Annons

Hur tunga objektiv törs Ni bära i kamerahuset?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom objektivet kan sättas på alla kameror med EF infästning, Magnesiumhus såväl som plasthus, så kan rimligen inte ett remfäste vara det avgörande, det är och förblir en gissning.

Nu förstår jag inte hur du tänker. Tror du att tillverkarna försett vissa objektiv med remfäste för skojs skull och för att vi då ska gissa att de är för tunga för bajonetten? Trams...

Nu förstår jag inte hur du tänker. Tror du att tillverkarna försett vissa objektiv med remfäste för skojs skull och för att vi då ska gissa att de är för tunga för bajonetten? Trams...
Ingen aning, för att vara ärlig. Vet inte ens om det är bajonettfattningen som är den svaga punkten. Troligen inte eftersom den är gjord i högvärdigt stål medan huset är gjort i vår svagaste konstruktionsmetall, magnesium, visserligen legerat.
Däremot är jag övertygad om att olika hus har olika hållfasthet och att husens hållfasthet för ett objektiv inte kan fastställas utifrån ett objektivs konstruktion.
Men nu tycker jag inte att vi skruvar upp denna diskusion längre. Jag startade tråden för att få höra vad andra törs bära i sina kamerahus.

Skulle vara intressant att få lite synpunkter och erfarenheter på hur tunga objektiv som kamerahusen tål att bära.
...

Ett bra mått på hur mycket kamerahuset kan bära borde vara, när objektivet börjar glappa och det blir en springa i överkanten mellan objektivet och huset. Då blir inte fokuseringen rätt och dessutom borde det inte vara så bra för fjädringen i bajonettfattningen.

Tog en 5DII med 300 4-5.6 IS och satte i stativet. Det behövdes då bara en liten kraft på främre delen av objektivet innan det började glappa, så det är definitivt det största objektivet jag skulle sätta på kameran med kamerahuset i stativfästet. Sätter man i en L-lins så ser man inte det ev glappet så bra, men fjädringen sitter ju i huset, så det borde vara lika känsligt då.

Det är ju inte vikten i sig på objektivet utan snarare vridmomentet som orsakar glappet. Ett långt objektiv med låg vikt kan således få en större inverkan än ett kort objektiv med högre vikt. När man bär kameran med objektivet nedåt så blir det en kombination av vridmoment och vikt på objektivet. Troligtvis kan man då ha ett tyngre objektiv utan glapp då vridmomentet är ganska litet. Har tyvärr inget större objektiv att pröva med för att se vad som händer när man bär det med kameran.

Varför skulle någon vilja bära ett riktigt tungt objektiv genom att hålla i kameran. Det är ju mycket svårt att bära på det viset. Och omöjligt om objektivet är riktigt stort och tungt. Det är ju mycket enklare att hålla i stativfästet/ objektivfoten när man bär.

Det är ju inte vikten i sig på objektivet utan snarare vridmomentet som orsakar glappet. Ett långt objektiv med låg vikt kan således få en större inverkan än ett kort objektiv med högre vikt. När man bär kameran med objektivet nedåt så blir det en kombination av vridmoment och vikt på objektivet. Troligtvis kan man då ha ett tyngre objektiv utan glapp då vridmomentet är ganska litet. Har tyvärr inget större objektiv att pröva med för att se vad som händer när man bär det med kameran.
Alldeles rätt. Det är naturligtvis stor skillnad att bära objektivet i kameran fritt hängande och att grabba tag i kameran och vrida upp hela objektivet, via kamerahuset, för att ta ett foto. Då kommer man alldeles säkert till viktgränsen mycket tidigare. Man blir ju också beroende av montaget. Med en extender ökar momentet kraftigt.

När jag ställde frågan så tänkte jag närmast på ett hängande objektiv eftersom jag själv spontant alltid lägger en hand under objektivet när jag för upp det för att ta ett foto. Men det finns ju t.o.m. grader i h-vetet. Inte ens när man bär i kamerahuset med en hand i fattningen är det ju fritt från moment som ökar på belastningen.

Varför skulle någon vilja bära ett riktigt tungt objektiv genom att hålla i kameran. Det är ju mycket svårt att bära på det viset. Och omöjligt om objektivet är riktigt stort och tungt. Det är ju mycket enklare att hålla i stativfästet/ objektivfoten när man bär.
Nej, kanske inte. Men det är lätt att spontant bara lyfta allt i kamerahuset när man har mycket att bära. Man får ju ett bra tag. Är det då för tungt är det ett ögonblicks verk att förstöra kameran. Någon stans går det ju en belastningsgräns.

