Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Usch, jag blir så upprörd av alla höga priser på begmarknaden! Risken i att köpa en begagnad kamera måste ju löna sig i förhållande till att köpa en ny?!

Jag blir så förbannad! USCH O FY!

Inte undra på att jag aldrig handlar begagnat längre.
 
Usch, jag blir så upprörd av alla höga priser på begmarknaden! Risken i att köpa en begagnad kamera måste ju löna sig i förhållande till att köpa en ny?!

Jag blir så förbannad! USCH O FY!

Inte undra på att jag aldrig handlar begagnat längre.

Jag köper mycket begagnat, men det är bara att ha tydliga regler för sig själv.

Optik i toppskick max 70% av nypris
Hus och blixtar max 60 % av nypris, men räkna ner snabbt när varan inte längre nyförsärsäljs. Sen finns det ju vissa varor som på grund av de är väldigt efterfrågade säljs till klara överpriser ( Canon 5D som ett bra exempel på en produkt som säljs för mer än vad som är normalt - över 8-9" är ju rätt rubbat egentligen, men de finns ju de som fått 11 för dem...)

Alla högre priser än så är ocker och då är det bättre att köpa nytt i de flesta fallen. Kom ihåg att väldig få saker faktist säljs för fantasipriserna - visst finns det lycksökare som har tur, men jag tror inte att det är supervanligt.

En annan orsak till mångaa överpriser i anonser är att många inte förstår att ens svindyra pryl är nästan värdelös två generationer senare. Köpa begagnad kompaktkamera känns liksom inte lockande om det är riktigt billigt eller felköp och nästan nytt.
 
Jag tänkte en stund, men fattar inte vad säljaren har fått objektivbeteckningarna ifrån, fattar ni?

"Objektiv 1:19
OBjektiv 1:29
Objektiv 1:35
"

Skulle tippa att han läst fel på ljusstyrkorna samt glömt brännvidderna, Chinon har t ex haft 50mm 1:1.9 och 200mm 1:3.5 (så står det ordagrannt på gluggarna). Vet dock ej vad för glugg som kan ha haft 1:2.9...

Man kan i alla fall konstatera att säljaren är rätt optimistisk!
 
Ocker? njae

Svensk ordbok 3
ocker [å-] subst. ockret
• det att göra oskälig vinst vid försäljning el. utlåning, ofta genom utnyttjande av ngn annans svårigheter 〈SYN. procenteri〉: ockerhyra; ockerpris; ockerränta; hyresocker; prisocker

Ordet ocker dyker upp då och då i den här tråden. Att försöka ta ut höga priser eller att försöka lura någon att betala ett pris som av många anses vara ett överpris är inte nödvändigtvis ocker. Så gott som aldrig är köparen av en beg. kamerautrustning i en situation som säljaren kan utnyttja pga av något sorts svårighet eller beroendeställning.

Många annonsörer är helt aningslösa. Andra drar en rövare och hoppas att någon nappar.
Men så gott som allla köpare kan på någon minut med hjälp av internet ställa t ex aktuellt nypris mot begärt begagnatpris.

Edit
det är förstås bra att t ex unga ovana köpare får en chans att fråga i något forum och kanske får några tips om vad som är bra att tänka på vid begagnatköp
 
Svensk ordbok 3
ocker [å-] subst. ockret
• det att göra oskälig vinst vid försäljning el. utlåning, ofta genom utnyttjande av ngn annans svårigheter 〈SYN. procenteri〉: ockerhyra; ockerpris; ockerränta; hyresocker; prisocker

Ordet ocker dyker upp då och då i den här tråden. Att försöka ta ut höga priser eller att försöka lura någon att betala ett pris som av många anses vara ett överpris är inte nödvändigtvis ocker. Så gott som aldrig är köparen av en beg. kamerautrustning i en situation som säljaren kan utnyttja pga av något sorts svårighet eller beroendeställning.

Många annonsörer är helt aningslösa. Andra drar en rövare och hoppas att någon nappar.
Men så gott som allla köpare kan på någon minut med hjälp av internet ställa t ex aktuellt nypris mot begärt begagnatpris.

