Annons

Hur tvättar man ett UV-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför drar UV-filter åt sig damm som det gör?
Ett objektiv blir ju inte alls lika dammigt.
 
Inga konstigheter alls, diska det i ljummet vatten med lite diskmedel, skölj sen utav det i kallt vatten, funkar precis lika bra som det gör på övrigt glas.

Diskmaskinen borde funka bra också, det skall jag prova :)

En sak som jag lagt märke till är att Hoyas HMC (heter dom så) filter är svårare att göra ren än tex B&W, Hoya filtret jag har har en tendens att få en skum slöja över glaset när man putsar det.

kent.
 
Senast ändrad:
Dez skrev:
Varför drar UV-filter åt sig damm som det gör?
Ett objektiv blir ju inte alls lika dammigt.

Inget jag märkt, objektiven har väl något antistatmedel över ytan som gör att damm inte fastnar lika lätt, troligen så har även dom UV filter jag äger samma behandling, Hoya och B&W's bästa.
 
Ok. Jag har bara billiga..
För det verkar som att det är statisk elektricitet som drar åt sig dammet.
 
Zoso skrev:
Diskmaskinen borde funka bra också, det skall jag prova :)
Det skulle jag nog låta bli om jag vore du. Maskindiskmedel är rätt aggressivt, och vem vet vad ytbehandlingen består av? Dessutom är det jävligt varmt i en diskmaskin, så det tar nog ännu hårdare. Risken för att skada filtret mot närliggande glas och annat finns ju också förstås.

Låter på det hela taget som en dålig idé om du redan har en väl fungerande metod;-)

Edit: Kolla gärna på glas som diskats många gånger i maskin. Inte särskilt vackra va?
 
Makten skrev:
Det skulle jag nog låta bli om jag vore du. Maskindiskmedel är rätt aggressivt, och vem vet vad ytbehandlingen består av? Dessutom är det jävligt varmt i en diskmaskin, så det tar nog ännu hårdare. Risken för att skada filtret mot närliggande glas och annat finns ju också förstås.

Låter på det hela taget som en dålig idé om du redan har en väl fungerande metod;-)

Edit: Kolla gärna på glas som diskats många gånger i maskin. Inte särskilt vackra va?

Nej dom är inte speciellt vackra... det kanske inte var så bra ide trots allt :)

kent.
 
Jag tycker det har kommit in en hel drös av förslag, inget är värdelöst, egentligen, alla har vi haft olika grad av "smutsiga/dammiga" UV-filter, alltså olika metoder.
Men, att kanten på UV-filtret skulle göra det svårare att rengöra än ett par glasögon, knappast möjligt, när man håller UV-filtret i vattenbadet!
En bomulls tuss, i vattenbad, mer skonsam rengöring finns inte.
Aceton, nej, alldeles för starkt, kan lösa upp limmet, som håller UV-filterglaset i ringfattningen, samt även ytbehandlingen.
Isopropanol fungerar utmärkt, tar bort smuts, milt.
Skölj i varmt vatten, tar bort små rester av fett.
Diskmaskin?
Lägg istället UV-filtret i en näsduk, ihopsytt, tvätta i ull-programmet, i tvättmaskin, skonsamt tvättmedel, ingen centrifugering.
Upptäck sedan hur rent och klar det är, det fd. UV-filtret, inga repor eller dammkorn!
 
larsborg skrev:
Men, att kanten på UV-filtret skulle göra det svårare att rengöra än ett par glasögon, knappast möjligt, när man håller UV-filtret i vattenbadet!
En bomulls tuss, i vattenbad, mer skonsam rengöring finns inte.

Det låter som att du aldrig provat att rengöra ett UV-filter? Kanten kan orsaka svårigheter vid torkningen, då ludd från torkmediet lossnar i kontakt med metallringen.

Sedan måste jag också lite sent få inflika att det är mycket svårare att rengöra UV-filter, åtminstone Hoyas, än glasögon. Så den som sade något i den stilen tidigare i tråden har alltså HELT RÄTT. :)

/Stefan, som faktiskt rengjort både UV-filter och glasögon.
 
--------------------------------------------------
Stefan Persson skrev:

Det låter som att du aldrig provat att rengöra ett UV-filter? Kanten kan orsaka svårigheter vid torkningen, då ludd från torkmediet lossnar i kontakt med metallringen.

Sedan måste jag också lite sent få inflika att det är mycket svårare att rengöra UV-filter, åtminstone Hoyas, än glasögon. Så den som sade något i den stilen tidigare i tråden har alltså HELT RÄTT. :)
--------------------------------------------------

Aldrig rengjort ett UV-filter?
Jorrå, eftersom ALLA mina objektiv har ett påsatt UV-filter, både för funktionens skull och som ett praktiskt skydd, samt flera av objektiven är mycket gamla i min ägo, bör jag nog veta vad jag talar om.
Har aldrig haft något problem med rengöring av filter, oavsett typ.
Som sagt, den som har problem, med sina filter, får väl pröva sig fram, med något milt rengöringsmedel, diskmedel eller isopropanol, fungerar inte det, ja, ett nytt filter kostar väl inte "skjortan"?
Vari ligger egentligen problemet?
 
Makten skrev:
Lars Borgkvist verkar mest vara en lustigkurre tror jag bestämt.