Nej, kanske inte. Men det är lätt att spontant bara lyfta allt i kamerahuset när man har mycket att bära. Man får ju ett bra tag. Är det då för tungt är det ett ögonblicks verk att förstöra kameran. Någon stans går det ju en belastningsgräns.

Om man spontant lyfter allt genom att enbart hålla i huset. Eller om man tycker att man får ett bra tag / grepp när man gör så. Då har man inga stora och tunga objektiv. Men dem är det fysiskt omöjligt att lyfta på det viset

Det hela är intressant men ett icke-problem.
Hade tunga objektiv varit ett problem att beakta hade vi givetvis hört om brutna bajonetter etc. då och då. Jag hör aldrig något, om inte grejorna råkat tappats i marken.
Dessutom hade tillverkarna upplyst om det i manualer etc. med det har jag heller aldrig sett. Möjligen kommer det med de riktigt stora telegluggarna.

För övrigt har ett typiskt rostfritt stål en draghålfasthet på runt 60kg/mm2 eller mer, magnesium runt hälften. Det betyder tex. att en M2 skruv håller för ca 180 kg. draglast innan den går av, bara för att ge lite perspektiv. En bajonett fastskruvad med, säg, 6 skruvar går alltå att lyfta en bil med. Bajonetten själv skulle kunna hålla för mer än så men det hela beror mycket på utformningen och inte materialet.

Hade tunga objektiv varit ett problem att beakta hade vi givetvis hört om brutna bajonetter etc. då och då. Jag hör aldrig något, om inte grejorna råkat tappats i marken.
Dessutom hade tillverkarna upplyst om det i manualer etc. med det har jag heller aldrig sett. Möjligen kommer det med de riktigt stora telegluggarna.

För övrigt har ett typiskt rostfritt stål en draghålfasthet på runt 60kg/mm2 eller mer, magnesium runt hälften. Det betyder tex. att en M2 skruv håller för ca 180 kg. draglast innan den går av, bara för att ge lite perspektiv. En bajonett fastskruvad med, säg, 6 skruvar går alltå att lyfta en bil med. Bajonetten själv skulle kunna hålla för mer än så men det hela beror mycket på utformningen och inte materialet.
Såhär står det i handboken till mitt Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM under säkerhetsföreskrifter (jag skriver ordagrant av de relevanta meningarna):
"Använd inte rem till kameran. Hållaren kan gå sönder och göra att objektivet ramlar av och orsakar skada eller repor på kameran. Se även till att använda kameran med avsedd rem och att denna sitter ordentligt på remmens monteringsfäste på objektivet."
"Hållaren" är på annat ställe definierat som objektivhållaren.
Så nog står det varningar!

Aha, ok där ser man. Väldigt konstigt översatta meningar tycker jag.
Generellt sett ska man förstås vara rädd om grejorna men de håller för mer än man ofta tror.

Aha, ok där ser man. Väldigt konstigt översatta meningar tycker jag.
Generellt sett ska man förstås vara rädd om grejorna men de håller för mer än man ofta tror.
Det är väl så att det som förr var "sunt förnuft" numera, av yngre generationer, förväntas stå i handböcker. Det har tydligen även Canon lärt sig. I manualskivor med versionsnummer lägre än 2,0 står det inget om problemet. Med mitt objektiv Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM följde en manual DVD med versionsnummer 2.0. Då hade nya 300:an och 400:an kommit och för dessa står det. Däremot inte för 500, 600, 700 och 800 som är manualer till den äldre varianten.

Det är väl så att det som förr var "sunt förnuft" numera, av yngre generationer, förväntas stå i handböcker. Det har tydligen även Canon lärt sig. I manualskivor med versionsnummer lägre än 2,0 står det inget om problemet. Med mitt objektiv Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM följde en manual DVD med versionsnummer 2.0. Då hade nya 300:an och 400:an kommit och för dessa står det. Däremot inte för 500, 600, 700 och 800 som är manualer till den äldre varianten.

Det har alltid funnits en viss procent idioter. Det är inte mycket värre nu än förr. Skillnaden är att idag säger ingen till dem innan det är för sent, för att de kan känna sig kränkta. Precis som att de blir mindre korkade av att leva i okunskap om sina begränsningar.

Manualer och liknande har behövt anpassas för denna klick av folk som har otur när de tänker. Normalt folk förstår att man lyfter någonstans i närheten av massans center, och att man tänker efter lite extra när man hanterar saker som kostar mycket pengar ....

Om nu allt i livet vore svart och vitt så är det inte logiskt att kameran endast ska användas av tillverkarens remmar för annars gäller inte garantin och ska fästas enligt instruktionsboken i rätt fästen?
Dessutom är stativgängan oavsett den sitter i kameran eller objektiv avsedd att fästas ovanpå ett stativ och inte hänga o dingla? Den kallas ju ändå för stativgänga.

Om nu allt var svart o vitt och logiskt utan att behöva idiotvarningar i boken!

/Stefan R. Nilsson

Om nu allt i livet vore svart och vitt så är det inte logiskt att kameran endast ska användas av tillverkarens remmar för annars gäller inte garantin och ska fästas enligt instruktionsboken i rätt fästen?
Dessutom är stativgängan oavsett den sitter i kameran eller objektiv avsedd att fästas ovanpå ett stativ och inte hänga o dingla? Den kallas ju ändå för stativgänga.

Om nu allt var svart o vitt och logiskt utan att behöva idiotvarningar i boken!

/Stefan R. Nilsson

1. Var har du fått det här ifrån "kameran endast ska användas av tillverkarens remmar för annars gäller inte garantin"

2Ingen har väl sagt något annat än att stativgängan inte ska sitta ovanpå ett stativ. Vad har det med hur man bär grejorna att göra?

Du har nog aldrig använt de stora och tunga tele objektiven. Om jag hade försökt att lyfta mitt största tele genom att enbart hålla i kameran så hade bajonetten eller fästet där den sitter gått sönder omedelbart.
Men jag håller med om att det är ett icke problem, för ingen skulle göra så.

1. Ingen tillverkare kan garantera någon annan tillverkares saker håller.
2. Svar till idiotförklaringar i manualen om sunt för ut för i tiden. Rent allmänt alltså. Jag bär alltid kameran i stativgängan även med min tunga 70-200/2.8 och 580ex blixt.
Men ska man köra på sunt förnuft så bör man inte använda såna remmar till såna tunga saker i något som inte från början var ämnat åt ändamålet.

Ex så har folk tappat sina kameror från både black Rapid och dess kopior. Oooops!

/Stefan R. Nilsson

1. Ingen tillverkare kan garantera någon annan tillverkares saker håller.
2. Svar till idiotförklaringar i manualen om sunt för ut för i tiden. Rent allmänt alltså. Jag bär alltid kameran i stativgängan även med min tunga 70-200/2.8 och 580ex blixt.
Men ska man köra på sunt förnuft så bör man inte använda såna remmar till såna tunga saker i något som inte från början var ämnat åt ändamålet.

Ex så har folk tappat sina kameror från både black Rapid och dess kopior. Oooops!

/Stefan R. Nilsson

Men ingen kamera-tillverkare säger att garantin inte gäller om du burit den i någon annan rem. Det har du bara hittat på. Om kameran faller i backen och går sönder kvittar det vilken rem du använt. Ingen garanti gäller ändå när man tappat den.

Du menar antagligen att du bär den i stativfoten eller? Sen är ju ett 70-200 inte speciellt tungt jämfört med de stora objektiven

Men ingen kamera-tillverkare säger att garantin inte gäller om du burit den i någon annan rem. Det har du bara hittat på. Om kameran faller i backen och går sönder kvittar det vilken rem du använt. Ingen garanti gäller ändå när man tappat den.

Du menar antagligen att du bär den i stativfoten eller? Sen är ju ett 70-200 inte speciellt tungt jämfört med de stora objektiven

Garantin gäller om du burit kameran i remmen som medföljer och om nån infästning eller materialfel så täcker kameratillverkarens garanti detta.
Men visst 70-200 är väl inte så värst tungt i statisk tillstånd.

/Stefan R. Nilsson

Det har alltid funnits en viss procent idioter. Det är inte mycket värre nu än förr.

Det kan också finnas en skillnad i hur mycket mekanik man får lära sig i fysiken i skolan idag jämfört med förr. (OBS! Spekulation.)

Det handlar alltså inte nödvändigtvis om idioter.

Jag får lite uppfattningen att tråden delats i två spår (minst).

1) "Hur tunga objektiv törs Ni bära i kamerahuset?" dvs nåt rent subjektivt som varierar från person till person beroende på en massa parametrar. Hur rädd är just jag om kamera & objektiv? Hur använder jag grejorna? Vad uppfattar jag som ett tungt objektiv? etc etc etc

2) Vilka objektiv kan man bära i vilka hus utan att de tar skada? Ska man ha ett svar på detta baserat på fakta får man nog titta i manualer (om det finns?), kontakta tillverkare eller liknande. Allt utom detta ser jag som bättre eller sämre spekulationer.

Det var min 5-öring :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar