Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Vem har köpt en sådan utrustning och inte vårdat kartongerna med största omsorg.. Eller manualerna..den annonsen blir i alla fall jag snäppet "fundersam" över..

Undrar om man får med orginalköpekvitto på grejorna varifrån dom är köpta ... Samt av vem..
 
Ja men hallå!! Ja det är roligt ibland att gå in på blocket och hitta annonser där säljaren försöker sälja en gammal pryl för nästan nypris eller högre än nypris ibland och man kan bara skratta åt det eller påpeka till säljaren att det verkar lite dyrt då du sett det nytt i butik för mindre men då bara om du är intresserad av och köpa det!

I annat fall har varken jag eller någon annan här på sidan någon som helst anledning till att kontakta säljaren bara för att leka "moraltant" Det finns så mycket personer där ute som lägger sig i allt. Som mina grannar t.ex. Citat: "Ja du har haft din bil här utanför på gården i flera timmar nu?!"

Mitt svar: Vad stör det dig?? Är den ivägen för dig? Nej, men man får inte stå där? Jaha så du jobbar som parkeringsvakt?? Nej det gör jag inte men man får inte stå där! MEEN HÅLL KÄFT!

Sådant irriterar mig något fruktansvärt!

Jag irriterar mig på folk som skiter i uppsatta regler för att de inte passar dem.
Kör mot rött.
Parkerar precis var fan de vill & sedan dessutom blir förbannade när de får böter..
Gör trippelfilbyten 30km/h över hastighetbegränsningen bara för att tjäna en billängd.

Jag menar världen roterar ju trotts allt runt dig och varför ska inte alla andra anpassa sig så ditt liv blir lättare.
 
Jag irriterar mig på folk som skiter i uppsatta regler för att de inte passar dem.
Kör mot rött.
Parkerar precis var fan de vill & sedan dessutom blir förbannade när de får böter..
Gör trippelfilbyten 30km/h över hastighetbegränsningen bara för att tjäna en billängd.

Jag menar världen roterar ju trotts allt runt dig och varför ska inte alla andra anpassa sig så ditt liv blir lättare.

Nu vet jag inte om jag missförstått dig, men att sälja något jag äger till ett pris jag finner rimligt är inte att bryta mot några regler över huvud taget. Även om den potentiella köparen inte finner priset rimligt så borde jag få värdera min egen egendom efter eget tycke, om jag får den såld till det priset är en annan femma.
 
Nu vet jag inte om jag missförstått dig, men att sälja något jag äger till ett pris jag finner rimligt är inte att bryta mot några regler över huvud taget. Även om köparen inte finner priset rimligt så borde jag få värdera min egen egendom efter eget tycke, om jag får den såld till det priset är en annan femma.

Nope, det har du helt rätt i.
Det var inte det jag retade mig på heller, utan att tycka det är för jävligt när en person upplyser dig om att du gör något som inte är tillåtet.
(I detta fall parkera felaktigt)
 
Nope, det har du helt rätt i.
Det var inte det jag retade mig på heller, utan att tycka det är för jävligt när en person upplyser dig om att du gör något som inte är tillåtet.
(I detta fall parkera felaktigt)

Det kan jag hålla med om, då folk gör fel har jag inga problem med att påpeka det förutsatt att det bryter mot regler, ställer till problem för omgivningen eller liknande. Samtidigt måste man göra en liten avvägning; är det verkligen ett stort problem eller är jag för petig? Jag tror att skillnaden mellan moraltanten och den medvetna medborgaren ligger i hur man gör den avvägningen.
 
Det kan jag hålla med om, då folk gör fel har jag inga problem med att påpeka det förutsatt att det bryter mot regler, ställer till problem för omgivningen eller liknande. Samtidigt måste man göra en liten avvägning; är det verkligen ett stort problem eller är jag för petig? Jag tror att skillnaden mellan moraltanten och den medvetna medborgaren ligger i hur man gör den avvägningen.

Jag brukar inte orka säga något om det men när man får chansen på ett forum så...
 
Jag brukar inte orka säga något om det men när man får chansen på ett forum så...

Ja, kommunikation över internet är lite farligt på det sättet. Man får inte alls samma personliga kontakt och det är lätt att det slinker ut några grodor ibland. Nu menade jag inte att du överreagerat, det var menat som ett "på tal om det"/komplement till mitt tidigare inlägg om att ta kontakt med människor när de gjort fel.
 
Denna försäljningen gick tydligen lite för bra.

Den första annonsen fanns på Blocket ett par timmar, sedan försvann den, senare samma kväll dök den upp igen, nu 25 000:- dyrare.
I första skedet ville säljaren ha 50 000:-, tydligen var det många som tyckte det var ett klipp. Säljaren ångrade sig när intresset blev för stort och höjde priset till 75 000:-.
http://www.blocket.se/vi/19758579.htm?ca=18_s


OBS, endast ett konstaterande!
(Förbaskat bra utrustning (jag vill ha!), förbannat dålig svenska, riktigt roligt att läsa alla särskrivningarna)
Han blir nog tvungen att acceptera prutare. Tror inte han får 75.000:-
Vill han bli av med hela paket hyffsat snabbt så var nog 50.000:- mera rimligt. Låt vara rätt billigt om man vill ha allt det där och om grejjorna är i bra skick.

Ang. trådens rubrik 'Hur tänker folk på blocket?'
Jag tror inte det tänks så mycket.
 
