Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tänker folk på Blocket?

För de som har intresseböcker och antecknar kan jag berätta att jag nyss sålde min Konica Minola Dimage A200 (8Mp) för 2000 kr på blocket (med 3 batteri,2 minneskort och 4 filter)

Jag noterar och hävdar också att din A200 är betydligt bättre än det skräp som säljs idag (undantaget systemkameror):
 
hmm, vad var konstigt med den annonsen? en sleten gammal 1 Ds för 5500 kr är väl inte anmärkningsvärt? Den hör inte heller hemma på den här tråden.


Visst hör den hemma här på tråden!
Hur tänker folk egentligen ....!!?? Jag menar förstås säljaren. "Canon 1Ds för 2998:-" står det om man tittar på bilden.
 
Visst hör den hemma här på tråden!
Hur tänker folk egentligen ....!!?? Jag menar förstås säljaren. "Canon 1Ds för 2998:-" står det om man tittar på bilden.

Det står ju FR vilket förmodligen betyder "från". Man kan alltså tolka detta som att de har flera styck på lager. Bilden verkar dessutom vara tagen genom ett skyltfönster eller i en monter av något slag.
 
Det står ju FR vilket förmodligen betyder "från". Man kan alltså tolka detta som att de har flera styck på lager. Bilden verkar dessutom vara tagen genom ett skyltfönster eller i en monter av något slag.
Eller så är det en valuta. Det låter ganska rimligt eftersom säljaren skriver på engelska. Ingen skulle väl sälja en 1Ds för tretusen spänn? 5500:- är billigt det med.

-------------------------------------

Tillägg: Förresten, jag har alltid undrat hur folk tänker när de sätter ut jättestora utrustningar, gärna av uråldrig modell, och skriver "säljes ej separat" om delarna. Jag antar att de verkligen inte vill bli av med skiten.
 
Visst hör den hemma här på tråden!
Hur tänker folk egentligen ....!!?? Jag menar förstås säljaren. "Canon 1Ds för 2998:-" står det om man tittar på bilden.

Hur ofta har jag inte läst "Jag har hittat bilden på nätet, men min är (ungefär) likadan som den på bilden" på Blocket och Tradera. Förmodligen är det bara en bråkdel av dem som tar andras bilder som skriver ut det, kanske likadant här?
Som redan påpekats är den tagen i en monter eller skyltfönster. Före priset står det Fr som kan betyda från och efter priset står det .- som liknar vårt sätt att skriva kronor :-
I övrigt ser jag inget som ens säger vilket land den är tagen i.
2998 Schweiziska franc blir ca 20700SEK, vet inte hur Schweizarna brukar förkorta sin valuta, kan kolla det i kväll. Frankrike har väl Euro numera, men det kanskle är en gammal bild?
 
Eller så är det en valuta. Det låter ganska rimligt eftersom säljaren skriver på engelska. Ingen skulle väl sälja en 1Ds för tretusen spänn? 5500:- är billigt det med.

-------------------------------------

Tillägg: Förresten, jag har alltid undrat hur folk tänker när de sätter ut jättestora utrustningar, gärna av uråldrig modell, och skriver "säljes ej separat" om delarna. Jag antar att de verkligen inte vill bli av med skiten.

Tänkte också först på om det var någon valuta men Frankrike kör ju med Euro och Schweizerfranc är ju betydligt mer värda än ca 2 kr. Dagskursen ligger strax under 7 kr för en CHF. Fast det kanske handlar om någon afrikansk valuta :)
 
Från wikipedia: The ISO code of the currency used by banks and financial institutions is CHF, although "Fr." is used by most businesses and advertisers

Så CHF är nog ingen dålig gissning. Frågan är varför säljaren lägger upp en bild från ett skyltfönster, det får mig att tro att det inte finns någon kamera alls.
 
Men gud va ni ska vara överseriösa och analysera, visst är det antagligen så att det inte är 2998,- SEK, men vid första blicken ser det lustigt ut. Lite som den där bilen som fanns på blocket förut med ett pris målat på rutan på bilen och ett annat (högre) i annonsen.
 
Lösningen på mysteriet med bilden på Canon EOS 1Ds är inte så långt borta. Jag blir alltid lika förvånad när folk som det verkar vara någon sorts fotografer och använder eller använt utrustning i toppklass inte klarar av att producera bilder på de faktiska objekten de försöker sälja.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.