Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tar ni betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

sofiiina

Ny medlem
Hej!
Jag har nyss haft min första betalda barnfotografering och de har bestämt vilka bilder de vill ha. Summan för bilderna är uträknad men nu till det stora frågetecknet... Hur ska man ta betalt egentligen? Hur gör ni? Skickar ni bara iväg kontouppgifter via mejl och väntar på att pengarna ska komma in eller finns det andra sätt att ta betalt på när man jobbar som fotograf? Och ifall man nu skickar uppgifterna via mejl, vad skriver man? Vill ju att det ska låta så professionellt som möjligt nu när man äntligen tar tag i sitt företag :)

Fundersam tjej...

Det man brukar göra när man är är att skriva en faktura. Där ska det stå specat vad de betalar för, hur mycket de ska betala, hur stor momsen blir, hur lång tid de har på sig att betala (30 dagar?), vem fakturan är utställd av och till, ett fakturadatum och ett fakturanummer (de ska vara löpande och stigande från en faktura till en annan), och gärna uppgifter om var de ska betala.

Du kan göra en PDF av det och skicka det per mail.

Mvh,
Richard ( hoppas jag inte glömt någon detalj )

Ah, givetvis. Varför tänkte jag inte på det.
Jag har inte registrerat mitt företaget än. Är mitt i processen som går lite trögt framåt. Finns ju en hel uppsjö av saker man måste ha kolla på. Puh!
Hur som haver, tack så hemskt mycket för svar.

Det man brukar göra när man är är att skriva en faktura. Där ska det stå specat vad de betalar för, hur mycket de ska betala, hur stor momsen blir, hur lång tid de har på sig att betala (30 dagar?), vem fakturan är utställd av och till, ett fakturadatum och ett fakturanummer (de ska vara löpande och stigande från en faktura till en annan), och gärna uppgifter om var de ska betala.

Du kan göra en PDF av det och skicka det per mail.

Mvh,
Richard ( hoppas jag inte glömt någon detalj )

F-skattesedelnumret måste vara med eller momsregnumer

Om man inte har företag blir det krångligt för den som ska betala. Uppdragsgivaren måste då göra skatteavdrag och betala arbetsgivaravgifter till ditt skattekonto. Det är en enkel sak för den som är van att anställa folk, men krångligt för en privatperson.

Om man inte har företag blir det krångligt för den som ska betala. Uppdragsgivaren måste då göra skatteavdrag och betala arbetsgivaravgifter till ditt skattekonto. Det är en enkel sak för den som är van att anställa folk, men krångligt för en privatperson.

Är det en privatperson som köper tjänsten är det ju bara att betala. Inget krångligt.

/stefan

Nu måste vi nog reda ut vad som gäller!

Upp till och med 999:- är det skattefritt ja.

Om man anlitar någon att utföra något, och den personen inte har registrerad firma, blir man arbetsgivare och måste göra allt som arbetsgivare normalt gör. Så är det, tyvärr. Annars blir det vad som brukar kallas svartjobb.

Upp till 10 000:- räcker det, om den som anlitar är en privatperson, att lämna kontrolluppgift till skatteverket. Då måste uppdragstagaren själv betala skatt och arbetsgivaravgifter (egenavgifter).

Men är summan över 10 000 (under ett år) måste man alltid göra skatteavdrag och betala in arbetsgivaravgifterna för den man anställt.

Är det mellan 1000 och 10 000 kan man om man är priuvatperson välja modell för vem som betalar skatten. Men man måste alltid lämna kontrolluppgift.

Företag och organisationer måste alltid betala in skatten, där gäller inte undnataget mellan 1000 och 10 000. Det gäller bara när en privatperson anlitar någon.

Om man anlitar någon att utföra något, och den personen inte har registrerad firma, blir man arbetsgivare och måste göra allt som arbetsgivare normalt gör. Så är det, tyvärr. Annars blir det vad som brukar kallas svartjobb.
Nja, inte riktigt. Hobbyverksamhet (som det väl rör sig om i det här fallet) är ett undantag från de vanliga skattereglerna. Läs Skatteverkets utmärkta broschyr i ämnet.

Jo det vet jag men eftersom TS skrev om att försöka dra igång sitt företag trodde jag inte det handlade om hobbyverksamhet utan om frilansjobb.

Jo det vet jag men eftersom TS skrev om att försöka dra igång sitt företag trodde jag inte det handlade om hobbyverksamhet utan om frilansjobb.
Sofia skriver ju själv att hon inte har registrerat något företag. Då kan hon alltså deklarera för hobbyverksamhet.

Har man företag måste fakturan innehålla följande:

* datum, när den sammanställts
* kund, till vem fakturan är ställd
* affärshändelsen, när den inträffat
* specifikation, vad fakturan avser
* belopp
* ett unikt löpnummer för varje faktura
* säljarens registreringsnummer till moms
* säljarens och köparens namn och adress
* varornas mängd och art eller tjänsternas omfattning och art
* beskattningsunderlaget (priset före moms) för varje momssats
* den eller de momssatser som gäller
* den moms som ska betalas

enklast är väl att fakturera via FrilansFinans eller liknande företag. DÅ vet man att allt går rätt till och det blir minimalt med krångel. Givetvis får man betala för deras tjänster, men det är en liten kostnad för att slippa allt mök som det kan bli annars. Så gjorde jag innan vi startade vårt företag.

Givetvis får man betala för deras tjänster, men det är en liten kostnad för att slippa allt mök som det kan bli annars.
Det som är tråkigt och dyrt med Frilansfinans och liknande tjänster är att du måste betala arbetsgivaravgifter på bruttobeloppet, dvs dina avdrag blir mycket mindre värda. Att deklarera för hobbyverksamhet är inte speciellt krångligt och kan ge ganska stor besparing.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar