Andreas S Eriksson
Aktiv medlem
Nja, nu måste jag nog maila dig och påpeka att det där kitet faktiskt är värt 1000 kr. Vi kan ju inte ha svenskar som underminerar begagnatmarknaden med för låga priser.
Jo, det kan vi och vi har det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nja, nu måste jag nog maila dig och påpeka att det där kitet faktiskt är värt 1000 kr. Vi kan ju inte ha svenskar som underminerar begagnatmarknaden med för låga priser.
Och nog kan väl även du hålla med om att killen som skulle ha 8000:- för ett objektiv som han nu i efterhand sänkt till 4000:- var fel ute.
Det som är omoraliskt är inte nödvändigtvis olagligt och vice versa.Anser då forumvärden att det är rätt att ens försöka blåsa någon som är mindre bevandrad i prissättningen på begagnade saker än vi är här på sidan?
Absolut!
Men frågan är väl egentligen mer - hade han fått sålt det för 8000 kr?
Att kolla upp priser på prylar tordes de flesta invånare klara av med enbart grundläggande internetvana. Vi matas ju ständigt med information om nya prisjämförelsesajter.
Jag blir förresten blåst på runt 1000 kr per år för att jag valt miljövänlig el och inte orkar hålla på att jaga billigaste priset. Fast jag fick ju kompensation i form av en pepparkaksform i form av ett vindkraftverk i julklapp av mitt elbolag
Vad tror du om att rubricera det som bedrägeri??
Vill du sälja pepparkaksformen?
Precis som Jesper säger så är det upp till säljaren att prissätta det han vill sälja, det är ju trots allt säljarens egendom och ingen annans. Tvärt om tycker jag det kan uppfattas som oförskämt att påpeka att man säljer saker för dyrt - får man dem sålda finns det ju uppenbarligen folk som är beredda att betala dessa summor även om kanske inte alla är det. Huruvida det beror på okunskap hos köparen, ett brådskande behov eller något annat har inte jag med att göra. Däremot skulle det säkert uppskattas om man påpekade att en vara såldes för billigt.
Hade jag varit säljare (som man kanske kan tro att man är med tanke på mina argument), så hade jag haft utgångspunkten att göra så stor vinst som möjligt. Som köpare har jag precis samma inställning - jag vill betala så lite som möjligt.
Är inte det där en väldigt typisk svensk inställning tror du, att tycka att det är oförskämt att påpeka att någon säljer för dyrt?
För hög prissättning leder ju bara till att någon med samma eller liknande produkt och bättre pris får sälja.
Nej, det är typiskt svenskt att påpeka saker för andra. Det har tom. ett namn - Jante
Korrekt, alltså är marknaden självsanerande och behöver inte påpekanden enligt ovan, eftersom det bara skapar irritation (precis som påpekande i detta forum). Naturligtvis finns det tillfällen, där säljaren verkligen inte har koll och dessa blir oftast osålda. Man ser ju dagligen folk som sänkt priset på sin vara på bl.a blocket. Således var varan fel prissatt från början.
Lite blåst ÄR man ( läs slarvig eller naiv eller slö) om man inte kollar priser noga idag.
Vänta bara, snart dyker det upp någon som anser sig ha blivit kränkt av ett köp på blocket, eller rent av bara pga det begärda priset.Uttrycket "att bli blåst" har dykt upp några gånger i diskussionen.
Jag anser inte att man nödvändigtvis blivit blåst om man betalar vad en säljare begär. Blåst blir man, i mitt tycke, om man inte får vad man betalar för.
Lite blåst ÄR man ( läs slarvig eller naiv eller slö) om man inte kollar priser noga idag.
Som tex denna annons, just nu på blocket.
Canon IXUS 60 riktigt billigt
http://www.blocket.se/vi/19681416.htm?ca=18_s
Man får ju verkligen hoppas att dom som är intresserade kolla vad dom får för pengarna innan dom handlar denna kameran.
Vänta bara, snart dyker det upp någon som anser sig ha blivit kränkt av ett köp på blocket, eller rent av bara pga det begärda priset.
Vänta bara, snart dyker det upp någon som anser sig ha blivit kränkt av ett köp på blocket, eller rent av bara pga det begärda priset.