Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tycker du en fotografs hemsida ska se ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Peter, har inget problem med din copyright.

Däremot tycker jag det är störande med bilderna som rullar. Hade hellre sett dem stå stilla.
Är heller inte så förtjust i pop-ups.

Tack Ulf o Lars

Jag har också funderat på texten om copyright. Jag vill att alla känner sig välkomna, köpare som betraktare. Men samtidigt får jag ibland frågan om det är en fri site att ladda ner bilder från. Kanske ni har rätt att man får ladda ner till egen dator men inte för ngt kommersiellt syfte. Rullande bilder har jag för att folk ska stanna lite längre på sidan, åtmistone blir jag nyfiken på vad som kommer härnäst på sidor som denna där det sakta kommer nya bilder. Bra med synpunkter, gärna fler :)

Peter

Bara för att förtydliga, är det denna text ni diskuterar?

"Bilden får endast användas i förberedande arbete. All annan användning är otillåten till dess du förvärvat användningsrätt från RosénMedia. Lycka till med skissandet."

Ovanstående text tycker iaf jag är ok.

Nej, inte för stilren.
Däremot har den två tillgänglighetsfel.

1. Det lilla teckensnittet gör att många tvingas ställa om webbläsaren till högre teckenstorlek (vilket gör att i princip alla andra webbplatser kommer få jättetext efteråt).

2. Scrollandet till höger. Dels är vi ovana vid att behöva scrolla åt det hållet och dels sitter många med möss som endast har rullhjul för upp och ned. Helst ska man inte behöva scrolla åt något håll på en normalupplöst (den upplösning som en majoritet användare har) bildskärm.

homeless clubkid skrev:
1. kanske i minsta laget.

2. sidans målgrupp är nog inte till folk som tycker det är jobbigt att scrolla till höger. :)

2. du vill alltså att typ hälften av alla besökare ska stänga ner sidan innan dom sett dina bilder? ;)

alltså hur lata är egentligen fotografer? okej att vänta på 2 minuters flashsidor men att trycka på en liten pil till höger, blir man svettig av det?

ja då vill jag hellre att dom stänger ner sidan direkt om dom inte orkar göra det.

homeless clubkid skrev:
alltså hur lata är egentligen fotografer? okej att vänta på 2 minuters flashsidor men att trycka på en liten pil till höger, blir man svettig av det?

ja då vill jag hellre att dom stänger ner sidan direkt om dom inte orkar göra det.

det handlar inte om fotografer –_du kanske vill att fler än bara fotografer ska kika på sidan? det bästa enligt min mening är antingen scroll ner/upp eller en samling miniatyrer som täcker sidan. sen var det inte 100% allvar i min kommentar –_din sida är fortfarande bland dom bättre o min egna är i sin tur sämre (men det är inte heller någon renodlad fotosida så...).

MomentMan skrev:
2. Om sidan bara är till för nöjes skulle behöver du inte bry dig. Om du däremot har ambitioner att sälja behöver du definitivt bry dig.

Den som är intresserad av hur gemene man läser webbsidor kan titta här:
http://poynterextra.org/eyetrack2004/main.htm

Den sidan var ju mkt intressant. Ett litet citat om navigering på en hemsida:

Navigation placed at the top of a homepage performed best -- that is, it was seen by the highest percentage of test subjects and looked at for the longest duration. In a survey of 25 top news sites, we found 11 that used top position navigation. The other 14 used left navigation. Seven of the 25 used left and top navigation elements. None of the 25 sites we surveyed used right side navigation. It's rare, but you can find right navigation in the news website world.

It might surprise you to learn that in our testing we observed better usage (more eye fixations and longer viewing duration) with right-column navigation than left. While this might have been the novelty factor at play -- people aren't used to seeing right-side navigation -- it may indicate that there's no reason not to put navigation on the right side of the page and use the left column for editorial content or ads.

Dom nämner inte ens nagivering längst ned så som Jesper's bildnavigering var uppbyggd. I o för sig gällde den senare en sekundär meny, med bilderna, men ändå intressant att det enligt "Eyetrack" skulle vara bättre att lägga den högst upp. Dom flesta tittar helt enkelt högst upp till vänster först, o sveper sedan neråt o åt höger, varför det är naturligt att menyerna och rubrikerna finns högst upp åt vänster och innehållet längst ned åt höger. Eller?

Nja.

"It might surprise you to learn that in our testing we observed better usage (more eye fixations and longer viewing duration) with right-column navigation than left."

Det indikerar att högerjusterade menyer kan vara effektivare.

Annars gäller att vi gör som vi är vana. Detta kan observeras i många vardagliga situationer. Skicka in tio svenskar i ett mörkt rum och jag törs lova att alla kommer försöka tända lampan genom att trycka på strömbrytaren åt samma håll. Det behöver dock inte fungera i alla andra länder.

Vem klickar inte på text som är blå och understruken? Intressant är också att notera att det är vanligt med klick på bilder -- även när det inte leder någonstans.

Om du ifrångår de gängse vedertagna designreglerna riskerar du alltså att förlora besökarnas intresse. Detta är i allra högst mätbart genom att mäta CR (conversion rate = ackvisationsgrad = hur många nya kunder du får per antal unika besökare) för olika versioner av samma webbsida.

FILM) (ulltand skrev:
Har du kollat hur sidan ser ut i tex Firefox?
Jag tog en skärmdump så du kan se lite av vad jag menar.

Det där såg ju inte bra ut, har bara kollat den i Opera och IE. Tack måste nog kolla upp med lite fler läsare....

cihlin skrev:
Det där såg ju inte bra ut, har bara kollat den i Opera och IE. Tack måste nog kolla upp med lite fler läsare....

Det är just därför det är så smidigt att optimera för standard istället för webbläsare, det är därför standarder finns. Ingen webbsnickare kan vara allvetande, ingen kan testa med alla webbläsare som finns, dessutom på alla operativsystem, och i synnerhet inte med framtida webbläsare...

Utan att ha detta som en utgångspunkt, så skaffar man sig väldigt mycket jobb. Det är mycket lättare att bugfixa korrekt kod än att försöka göra detsamma med "tagsoup".

FILM) (ulltand skrev:
Har du kollat hur sidan ser ut i tex Firefox?
Jag tog en skärmdump så du kan se lite av vad jag menar.
Märkligt.. sådär ser det inte ut hos mig i Firefox (1.5.0.1, OSX 10.4.5). Här verkar sidan fungera som den ska.

Scratchen skrev:
Märkligt.. sådär ser det inte ut hos mig i Firefox (1.5.0.1, OSX 10.4.5). Här verkar sidan fungera som den ska.

Jag kör: Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; sv-SE; rv:1.7.8) Gecko/20050524 Fedora/1.0.4-4 Firefox/1.0.4.

Vet inte varför det skiljer sig i utseende, men jag antar att man slipper sånt om man kör med standardkodning.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto