Annons

Hur tycker du en fotografs hemsida ska se ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
jakobzki skrev:
Inte så, men varför i hela friden rippar du fotosidans bagrundsväljare rakt av?
Känns otroligt lustigt att göra nåt sånt, o sen posta siten här.

Ehm den bakgrundsväljaren har nog Fotosidan i sin tur rippat från fem tusen andra siter. Den är så naturligt enkel att vem som helst skulle kunna hitta på den, och också göra den.

Däremot håller jag med om att resten av sidan var rippat från PhotoStack, men å andra sidan så är väl det ganska snyggt och enkelt – vi snackar ju bara om vad som är en bra fotohemsida. Själv tycker jag nog dock att det ska finnas med lite mer info om fotografen, en liten självbiografi typ.

MVH /Peder
 
Anddje skrev:
har inte rippat fotosidans väljare nej.

^^
Rippat... ja... hehe... om det nu vore så hade vi nog alla kunnat se mellan fingrarna för den här gången.

det var förresten riktigt smart med just bakgrundsfärgsväljare... undrar vaffö jag inte tänkt på det...
 
ImCHEETAH skrev:
Ehm den bakgrundsväljaren har nog Fotosidan i sin tur rippat från fem tusen andra siter. Den är så naturligt enkel att vem som helst skulle kunna hitta på den, och också göra den.
MVH /Peder

det tror jag knappast att de gjort. designern är en gediget bra sådan... Erik Leonsson.
 
Mina femöre om Webdesign.

Gör inte som de flesta galningarna, håll dig borta från allt vad avancerade plugins heter.

Visst Flash är en bra miljö som möjliggör mycket kul, men ingen vill vänta på att saker ska laddas.

När jag pluggade reklam och hemside design lärde jag mig att en genomsintts surfare ger en hemside länk 2 sekunder på att laddas. Ser man inget som intresserar en efter det så ökar risken att surfaren lämnar siten exponetiellt med varje sekund.

Tänk på att vi är ett av de tre länder som har mest bredband i världen, Japan, USA och Scandinavien med sverige i spettsen. Medans 24 till 100Mbit är vardags mat i Sverige, tycker tyskarna att två 128bit kanaler i ISDN är fet ballt. Nästan alla andra sitter på modem eller smalbands uppkoppling (allt från 0.5Mbit och neråt är smalband IMHO)

Om du ska visa bilder i Thumbnail format, visa då hela bilden inte bara en liten sektion. Skit irriterande att ladda ner fel bild om det rör sig om stora bilder på smalband.

Copyright är trevligt, men komihåg att din bildskärm har 72dpi upplösning så bildern på din hemsida behöverr knappast ha mycket högre upplösning. Vilket gör att filstorleken blir liten ochdet blir snabbare att se dem. Samt ser det ut som skit om någon försöker trycka dem =)
Gör som TV bolagen gör sätt en logga eller din webbadress nånstans på bilden. Och räkna med att varje bild du lägger upp kommer att bli stulen som en regel istället för ett undantag. Folk är inte ärliga, speciellt inte på internet.

Tän på vad dina besökare kantänkas vilja veta, inte vad du vill säga. Är du ett företag så är detta viktigt, dina besökare vill oftast ha någon helt annan information än den du vill ge dem. Utmärkta exempel på detta är Heidelbergs hemsida, Microsofts hemsida,TCM Channel, polisens hemsida etc...
Var praktisk och tänk på vad folk kan behövas veta för att rent praktiskt ha nytta av dig och din sida.

Ha ett innehåll innan du gör en hemsida. bara för att du har ett medium betyder inte att du har en hemsida. Du måste fylla den med något. Vanligt misstag speciellt bland småföretag som bestämt sig att vi ska finnas på nätet och deras hemsidor ser ut som en anonns i gulasidorna.

Vem riktar du dig till och varför?
Vad vill de veta?
Är jag tjatig?
=P

Det är lite av grunderna...
Resten kommer av sig själv.

Jo du MÅSTE anmäla dig till google så att de lägger in dig i deras sökmotor. De tröskar igenom internett lite då och då i månaden men de missar mycket, säkrast att anmäla sig. Det är gratis men lite krånglit att hitta dit.
http://www.google.se/intl/sv/add_url.html

Att lägga till sig i andra sökmotorer kostar pengar nuförtiden, men det är gratis i de två stora giganterna Google och Yahoo. Yahoo är dock skit jobbiga och omständiga, så jag gav själv upp med att anmäla min hemsida dit.

Vet itne hur det är med MSN jag försöker undvika deras hemsidor i bästa möjliga mån på grund av att jag prukar få posttraumatisk stress syndrom av den organisationens organisation och IMNSHO är deras site gjord enbart för att frustrera mig.

Du bör även registrera din site på olika sociala nätverk som Digg, Furl, Slashdot etcetera etcetera... Dessa är inte sökmotorer men de är sociala nätverk som uppmärksammar din sida.
Du är fotograf och ungefär 80-90% av de som kommer att besöka din sida är andra fotografer och fotografer köper sällan bilder av andra fotografer. Det är andra människor som inte hänger på fotosidan eller photo.net som du ska nå. Vi är ointressanta för dig om du försöker sälja dig vilket jag förutsätter att det är meningen med din hemsida.

Lycka till
 
Jo min hemsida ser ut så här

danyaelx.pbwiki.com

inte särskilt kul rent grafiskt och du lär inte hitta mycket till bilder där än men den duger för mig.

C.

(Jag älskar WIKI formatet)
 
Väl skrivet, Chris Vighagen (Danyael_X). Läser alla den skulle även jag besöka deras hemsida. Jag är en sån som ger hemsidan två sekunder. Den förra som postade här hade nån wikihemsida. Hittade inga foton inom två sekunder, så jag skippade den sidan. Tyvärr...