Kan så vara. Det kan ibland vara oerhört svårt att skilja på en besserwisser och en grav ironiker. Det man som ironiker vid tangentbordet bör tänka på är att det kan vara bra att signalera det lite tydligare än i verkliga livet, om man nu inte vill tas för en obota dryg besserwisser, förstås. :)
 
Högtryckstvätt!!!

Sätt fast filtret ordentligt och ta fram högtryckstvätten. Gärna en som har varmvatten. Blås av frikostigt på båda sidor och montera återstoden på objektivet.

Har du tvättat ordentligt finns inte någonting kvar som kan skymma ljusets väg till objektivet. Borta är även alla eventuella reflexer.

/AnWi (Som aldrig skulle prova det själv!)
 
Mikroduk

Har använt like olika sorters kemi, linsputspapper mm. Har sen en tid en mikrofiberduk från Cyberphoto (ca 40 kr) som fungerar strålande, utan kemi. Är det mycket smuts, så lägger jag till min heta andedräkt, innan jag putsar försiktigt.
 
Makten skrev:
Jag har försökt med diskmetoden, men haken är att om man sköljer med varmt vatten så blir glaset tillräckligt varmt för att det resterande vattnet ska hinna delvis avdunsta innan man torkat bort det, och det lämnar då förhatliga saltavlagringar. Det bästa är nog att skölja det en sista gång i destillerat vatten (finns på bensinmacken), vilket också lär hjälpa mot hinnor som fås då man putsar med alkohol.

Diska med VARMT vatten, och skölj med KALLT, då blir det droppfritt (skaka eller blås försiktigt). Kallt vatten avdunstar långsammare, och har högre utspänning. Sen går det inte med vilket diskmedel som helst, vissa lämnar spår. Yes är väl som vanligt det bästa.

Gäller givetvis glasögon också.

Ingen putsduk, den sliter ut reflexbehandlingen om man tvättar ofta.
 
varning för diskmedel

Vill bara ge ett varningens ord vad det gäller diskmedel.

En av anldeningarna till att diskmedel är så bra på att ta bort smuts ära tt det bryter ytspäningen på vattnet, detta med hjälp av tensider. (rätta mig om jag har fel)
Dessa gör oxå att glaset får en negtiv ladning som faktiskt drar åt sig damm, på samma sätt som en såndär fler färgad damm vippa.

Ta ett kristal glas hemma tvätta det med Yes och ställ det i fönstret en liten stund. Man kan efter bara 10-15 min se att det kommit ett jämt lager med små damm partiklar över de störe ytorna på glaset
 
Christer1 skrev:
Jag började lite försiktigt med Eclipse och PECpads men glaset blev inte rent.

Det verkade finnas något fettaktigt kvar så jag tog en droppe vanligt diskmedel och sköljde väl men det hjälpte inte.

Då tog jag fönstertvättmedel men det finns fortfarande några silveraktiga prickar kvar som inte går att få bort.

Är det bara att köpa ett nytt eller har någon ett förslag vad man skall göra?

Det är helt klart svårt att rengöra ett UV filter så att det blir i skick som nytt.

Jag har ett HOYA 77mm Pro filter som är ett rent h....te att rengöra.

Får precis som du små oregelbundna silverfärgade fläckar som jag har uppräckt kommer från insekter som gillar att krypa in i motljusskyddet och vidare till linsen.

Fläckarna går lätt bort med kodakvätskan och dito linsputspapper. Att däremot helt undvika diverse förgskiftningar på linsytan verkar direkt hopplöst.

Har även prövat diskmedel och kallt vatten men tycker att linsvätskan ger bättre resultat.

Däremot verkar det som om lite skitig lins inverkar noll på bildresultatet.

Ej heller tycker jag att motljusegenskaperna påverkas menligt om filtret sitter på ett objektiv med erkännt goda motljusegenskaper.
 
Tvål och vatten funkar bäst

Hoyafilter är riktigt knepiga att rengöra.
Till slut blir alla filter så skitiga att linsputspapper inte räcker till. Då är det dags att tvätta dem. Jag tycker inte diskmedel fungerar bra alls. Man får alltid kvar en slöja på glaset. Helt vanlig handtvål fungerar mycket bättre. För att undvika att dra runt partiklar på glaset sköljer jag först filtren med ljummet vatten. Därefter tvättar jag händerna för att få bort det fettskick man alltid har på fingrarna. När händerna är rena tvålar jag in filtren och sköljer av dem med ljummet vatten. Slutligen torkar jag rent filtren med en urtvättat bommuls-tshirt. Tshirten måste vara nytvättad, annars smetar man bara ned glasytan med nytt fett och får börja om från början.

Optikputsdukar är suveräna, men blir snabbt kontaminerade med fett vilket gör dem värdelösa.
 
Senast ändrad:
Linne varning

I början av tråden sas att en urtvättad linnetrasa skulle användas, jag tror det är det sämsta materialet att använda (reprisk).
Fram till 90-talet användes en ren välanvänd bomullsnäsduk och linsputsvätska.
På 90-talet kom fiberduken, använd en avsedd för optik.
Kjell Kernen skrev att fiberduken blir skitig, rengöring innebär att man tar bort något och då hammnar det nån annanstans.
Skitigt blir det mesta inklusive UV-filteret, därför rengör man båda två.
I fält är det bra att börja med en blåspensel för att få bort damm, om det inte räcker använder man sen ånga från munnen och fiberduk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.