Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tänker folk på Blocket?

och så även en 5d i Helsingborg som försökts säljas här också under lång tid. Det är ingen bluffannons, men det påstås att den är köpt som importversion i USA, och då skulle kameragaranti gälla här i Sverige. Är det verkligen så? Jag hade för mig att oavsett om man köper usa-garanti eller importvarianten i usa så är skillnaden med den sistnämnda att man bara kan vända sig till butiken, inte kattsingen gäller garantin i Sverige? Eller har jag fel?
 
Alla tecken på att det är en bluff

Fick ett svar från annonsören till D3:an
Han finns i UK och vill att jag jag skickar pengar med Western Union.
Så här skriver han:

NEW Nikon D3 Digital SLR Camera

===================================

TOTAL PRICE: 1,800 EURO - including all shipping taxes.




I will ship the camera like a gift and you don't have to pay another taxes. The camera will come with all papers on your name (Warranty 1 year).


1. SHIPPMENT:



For Shipping there are 3 options of delivery services that are very fast :


Delivery time : max. 2 days.


Fedex - Air Insured
DHL - Air Insured
UPS - Air Insured


2. PAYMENT:


As soon as I have verifyed the transaction, I will ship your camera with the delivery service selected by you . For the reason that you will pay some money for the Western Union wire transfer fee, I will cover shipping and insurance .


Go rigth now to Western Union agenty and send the money at my name and address, Be carefull to put down the corect receiver details :



NAME: xxxxxxx
Street: xxxxxx
City: London
Zip code: EC2A 2BU

Country: United Kingdom





After the transfer is done email me with the scanned receipt from Western Union and Shipping details .



If you don't have a scanner send me this information :



Sender's name: ________________________
Sender's address:________________________
Sender's city:________________________
Sender's zipcode:________________________
Sender's state:________________________
Sender's country:________________________
MTCN: _____________ (money transfer control number)




3. RETURN POLICY:


As soon as the camera arrives, you will test the camera and if it does not matches 100% to your expectations, you will return it in max . 7 days sience the arrival date. In this case I will send you the full amount back and you will send me the camera back and i will pay the return shipping and insurance .


Now if all is ok please go and make the payment and after that contact me with your full shipping details and with Western Union payment info.


Regards,


Så nu är det väl bara att sätta in pengar?
1800 EUR. det är ju ett jättebra pris!

/johan

PS.
Jag har tagit bort hans namn från mailet. Dessutom är detta ett annat namn än det som finns i annonsen. Hoppas inte någon har gått på detta.
 
Fick ett svar från annonsören till D3:an
Han finns i UK och vill att jag jag skickar pengar med Western Union.
Så här skriver han:

NEW Nikon D3 Digital SLR Camera

===================================

TOTAL PRICE: 1,800 EURO - including all shipping taxes.




I will ship the camera like a gift and you don't have to pay another taxes. The camera will come with all papers on your name (Warranty 1 year).


1. SHIPPMENT:



For Shipping there are 3 options of delivery services that are very fast :


Delivery time : max. 2 days.


Fedex - Air Insured
DHL - Air Insured
UPS - Air Insured


2. PAYMENT:


As soon as I have verifyed the transaction, I will ship your camera with the delivery service selected by you . For the reason that you will pay some money for the Western Union wire transfer fee, I will cover shipping and insurance .


Go rigth now to Western Union agenty and send the money at my name and address, Be carefull to put down the corect receiver details :



NAME: xxxxxxx
Street: xxxxxx
City: London
Zip code: EC2A 2BU

Country: United Kingdom





After the transfer is done email me with the scanned receipt from Western Union and Shipping details .



If you don't have a scanner send me this information :



Sender's name: ________________________
Sender's address:________________________
Sender's city:________________________
Sender's zipcode:________________________
Sender's state:________________________
Sender's country:________________________
MTCN: _____________ (money transfer control number)




3. RETURN POLICY:


As soon as the camera arrives, you will test the camera and if it does not matches 100% to your expectations, you will return it in max . 7 days sience the arrival date. In this case I will send you the full amount back and you will send me the camera back and i will pay the return shipping and insurance .


Now if all is ok please go and make the payment and after that contact me with your full shipping details and with Western Union payment info.


Regards,


Så nu är det väl bara att sätta in pengar?
1800 EUR. det är ju ett jättebra pris!

/johan

PS.
Jag har tagit bort hans namn från mailet. Dessutom är detta ett annat namn än det som finns i annonsen. Hoppas inte någon har gått på detta.
(Ursäkta om det blev lite långt!)

Jag fortsätter att visa delar av vår korrespondans.
På ovanstående svarade jag:
"Sorry, I don't have a Western Union office were I live.
Isn't there a way we can meet and do the transaction at that time?"

Säljaren:
"give me your full address and i will find you an Western Union office in your area."

Mitt svar:
"How about if I arrange a meeting with you?
Even if your price is low it is still a lot of money to spend for me.
I would rather have someone meet with you, hand over the money and get
the camera right away. I have a good friend who actually lives in
London.

I also heard about scams using Western Union to send the money.
Basically, after sending you the money I have no choice but to trust
you to send me the camera. Tell me why I should trust you!
Besides, who is Michael Mandor? I thought I was dealing with you, Thomas Pan!"

Säljaren:
"Michael Mandor is my associate but no problem i will use my name Thomas Pan.


We can do a 100% safe transaction using WFD Group shipping company.


(WFD Group Third Party Delivery Service)


I will explain to you step by step how this will work.


1. Buyer and Seller Agree to Terms
Both parties agree to terms of the transaction, which includes a description of the merchandise, sale price, number of days for the Buyer's inspection, and any shipping information.

->
Text som jag tog bort för att det var för långt. Instruktioner för hur vi ska handla av varandra.
->

Please click on this link for more info:



http://www.wfd-group.com/how.php



Hope to hear from you soon.
Thank you,"

Varpå jag svarade:
"Thanks for the information,
I am still thinking about setting up a meeting.
Is this alternative completely out of the picture as far as you are
concerned? Meeting at a location in London to do the transaction."

Säljaren (som förstås inte har "möjlighet" att träffa mig....):
"Hello again,


I'm so sorry but in this moment i'm in USA for some business with my customers and i can't meet with you.


Thanks for understanding!"

Slutsats:
Rätt typiskt för den här typen av bluffar. När man försöker få tillstånd en träff går det inte för sig. Jag skulle kunna föreslå ett möte i USA, där jag också har bekanta som bor, men jag tror jag lägger ner här.

/johan
 
(Ursäkta om det blev lite långt!)

Jag fortsätter att visa delar av vår korrespondans.
På ovanstående svarade jag:
"Sorry, I don't have a Western Union office were I live.
Isn't there a way we can meet and do the transaction at that time?"

Säljaren:
"give me your full address and i will find you an Western Union office in your area."

Mitt svar:
"How about if I arrange a meeting with you?
Even if your price is low it is still a lot of money to spend for me.
I would rather have someone meet with you, hand over the money and get
the camera right away. I have a good friend who actually lives in
London.

I also heard about scams using Western Union to send the money.
Basically, after sending you the money I have no choice but to trust
you to send me the camera. Tell me why I should trust you!
Besides, who is Michael Mandor? I thought I was dealing with you, Thomas Pan!"

Säljaren:
"Michael Mandor is my associate but no problem i will use my name Thomas Pan.


We can do a 100% safe transaction using WFD Group shipping company.


(WFD Group Third Party Delivery Service)


I will explain to you step by step how this will work.


1. Buyer and Seller Agree to Terms
Both parties agree to terms of the transaction, which includes a description of the merchandise, sale price, number of days for the Buyer's inspection, and any shipping information.

->
Text som jag tog bort för att det var för långt. Instruktioner för hur vi ska handla av varandra.
->

Please click on this link for more info:



http://www.wfd-group.com/how.php



Hope to hear from you soon.
Thank you,"

Varpå jag svarade:
"Thanks for the information,
I am still thinking about setting up a meeting.
Is this alternative completely out of the picture as far as you are
concerned? Meeting at a location in London to do the transaction."

Säljaren (som förstås inte har "möjlighet" att träffa mig....):
"Hello again,


I'm so sorry but in this moment i'm in USA for some business with my customers and i can't meet with you.


Thanks for understanding!"

Slutsats:
Rätt typiskt för den här typen av bluffar. När man försöker få tillstånd en träff går det inte för sig. Jag skulle kunna föreslå ett möte i USA, där jag också har bekanta som bor, men jag tror jag lägger ner här.

/johan

Det finns väl ingen vettig människa som vågar använda sig av Western Union för den delen heller. Heter man Hussein i efternamn fryses pengarna inne p.g.a. den terroristlista som USA satt upp.
 
We can do a 100% safe transaction using WFD Group shipping company. (WFD Group Third Party Delivery Service)
I will explain to you step by step how this will work.
(...)
Slutsats:
Rätt typiskt för den här typen av bluffar. När man försöker få tillstånd en träff går det inte för sig.
Undrar om du inte är lite snabb med att dra slutsatser nu. WFD är, såvitt jag förstår, ett säkert sätt att utföra just denna typ av affärer. Säljaren får inga pengar förrän du bekräftar att du fått varan. Ungefär som de säkra metoder som används t ex på Blocket, alltså.
 