PS den där färgförändringsgrejen finns på typ var tioende websida... ingen har stulit den, men ingen har heller gjort den eller äger nån sorts copyright på den. I sånna fall skulle världens första hemsida äga rättigheter till tabeller och frames också? DS
 
http://afoto.info.se/

Inget fel på sidan, men du behöveer inte tala illa om din egen coding kapacitet. Du tror väll inte att Richard Avedon kodade sin egen site? Eller att VDn eller ADn för Vouge kodar sina sidor? Nej de får någon annan att göra det åt dem. De bara säger hur den ska se ur så får coding nissarna lösaproblemen bäst de vill. Lite större typsnitt vore en fördel, tänk på att alla inte har perfekt syn. En välkomnande liten bild som gör att man blir nyfiken på din fotokonst vore en bra ide. ta bilden på huset i samma storlek som thumbnailen och sätt på framsidan. Symbolismen går fram då att detta är ditt "hem" på nätet.

http://www.christianrhen.com/
Jag gillar den här designen, den är lite orginell och inget skitsnack, kontakt information direkt i gammal hedelig dynamostil och ett litet bildgalleri nedan. Du låter heltenkelt dina bilder tala för dig.
Det enda som saknas är ett CV för de som kanske vill veta lite mer om dig. Det mest intuitiva vore att sätta en länk till ditt CV i namnet på första sidan. Det kan öppnas i ett litet mindre fönster.

http://magnuslindkvist.eoo.se/magnus_lindkvist/
Inget som är fel med den här sidan alls, det är tydligt att ditt fokus ligger på naturfotografering och att du gärna har människor i fokus.

http://www.magnuslindkvist.com/
Den här är ett enkelt bevis på att less is more, men jag ser inte ett ord om Design utom i titlen. Vad menar du med det? Du är ju fotograf. Den här ger även en mer mångsidig bild av dig som fotograf. Men ordet design har inte där att göra IMHO.

danyaelx.pbwiki.com
Ja du var ska jag börja, den här behöver så mycket mer arbete att det är löjligt. Menyn är ett skämt och grafiken är gräslig men då jag bara har tre olika mallar att välja på så tog jag den mest diskreta som inte fick mig att spy. Sidans fokus är inte på mig som fotograf utan som mig som människa och akademiker. För mig var intresset mer att skapa content än ett visuellt medium stakare. En annan hemsida kommer väll om ett år eller så. Men Wiki kommer nog att vara den form jag alltid komemr att använda mig av. Det är nimt som vi säger i skåne =P
 
Danyael_X skrev:

http://magnuslindkvist.eoo.se/magnus_lindkvist/
Inget som är fel med den här sidan alls, det är tydligt att ditt fokus ligger på naturfotografering och att du gärna har människor i fokus.

http://www.magnuslindkvist.com/
Den här är ett enkelt bevis på att less is more, men jag ser inte ett ord om Design utom i titlen. Vad menar du med det? Du är ju fotograf. Den här ger även en mer mångsidig bild av dig som fotograf. Men ordet design har inte där att göra IMHO.

Tack för kommentarerana.

Ang Design så fotar jag inte bara utan gör även layouter till foldrar och andra trycksaker, det är där designen kommer in i bilden. Hemsidan är som tidigare nämnt inte alls klar och kanske lite dumt att lägga upp den här redan nu.

För att ta ett exempel: (pdf-fil!)
http://magnuslindkvist.eoo.se/kyrkan/kyrkan_9.pdf

tack än en gång att du tog dig tid att kommentera.
 
Flash vs. html

Hej,

Varför denna kritik mot hemsidor i Flash?

Det finns mängder av fördelar med flash. Den största är uttrycken som flash kan ge. Du kan i princip skapa vilken form som helst och göra din hemsida mer personlig än med en statisk sajt. Filmer visas lättare och bilder kan tonas fram på ett vackert sätt. Dessutom finns det möjlighet att ladda alla bilder på en gång samma gång.

Självklart finns det även nackdelar. Den största är att google som inte kan läsa av flashsajter. Vill du tex att dina bilder på samer skall hittas är det nästan omöjligt om du inte vet hur man arbetar med metatagar etc. Och än så länge finns det inga Content Management Systems i open source. Men det kommer.

Jag har gjort mängder av sidor i både flash och html/php, med och utan databaser. Jag berättar alltid om för och nackdelar för mina kunder. Men de flesta väljer ändå Flash för att få den där speciella touchen som det inte går att få med en statisk sida.

/Pierre

http://www.bremell.com/
 
Re: Flash vs. html

Dinsdale skrev:
...Varför denna kritik mot hemsidor i Flash?...

Du skriver själv att du vet nackdelarna med Flash, och förutom de du tar upp så har du ytterligare en, att det inte (ännu) är plattformsoberoende.

Nu har vi de tre mest grundläggande egenskaperna för att Internet blivit så otroligt stort som det är (ingen inbördes ordning):

- Metataggar
- Sökmöjligheter
- Plattformsoberoende

Är design viktigare än tillgänglighet?

Blir verkligen de presumtiva kunderna imponerade av Flash? Eller är de mer nyfikna på dina bilder?
 
Re: Flash vs. html

Dinsdale skrev:
Hej,

Varför denna kritik mot hemsidor i Flash?

Det finns mängder av fördelar med flash. Den största är uttrycken som flash kan ge. Du kan i princip skapa vilken form som helst och göra din hemsida mer personlig än med en statisk sajt.

Vad säger att flash är dynamiskt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.