Colonel Bogey
Aktiv medlem
Ser att Du har en fin uppsättning prylar i Din fotoväska.
Hör av Dig när det är dags att sälja nåt!
/L
Ha! Vem säger att JAG ska sälja billigt? Men alla andra...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ser att Du har en fin uppsättning prylar i Din fotoväska.
Hör av Dig när det är dags att sälja nåt!
/L
Ha! Vem säger att JAG ska sälja billigt? Men alla andra...
I mina ögon är det oetiskt. Man utsätter medvetet en medmänniska för en situation där denna sannolikt kommer att känna ilska, frustration och förnedring när man väl insett att man betalt för mycket.
Ett väl fungerande, mänskligt samhälle bygger på meycket mer an att alla följer lagarna. Och de flesta människor anstränger sig mer är så Tyvärr finns ett antal drummlar också...
Jag håller i princip med i dina tre påståenden ovan.
Tråden handlar ju om bisarra annonser på Blocket och spekulationer om hur folket bakom tänkt. Ett scenario som skulle kunna inträffa, att döma av vissa annonser är:
Hmm, vad lite jag har använt min Canon EOS 10D sen jag köpte den 2003. Ska jag kränga den för en eller ett par tusenlappar, är det värt stöket? Men originalvittot där det står 18.995;- är kvar, den ser ny ut och kartongen är kvar hel o ren på vinden. Jag sätter in en annons "Professionell systemkamera, nu 14.000..." och ser om nån idiot nappar.
Rent konkret, är det OK?
Det enda jag och några till här på forumet menar är att:
Om man medvetet sätter ett orimligt högt pris på en vara på Blocket för att se om man eventuellt kan locka en sucker att köpa så beter man sig enligt min mening oetiskt. Det är en småhandlarstrategi som jag inte har nån respekt för.
Hur många här tycker det är OK att gå runt i pensionärskvarteret och fullständigt blåsa gamla gubbar och tanter på skräpprodukter med skyhögt pris?
En extrem jämförelse, men i princip samma sak.
Kul, men lite ot. Sånt här skoj finns ju på www.bestofblocket.se
Varför bryr ni ens er? Sluta vara så svenssongnälliga
Varför bryr ni ens er? Sluta vara så svenssongnälliga
Nej, det är verkligen inte samma sak. Det är stor skillnad på att å ena sidan aktivt söka upp någon och försöka sälja något med lock och trug och å andra sidan sätta in en annons i ett annonsforum (det må vara Blocket eller en radannons i en tidning). Det senare är ju något som en potentiell säljare själv måste söka upp, och det går bara inte att hävda att man har blivit lurad om man söker upp en annons och köper varan till det begärda priset.