Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tänker folk på Blocket?

I mina ögon är det oetiskt. Man utsätter medvetet en medmänniska för en situation där denna sannolikt kommer att känna ilska, frustration och förnedring när man väl insett att man betalt för mycket.

Ett väl fungerande, mänskligt samhälle bygger på meycket mer an att alla följer lagarna. Och de flesta människor anstränger sig mer är så Tyvärr finns ett antal drummlar också...

Det finns inga lagar om prissättning. Eftersom vi har en marknadsekonomi så är prissättningen fri, och den som sätter för högt pris kommer inte att få sin vara såld.

"Rätt pris" är det pris som varan blir såld till. Om någon vill betala det begärda utgångspriset så är det rätt pris.

Precis min åsikt också. Men om folk vill sälja sina prylar billigt för att sedan hoppas att alla andra också ska göra det så är dom väldigt naiva. Och då får man skylla sig själv.

Missförstår ni medvetet? Klart det inte finns några lagar om prissättning. Klart man är naiv om man tror att alla andra ska haka på om man säljer sina prylar "för" billigt.

Det enda jag och några till här på forumet menar är att:
Om man medvetet sätter ett orimligt högt pris på en vara på Blocket för att se om man eventuellt kan locka en sucker att köpa så beter man sig enligt min mening oetiskt. Det är en småhandlarstrategi som jag inte har nån respekt för.

På samma sätt som det är fult av vissa fribilar med "Taxi i Stockholm" att leta lantisar att blåsa. Marknaden är i de flesta områden hyfsat självreglerande. Det är oftast lönsamt att ta vara på sitt rykte. Det finns dock personer som avsiktligt utnyttjar de situationer där dessa mekanismer är ur spel, t ex taxi i storstan.
Om man trålar efter illa insatta personer genom att sätta in fotoannonser där man jämför med irrelevanta nypriser är man i mina ögon en otrevlig typ.

Varför är det då fel? Dels kan man likt Pippi Långstrump vara en blödig typ som inte gillar att "folk blir arga och gråter" men också för att ett väl fungerande affärsliv behöver ett visst mått av tillit. Om nu alla skulle bete sig så skulle transaktionskostnaderna skjuta i höjden och drabba alla.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Kan du vara mer konkret?

Marknaden är idag mer transparent än någonsin, så det lär knappast vara speciellt lätt att lura någon genom att sätta ett högt pris.

Ingen är ju tvungen att köpa en vara som annonseras ut på Blocket. Den som annonserar har knappast någon aning om vilka som är potentiella köpare, så det kan inte bli fråga om att utnyttja någons trångmål eller liknande.

Jag håller i princip med i dina tre påståenden ovan.

Tråden handlar ju om bisarra annonser på Blocket och spekulationer om hur folket bakom tänkt. Ett scenario som skulle kunna inträffa, att döma av vissa annonser är:

Hmm, vad lite jag har använt min Canon EOS 10D sen jag köpte den 2003. Ska jag kränga den för en eller ett par tusenlappar, är det värt stöket? Men originalvittot där det står 18.995;- är kvar, den ser ny ut och kartongen är kvar hel o ren på vinden. Jag sätter in en annons "Professionell systemkamera, nu 14.000..." och ser om nån idiot nappar.

Rent konkret, är det OK?

Jag håller i princip med i dina tre påståenden ovan.

Tråden handlar ju om bisarra annonser på Blocket och spekulationer om hur folket bakom tänkt. Ett scenario som skulle kunna inträffa, att döma av vissa annonser är:

Hmm, vad lite jag har använt min Canon EOS 10D sen jag köpte den 2003. Ska jag kränga den för en eller ett par tusenlappar, är det värt stöket? Men originalvittot där det står 18.995;- är kvar, den ser ny ut och kartongen är kvar hel o ren på vinden. Jag sätter in en annons "Professionell systemkamera, nu 14.000..." och ser om nån idiot nappar.

Rent konkret, är det OK?

Den typen av annons ser du förnyad några veckor senare med en kraftig prissänkning.

/K

Frågan är om det inte varit roligare med en tråd om de som svarar på en annons, både gällande prut, byten eller rena kommentarer.

:)

Det enda jag och några till här på forumet menar är att:
Om man medvetet sätter ett orimligt högt pris på en vara på Blocket för att se om man eventuellt kan locka en sucker att köpa så beter man sig enligt min mening oetiskt. Det är en småhandlarstrategi som jag inte har nån respekt för.

Du får medhåll av mig. Många tycks tro att internet är en frizon där man "får" bete sig lite hur som helst, och det är ju sannerligen enklare när man får vara anonym.
Hur många här tycker det är OK att gå runt i pensionärskvarteret och fullständigt blåsa gamla gubbar och tanter på skräpprodukter med skyhögt pris?
En extrem jämförelse, men i princip samma sak.

Även jag tycker naturligtvis att man måste ha lite självkontroll och prisinsikt innan man handlar produkter genom privatannonser, men att systematiskt begära ett pris 10ggr högre än normalt marknadsvärde är ganska (läs: mycket) fult.
Visst, att lägga på 10% och hoppas på en köpare som har bråttom och tar det priset, det må vara hänt. Att däremot (som i proffesionell systemkamera-exemplet ovan) ta ut nypris med rabatt då FÖRSÖKER man verkligen LURA någon, och det är fult/oetiskt. Enligt mig iaf.

Hur många här tycker det är OK att gå runt i pensionärskvarteret och fullständigt blåsa gamla gubbar och tanter på skräpprodukter med skyhögt pris?
En extrem jämförelse, men i princip samma sak.

Nej, det är verkligen inte samma sak. Det är stor skillnad på att å ena sidan aktivt söka upp någon och försöka sälja något med lock och trug och å andra sidan sätta in en annons i ett annonsforum (det må vara Blocket eller en radannons i en tidning). Det senare är ju något som en potentiell säljare själv måste söka upp, och det går bara inte att hävda att man har blivit lurad om man söker upp en annons och köper varan till det begärda priset.

Varför bryr ni ens er? Sluta vara så svenssongnälliga ;)

bryr och bryr, det är ju lite lyteskomik över att se hur vissa annonser är, och det är kul, tycker jag och många andra, kan vi väl få ha, de som satt in annonserna märker väl inte det. En annan femma att vissa av oss tydligen skriver mail till annonsören och tjafsar, det är kanske lite för mkt.

Nej, det är verkligen inte samma sak. Det är stor skillnad på att å ena sidan aktivt söka upp någon och försöka sälja något med lock och trug och å andra sidan sätta in en annons i ett annonsforum (det må vara Blocket eller en radannons i en tidning). Det senare är ju något som en potentiell säljare själv måste söka upp, och det går bara inte att hävda att man har blivit lurad om man söker upp en annons och köper varan till det begärda priset.

OK, jag får väl låta mitt exempel blomma ut lite:

Ronny Gurka är förbannad. Hans provanställning på Frasses Begagnade Bilhall förlängdes inte. Va fan menar chefen med ”visa lite respekt för kunderna”? Som om han var så jäkla etisk själv. Kränger man en kärra så kränger man en kärra! Spela roll va fan man säger! Men nu gjorde den blödige jäveln att man står där utan stålar.
Ronny kollar efter prylar att kränga. Morsans gamla byrå – äh. Tung att släpa på och knappt värd ett piss. Inte den dammiga videon heller. Men där, ovanpå bokhyllan är kartongen med den gamla systemkameran – ser ju helt fräsch ut med manual, kvitto och allt. Hmm...

Borta i sin tvåa på Gumshornsvägen är Gunvor glad. Inte illa av en pensionär att klara av ”internett” sådär bara. Det trodde inte ungdomarna när det gav gamla farmor en dator! Men visst är dom goa! Och hon är så duktig, lilla Elinor med sin kamera.! Går visst på medieprogrammet på gymnasiet, har haft utställning och allt! Önskar sig en töckna där ”systemkamera” till födelsedan.

Så roligt det är att klicka sig fram! Inte klokt vilka tokiga prylar folk säljer. Och där står det: Digital systemkamera i proffsklass! Knappt använd Canon EOS 10D, nypris 18.995:-, nu endast 14.000! Kontakta R Gurka” Hur mycket pengar var det nu Sven fick när bruket förtidspensionerade honom? Dom pengarna har Gunvor inte velat röra, trots att det är lite knapert ibland. Så synd att Sven aldrig fick se barnbarnen växa upp. Men Elinor skulle han minsann varit stolt över!

Elinor och farmor dricker saft i finrummet. Både bulle och kaka har det varit, Gunvor älskar att baka och nu böjer hon sig ner efter paketet på golvet, det som Elinor sneglat på hela tiden.
Den köpte jag åt dig på ”internett”, säger farmor stolt medan Elinor häpet betraktar kamerapaketet.
Men farmor, den är ju OMODERN! Elinor vet att hon borde bita ihop och behärska sig, men hon kan inte - känslan av besvikelse är för stark. Samtidigt tycker hon oändligt synd om snälla gamla farmor. Hur kunde det bli såhär fel?

Det räcker att se Elinors min för att inse fiaskot. Det svartnar för ögonen.
- Jag går ut och hämtar mera saft vännen, mumlar farmor och rusar ut medan ögonen bränner. Stödd mot diskbänken låter hon tårarna välla fram längs kinderna. Hur kan människor vara så nedriga?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar