lafoto.se
 
www.MagnusLindkvist.com

Har tidigare lagt in adressen här i forumet men jag har nu gjort om den.

Så, vad tycker ni? Stilrent och lagom enkelt? tråkigt och grått?


Tips och förslag är hjärtligt välkommna.
 
Jag tycker den ser jättebra ut,men så är jag själv väldigt förtjust i kombinationen grått och vitt. ;-) Men som sagt, tjusig!

Ett tips dock: låt någon korrekturläsa all text på sidan. Det har smugit sig in ett antal språkliga snedsteg (hemsdian, kännsla, upphocsmannen etc). Det vore synd om såna småtabbar skulle dra ned helhetsintrycket.
 
lastrand skrev:
Jag tycker den ser jättebra ut,men så är jag själv väldigt förtjust i kombinationen grått och vitt. ;-) Men som sagt, tjusig!

Ett tips dock: låt någon korrekturläsa all text på sidan. Det har smugit sig in ett antal språkliga snedsteg (hemsdian, kännsla, upphocsmannen etc). Det vore synd om såna småtabbar skulle dra ned helhetsintrycket.

Tack.

Ja, den är inte riktigt klar än. Texterna och alla bilder är inte ditlagda så det är mest bara skalet just nu.

Andra synpunkter?
 
hemsida??

Kolla gärna min hemsida www.rosenmedia.se som jag själv är ganska nöjd med. Kom dock gärna med synpunkter på förbättringar om ni vill! Den är uppbyggd enbart med html vilket jag ser som en fördel eftersom alla kan se den. All bildinformation lägger jag in i access databas. Jag exporterar txt filer från Access och konverterar till MySQL databas (egentligen kan man mata in allt i MySQL från början men jag började med Access så därför konvertering). MySQL är bättre än Access eftersom fler webhotell stödjer MySQL. Databashanteringen på hemsidan är programerad i PHP. Har löpande unik numrering på bilder där alla är tilldelade kategori och underkategori (här gäller det att tänka till så det funkar för dig även om 10 år, det inget du vill göra om). Alla bilder har också sökord, bildformat, stående, liggande om de ska exporteras till web. LÄtt o söka bilder på så sätt. Genom att ha en databas i grunden underlättar det mkt. Skriver ut etiketter automatiskt (om du fortfarande kör dia), utskicks formulär, har koll på var bilder finns hos kunder.

Hoppas det hjälper lite.

Lycka till!
Peter
 
MomentMan skrev:
...Jag gillar den...

Inte jag. Otroligt dumt att ha flash på förstasidan, med risk för att besökaren tror att det är likadant på hela sajten.

Skippa flashen så ska jag kolla igen... (OBS, min åsikt, och den ska du inte ta så allvarligt... eller?)
 
Håller med om att det är helt onödigt med flash.
Men om du bortser från det då?

(sidan är inte min)
 
Re: hemsida??

RosènMedia skrev:
...Den är uppbyggd enbart med html vilket jag ser som en fördel eftersom alla kan se den...

Så trevligt att se riktigt bra sajter byggda så de flesta kan se dem! Pluspoäng där.
Minus för den enligt mig negativa texten om bildernas copyright.
Var positiv! Dessutom är det tillåtet att ha en av dina bilder på den egna datorn om man vill :)

(och de är snygga nog att ha där)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.