ANNONS
Annons

Hur tycker du en fotografs hemsida ska se ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
MagnusG skrev:
Ytterligare en:

www.magnusgyllenhammar.se

Har dock fått bra respons på bildvisningsmetoden, märk väl att det finns två sätt att visa bilderna.

Det var kanon magnus. Du har tänkt på dina besökare.

Dock en sak. jag skulle bytt ut pilarna mot nästa och föregående istället... detta då man inte får någon indikation om att pilarna är klickbara på något bra sätt... kanske en rollover hade varit bra?

Snyggt och enkelt men bakgrunden flimrar å det hemskaste om man väljer att ha bilderna under varandra och sen scrollar. Du kan inte tänka dig att istället låsa bakgrundsbilden?

Enkel sida

Enkelhet.

Jag är invalid ( samt handikappad ) gällande hemsidor och html programmering, men trots min skada så har jag iaf lyckas att prestera en fungerande ( från min synvinkel sett ) och sjukligt-enkel hemsida.

Och, om det nu är bilder man skall visa, ska inte sidan vara anpassad för det då?? Eller??

Min sida är ju förtåss inte den bästa ( långsam, av någon mystisk orsak ) men, det fungerar OCH är 'designad' för bilder.

H: Henkka

www.netikka.net/henkka

hailstorm skrev:
nummret nu ändrat.
tack.

nice men alltså jag hatar att vara petig inte meningen men nu står det:
+46 (070) - 200 27 47

det betyder att man ska slå +462002747 när ma ringer från utlandet. det funkar ju inte... det jag menade var att det bör stå +46-(0)70-2002747. Då menar man antingen +46702002747 från utlandet eller 0702002747 från sverige. om jag inte är helt fel ute så är det så man brukar skriva... =) meningen bör ju vara att markera att nollan ska utelämnas vid samtal från utlandet.

som sagt annars snyggaste sidan hittills i denna tråd! :)))

Re: Enkel sida

henkka skrev:
Enkelhet.

Jag är invalid ( samt handikappad ) gällande hemsidor och html programmering, men trots min skada så har jag iaf lyckas att prestera en fungerande ( från min synvinkel sett ) och sjukligt-enkel hemsida.

Och, om det nu är bilder man skall visa, ska inte sidan vara anpassad för det då?? Eller??

Min sida är ju förtåss inte den bästa ( långsam, av någon mystisk orsak ) men, det fungerar OCH är 'designad' för bilder.

H: Henkka

www.netikka.net/henkka

snyggt! o framförallt en riktigt fin första bild... gillar den skarpt!! =)

ImCHEETAH skrev:
nice men alltså jag hatar att vara petig inte meningen men nu står det:
+46 (070) - 200 27 47

det betyder att man ska slå +462002747 när ma ringer från utlandet. det funkar ju inte... det jag menade var att det bör stå +46-(0)70-2002747. Då menar man antingen +46702002747 från utlandet eller 0702002747 från sverige. om jag inte är helt fel ute så är det så man brukar skriva... =) meningen bör ju vara att markera att nollan ska utelämnas vid samtal från utlandet.

som sagt annars snyggaste sidan hittills i denna tråd! :)))

aaaaahhh ok. ska genast fixa.

Angående Flash

Den här sidan är ett bra exempel på hur man kan använda flash för fotografier.
http://www.fotografik.se

Nu finns det en hel del krimskrams på huvudsidan eftersom fotografen säljer tjänster men om man enbart tittar på funktionen hur man visar fotogarfier så är den mycket bra.
Den skulle ha varit ännu bättre om det fanns tumnaglar istället för siffror när man väljer ny bild.

Ska man använda Flashintro så ska den vara genomtänkt och inte bara en helt meningslös häftig effekt.

I övrigt trycker Flash ger större frihet när man skapar hemsidor.
Däremot är det lätt att drabbas av effektmakeri med flash eftersom möjligheterna är så stora.

Re: Angående Flash

gaare skrev:
Den här sidan är ett bra exempel på hur man kan använda flash för fotografier.
http://www.fotografik.se
Ja, den var rätt ok, men jag saknar bläddringsknappar så att man slipper klicka på sifforna OCH att man inte ser i menyn vilket område man har valt eller på siffrorna vilken bild man är på. IMO, ett typiskt nybörjarfel vid interaktionsdesign. GUI återkoppling till användaren är oerhört viktig.

Detsamma gäller dig Jeoren, kolla om du inte kan få fetstil på det menyalternativ som du valt, det är lättare att se på vilket område du befinner dig. Ofta läser bara hjärnan bilden av menyn, inte exakt vad som står där och då underlättar en visuell markering när du vill byta ämne.

Re: Re: Angående Flash

reflux skrev:
Detsamma gäller dig Jeoren, kolla om du inte kan få fetstil på det menyalternativ som du valt, det är lättare att se på vilket område du befinner dig. Ofta läser bara hjärnan bilden av menyn, inte exakt vad som står där och då underlättar en visuell markering när du vill byta ämne.
Jag suger totalt på det här med att bygga hemsidor, men jag ska genast (imorgon) ta tag i det och kika om det går att ordna.

Hur funkade sidan i övrigt?

Re: Re: Re: Angående Flash

Scratchen skrev:
Hur funkade sidan i övrigt?
Bra tyckte jag. Det du kanske kan kolla på är att eventuellt korta av din övre frame (där sidhuvudet ligger) med lika mycket som din thumbnails-frame är bred, så centreras sidhuvudet över de större bilderna istället för på sidans absoluta mitt. Det kanske skulle ge ännu mer balans. Testa iallafall och kolla hur det ser ut.

Tycker det funkar bra med scrollen till höger annars. Inte så vanligt, men absolut inte fel.

Snabb och ren sida.

Sidorna som jag varit in på ser helt ok ut... Men nu har jag ju inte följt med i hela denna tråd.

Det är bara en sak som jag personligen aldrig har gillat, och det är all denna scrollning som återfinns på otroligt många sidor.

Har man så pass många bilder eller så mycket info som måste in så borde det vara bättre ur rent estetiskt hänseende att lägga in ett javascript som fyller på med nya bilder.

Eller om det är det mycket text, så varför inte länka till en ny sida med den infon...!

M.v.h

Leif :0)===

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar