Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tycker du en fotografs hemsida ska se ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
det finns tre starka skäl till att kritisera flash.

1. inte plattforms oberoende.
2. Det kräver plugin för att fungera
3. slött för folk som har modem eller smalband (allt under 0,5mbit är smalband. Allt från 0.5 och uppåt är bredband. det är downstream som räknas inte uppstream)

Sedan kan man göra jätte mycket skojiga saker med flash men det har inte med saken att göra när dessa tre starka argument vinner IMHO.

Till Magnus:

Okej men lägg upp lite tydliga exemple på din desing på sidan så att folk förstår att sysslar med grafiskformgivning av trycksaker. Design är ett väldigt använt ord för allt som har med kreativa göromål vilket har lett till en devalvering och urhålking av dess innebörd. Därav min reaktion.

Jessica:
Mycket trevlig hemsida, men behövs verkligen en "enter Site" sida? Du har ju inget som enligt lag kräver en verifikation om att man medvetet sökt den informationen och är av laglig ålder. Den är fin men kanske lite onödig. Annars har jag inget jag kan direkt ge kritik på, lite liten fontstorlek i menyn bara. Alla har inte perfekt syn, en sak som kan vara lite svår att tänka på även för mig, men mina föräldrar har en tendens att påpeka sånt högt och tydligt =). Mycket trevliga fotografier för övrigt. Du är riktigt duktig.

http://www.g-photo.net/:
Enkel och överskådlig hemsida. Men låt mig gissa...
Du har använt.. humm detta är svårt att klura ut...Photoshop till knappar och logga? =)
Sorry kunde inte låta bli...
 
Finns som sagt både fördelar och nackdelar. Jobbar på båda sätten själv. Min portfolio från 2003 (lite gammal, ska göra en ny) är gjord i html, css och använder sig av ett par JavaScript. Nästa sida kommer delvis innehålla flash även om inte helt.

Man bör använda redskapen försiktigt, man kan göra en sida i lik väl html som flash som inte fungerar på ett bra sätt.

Mvh
Daniel
 
1. Huh?
2. 97.3% har pluginen som följer med de flesta browsers
3. Kan i vissa fall vara tvärtom beroende på design och uppbyggnad. Rent generellt väger en likadan lösning ungefär lika mycket. Sen vräker ju en del på extra i flash för att man kan, men det är ju inte flash' fel utan kreatörens.

Inte photoshops fel att alla slängde på lensflares en gång i tiden, bara för det gick.
 
Det var ett snyggt upplägg på din portfolio du har gjort, men ska det dyka upp eng sida när man går in på din hemsida?(danyaelx.pbwiki.com)

Mvh
Mathias
 
Danyael_X skrev:
...
http://www.g-photo.net/:
Enkel och överskådlig hemsida. Men låt mig gissa...
Du har använt.. humm detta är svårt att klura ut...Photoshop till knappar och logga? =)
Sorry kunde inte låta bli... [/B]


Framförallt är sidan gjord i ren HTML utan frames, flash, xxscript mm. Dvs den laddar snabbt och bör visas korrekt med de flesta webläsare.

Jovisst är dekoren gjord med PS. Jag är ingenjör & fotograf men ingen vidare grafisk konstnär =)
 
Ja jo man kan ju så klart fundera på tillförlitligheten i den. Tagen från Macromedias sida, sök på flash penetration.

Men man kan tänka att det åtminstone är 95% som har flash 6.

Ville bara nyansera den hemska bilden av flash som målas upp här.
 
Kan, eller inte vill.

Och hur många är det som saknar internetanslutning?

Och framförallt... hur många av dom är i din målgrupp?


Man kan ju mixtra med siffror dit man vill. Okej om vi snackar volvos hemsida här, men för mig är fotografi någonting upplevelsebaserat. Och där tycker jag fördelarna med flash överväger nackdelarna. Tyvärr är det här forumet överrepresenterat av fotografer som har fokus på teknik. Throwing pearls...
 
Dessutom är det inget som förhindrar en statisk html-sida där det viktigaste finns tillgängligt.

Finns ju en hel del funktionshindrade människor, verkar knepigt om vi helt plötsligt alltid skulle konstruera _allt_ för minsta gemensamma nämnare.
 
sflow skrev:
...Finns ju en hel del funktionshindrade människor, verkar knepigt om vi helt plötsligt alltid skulle konstruera _allt_ för minsta gemensamma nämnare...

Varför det?

Anledningen till att Internet blivit så stort beror ju på webben, och att alla webbläsare kan tolka standardiserad html-kod.

Jag tycker absolut att man ska fortsätta att göra sidor som så många som möjligt kan läsa och ta del av. Men det är min syn på det hela.