Vem har köpt en sådan utrustning och inte vårdat kartongerna med största omsorg.. Eller manualerna..den annonsen blir i alla fall jag snäppet "fundersam" över..

Undrar om man får med orginalköpekvitto på grejorna varifrån dom är köpta ... Samt av vem..

Kan du inte skriva rätt ut att du tror han stulit prylarna istället för att bara antyda. Lite klent underlag få misstanken dessutom. Det är ju inte så att kameror och objektiv blir sämre som redskap om man kastar bort kartongerna. Dessutom är det nog inte många som läser sina bruksanvisningar till objektiven varje kväll, så de kan nog kastas med gott samvete av många. Eller kanske man ska spara dem för att slippa få sin hederlighet ifrågasatt på nätet?
 
kan tycka det är kul med dessa groteska priser ibland, men samtidigtfår jag säga att det är klart man vill ha ut så mycket som möjligtför sin pryl. Får erkänna att jag satt in en annons mest för att se responsen lite och 2 dagar senare hade jag sålt en dator för 4000 som jag ärligt talat hade blivit glad om jag fått 2500 för.

Så .. man man försöker väl.

Sen vist att sälja en begagnad pryl en bra bit över nypris är väl att ta i.
 
AAh min annons, vem vet om det finns nån som sitter på vad jag vill ha som kanske söker just vad jag har, att det är prisskillnad på prylarna vet jag men det handlar väl knappast om kunskap?

snarare kanske ett försök att få det jag söker och kanske erbjuda nån annan samma sak.

:) , men kul att du finner det kul :)
 
Jag irriterar mig på folk som skiter i uppsatta regler för att de inte passar dem.
Kör mot rött.
Parkerar precis var fan de vill & sedan dessutom blir förbannade när de får böter..
Gör trippelfilbyten 30km/h över hastighetbegränsningen bara för att tjäna en billängd.

Jag menar världen roterar ju trotts allt runt dig och varför ska inte alla andra anpassa sig så ditt liv blir lättare.


Håller med dig helt och hållet gällande uppsatta regler till en viss del. Samtidigt var det faktiskt som så att jag tidigare stod och lastade i och ur saker ur bilen vilket man får göra där jag stod, sen råkade det vara så att jag inte tyckte att det var nödvändigt att flytta på mig direkt då jag hade lite och göra i lägenheten för att sedan åka vidare. Dessutom stod jag varken i vägen för någon, varken en person eller om det skulle råka komma en ambulans och behöva hämta någon. Jag hade absolut inte sagt något om jag stod väldigt dumt till och någon kom och sa till mig att flytta på mig. Men när det sitter folk i sitt fönster och bara LETAR anledningar till att komma och predika bara för att man inte har något annat vettigt för sig gör mig förbannad.

Sen tillbaka gällande regler som finns uppsatta som du skrev det vill jag se den man eller kvinna som följer både trafiklagar och andra lagar till punkt och pricke. Jag tror inte det finns någon alls ärligt talat, och vad ska man då göra åt det? Inte så mycket för det är inte min ensak, det är parkeringsvaktens/polisens/domarens ensak.


Mvh Markus
 
"Håller med dig helt och hållet gällande uppsatta regler till en viss del."

För att vara lite moraltant själv så måste jag fråga; hur går det ihop? :D
 
AAh min annons, vem vet om det finns nån som sitter på vad jag vill ha som kanske söker just vad jag har, att det är prisskillnad på prylarna vet jag men det handlar väl knappast om kunskap?

snarare kanske ett försök att få det jag söker och kanske erbjuda nån annan samma sak.

:) , men kul att du finner det kul :)

Går kanske emot min princip att inte lägga näsan i blöt nu, men det är ju faktiskt annonser vi diskuterar här så jag gör ett undantag.

Det skiljer ~50% i pris objektiven emellan, vilket är några tusenlappar. Räknar man timlön på den extra tid det tar att sälja ett av objektiven du är ute efter och köpa objektivet du erbjuder på begagnatmarknaden kontra att byta så blir det säkerligen över tusenlappen.

EDIT: Att tjäna in en hel dagslön skattefritt i mellanskillnad på bara någon timma tror jag många finner vara ett lockande alternativ till det du erbjuder.
 
Senast ändrad:
jo absolut, jag hade lika gärna kunna sålt det, dock så är det som sagt kanske värt och se om det fanns nån som har en sån glugg liggandes även om det kanske inte är jätte troligt men ändock inte omöjligt.
eller nån som söker en "sportglugg" och har nån annan att byta.

Alternativen är just många och förstår inte vad min "bronstjärna" och kunskap skulle ha med det att göra.
 
jo absolut, jag hade lika gärna kunna sålt det, dock så är det som sagt kanske värt och se om det fanns nån som har en sån glugg liggandes även om det kanske inte är jätte troligt men ändock inte omöjligt.
eller nån som söker en "sportglugg" och har nån annan att byta.

Alternativen är just många och förstår inte vad min "bronstjärna" och kunskap skulle ha med det att göra.

Vad jag förstått så tycker han att du är antingen naiv eller dum som försöker byta till dig ett objektiv som är värt 50% mer än det du erbjuder.

Personligen tycker jag att din annons verkar vara en riktig chansning, men jag klandrar dig inte för det. Vill jag sälja något själv så är det klart att jag försöker få så mycket som möjligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.