ErlandH
Aktiv medlem
Nej, det "försvinner" inte 50 procent.200-300kr per timme var mer tanken om jag skulle bli anställd hos företaget.
Om jag frilansar och fakturerar blir priset annorlunda har jag förstått. Jag har inte eget företag utan kommer fakturera med frilansfinans.
Men jag är även osäker på om 1000kr/Tim är för mycket för mig som inte har utbildning. Men samtidigt ’försvinner’ ju 50% till avgifter, så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka.
Om du tycker att 200 kr är en rimlig timlön (det motsvarar ungefär 33000 kr i månaden) är resten ren matematik.
Arbetsgivaravgiften är 31,42 procent. Du måste alltså lägga på 63 kr på timlönen. Då är vi uppe i 263 kr i timmen.
Semesterersättning brukar beräknas som 13 procent. Det blir ytterligare 34 kr, summa 297 kr i timmen.
Det vore rimligt att lägga på lite för pensionsinbetalningar också. Hur mycket det ska vara beror på lönenivå, avtal osv. Men att höfta till med 10 procent är inte orimligt. Då är vi alltså uppe i en timlön på 330 kr (plus moms) om du fakturerar, för att motsvara 200 kr som anställd.
Tycker du att 300 kr är en rimligare timlön som anställd (motsvarande en månadslön på 49000 kr) bör du alltså fakturera 495 kr i timmen. Plus moms.
Utöver detta kan man förstås komma överens om en ersättning för att du använder din egen utrustning och kanske ett tillägg om/när du jobbar på kvällar och helger.