Annons

Hur tar jag foton i mörker?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tips

Lägsta iso du kan ha iso 100 eller 200 sen f8 8 minuter slutartid. Blev det för ljus så sänker du till 6 minuter.
 
Har ditt objektiv VR? Stäng i så fall av den när du jobbar med stativ.

Brukar stänga av VR funktionen när jag använder stativet. Vet inte varför faktiskt men inbillar mig att bilderna ska bli bättre utan bildstabilisatorn påslagen. Varför ska jag stänga av VR egentligen?
 
Här kan du se hur man får till en bra bild i mörker:

https://www.flickr.com/photos/miskasaarikko/13242409535/in/set-72157642542792794

Hårdvara:
  • Sirui T-005X + C10X - stativ & kulhuvud
  • Neewer Remote Controller - fjärr
  • Nikon 10-24/3.5-4.5G ED - objektiv
  • Nikon D7100 - kamera

Inställningar:
  • Kamerainställningar står på länken
  • Fotoformat: RAW
  • Fokus: MF @ Oändlighetsfokusering (ser ut som en liggande 8:a)

Efterbehandling (mjukvara):
  • Adobe Lightroom 5.3 (har 5.4 nu)
 
Här kan du se hur man får till en bra bild i mörker:

https://www.flickr.com/photos/miskasaarikko/13242409535/in/set-72157642542792794

Hårdvara:
  • Sirui T-005X + C10X - stativ & kulhuvud
  • Neewer Remote Controller - fjärr
  • Nikon 10-24/3.5-4.5G ED - objektiv
  • Nikon D7100 - kamera

Inställningar:
  • Kamerainställningar står på länken
  • Fotoformat: RAW
  • Fokus: MF @ Oändlighetsfokusering (ser ut som en liggande 8:a)

Efterbehandling (mjukvara):
  • Adobe Lightroom 5.3 (har 5.4 nu)

Jag hittar inga direkta kamerainställningar som bländare och slutartid osv... Står bara lång exponering på sidan. Är det en HDR bild? Du har lyckats få med både mörka och ljusa nyanser väldigt bra och tydligt.
 
Jag hittar inga direkta kamerainställningar som bländare och slutartid osv... Står bara lång exponering på sidan. Är det en HDR bild? Du har lyckats få med både mörka och ljusa nyanser väldigt bra och tydligt.

Det står på höger på sidan:

Bländare: f/3.5
Brännvidd: 10 mm
Slutartid: 15 sek
ISO: 100
Blixt: Avstängd
Program: Manual

Det är inte HDR, det är ren bild direkt från kameran. Justerade bara exponeringsvärdet lite på Lightroom samt förstärkte kontrasten samt tydligheten pyttelite bara för att få fram staden.
 
Det står på höger på sidan:

Bländare: f/3.5
Brännvidd: 10 mm
Slutartid: 15 sek
ISO: 100
Blixt: Avstängd
Program: Manual

Det är inte HDR, det är ren bild direkt från kameran. Justerade bara exponeringsvärdet lite på Lightroom samt förstärkte kontrasten samt tydligheten pyttelite bara för att få fram staden.

Det var en bra och givande förklaring. Tack för du delade med dig. Har fått bra koll på inställningar och värden när det gäller just nattfotografering av städer. Det enda problemet jag har just nu är att få belysningen bra i förhållande till staden. Det är den biten jag håller på att experimentera med för tillfället.

Har sett några av dina bilder tidigare, vet inte när eller vart men det kan ha vart här faktiskt. Den bilden på New york där man ser massa pelare i vattnet var väl på förstasidan på denna hemsida för typ en vecka sen eller två? Har dåligt minne men minns iaf. den och tyckte den var bra tagen.

Du skrev även du hade en bättre bild från samma pir som den du länkade till här nyss. Bättre på vilket sätt? Får man se den också eller är den hemlig? Blir ju nyfiken på hur en bättre bild är än den du redan visat mig.
 
Det var en bra och givande förklaring. Tack för du delade med dig. Har fått bra koll på inställningar och värden när det gäller just nattfotografering av städer. Det enda problemet jag har just nu är att få belysningen bra i förhållande till staden. Det är den biten jag håller på att experimentera med för tillfället.

Har sett några av dina bilder tidigare, vet inte när eller vart men det kan ha vart här faktiskt. Den bilden på New york där man ser massa pelare i vattnet var väl på förstasidan på denna hemsida för typ en vecka sen eller två? Har dåligt minne men minns iaf. den och tyckte den var bra tagen.

Du skrev även du hade en bättre bild från samma pir som den du länkade till här nyss. Bättre på vilket sätt? Får man se den också eller är den hemlig? Blir ju nyfiken på hur en bättre bild är än den du redan visat mig.

Såg nu att det inte var du som tagit den andra bilden på New york. Jag rörde ihop det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.