Annons

Hur tunga objektiv törs Ni bära i kamerahuset?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag började min yrkesverksamma bana som konstruktör inom byggbranschen i slutet på 60-talet. Det kanske inte fullt ut går att överföra de materialkunskaperna på kameror men ändå.
Ingen kunstruktion kan ta/bära last utan deformation, det är ju själva grundprincipen. Den som tvivlar kan ju dra i ett gummiband. Det är bara elasticiteten som skiljer mellan material. Belastade material har en tendens att inte fullt ut återta grundformen när lasten försvinner. För en kamera låter inte det riktigt bra.

Det ska nog mycket till innan några kilo objektiv åstadkommer permanent deformation på en stålbajonett eller dess infästning.
Karbinhakar som används vid bergsklättring har en maxlast på c:a 2 500 kg. Brottgränsen är ännu högre. Det är inte så fantastiskt mycket mer material i dessa karbinhakar i genomskärning än det är i de fyra skruvarna som håller fast bajonetten vid huset.

Petter ...

Det ska nog mycket till innan några kilo objektiv åstadkommer permanent deformation på en stålbajonett eller dess infästning.
Karbinhakar som används vid bergsklättring har en maxlast på c:a 2 500 kg. Brottgränsen är ännu högre. Det är inte så fantastiskt mycket mer material i dessa karbinhakar i genomskärning än det är i de fyra skruvarna som håller fast bajonetten vid huset.

Petter ...
Fast säkringar röntgas väl innan de släpps till marknaden?

Petter ...

Magnesium har den lägsta densiteten av konstruktionsmetallerna. Ren magnesium är mjukt, har låg hållfasthet och är inte lämpligt som konstruktionsmaterial. Med legeringar kan hållfasthet och korrosionshärdighet ökas.

Allt är väl infäst i magnesiumhuset?

Jag lyfter ofta min 7d i huset med ett ef500mm f4 is monterat... Dock bara rakt upp, lr hängande om ni förstår, det är inga problem! Men att försöka fota genom att hålla i bara huset... Nja;) fast oftast bär jag hela kittet på axeln monterat på ett stativ, som sitter monterat på objektivet.
Så 7d tål en del,

Legerat magnesium (som jag antar sitter i våra kameror) ökar hållfasthetsegenskaperna ordentligt så att det är den klenaste av de allmänt använda konstruktionsmetallerna behöver inte säga så mycket.

Trasig kamera är ju dessutom bara en ursäkt att skaffa nytt...

Legerat magnesium (som jag antar sitter i våra kameror) ökar hållfasthetsegenskaperna ordentligt så att det är den klenaste av de allmänt använda konstruktionsmetallerna behöver inte säga så mycket.

Trasig kamera är ju dessutom bara en ursäkt att skaffa nytt...
Det har hänt mycket med kameran innan den går sönder och någonstans går gränsen då deformation inträffar. Det intressanta är var den går?

Jag håller mig till grundregeln att bära i den tyngsta delen. Alltså.e gluggen tyngre än huset så tar jag i gluggen. Jag brukar vända upp stativfästet så det funkar som bärhandtag......

//G

Jag håller mig till grundregeln att bära i den tyngsta delen. Alltså.e gluggen tyngre än huset så tar jag i gluggen. Jag brukar vända upp stativfästet så det funkar som bärhandtag......

//G
Stativfästena är lite korta bara om man bär en längre tid.
Finns det bärhandtag som passar på "snabbplattan"? Är det någon som sett sådana? Kanske en affärsidé?

I Skånes Fagerhult fanns det en gång en murare, som inte överdimensionerade när han byggde byggnadsställningar. Detta var före Hakis genombrott, så byggnadsställningar byggdes av trä.

"Teoretiskt sett håller en tretumsspik en man" var hans valspråk.

Så kallades han också för Flygande muraren, för han trillade ner ibland.

I Skånes Fagerhult fanns det en gång en murare, som inte överdimensionerade när han byggde byggnadsställningar. Detta var före Hakis genombrott, så byggnadsställningar byggdes av trä.

"Teoretiskt sett håller en tretumsspik en man" var hans valspråk.

Så kallades han också för Flygande muraren, för han trillade ner ibland.
I Asien används bambu till ställningar vid byggnation av höghus.

En marknad för folket i Sibbhult att jobba på!
Nä, nu får vi nog återvända till trådens kärna.
Själv brukar jag bära kamerorna (40D och 7D) i remmen, oavsett objektiv, men jag har ju inget större än EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM och det i utdraget läge långa EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM.

Antagligen. Men min poäng är.att 5 kg objektiv är ganska många gånger mindre än 2 500 kg.

Petter ...
Jo, men 5 kg på en våg är något helt annat när Du går omkring med objektivet på en kamera, sk. dynamisk last.
Har inte räknat på det men ett 5 kg objektiv belastar lätt kameran med 20 kg skulle jag tro. Skulle Du våga lyfta det i Ditt kamerahus så försiktigt att det förblir 20 kg?

Har burit kortare stunder 400/2,8L IS USM i 1D mk3 + 5Dmk2 utan problem...

Gluggarna i den storleken är dessutom utrustade med stativfot som är tänkta som bärhandtag. De har tom en liten "kudde" i stativfoten/handtaget, om man nu inte bytt ut dem till arca-swiss fötter.

Gluggar större/tyngre än 200/2,0 eller 400DO känns väl sådär att bära hängandes i bajonetten. Jag föredrar nog att använda den medföljande bärremmen när man skall släpa på 300/2.8, 400/2.8, 500/4, 600/4 eller 800/5.6, även det säkerligen går att förlita sig på att bajonetten klarar belastningen utan vidare.

Däremot 70-200/2.8, 28-300 eller 100-400 känns inte lika obehagliga att ha hängandes i bajonetten.

Jo, men 5 kg på en våg är något helt annat när Du går omkring med objektivet på en kamera, sk. dynamisk last.
Har inte räknat på det men ett 5 kg objektiv belastar lätt kameran med 20 kg skulle jag tro. Skulle Du våga lyfta det i Ditt kamerahus så försiktigt att det förblir 20 kg?

20 kilo?
Tror inte att jag skulle lita på remmens sömmar då. Tänk att koppla loss remmen från kameran. Hänga en vattenfylld tioliters vink i vardera änden. Lyfta. Då tror jag att sömnen mellan breda och smala delen börjar ge upp.
Dessutom skulle jag inte vilja ha den lasten på nacke eller axel.
Nä vid sådana laster får man hitta andra lösningar.

Petter ...

PS. 5 kg i min jämförelse rymmer ett mått av "dynamisk" vikt. Jag skulle nog inte vilja bära 5 statiska kilon i huset.

Senast ändrad:
Stativfästena är lite korta bara om man bär en längre tid.

Jag har en väska från Think Tank som passar precis för ett EF 100-400mm f/4.5-5.6 med en kamera monterad. (Dock ej med batterigrepp). Väskan är expanderbar neråt så att man kan ha motljusskyddet monterat rättvänt på objektivet.

Om man inte stänger locket så går det rätt snabbt att ta upp och stoppa ner kamera+objektiv i väskan, och det är mycket bekvämare att bära dem i väskan i en rem över axeln än i halsremmen med kamera och objektiv hängande och slängande.

BlackRapid RS-7 bär upp min 5D Mk3 tillsammans med 70-200/2.8 IS USM utan problem. Infästningen gör jag på stativhållaren för en perfekt balansering och minst momentkraft på skruven.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar