Mina femöre om Webdesign.
Gör inte som de flesta galningarna, håll dig borta från allt vad avancerade plugins heter.
Visst Flash är en bra miljö som möjliggör mycket kul, men ingen vill vänta på att saker ska laddas.
När jag pluggade reklam och hemside design lärde jag mig att en genomsintts surfare ger en hemside länk 2 sekunder på att laddas. Ser man inget som intresserar en efter det så ökar risken att surfaren lämnar siten exponetiellt med varje sekund.
Tänk på att vi är ett av de tre länder som har mest bredband i världen, Japan, USA och Scandinavien med sverige i spettsen. Medans 24 till 100Mbit är vardags mat i Sverige, tycker tyskarna att två 128bit kanaler i ISDN är fet ballt. Nästan alla andra sitter på modem eller smalbands uppkoppling (allt från 0.5Mbit och neråt är smalband IMHO)
Om du ska visa bilder i Thumbnail format, visa då hela bilden inte bara en liten sektion. Skit irriterande att ladda ner fel bild om det rör sig om stora bilder på smalband.
Copyright är trevligt, men komihåg att din bildskärm har 72dpi upplösning så bildern på din hemsida behöverr knappast ha mycket högre upplösning. Vilket gör att filstorleken blir liten ochdet blir snabbare att se dem. Samt ser det ut som skit om någon försöker trycka dem =)
Gör som TV bolagen gör sätt en logga eller din webbadress nånstans på bilden. Och räkna med att varje bild du lägger upp kommer att bli stulen som en regel istället för ett undantag. Folk är inte ärliga, speciellt inte på internet.
Tän på vad dina besökare kantänkas vilja veta, inte vad du vill säga. Är du ett företag så är detta viktigt, dina besökare vill oftast ha någon helt annan information än den du vill ge dem. Utmärkta exempel på detta är Heidelbergs hemsida, Microsofts hemsida,TCM Channel, polisens hemsida etc...
Var praktisk och tänk på vad folk kan behövas veta för att rent praktiskt ha nytta av dig och din sida.
Ha ett innehåll innan du gör en hemsida. bara för att du har ett medium betyder inte att du har en hemsida. Du måste fylla den med något. Vanligt misstag speciellt bland småföretag som bestämt sig att vi ska finnas på nätet och deras hemsidor ser ut som en anonns i gulasidorna.
Vem riktar du dig till och varför?
Vad vill de veta?
Är jag tjatig?
=P
Det är lite av grunderna...
Resten kommer av sig själv.
Jo du MÅSTE anmäla dig till google så att de lägger in dig i deras sökmotor. De tröskar igenom internett lite då och då i månaden men de missar mycket, säkrast att anmäla sig. Det är gratis men lite krånglit att hitta dit.
http://www.google.se/intl/sv/add_url.html
Att lägga till sig i andra sökmotorer kostar pengar nuförtiden, men det är gratis i de två stora giganterna Google och Yahoo. Yahoo är dock skit jobbiga och omständiga, så jag gav själv upp med att anmäla min hemsida dit.
Vet itne hur det är med MSN jag försöker undvika deras hemsidor i bästa möjliga mån på grund av att jag prukar få posttraumatisk stress syndrom av den organisationens organisation och IMNSHO är deras site gjord enbart för att frustrera mig.
Du bör även registrera din site på olika sociala nätverk som Digg, Furl, Slashdot etcetera etcetera... Dessa är inte sökmotorer men de är sociala nätverk som uppmärksammar din sida.
Du är fotograf och ungefär 80-90% av de som kommer att besöka din sida är andra fotografer och fotografer köper sällan bilder av andra fotografer. Det är andra människor som inte hänger på fotosidan eller photo.net som du ska nå. Vi är ointressanta för dig om du försöker sälja dig vilket jag förutsätter att det är meningen med din hemsida.
Lycka till