Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Jag undrar vad du har för definition av barnslig, för jag kan inte se hur det epitetet skulle passa in.

Eller försöker du bara förolämpa?

Jag har surfat runt lite på blocket.se och det finns rätt många optimister. Tror folk att en potentiell köpare inte ens gör en snabbkoll på prisjakt.se för att se vad motsvarande grunka skulle kosta ny?

Här t.ex. har vi en EOS 40D med EF-S 17-85 för 13500:-. Lägsta nypris på den kombinationen är cirka 11000:- (och då tittar jag bara på säljare med hyfsat gott rykte på Prisjakt). En EOS 50D med samma objektiv får man betala strax under 14000:- för.

Sen är det också ganska gott om påhittade "nypriser". T.ex. så är nypriset på en EOS 600 är ganska irrelevant idag. Kameran kom ut på marknaden för cirka 20 år sen.

Jag tycker faktiskt lite synd om säljarna. Det måste vara jobbigt med alla prutare.

Jag undrar vad du har för definition av barnslig, för jag kan inte se hur det epitetet skulle passa in.

Eller försöker du bara förolämpa?

Försöker absolut inte förolämpa.
Svar som "Jag betalar aldrig för mycket" och "Det finns inget som heter överpris", ja vad ska man svara på det?
Du vill/orkar/kan uppenbarligen inte hitta ett vettigare och mer givande sätt att svara på, och kläcker då ur dig några diskussionsdödare.

Diskussionen har mig veterligen inget att göra med huruvida DU betalar för mycket. Jag lekte med tanken om en stackare som blev lurad, vilket kan hända dig också (och säg inte nej, för då är du verkligen barnslig).

Avslutar det här nu.

Svar som "Jag betalar aldrig för mycket" och "Det finns inget som heter överpris", ja vad ska man svara på det?
Tja, du får väl hitta på nåt vettigt svar? Om du inte har något att svara så är det ingen som tvingar dig att svara, och då är väl det enklaste att bara låta bli att svara.

Du vill/orkar/kan uppenbarligen inte hitta ett vettigare och mer givande sätt att svara på, och kläcker då ur dig några diskussionsdödare.
Ditt antagande var "jag har ytterst svårt att tro att du håller fast vid dina åsikter när du själv hamnar i en liknande situation där du har fått betala för mycket" (inlägg #460)
Alltså påpekade jag att din premiss var felaktig. Det går ju inte att diskutera vidare utgående från felaktiga premisser. I sakfrågan hade jag redan tidigare klargjort min ståndpunkt.

Diskussionen har mig veterligen inget att göra med huruvida DU betalar för mycket. Jag lekte med tanken om en stackare som blev lurad, vilket kan hända dig också (och säg inte nej, för då är du verkligen barnslig).
Jo, ditt inlägg handlade specifikt om mig.

Ja, det kan hända att jag kan bli lurad, men knappast genom att någon sätter ett "för högt" pris i en Blocket-annons. Riktigt så dum är jag inte.

Visst, men om Mikael har rätt så var det förmodligen 20000:- som annonsören hade tänkt skriva.

Tillägg: Aha! Nu står det ju 20000:- i annonsen. Man kanske borde slå till?

Nyfiken som jag är skickade jag ett mail, och fick följande svar:
from: Garg Aritza<[email protected]>
Date: Sat, Aug 29, 2009 at 3:34 PMs
Subject: Re: Ang. CANON EOS 1Ds MARK III 21.1MP DIGITAL CAMERA
Hello,
the total price for this camera is 2000 euro including all shipping taxes. The camera is located in United KIngdom. Delivery time to Sweden is 2 days. For payment i will take Western Union or MoneyGram. The camera is brand new with 3 years international warranty papers. For delivery i will use DHL, UPS or Fedex.
Thanks
Njae, inget som jag är sugen att gå vidare med i alla fall...

Nyfiken som jag är skickade jag ett mail, och fick följande svar:
from: Garg Aritza<[email protected]>
Date: Sat, Aug 29, 2009 at 3:34 PMs
Subject: Re: Ang. CANON EOS 1Ds MARK III 21.1MP DIGITAL CAMERA
Hello,
the total price for this camera is 2000 euro including all shipping taxes. The camera is located in United KIngdom. Delivery time to Sweden is 2 days. For payment i will take Western Union or MoneyGram. The camera is brand new with 3 years international warranty papers. For delivery i will use DHL, UPS or Fedex.
Thanks
Njae, inget som jag är sugen att gå vidare med i alla fall...

Samma här. Svarade jag också, och fick precis samma text. Very very bad vibes.

Det finns en egen tråd för att håna särskrivare. I den här tråden ska vi håna optimister på Blocket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar