Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Jävlar! Det va överdrivet.

Sedan får väl farmor hjärtinfarkt och Ronny investerar sina slantar i ett vapenföretag som senare tillverkar atombomber och sedan dör alla. Allt bara för att Ronny var så nedrig.

Verkligheten är ganska långt ifrån hur du ser på den.

Glömde säga att du ska ha beröm för den fina historien dock. Jag tror att sådana fall inte inträffar speciellt ofta, utan snarare lägger han ut den jättedyrt och får inte sålt den. Eller köper en dum jävel med för mycket pengar den och sedan ställer han den på hyllan.

Senast ändrad:
Sannolikt? Kanske inte, men ändå inte osannolikt.

Tänk om en förståndshandikappad människa gör det där "klippet". Är det värre då? Beror det etiska på vem köparen är och hur hans/hennes kunskaper inom området är?
Om, tex, min bils avgassystem är i behov av att bytas pga underkännande på bilprovningen och jag lämnar in bilen på verkstad istället för att göra det själv. (Ponera att jag inte har tid/kunskap/verkstadsmöjlighet/etc. Jag har heller ingen större aning om priset, men jag vet att det kostar ungefär 1000kr i arbetskostnad).
Verkstaden meddelar att det kostar 2000kr, dvs 100% mer. Dom hävdar att det är marknadspris och att priset stigit. Herren på verkstaden verkar trovärdig och jag har ingen anledning att misstro honom. Sen får jag reda på att han lurats och att priset faktiskt var 1000kr. Är det då mitt eget fel (som inte ringde runt och kollade), eller är det lurendrejeri?
Sen kan man ju leka med tanken (så slipper nån annan göra det) att det antingen är en större välkänd verkstadskedja, en liten lokal verkstad, eller en stor, välrenoverad och till synes proffesionell verkstad men som jag inte känner till sen förut.
Var det alt.1 skulle nog många tycka att jag blivit lurad.
Var det alt.2 skulle nog många tycka att det är sådant som händer när man anlitar små skumma "kvacksalvar-fixare" med guldtänder och brylcreme.
Alt3. då? Läskigt likt den så välkända Kameraexperten. Vem kunde ana att det var bluff? Är man då lurad, eller får man skylla sig själv att man inte gjorde en grundlig förundersökning och avslöjade bluffmakarna.

Kanske är jag lite överhederlig, men hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte se det som försvarbart att lura någon på ett sånt vis. För det är ju just "lura" det handlar om.

Jag köper inte heller Pers argument om att aktivt söka upp någon. Sätter man ut en sådan annons försöker man aktivt lura någon. Man är medveten om överpriset, och genom att lägga ut annonsen är man aktiv i gärningen.

Och återigen. Man bör ju ha lite koll på priserna, men de som har det går ju inte heller på dessa annonser. Någon (infoga lämplig stackare) blir till slut lurad, vilket var själva syftet.
Sen kan man tycka vad man vill, men jag tycker det ÄR oetiskt att luras.

Klart det är oetiskt att luras. Det talar jag inte mot, säger bara att man måste själv vara på sin vakt. Även om allmänheten ogillar det så kommer det att inträffa, och i och med att man vet om det får man ibland skylla sig själv om man inte kollar upp så att allt står rätt till.

Om det normalt kostar 1000kr att laga bilen och bilverkstaden vill ha 2000kr så borde man fundera en extra gång.

Modins i Uppsala?

Jag köpte en dragkrok till min mammas bil (Ford Fiesta) på Modins Bil i Uppsala. "Modins störst på Ford i Uppsala" står det på hemsidan så det är inget litet källar företag. Anledningen var att jag ville kunna låna mammas bil för att dra släpvagn ibland.

Så jag gick dit, sa att jag ville ha en dragkrok och uppgav registrerings nummret och allt verkade ok.
Jag monterade den själv, allt var förborrat i bilen så det gick jätte bra.

Men på bilprovnngen gick det inte bra, bilen fick nämligen inte dra nåt alls! Uppgift om släpvagnsvikt saknades i registreringsbeviset, även om Vägverket ändå skriver dit den där vilseledande texten om "max släpvagnsvikt vid b-kort: 1070kg". Så nu har morsan en "cykelställshållare" för 3000kr.

Slutsattsen är att om man köper ett orginal-tilbehör på märkes-verkstad så kan man ändå inte lita på att det blir godkänt.

För min del så blir det inga ford inköp, det har varit alldeles för mycke knas-problem med dom, dåliga topplock, etanol-bil som inte var etanolbil i egistreringsbeviset, radion som slutat fungera efter service, fel på tankmätare, trasig tändspole, vatten på golvet efter service, ryckningar i ratten efter service, och allmänt vecka karrosser.
Det mest iriterande är att dom flesta problemen har dykt upp strax efter att bilarna varit på sevice. Dyrt är det också, men farsan som förr altid gorde allt själv betalar för han tycker han har blivit för gammal för att ligga under bilar mitt i vintern på knaggligt grus.

Min egen bil, som är en gammal passat från 1987, den vägrar dö, kanske borde jag motera en katalysator så den blev lite miljövänligara bara.
Men den är billig i drift och nu fick jag veta att till en så gammal bil så får man göra sin egen dragkrok, upp till 1500kg, bara besiktnings-ingenjören gödkänner konstruktionen och monteringen.

Slutsattsen är att om man köper ett orginal-tilbehör på märkes-verkstad så kan man ändå inte lita på att det blir godkänt.

Lite off topic, kanske... Men i alla fall... Detta har absolut inget med Modins att göra, eller om delen var original eller ej! Bilprovningen godkänner inte sånt här under en vanlig besiktning. Du måste boka en särskild registreringsbesiktning, eftersom du har ändrat/modifierat ett redan registrerat fordon.

Om, tex, min bils avgassystem är i behov av att bytas pga underkännande på bilprovningen och jag lämnar in bilen på verkstad istället för att göra det själv. (Ponera att jag inte har tid/kunskap/verkstadsmöjlighet/etc. Jag har heller ingen större aning om priset, men jag vet att det kostar ungefär 1000kr i arbetskostnad).
Verkstaden meddelar att det kostar 2000kr, dvs 100% mer. Dom hävdar att det är marknadspris och att priset stigit. Herren på verkstaden verkar trovärdig och jag har ingen anledning att misstro honom. Sen får jag reda på att han lurats och att priset faktiskt var 1000kr.
Nej, om du betalade 2000 kr så var priset faktiskt 2000 kr. Vi har fri prissättning i det här landet.

Är det då mitt eget fel (som inte ringde runt och kollade), eller är det lurendrejeri?
Ja, det är upp till dig att undersöka vilka alternativ som finns på marknaden. Det är ingen annan som är skyldig att göra det.

Men på bilprovnngen gick det inte bra, bilen fick nämligen inte dra nåt alls! Uppgift om släpvagnsvikt saknades i registreringsbeviset, även om Vägverket ändå skriver dit den där vilseledande texten om "max släpvagnsvikt vid b-kort: 1070kg". Så nu har morsan en "cykelställshållare" för 3000kr.
Men hallå?!? Det är väl ändå din (eller ännu hellre bilägarens) sak att kontrollera vad bilen för göra enligt registreringsbeviset? Man kan möjligen tycka att verkstaden skulle ha backat om någon där hade upptäckt felet, men det var väl ingen som gjorde det och verkstaden är knappats skyldig att vara dadda åt sina kunder.

Nej, det kan man förstås aldrig vara säker på. Vi har ju med svenska myndigheter att göra. De har sina regler att följa. (Och kan vara lite godtyckliga också.)

Lite off topic, kanske... Men i alla fall... Detta har absolut inget med Modins att göra, eller om delen var original eller ej! Bilprovningen godkänner inte sånt här under en vanlig besiktning. Du måste boka en särskild registreringsbesiktning, eftersom du har ändrat/modifierat ett redan registrerat fordon.

Vad snackar du för goja?
Jag har väl inte skrivit nåt om nån vanlig "besiktning", jag skrev att jag var på bilprovningen. I Aröd i göteborg var det. Menar du att det är fel att använda termerna "bilprovningen" och "godkänd" bara för att jag bokade en "begränsad registreringsbesiktning"?

Föresten så har du fel i sak, när jag tog bort en dragkrok från en bil så godkände dom det utan att göra en "begränsad registreringsbesiktning". kostade inte mer än an vanligt efterkontroll (hadde varit tvungen att byta en bromsslang också).

Men hallå?!? Det är väl ändå din (eller ännu hellre bilägarens) sak att kontrollera vad bilen för göra enligt registreringsbeviset? Man kan möjligen tycka att verkstaden skulle ha backat om någon där hade upptäckt felet, men det var väl ingen som gjorde det och verkstaden är knappats skyldig att vara dadda åt sina kunder.

Nej, det kan man förstås aldrig vara säker på. Vi har ju med svenska myndigheter att göra. De har sina regler att följa. (Och kan vara lite godtyckliga också.)

Men det står ju "max släpvagnsvikt vid b-kort: 1070kg" i registreringsbeviset, vad ska man tro då? Texten är ju felaktig, max släpvagnsvikt med b-kort är ju 0kg eftersom bilen inte får dra nån släpvagn alls.

Att det inte stod nåt vid "max släpvagnsvikt" trodda både jag och pappa berodde på att bilen ännu inte hadde nån dragkrok. Så var det ju med äldre bilar. Biltillverkaren kanske godkände 1700kg, medan draktilverkaren bara godkände 1500kg, då stod det bara 1500kg, och fanns ingen uppgift alls så stod det ingenting. Det var upp till besikningsingenjören att godkänna eller underkänna.

Och vad ska man med märkesverkstäder och orhinal-tillbehör om man inte vet att dom får användas till det dom ska användas till? Då kan man ju få atf-olja i motorn och spolar-vätska i ACn utan att det är deras fel.

Men det kanske är vanligt med sånt här? Många som fått Nikon-objektiv till sina Canon-kameror?

Hadde jag köpt grejorna på blocket så hadde jag ju naturligtvis själv varit tvungen att kolla så allt passade, men nu trodde man ju att allt skulle fungera med orginaltillbehör på märkesverkstad.

Svårt att föra att diskussion med någon som väljer att svara på utvalda delar. Man får ju som sagt tycka som man vill, men jag har ytterst svårt att tro att du håller fast vid dina åsikter när du själv hamnar i en liknande situation där du har fått betala för mycket.

Det finns inget som heter "överpris". Priset sätts av marknaden, dvs säljare och köpare tillsammans.

Ett klatchigt men överförenklat påstående som det är lätt att håla med om - i alla fall innan man tänkt efter ordentligt.

Klart det finns massor av situationer där det är relevant att tala om överpris - t ex när säljaren utnyttjar olika typer av imperfektioner i marknaden, informationsövertag, monopolställning hela vägen till kartellbildning och prismanipulation.

En ytterligare svårighet att diskutera dessa frågor är att många verkar tro att allt som inte är olagligt också är etiskt korrekt.

Det finns inte en enda "marknad", det finns ett antal mer eller mindre väl fungerande sådana. Skulle till exempel tro att marknaden för Volvo B är mer genomlyst och symmetrisk är för säg Nikon Coolpix 3100. Marknaden för Volvo B fungerar väl inte bara på grund av transparensen och den stora mängden säljare och köpare utan också (vilket man gärna glömmer) på att den är hårt reglerad.

Benhårt marknadstroende är dessutom ett kapitel för sig. Det är t ex väl belagt i vetenskapen att just ekonomistudenter avviker kraftigt från andra studentgrupper genom en markant och svårförklarlig oförmåga att fungera tillsammans med andra i försökssituationer där det gäller för testgruppen att samverka för att maximera mängden pengar deltagarna kan få från försöksledaren. Ekonomistudenterna använder påfallande ofta stenhårt egoistiska strategier som inte bara skadar gruppen utan också dom själva. Tillfrågade om varför är det vanliga svaret att man ju förväntas vara en "rational economical man" och spela för att vinna själv. Det kan alltså vara så att ekonomistudenterna är så påverkade av antaganden som behövs för ekonomisk mikroteori ska fungera så att de tror att de själva förväntas agera så i alla lägen. Ett förenklat modellantagande har hux flux blivit ett etiskt diktat!

EDIT: Glömde själva poängen:
I en marknad som fungerar mindre effektivt, t ex begagnade teknikprylar är en sånhär tråd nyttig. Dels ökar den transparansen och marknadsaktörernas information och dels skapar den etisk debatt. Kul läsning!

Senast ändrad:
När jag läste nationalekonomi så var den grundläggande förenklingen för att det stora flertalet teorier skulle gälla att alla inblandade hade fullständig information.

De som säljer saker på blocket till priser som överstiger nypriser för en motsvarande eller bättre vara utnyttjar det faktum att den förenklingen inte gäller.

Alltså känns det lite konstigt att tala om ett pris som rätt pris bara för att någon betalar det. Om de hade vetat om alternativet så hade det priset varit för högt, och affären hade inte blivit av.

Samtidigt så kan man väl inte ensidigt klaga på de som tar ut överpriser, utan borde ha samma åsikt om de som köper saker till underpriser, och det är väl ingen här som vill vara utan chansen att göra ett klipp? :)

Jag har följt den här tråden till och från, så detta har kanske redan tagits upp, men jag tycker att det är påfallande många personer här som upprörs över att några privatpersoner försöker få ut överpriser för sina gamla (foto)prylar. Etiskt eller oetiskt låter jag vara osagt.

Det som förvånar mig är att inte lika många (nån) tycker att det är oetiskt eller fel när en butik försöker ta överpriser för nya produkter. Om man följer logiken i denna tråd borde många vara upprörda på butiker som har listpriser som är mer än 50-60% högre än de lägsta.

Visst kan man kolla priserna på nätet innan man går till en butik, men samma logik borde då gå att applicera även på begagnatannonser.

Det som förvånar mig är att inte lika många (nån) tycker att det är oetiskt eller fel när en butik försöker ta överpriser för nya produkter. Om man följer logiken i denna tråd borde många vara upprörda på butiker som har listpriser som är mer än 50-60% högre än de lägsta.

Visst kan man kolla priserna på nätet innan man går till en butik, men samma logik borde då gå att applicera även på begagnatannonser.

Butiken skulle kunna motivera det med olika typer av kundservice och goodwill, vilket jag sällan tror är fallet för de som tar överpriser för begagnat. Visst finns det samma typ av överpriser även hos butiker, men logiken haltar lite.

Svårt att föra att diskussion med någon som väljer att svara på utvalda delar. Man får ju som sagt tycka som man vill, men jag har ytterst svårt att tro att du håller fast vid dina åsikter när du själv hamnar i en liknande situation där du har fått betala för mycket.

Jag betalar aldrig för mycket.

EDIT: Glömde själva poängen:
I en marknad som fungerar mindre effektivt, t ex begagnade teknikprylar är en sånhär tråd nyttig. Dels ökar den transparansen och marknadsaktörernas information och dels skapar den etisk debatt. Kul läsning!

Som jag redan påpekat så är de flesta marknader mer transparenta än någonsin, och den här tråden hjälper kanske till lite, lite grann med saken när det gäller just marknaden för begagnat fotoutrustning som annonseras på blocket.se.

Fast jag tvivlar på att den här tråden spelar någon större roll. Det är troligen alldeles för få som läser den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar