Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tunga objektiv törs Ni bära i kamerahuset?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det smidigt när Du fotar frihand ute?

Förstod inte rikrigt vad du menade så jag visar på bild hur jag bär tunga objektiv.

Jag fäster den alltså på stativfoten. Den dinglar annars konstigt och svårt att böja sig och slår mot knäna.

/Stefan

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    14.7 KB · Visningar: 842
  • bild.jpg
    bild.jpg
    16 KB · Visningar: 838
Läste den här tråden förra veckan men tyckte det lät lite övernervöst, fast när jag gick runt med min D60 med en Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM hängande kunde jag känna med fingret att det rörde sig ganska mycket mellan objektiv och kamera. Detta främst på sidorna och mest på högersidan. Över och underkant verkar klart stabilare.

Resten av promenaden höll jag motljusskyddet i handen och tog därmed upp det mesta av vikten där.

Förstod inte rikrigt vad du menade så jag visar på bild hur jag bär tunga objektiv.

Jag fäster den alltså på stativfoten. Den dinglar annars konstigt och svårt att böja sig och slår mot knäna.

/Stefan
Har köpt och använt kamerabärremmen som Du föreslog ett par ggr!
Fungerar suveränt bra. Har Du även något tips hur man enkelt kan ordna med en andra kamera?
Jag bär ett långt tele med kamerahus i remmen och har ofta en andra kamera med en zoom i handen. Är lätt att tappa andrakameran från axeln när man tar upp telen. Finns det intressanta lösningar på det problemet?

Har köpt och använt kamerabärremmen som Du föreslog ett par ggr!
Fungerar suveränt bra. Har Du även något tips hur man enkelt kan ordna med en andra kamera?
Jag bär ett långt tele med kamerahus i remmen och har ofta en andra kamera med en zoom i handen. Är lätt att tappa andrakameran från axeln när man tar upp telen. Finns det intressanta lösningar på det problemet?

Kolla OP/TECH Dual harness
http://optechusa.com/dual-harness.html

Eller
Black Rapid Double strap
http://www.blackrapid.com/product/camera-strap/dr1/

Petter ...

Jag har precis köpt denna som är som Black Rapid ungeför tror jag men billigare.
Kvalitéen är helt OK tycker jag. Den är superskön för min 5D mkII med 70-200/2,8 som tidigare var tung och obekväm med standardkameraremmen.
http://kaffebrus.com/axelrem-quick-strap-for-1-kamera-1336.html

Sen finns denna om man har 2 st kameror men den har jag inte provat.
http://kaffebrus.com/axelrem-quick-strap-double-for-2-kameror-1337.html

Jag sätter fästplattan i objektivets stativfot och då blir balansen perfekt när allt hänger uppochner.

Intressant rem. Max 3 kg är dock något att se upp med.

Den fårhållande vis lätta kombon 60D + EF 2x III Extender + EF 70-200/2,8L IS II USM = 2 570 gram.

Tack Peter. Jag hart sett dem. Men så utstyrd tror jag inte jag vill vara. När jag går ut för att fota med ett långt tele så har jag en monopod.
Däremot, när jag går ut för att fota med ett kort objektiv känner jag mig naken om jag inte har det långa med mig. Då hänger det på höften och den andra kameran i handen. Skulle jag då få anledning att ta upp den långa så vill jag inte tappa den andra i backen. Bara ett enkelt sätt att via den stora bärremmen se till att den lilla inte halkar av axeln medan man håller på. Det finns en liten ögla på BlackRapid:en som skulle kunna utnyttjas - vet bara inte hur ännu?

/Stefan

Precis den lösningen jag kör, även om jag inte äger några tunga objektiv längre!
Rapidstrap är underbart, skönt att slippa en permanent rem i kameran!

Jag har precis köpt denna som är som Black Rapid ungeför tror jag men billigare.
Kvalitéen är helt OK tycker jag. Den är superskön för min 5D mkII med 70-200/2,8 som tidigare var tung och obekväm med standardkameraremmen.
http://kaffebrus.com/axelrem-quick-strap-for-1-kamera-1336.html

Såg att de hade en ergonomisk variant, som kanske är än mer bekväm? Jag beställde i vart fall en, tack för tipset! http://kaffebrus.com/product.php?iProductId=1644

Hej Henry! Du kan kanske använda båda bär-remmarna tillsammans

Stativfästena är lite korta bara om man bär en längre tid.
Finns det bärhandtag som passar på "snabbplattan"? Är det någon som sett sådana? Kanske en affärsidé?

Hej Henry! Intressant diskussion du skapat här!
För bästa möjliga frihet att fotografera med kameran och ett EF 300mm f2.8 kan man göra både kamerahusets halsrem och objektivets medföljande objektivrem ungefär lika långa när du har dem kring din hals - men så att objektiv-remmen har den största delen av bärandet av de två delarna ihop genom att göra objektiv-remmen precis aningen "kortare" jämfört med kamera-hus-remmen om du kan förstå mitt lite svävande resonemang! Då belastas INTE kamera huset även om det är en 7D/MK2/MK3 med stomme i Mg-legering!
Dessutom brukar jag fästa en extra rem fäst vid ryggsäckens axelremmar som ett "U" runt objektivets stativhållare och då bärs allting av just objektivets stativhållare och vikten av både kameran och hela objektivet belastar jämt kroppen/axlarna genom de mjuka viktspridande remmarna på ryggsäcken.
Därigenom så belastas inte kamera-huset och de tre remmarna harmonierar och sprider vikten tillsammas på ett bra sätt även det låter krångligt är det riktigt smidigt bara man ger lite granna tid att fästa remmen och att justera alla remmarna så det bildar en stödjande "tre-enighet" tillsammans! Man vill inte få ont i nacken och man vill inte heller tappa i marken en värdefull investering som ett EF300mm f/2.8L är!

Hoppas Du finner ett bra alternativ - annars kan man ju alltid promenera med objektivet fastskruvad/snabbfäste i stativet så tyngden inte belastar kamera huset utan balanseras av stativfästet!

Önskar dig Henry massor av fotoglädje med din fina super-tele av senaste versionen!

Allt gott till dig Henry!

Vänliga hälsningar

Carl

Hej Henry! Intressant diskussion du skapat här!
För bästa möjliga frihet att fotografera med kameran och ett EF 300mm f2.8 kan man göra både kamerahusets halsrem och objektivets medföljande objektivrem ungefär lika långa när du har dem kring din hals - men så att objektiv-remmen har den största delen av bärandet av de två delarna ihop genom att göra objektiv-remmen precis aningen "kortare" jämfört med kamera-hus-remmen om du kan förstå mitt lite svävande resonemang! Då belastas INTE kamera huset även om det är en 7D/MK2/MK3 med stomme i Mg-legering!
Dessutom brukar jag fästa en extra rem fäst vid ryggsäckens axelremmar som ett "U" runt objektivets stativhållare och då bärs allting av just objektivets stativhållare och vikten av både kameran och hela objektivet belastar jämt kroppen/axlarna genom de mjuka viktspridande remmarna på ryggsäcken.
Därigenom så belastas inte kamera-huset och de tre remmarna harmonierar och sprider vikten tillsammas på ett bra sätt även det låter krångligt är det riktigt smidigt bara man ger lite granna tid att fästa remmen och att justera alla remmarna så det bildar en stödjande "tre-enighet" tillsammans! Man vill inte få ont i nacken och man vill inte heller tappa i marken en värdefull investering som ett EF300mm f/2.8L är!

Hoppas Du finner ett bra alternativ - annars kan man ju alltid promenera med objektivet fastskruvad/snabbfäste i stativet så tyngden inte belastar kamera huset utan balanseras av stativfästet!

Önskar dig Henry massor av fotoglädje med din fina super-tele av senaste versionen!

Allt gott till dig Henry!

Vänliga hälsningar

Carl
Tack för tipset.
Idag var jag ute på första heldagsutflykten, efter att jag skaffat BlackRapid RS-7 på tips av "Rommel", med två kameror vara av den ena hade ett långt tele. Det fungerade prefekt att ha telet hängande, i stativfästet, på vänster sida, med kameran frammåt och objektivet pekande bakåt, och den andra kameran, med en kort zom, i händerna. När jag ville fota med telet var det bara att hänga extrakameran på högeraxeln och direkt greppa telet i stativforten med vänster hand. PERFEKT! Det enda tråkiga var att BlackRapid RS-7 är gjord för att bära kameran på höger sida men det gick bra att ha remmen bak och fram.

Belastade material har en tendens att inte fullt ut återta grundformen när lasten försvinner. För en kamera låter inte det riktigt bra.

Alla material återtar alltid sin ursprungsform om det belastas inom det elastiska området. Ett objektiv bör inte vara så tungt att det sker en plastisk deformation i infästningen om det utsätts för en statisk kraft. Det vill säga egenvikten i stillastånd, den bör heller inte plastisk deformeras av att objektivet rör på sig. Det jag kan tänka mig skulle ta skador av rörelsen är att gängorna kan slitas lite.=)

Intressant diskussion

Själv använder jag följande tumregel, finns det remfäste på objektivet eller är objektivets stativfäste utformat som ett bärhandtag så är objektivet för tungt att bäras i kameran med kamerans rem. De gånger sådana objektiv används flyttas kameraremmen till objektivets remfästen eller så bär jag kamera och objektiv i stativfästet.

Har provat Black Rapid-remmen vid några tillfällen men inte varit överens med den och dess funktionalitet men dess tanke är ju bra

Alla material återtar alltid sin ursprungsform om det belastas inom det elastiska området. Ett objektiv bör inte vara så tungt att det sker en plastisk deformation i infästningen om det utsätts för en statisk kraft. Det vill säga egenvikten i stillastånd, den bör heller inte plastisk deformeras av att objektivet rör på sig. Det jag kan tänka mig skulle ta skador av rörelsen är att gängorna kan slitas lite.=)
I den perfekta teoretiska världen är det kanske så för metaller och plaster men inte mycket annat. Trä t.ex långtidsdeformeras.
När man tillverkar konstruktioner i metaller så skapar man inre spänningar. Det ledet till att i zoner i konstruktionen flyter materialet plastiskt tills omgivande material bidrar i tillräcklig omfattning för att ta lasten. Särskilt om man inte hettat upp den slutliga konstruktionen tillräckligt för att jämna ut dessa spänningar. Hur det är med kamerahus vet jag inte men troligen är de enbart högtryckspressade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar