MeTeX
Aktiv medlem
http://www.blocket.se/ystad/Chinon_kamera_23197117.htm?ca=6&w=3
Som hittat....bara att lämna in på lagning så är man uppe i det dubbla
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
http://www.blocket.se/ystad/Chinon_kamera_23197117.htm?ca=6&w=3
Usch, jag blir så upprörd av alla höga priser på begmarknaden! Risken i att köpa en begagnad kamera måste ju löna sig i förhållande till att köpa en ny?!
Jag blir så förbannad! USCH O FY!
Inte undra på att jag aldrig handlar begagnat längre.
Jag tänkte en stund, men fattar inte vad säljaren har fått objektivbeteckningarna ifrån, fattar ni?
"Objektiv 1:19
OBjektiv 1:29
Objektiv 1:35"
Svensk ordbok 3
ocker [å-] subst. ockret
• det att göra oskälig vinst vid försäljning el. utlåning, ofta genom utnyttjande av ngn annans svårigheter 〈SYN. procenteri〉: ockerhyra; ockerpris; ockerränta; hyresocker; prisocker
Ordet ocker dyker upp då och då i den här tråden. Att försöka ta ut höga priser eller att försöka lura någon att betala ett pris som av många anses vara ett överpris är inte nödvändigtvis ocker. Så gott som aldrig är köparen av en beg. kamerautrustning i en situation som säljaren kan utnyttja pga av något sorts svårighet eller beroendeställning.
Många annonsörer är helt aningslösa. Andra drar en rövare och hoppas att någon nappar.
Men så gott som allla köpare kan på någon minut med hjälp av internet ställa t ex aktuellt nypris mot begärt begagnatpris.
Edit
det är förstås bra att t ex unga ovana köpare får en chans att fråga i något forum och kanske får några tips om vad som är bra att tänka på vid begagnatköp
Nej, det är självklart helt sant - det finns en generell tendens till en ökande felanvändning av ord och uttryck, men detta är samtidigt som det är ett otyg också en del av den språkliga utvecklingen. Ord ändrar betydelse, försvinner, tillkommer, ändrar böjningsformer och liknande - språket är aldrig statiskt även om vår åsikt om vad som är rätt eller fel språkbruk av och till tenderar till stanna upp och vi då ser utveckling av språket som något felaktigt.
Jag beklagar allt eventuell obhag i form av kramp, kolik och kväljningar som mitt något onyanserade användande av ordet ocker må ha haft på de som genomled den otrivsamma upplevelsen av att läsa mitt inlägg där denna vederstygglighet kunde noteras.
Dock anser jag ändå att det är fel att anonsera till medvetet för höga priser, men i de fall de felet är beroende på bristande kunskap så finns det inget incitament till ilska - Lika lite som det är lönt att bli arg på en mördarsnigel - den är inte ond, den bara agerar utifrån sin förmåga, sin erfaranhet, sina behov och sina drifter. Ingen övrig jämnförels mellan "ockrande" försäljare och mördarsnigar avses.
Dock anser jag ändå att det är fel att anonsera till medvetet för höga priser, men i de fall de felet är beroende på bristande kunskap så finns det inget incitament till ilska
Varför är det fel att försöka få så bra betalt som möjligt när man vill sälja något man äger? På begagnatmarknaden är det säljaren som avgör vad som är rätt pris, inte köparen. Vill inte köparen betala det säljaren vill ha blir det ju ingen affär.
Fasen vilket bittert klagande, så fungerar ju hela ekonomin. Man tar det pris man kan få för en sak annars är man ju dum.
Man har ju som köpare ett ansvar att kolla upp innan man lurar sig själv. Eller vill ni ha någon som tar hand om er och letar upp bästa kompispris på allt ni köper?
Tro inte att allt nytt ni köper har bra och schyssta priser, för det har det inte.
Jo kanske det, fast blocket hör ju inte till fotosidan
Men tillbaka till ocker: Per definitionen som skrevs tidigare så är ju följande ocker:
Att sälja något som man själv vet är för dyrt, men hoppas på att någon mindre insatt person går på priset för att man skruvar till texten med att kameran är fantastiskt, att den minsann kostade det tredubbla när den var ny (visserligen precis när den släpptes på det absolut dyraste stället, men det nämner man såklart inte). Eftersom man då faktiskt är ute efter att utnyttja någons svaghet så är detta naturligtvis ocker och enligt mig även oetiskt.
Däremot är följande inte ocker:
Säljaren vet inte själv att det är överpris, utan höftar bara till med något baserat på skicket på prylen och sitt inköpspris.
Det är självklart heller inte ocker eller oetiskt att lägga sig på samma prisnivå som andra, även om den egentligen är för hög (exempelvis något år gamla instegskameror med kitobektiv är väldigt tydligt framstående här).
I mina ögon är det oetiskt. Man utsätter medvetet en medmänniska för en situation där denna sannolikt kommer att känna ilska, frustration och förnedring när man väl insett att man betalt för mycket.
Ett väl fungerande, mänskligt samhälle bygger på meycket mer an att alla följer lagarna. Och de flesta människor anstränger sig mer är så Tyvärr finns ett antal drummlar också...