Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Och nog kan väl även du hålla med om att killen som skulle ha 8000:- för ett objektiv som han nu i efterhand sänkt till 4000:- var fel ute.

Absolut!

Men frågan är väl egentligen mer - hade han fått sålt det för 8000 kr?
Att kolla upp priser på prylar tordes de flesta invånare klara av med enbart grundläggande internetvana. Vi matas ju ständigt med information om nya prisjämförelsesajter.

Jag blir förresten blåst på runt 1000 kr per år för att jag valt miljövänlig el och inte orkar hålla på att jaga billigaste priset. Fast jag fick ju kompensation i form av en pepparkaksform i form av ett vindkraftverk i julklapp av mitt elbolag :)
 
Nja, nu måste jag nog maila dig och påpeka att det där kitet faktiskt är värt 1000 kr. Vi kan ju inte ha svenskar som underminerar begagnatmarknaden med för låga priser.

Ja så kan vi ju inte ha det, kan ju leda till finnanskris, bäst att jag uppdaterar annonsen som också finns på fs-annonsmarknad, 1000kr måste ni betala för att inte störta landet i fördärvet. så det så.
Nu förstår jag att det var omsorg om statsfinnanserna som gjort att ingen från FS hört av sig medan flera från blocket gjort det.




FS 500kr: 0 intrsserad
blocket 500kr: 10 intresserade
tradera 230+210kr: 0 + 2 bud på ena objektivet
 
Absolut!

Men frågan är väl egentligen mer - hade han fått sålt det för 8000 kr?
Att kolla upp priser på prylar tordes de flesta invånare klara av med enbart grundläggande internetvana. Vi matas ju ständigt med information om nya prisjämförelsesajter.

Jag blir förresten blåst på runt 1000 kr per år för att jag valt miljövänlig el och inte orkar hålla på att jaga billigaste priset. Fast jag fick ju kompensation i form av en pepparkaksform i form av ett vindkraftverk i julklapp av mitt elbolag :)

Vill du sälja pepparkaksformen? ;)
 
Vill du sälja pepparkaksformen? ;)

Den ligger redan ute på blocket och tradera.. 1000 kr i utgångsbud (jag har ingen aning om vad som är rimligt för en pepparkaksform i så begränsad upplaga, ca 170.000 st). Men jag får väl snart ett mail med påpekande att ett mer rimligt pris borde vara 10 kr, eftersom det finns ett antal andra annonser ut med just detta pris :)
 
Precis som Jesper säger så är det upp till säljaren att prissätta det han vill sälja, det är ju trots allt säljarens egendom och ingen annans. Tvärt om tycker jag det kan uppfattas som oförskämt att påpeka att man säljer saker för dyrt - får man dem sålda finns det ju uppenbarligen folk som är beredda att betala dessa summor även om kanske inte alla är det. Huruvida det beror på okunskap hos köparen, ett brådskande behov eller något annat har inte jag med att göra. Däremot skulle det säkert uppskattas om man påpekade att en vara såldes för billigt.

Hade jag varit säljare (som man kanske kan tro att man är med tanke på mina argument), så hade jag haft utgångspunkten att göra så stor vinst som möjligt. Som köpare har jag precis samma inställning - jag vill betala så lite som möjligt.
 
Precis som Jesper säger så är det upp till säljaren att prissätta det han vill sälja, det är ju trots allt säljarens egendom och ingen annans. Tvärt om tycker jag det kan uppfattas som oförskämt att påpeka att man säljer saker för dyrt - får man dem sålda finns det ju uppenbarligen folk som är beredda att betala dessa summor även om kanske inte alla är det. Huruvida det beror på okunskap hos köparen, ett brådskande behov eller något annat har inte jag med att göra. Däremot skulle det säkert uppskattas om man påpekade att en vara såldes för billigt.

Hade jag varit säljare (som man kanske kan tro att man är med tanke på mina argument), så hade jag haft utgångspunkten att göra så stor vinst som möjligt. Som köpare har jag precis samma inställning - jag vill betala så lite som möjligt.

Är inte det där en väldigt typisk svensk inställning tror du, att tycka att det är oförskämt att påpeka att någon säljer för dyrt? För mig känns det lite som när svenskar upptäckte möjligheten att pruta på marknader vid turistmål. Det är mer regel att man ska pruta, fast hur många gör egentligen det? Är det inte lite genant att pruta, och visst kan man framstå som snål då.

Visst är det upp till säljaren att prissätta, men denne bör ju ta med i beräkningen att han ska bli av med saken också. För hög prissättning leder ju bara till att någon med samma eller liknande produkt och bättre pris får sälja.
 
Är inte det där en väldigt typisk svensk inställning tror du, att tycka att det är oförskämt att påpeka att någon säljer för dyrt?

Nej, det är typiskt svenskt att påpeka saker för andra. Det har tom. ett namn - Jante

För hög prissättning leder ju bara till att någon med samma eller liknande produkt och bättre pris får sälja.

Korrekt, alltså är marknaden självsanerande och behöver inte påpekanden enligt ovan, eftersom det bara skapar irritation (precis som påpekande i detta forum). Naturligtvis finns det tillfällen, där säljaren verkligen inte har koll och dessa blir oftast osålda. Man ser ju dagligen folk som sänkt priset på sin vara på bl.a blocket. Således var varan fel prissatt från början.
 
Nej, det är typiskt svenskt att påpeka saker för andra. Det har tom. ett namn - Jante



Korrekt, alltså är marknaden självsanerande och behöver inte påpekanden enligt ovan, eftersom det bara skapar irritation (precis som påpekande i detta forum). Naturligtvis finns det tillfällen, där säljaren verkligen inte har koll och dessa blir oftast osålda. Man ser ju dagligen folk som sänkt priset på sin vara på bl.a blocket. Således var varan fel prissatt från början.

Och syftet med forumtråden uppfylld: att klaga och vältra sig i det svenska sinnet =)
 
Vi får inte heller glömma de som försöker sälja sin gamla analoga kamera som de hittat i garderoben, utan att ha hängt med i det som hänt sedan allt blev digitalt, de tror att priserna ligger som för tio år sedan, inte att de får en bråkdel av det numera när man säljer sånt begagnat, kolla bara nya medlemmen med sin EOS 300, vad säjer man där, jo, glad om man blir av med det överhuvudtaget.
 
Blåst

Uttrycket "att bli blåst" har dykt upp några gånger i diskussionen.
Jag anser inte att man nödvändigtvis blivit blåst om man betalar vad en säljare begär. Blåst blir man, i mitt tycke, om man inte får vad man betalar för.
Lite blåst ÄR man ( läs slarvig eller naiv eller slö) om man inte kollar priser noga idag.
 
Uttrycket "att bli blåst" har dykt upp några gånger i diskussionen.
Jag anser inte att man nödvändigtvis blivit blåst om man betalar vad en säljare begär. Blåst blir man, i mitt tycke, om man inte får vad man betalar för.
Lite blåst ÄR man ( läs slarvig eller naiv eller slö) om man inte kollar priser noga idag.
Vänta bara, snart dyker det upp någon som anser sig ha blivit kränkt av ett köp på blocket, eller rent av bara pga det begärda priset.
 
Senast ändrad:
Vänta bara, snart dyker det upp någon som anser sig ha blivit kränkt av ett köp på blocket, eller rent av bara pga det begärda priset.

Ja, fast det är väll köparens egna fel? Om jag köper kamerautrustning för kopiösa summor och inte vet vad jag köper eller huruvida jag betalar ett vettigt pris, är risken stor att jag blir besviken. Även om kamerautrustningen är riktigt bra finns ju t.ex. risken att jag inte kan hantera den, eller att jag betalat ett förhållandevis högt pris.

Nu verkar det som att vi fastnat lite på begagnatmarknaden (vilket kanske inte är så konstigt då tråden behandlar det ämnet), men man bör ha i åtanke att detta även gäller vid nyköp. Tar man ett stickprov på Prisjakt och EOS 5D Mark II så ser man att prisintervallet ligger mellan 22,595kr och 32,080kr. Det dyraste alternativet ligger ~50% högre än det billigaste i pris.

Ni som är för att påpeka för folk att de säljer för dyrt - bör man göra detsamma för butikerna?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.