Edit
det är förstås bra att t ex unga ovana köpare får en chans att fråga i något forum och kanske får några tips om vad som är bra att tänka på vid begagnatköp

Nej, det är självklart helt sant - det finns en generell tendens till en ökande felanvändning av ord och uttryck, men detta är samtidigt som det är ett otyg också en del av den språkliga utvecklingen. Ord ändrar betydelse, försvinner, tillkommer, ändrar böjningsformer och liknande - språket är aldrig statiskt även om vår åsikt om vad som är rätt eller fel språkbruk av och till tenderar till stanna upp och vi då ser utveckling av språket som något felaktigt.

Jag beklagar allt eventuell obhag i form av kramp, kolik och kväljningar som mitt något onyanserade användande av ordet ocker må ha haft på de som genomled den otrivsamma upplevelsen av att läsa mitt inlägg där denna vederstygglighet kunde noteras.

Dock anser jag ändå att det är fel att anonsera till medvetet för höga priser, men i de fall de felet är beroende på bristande kunskap så finns det inget incitament till ilska - Lika lite som det är lönt att bli arg på en mördarsnigel - den är inte ond, den bara agerar utifrån sin förmåga, sin erfaranhet, sina behov och sina drifter. Ingen övrig jämnförels mellan "ockrande" försäljare och mördarsnigar avses. :)
 
Nej, det är självklart helt sant - det finns en generell tendens till en ökande felanvändning av ord och uttryck, men detta är samtidigt som det är ett otyg också en del av den språkliga utvecklingen. Ord ändrar betydelse, försvinner, tillkommer, ändrar böjningsformer och liknande - språket är aldrig statiskt även om vår åsikt om vad som är rätt eller fel språkbruk av och till tenderar till stanna upp och vi då ser utveckling av språket som något felaktigt.

Jag beklagar allt eventuell obhag i form av kramp, kolik och kväljningar som mitt något onyanserade användande av ordet ocker må ha haft på de som genomled den otrivsamma upplevelsen av att läsa mitt inlägg där denna vederstygglighet kunde noteras.

Dock anser jag ändå att det är fel att anonsera till medvetet för höga priser, men i de fall de felet är beroende på bristande kunskap så finns det inget incitament till ilska - Lika lite som det är lönt att bli arg på en mördarsnigel - den är inte ond, den bara agerar utifrån sin förmåga, sin erfaranhet, sina behov och sina drifter. Ingen övrig jämnförels mellan "ockrande" försäljare och mördarsnigar avses. :)

åh vad bra, nu känns det bättre :)
(mina lätta kväljningar kan f.ö. bero på ett lite väl sent intag av jäst druvsaft)

Jodå språket förändras, så är det bara. Min anmärkning har nog mera sin grund i att jag tycker det är tråkigt om vi inte utnyttjar de skillnader i betydelse som finns i olika ord i svenskan. Man hör ju lite då och att engelska t ex är mer uttrycksfullt och det håller jag inte med om fullt ut.
 
Dock anser jag ändå att det är fel att anonsera till medvetet för höga priser, men i de fall de felet är beroende på bristande kunskap så finns det inget incitament till ilska

Varför är det fel att försöka få så bra betalt som möjligt när man vill sälja något man äger? På begagnatmarknaden är det säljaren som avgör vad som är rätt pris, inte köparen. Vill inte köparen betala det säljaren vill ha blir det ju ingen affär.
 
Varför är det fel att försöka få så bra betalt som möjligt när man vill sälja något man äger? På begagnatmarknaden är det säljaren som avgör vad som är rätt pris, inte köparen. Vill inte köparen betala det säljaren vill ha blir det ju ingen affär.

I mina ögon är det oetiskt. Man utsätter medvetet en medmänniska för en situation där denna sannolikt kommer att känna ilska, frustration och förnedring när man väl insett att man betalt för mycket.

Ett väl fungerande, mänskligt samhälle bygger på meycket mer an att alla följer lagarna. Och de flesta människor anstränger sig mer är så Tyvärr finns ett antal drummlar också...
 
Ingt fel egentligen - kanske bara jag som ogillar att ta ut överpriser - jag vill om jag säljer ha vad jag anser varan vara värd och inte vad jag möjligen kan få ut om jag tummar lite på vad jag anser vara etiskt korrekt. Jag medger dock att jag är en dålig säljare som absolut inte skulle kunna ha det till mitt yrke. Jag gav bort ett gammalt objektiv i veckan här - det hade säkert gått få några hundralappar för det, men kombinationen av lathet och känslan av att man inte vill få någon att betala för en vara som man själv inte rikigt tycker är tipp topp gör att jag hellre agerar på det viset. Samma sak som prylar som ligger oanvända länge - det är bättre att ge bort dem eller sälja billigt så kommer det någon till glädje och sakerna används samt att man själv får lite mer plats och slipper känna sig beklämd över att inte använda egentligen fullt fungerande prylar.

Jag inser att jag är på gränsen att gå lite OT, så jag stoppar resonemanget här.
 
Fast topic var väl ändå hur folk på blocket tänker, och då tycker jag inte att detta är speciellt OT ;)

Men tillbaka till ocker: Per definitionen som skrevs tidigare så är ju följande ocker:
Att sälja något som man själv vet är för dyrt, men hoppas på att någon mindre insatt person går på priset för att man skruvar till texten med att kameran är fantastiskt, att den minsann kostade det tredubbla när den var ny (visserligen precis när den släpptes på det absolut dyraste stället, men det nämner man såklart inte). Eftersom man då faktiskt är ute efter att utnyttja någons svaghet så är detta naturligtvis ocker och enligt mig även oetiskt.

Däremot är följande inte ocker:
Säljaren vet inte själv att det är överpris, utan höftar bara till med något baserat på skicket på prylen och sitt inköpspris.
Det är självklart heller inte ocker eller oetiskt att lägga sig på samma prisnivå som andra, även om den egentligen är för hög (exempelvis något år gamla instegskameror med kitobektiv är väldigt tydligt framstående här).
 
Fasen vilket bittert klagande, så fungerar ju hela ekonomin. Man tar det pris man kan få för en sak annars är man ju dum.

Man har ju som köpare ett ansvar att kolla upp innan man lurar sig själv. Eller vill ni ha någon som tar hand om er och letar upp bästa kompispris på allt ni köper?

Tro inte att allt nytt ni köper har bra och schyssta priser, för det har det inte.
 
Fasen vilket bittert klagande, så fungerar ju hela ekonomin. Man tar det pris man kan få för en sak annars är man ju dum.

Man har ju som köpare ett ansvar att kolla upp innan man lurar sig själv. Eller vill ni ha någon som tar hand om er och letar upp bästa kompispris på allt ni köper?

Tro inte att allt nytt ni köper har bra och schyssta priser, för det har det inte.

Men...., vi har ju den här sidan för att det är roligt, inte för att ifrågasätta allas rätt att försöka få ut så bra pris som möjligt.
 
Egentligen är det konstigt att Blocket inte har samma system med fasta användare som t.ex. Tradera har!

Att man registrerar ett konto som man kan lägga in annonser från, som har ett riktigt namn bakom och som är verifierbara på ett annat sätt än idag.
 
Fel

Men tillbaka till ocker: Per definitionen som skrevs tidigare så är ju följande ocker:
Att sälja något som man själv vet är för dyrt, men hoppas på att någon mindre insatt person går på priset för att man skruvar till texten med att kameran är fantastiskt, att den minsann kostade det tredubbla när den var ny (visserligen precis när den släpptes på det absolut dyraste stället, men det nämner man såklart inte). Eftersom man då faktiskt är ute efter att utnyttja någons svaghet så är detta naturligtvis ocker och enligt mig även oetiskt.

Däremot är följande inte ocker:
Säljaren vet inte själv att det är överpris, utan höftar bara till med något baserat på skicket på prylen och sitt inköpspris.
Det är självklart heller inte ocker eller oetiskt att lägga sig på samma prisnivå som andra, även om den egentligen är för hög (exempelvis något år gamla instegskameror med kitobektiv är väldigt tydligt framstående här).

Du har i alla fall inte förstått betydelsen av ordet ocker.
Ocker används i fall där köparen (eller låntagaren eller kunden) är i någon sorts beroendeställning. Som att t ex låna ut pengar till högre än normal ränta till någon man vet är i stort behov och som inte har något annat lånealternativ. Alltså att utnyttja någons besvärliga situation.

Att utnyttja någons okunskap är per definition inte ocker. Men det är oetiskt i mina ögon
 
I mina ögon är det oetiskt. Man utsätter medvetet en medmänniska för en situation där denna sannolikt kommer att känna ilska, frustration och förnedring när man väl insett att man betalt för mycket.

Ett väl fungerande, mänskligt samhälle bygger på meycket mer an att alla följer lagarna. Och de flesta människor anstränger sig mer är så Tyvärr finns ett antal drummlar också...

Ser att Du har en fin uppsättning prylar i Din fotoväska.
Hör av Dig när det är dags att sälja nåt!
/L
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.