Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tar ni betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

sofiiina

Ny medlem
Hej!
Jag har nyss haft min första betalda barnfotografering och de har bestämt vilka bilder de vill ha. Summan för bilderna är uträknad men nu till det stora frågetecknet... Hur ska man ta betalt egentligen? Hur gör ni? Skickar ni bara iväg kontouppgifter via mejl och väntar på att pengarna ska komma in eller finns det andra sätt att ta betalt på när man jobbar som fotograf? Och ifall man nu skickar uppgifterna via mejl, vad skriver man? Vill ju att det ska låta så professionellt som möjligt nu när man äntligen tar tag i sitt företag :)

Fundersam tjej...

Det man brukar göra när man är är att skriva en faktura. Där ska det stå specat vad de betalar för, hur mycket de ska betala, hur stor momsen blir, hur lång tid de har på sig att betala (30 dagar?), vem fakturan är utställd av och till, ett fakturadatum och ett fakturanummer (de ska vara löpande och stigande från en faktura till en annan), och gärna uppgifter om var de ska betala.

Du kan göra en PDF av det och skicka det per mail.

Mvh,
Richard ( hoppas jag inte glömt någon detalj )

Ah, givetvis. Varför tänkte jag inte på det.
Jag har inte registrerat mitt företaget än. Är mitt i processen som går lite trögt framåt. Finns ju en hel uppsjö av saker man måste ha kolla på. Puh!
Hur som haver, tack så hemskt mycket för svar.