Undrar om du inte är lite snabb med att dra slutsatser nu. WFD är, såvitt jag förstår, ett säkert sätt att utföra just denna typ av affärer. Säljaren får inga pengar förrän du bekräftar att du fått varan. Ungefär som de säkra metoder som används t ex på Blocket, alltså.

Jag kan visst ha fel här!
Men jag är inte villig att ta chansen.
Vill du testa? Du kan väl berätta hur det går sedan.

/johan
 
Jag är för tillfället inte intresserad av att köpa några kameror. Jag är bara lite undrande över att någon som erbjuder en (för köparen) säker betalningslösning utmålas som bluffmakare.

Sen kan man iofs utifrån det uppseendeväckande låga priset gissa att de bakomliggande affärerna inte är helt lagliga (kanske häleri, åtminstone skattesmitning) men det verkar ju inte vara det som bekymrar dig.
 
Erland! Det finns inte så mycket info om WFD på nätet, hur vet du att den är säkert och funkar bra? Jag tycker tyvärr inte att deras hemsida ger ett super-seriöst intryck. Kan ha fel såklart, men men... Annars så är ju ett klassiskt lurenderjar trick att hänvisa till Western Union, även om han är villig att skicka med WFD så är jag rätt säker på att han vill att pengarna går via WU i slutändan.
 
Visst, det är ju inte omöjligt att även WFD är en bluff.

Enligt deras hemsida så startade dom 2002. Registraren av webb-adressen använder en Yahoo adress och skapade domänen den 2 maj i år.

Bolaget finns enligt deras webb i England, registraren finns i Spanien.

Stavfel osv. på sidan.

Jag tycker att det luktar lite skumt det där....
 
Undrar om du inte är lite snabb med att dra slutsatser nu. WFD är, såvitt jag förstår, ett säkert sätt att utföra just denna typ av affärer. Säljaren får inga pengar förrän du bekräftar att du fått varan. Ungefär som de säkra metoder som används t ex på Blocket, alltså.

Erland, jag tycker du citerar mig lite vårdslöst!

Du hade citerat mig såhär:
"jpgrahn skrev: We can do a 100% safe transaction using WFD Group shipping company. (WFD Group Third Party Delivery Service)
I will explain to you step by step how this will work.
(...)
Slutsats:
Rätt typiskt för den här typen av bluffar. När man försöker få tillstånd en träff går det inte för sig. "

Min slutsats drog jag jag därför att jag kände att säljaren inte ville träffa mig, eller min representant personligen. Jag kommenterade egentligen inte alls hans förslag till hur överlämningen skulle gå till med hjälp av WFD.
WFD är visserligen inte något företag jag hört talas om men jag jobbar ju inte i branschen.

Jag är helt övertygad om att denna annons inte är på riktigt.
Antingen finns godset inte ens eller så är det stöldgods.

/johan
 
Mer om WFD-group

Jag roade mig att söka lite på texten som jag fann på deras hemsida.
Den verkar vara direkt kopierad från en annan site.

Det första spåret ledde till ett företag som verkar heta "vede proasta".
En sökning till ledde mig till ett annat företag med det pampiga namnet
"International Stan Cargo Logistic & Transport"
Ytterligare ett annat företag som har samma text på sin sida är "International Xenia Logistic & Transport"

Är det någon mer än jag som börjar se ett mönster här?

/johan
 
Utan att veta något om WFD eller de andra bolagen du listar vet jag att det finns många 'falska' escrow-firmor (dvs sådana som håller inne varor och betalning ala Payson). Personligen skulle jag bara nyttja kända sådana firmor.
 
Första maj såg en annons på anslagstavlan vid Coop. 744 GLT-88 133 000Kr. En koll på bytbil.se ger priser mellan 8 900-13 900kr.

Bärbara datorer med 10-12" skärm. PI eller tidigare modeller, 6-8Mb RAM och omkring 2Gb hårddisk kan de begära 2000-30 000kr för på Blocket. Är det någon som betalar det?

7 mars i år såg jag K10D med 18-55mm zoom på Elgiganten för 7490kr. Prutbart? Lägga på någon hundring och få K20D med samma objektiv från Cyberphoto:)

I höstas såg jag en K10D på blocket för 7000 med 18-55 och 75-300mm. Efter några dagar sänktes priset till 4990 eftersom säljaren upptäckt ett hål på kamerahuset. Det hade dock inte påverkat5 någonting och var enkelt att laga. Jag blev nyfiken och mailade och frågade vad det var får hål? (Kunde ju vara stativgängan, en kontakt till någon kabel eller annat som ska vara där, men som hon inte sett tidigare tänkte jag) Jag fick en bild i retur, med en 20-25mm lång spricka i botten, halva sprickan var några millimeter bred. Vilken smäll har kameran fått då? Hur gick det med objektivet? Jag var inte intresserad längre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.