Annons

Hur tvättar man ett UV-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har köpt mig ett Hoya Pro1 Digital UV filter och lyckades sätta ett finger på linsen..testade med vatten, blev sämre och nu är "fettigt" ist. Skulle använda det idag men det är ju bara att glömma.. Har fått 'Hama optic paper for glass', är det något jag kan använda? Fick även 'Hama optic HTMC special'.

Alla säger olika här, vad är det som igentligen fungerar? Nybörjare på det här.

Mvh Mats
Glad midsommar!
 
Alla säger olika här, vad är det som igentligen fungerar? Nybörjare på det här.
En mikrofiberduk, eventuellt fuktad med vanligt vatten, funkar alldeles utmärkt. Välj gärna en som är gjord för typ glasögon -- de som är avsedda för kök/badrum har grövre fiber och det kan möjligen finnas en risk för mikroskopiska repor.
 
tvål och vatten är bra. Putsa upp med microfiberduk om det bara är små fläckar.

Använd B+W filter som är lättare att göra rent än de flesta andra.
 
tvål och vatten är bra.
Nja, kan man undvika rengöringsmedel är det nog bra -- eftersom de ofta lämnar rester. Och måste man använda rengöringsmedel ska man nog undvika just tvål, som är baserat på fett. Ren alkohol eller möjligen diskmedel är bättre val. Men en fuktad mikrofiberduk klarar, som sagt, det mesta.
 
inte diskmedel

Att använda diskmedel skulle jag inte rekomendera då det ofta fastnar damm bättre efter man använd det. (men det kanske bara gäller mina diskedel) skulle tippa på att Isopropanol är ett bättre alternativ då man får med det till t.ex urladningslampor, just för att det inte lämna några rester som kan bränna fast och förkorta livslängden.
 
kan skriva under på det, fast lappar av lite bättre kvalitet eftersom de billigaste tenderar att ludda i kanten på filtret.

hett vatten + diskmedel + ren antistatduk för torkning funkar om det är riktigt grisigt.

Använd aldrig HETT vatten, tag ljummet. Hett vatten ska visst kunna skada antireflexbehandlingen.

När sedan filtret är rent, skölj med iskallt vatten. Kallt vatten har högre ytspänning så det formar större droppar som är lättare att skaka eller blåsa av.

Eller enklast, skippa (UV-)filter :) . Då får man full kontrast och inga problem med motljus eller extrema brännvidder.
 
Eller enklast, skippa (UV-)filter :) . Då får man full kontrast och inga problem med motljus eller extrema brännvidder.
Fast i så fall blir ju den viktiga frågan "hur tvättar man en frontlins?" -- för den lär ju bli precis lika skitig som ett uv-filter. Ska man skölja frontlinsen i "iskallt vatten"?
 
Fast i så fall blir ju den viktiga frågan "hur tvättar man en frontlins?" -- för den lär ju bli precis lika skitig som ett uv-filter. Ska man skölja frontlinsen i "iskallt vatten"?

I princip kan man göra det men jag gillar inte vatten på mina objektiv, även om de är vädertätade.

Av någon anledning tycker jag det är mycket enklare att bara ta en torkduk och putsa rent frontlinsen. Det funkar inte alls lika bra på filter så något måste skilja.

Jag har alltid motljusskyttet på så fingeravtryck slipper jag, det är mest damm och lite enstaka stänk ibland.

Till dem som säger att skräp/skit på frontlinsen/filtret inte syns på bilderna: Fotar ni aldrig motljus eller på natten?
 
Nej dom är inte speciellt vackra... det kanske inte var så bra ide trots allt :)

Det kan nog variera en hel del med vilket diskmedel man har. Konsums blåvita diskmedel (eller vad det heter nuförtiden) förstörde en bekants glas redan vid första användningen. Han bytte till något annat märke och har inte alls samma problem längre.
 
Senast ändrad:
Verkar vara ett bra projekt för att vinna nästa nobelpris då det tydligen krävs stor vetenskaplig innovationshöjd för att göra rent linser och diverse glas som UV filter glasögon och liknande.
 
Vilken jättetråd :)

Jag har alltid använt Yes diskmedel, till både filter och glasögon. Har aldrig upplevt att det skulle på något sett förstöra antireflexbehandling eller liknande. Jag har haft mina glasögon i 8 år nu ungefär. Har plastglas i dem så om något skulle gå snett så borde det rimligen synas på dessa.

Alltså: Ljummet vatten och yes blås bort alt skaka av vatten efteråt. avsluta med microduk om så behövs.
 
Nja, kan man undvika rengöringsmedel är det nog bra -- eftersom de ofta lämnar rester. Och måste man använda rengöringsmedel ska man nog undvika just tvål, som är baserat på fett. Ren alkohol eller möjligen diskmedel är bättre val. Men en fuktad mikrofiberduk klarar, som sagt, det mesta.

Tvål är faktist bra och bra tvål lämnar inga rester om man sköljer med hett vatten efteråt. Har man varit så att man fått feta fläckar ifrån lera (med eventuellt gammal motorolja i) så duger inte fiberduken och skall man använda lösningsmedel så har tvål visat sig vara tämligen säkert och det är ett av de få rengöringsmedel som faktist fungerar på riktigt att göra ren mattskivor av plast med(de är ändå mycket mycket känsliga...).

Men men alla blir saliga på sin tro :) Jag har rengjort optik med barnängen tvål i många år med gott resultat, men det finns troligen bättre lösningar än det, men det fungerar iaf men observera att tvålen skall löddras i varmt vatten INNAN man applicerar den så att det man applicerar är tvållösning med små lödderbubblor i - ren olöst tvål misstänker jag att kan vara hemskt svårt att få bort om det har fastnat på fel ställe.

För övrigt så fungerar tvålen bra till glasögon också och dessa tvättar man mycket oftare än sina UV-filter. Inte heller där har jag upplevt några negativa bieffekter av vällöddrad tvål.
 
Skillnaden kan väl knappast vara så stor mellan glasögon och kameralinser/filter. Jag hörde häromåret en optiker säga (till en annan kund) att man inte ska använda varmt vatten när man rengör glasögon, tyvärr uppfattade jag inte varför. Det sades även att man kan om man måste, använda diskmedel men att det då spelar roll vilken sort man använder, alla är inte bra, det nämndes att Yes var okej. Om kunden hade glas eller plast i sina glasögon vet jag inte.
 
Skillnaden kan väl knappast vara så stor mellan glasögon och kameralinser/filter. Jag hörde häromåret en optiker säga (till en annan kund) att man inte ska använda varmt vatten när man rengör glasögon, tyvärr uppfattade jag inte varför. Det sades även att man kan om man måste, använda diskmedel men att det då spelar roll vilken sort man använder, alla är inte bra, det nämndes att Yes var okej. Om kunden hade glas eller plast i sina glasögon vet jag inte.

Värmen gör antireflexbehandlingen mjuk.

Ljummet vatten är det som gäller :).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.