PS Snart kommer explosionen med mobiler som har webbläsare som standard (jag kör Opera Mini i min telefon). Naturligtvis kollar man inte fotosidor i en sådan, men det är en anledning till att ha alternativa sidor - som då kodas i standard-html :)
 
Ponera att jag med min fotosajt vill ha upplevelsen i fokus. Om det är det primära så kanske fördelarna med flash överväger nackdelarna med att göra en statisk html-lösning. Mer gedigen upplevelse kontra ett minimalt bortfall på ca 2 besökare om dagen (i mitt fall). Dessa 2 besökare beräknade enbart på statistiken utan hänsyn till speciella målgruppsförhållanden. Där min gissning att MIN målgrupp är förekomsten av flash ännu högre.

Dessutom kryddar jag detta påstående med att man alltså, om man nu tycker det är viktigt att nå ut till 100% av alla potentiella användare, kan skapa en "fallback-html-lösning". Så detta tycker jag alltså inte är ett argument för att kompromissa. Det är väl där våra åsikter skiljer sig, för du verkar anse att html-versionen är det optimala. Men om du anser det så är ju flash-plugin-penetration inte längre ett argument att ta hänsyn till och jag saknar således argument!?

Vad är det som html tillför? Vad kan html göra bättre? Förutom att nå ut till fler användare då. För annars borde det bästa vara UPPLEVELSE samt 100% tillgänglighet. Dvs i mitt fall, flashsida samt html-backuplösning.

Kanske är det helt enkelt så att du tänker på någon forma av text/informationsbaserade sidor och då är jag helt enig om att flash är ett dåligt val. Men när det gäller att sälja något är det nog bara att acceptera att ren text sällan funkar speciellt väl (några få undantag).

Men som sagt, jag tror faktiskt jag predikar för döva öron. over and _out_.
 
Du predikar inte för döva öron, jag förstår inte alls det otroliga tjat om den återkommande frågan angående flashsiter.

Flash är ett otroligt redskap där möjligheterna sträcker sig långt över xhtml +css + javascript (eller ajax, DOM) kan prestera.
Sen skippa snacket om att flash enbart skulle vara anpassat för adsl o uppåt, det är riktigt struntprat. Det handlar helt och hållet om vad man har för content på siten, om man har en 8 mb stor bild så har man...

Men trots allt så är det bara för er flash-hatare att acceptera. Flash är ett verktyg som hängt med ett bra antal år nu, och jag kan lova att det inte blir mindre siter som använder flash för varje dag som går.
 
För mig är designen och upplevelsen det främsta och jag känner inget behov av att ha en sida som alla kan se. Trots allt är det inte skatteverkets utan min sida så jag kan med gott samvete utforma den som jag vill.

Jag kan själv komma på mig att snabbt klicka mig från fotosidor som andas frontpage 98, med cliparts och trist upplägg. Då spelar det ingen roll hur bilderna ser ut.

Har faktiskt svårt att se vitsen för mig att utforma en sida för minsta gemensamma nämnare. Tror faktiskt det till och med skulle vara rent kontraproduktivt.
 
Intressant tråd det här. Har läst de flesta inlägg och facsineras av flash-älskare och motsatsen...

Personligen tycker jag att det är häftigt med flash - första gången.... sen blir det ofta jobbigt... Jag vill se bilderna snabbt utan krusiduller och utan klatschig bakgrundsmusik.

Undrar om det är en ren smaksak eller om kanske det är en åldersfråga? Att kanske yngre "MTV-ungdomar" uppskattar flash mer?

Fann den här som jag tycker ganska snabbt blir lite "jobbig". http://www.zigzaglens.com/
 
Jag tror inte det är en åldersfråga och själv "hatar" jag mtv. Min sida upplevs av vissa som svårnavigerad (och till viss del stämmer det då vissa funktioner saknas för tillfället). Den har dock mestadels fått mycket bra kritik från väldigt varierande håll, såväl från dataovana sjuksyrror på jobbet i 60-års åldern som regelbundet är inne och kollar vad jag lagt upp och från datorvant folk från reklambyrå/designhåll. För att nämna några ytterligheter.

De som klagat mest på den är nog folk här på fs som inte gillar "proprietär" mjukvara eller bara tycker att alla sidor ska kunna ses med 28.8 modem och netscape 3.0. För att hårddra det lite. ;)
 
jakobzki skrev:
Jo det där är ju är ett bra exempel på dålig flash. men hur många dåliga html sidor kan skulle vi inte kunna rada upp bara från den här tråden?

Istället kontrar jag med en riktigt bra flash site -
http://www.matthewmahon.com/

Jakob, det där var ju en typiskt urdålig sida. En sådan som dom flesta stänger ner efter typ två sekunder. För mig hade den ju något sorts intro när bilderna laddades upp som tog typ 30 sekunder. Helt obegripligt, tyvärr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.