Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Nu börjar de med påhittade tjejnamn att luras igen, vad tycker ni om den här!
http://www.blocket.se/vasternorrland/Canon_EOS_1000D_22405705.htm?ca=11&w=3

Men skickar "hon" med kvitto från Siba där nypriset är lägre än de 7000 då? (Försäkringen) Det lär ju kännas lite konstigt för köparen att få med ett kvitto på 4500-5000 för något som han betalat 7000kr för begagnat..

Eller "hon" har kanske köpt minneskort, putsduk och väska för 4000kr? ;)
 
Men skickar "hon" med kvitto från Siba där nypriset är lägre än de 7000 då? (Försäkringen) Det lär ju kännas lite konstigt för köparen att få med ett kvitto på 4500-5000 för något som han betalat 7000kr för begagnat..

Eller "hon" har kanske köpt minneskort, putsduk och väska för 4000kr? ;)
Eller så är det någon som sålt på henne 2 års försäkring för dyra pengar
 
Här på Fotosidan finns det en massa besserwissrar som alltid försöker hitta medmänniskor att göra sig lustig över. Ni kanske inte är så fantastiska själva i alla avseenden.
 
Här på Fotosidan finns det en massa besserwissrar som alltid försöker hitta medmänniskor att göra sig lustig över. Ni kanske inte är så fantastiska själva i alla avseenden.

Precis som Håkan påpekar så kanske du inte riktigt förstår varför en del människor reagerar på dessa annonser. Många av de som blir lurade är nybörjare och ofta ungdomar. De har kanske jobbat en hel sommar för att spara ihop till en systemkamera och får tipset om att kolla blocket eftersom man kan göra ett klipp där. De blir lockade av ett paket som säljs av "en stackars ovetande tjej som tappat sitt fotointresse" och blir blåsta på 2000-3000kr.

Jag är fotolärare och har vid ett antal tillfällen varit med om elever som blivit blåsta på kameraaffärer. Det är lätt för en medelålders höginkomsttagare att bita i det sura äpplet när man blivit blåst på blocket - antingen helt eller på några femhundringar. Det kan vara svårare för en ungdom som får en bitter och skev syn på hur man "ska" göra affärer i framtiden.

Kanske är vi som påpekar lustiga prissättningar verkliga "medmänniskor", jämfört med de som försöker kräma ur ovetande människor så mycket pengar som möjligt?
 
Det är förstås inte bara på Blocket man kan hitta galna annonser. Häromdan såg jag en Canon 30D här på fotosidan för bara 6000 kr.

Det är nästan dubbelt så mycket som de brukar ligga på...
 
Det är förstås inte bara på Blocket man kan hitta galna annonser. Häromdan såg jag en Canon 30D här på fotosidan för bara 6000 kr.

Det är nästan dubbelt så mycket som de brukar ligga på...

Kanske har tillhört någon "kändis" eller tagit någon "unik BILD" och säljaren skickar med ett äkthetsbevis som garanterar kameran dess Affektionsvärde...
 
Så här skrev Magnus "f8" Persson: "Precis som Håkan påpekar så kanske du inte riktigt förstår varför en del människor reagerar på dessa annonser. Många av de som blir lurade är nybörjare och ofta ungdomar. De har kanske jobbat en hel sommar för att spara ihop till en systemkamera och får tipset om att kolla blocket eftersom man kan göra ett klipp där. De blir lockade av ett paket som säljs av "en stackars ovetande tjej som tappat sitt fotointresse" och blir blåsta på 2000-3000kr.

Jag är fotolärare och har vid ett antal tillfällen varit med om elever som blivit blåsta på kameraaffärer. Det är lätt för en medelålders höginkomsttagare att bita i det sura äpplet när man blivit blåst på blocket - antingen helt eller på några femhundringar. Det kan vara svårare för en ungdom som får en bitter och skev syn på hur man "ska" göra affärer i framtiden."
________________________________________________________________


Men det är ju inte detta jag vänder mig mot. Det är jättesynd om dina elever som har blivit lurade. Nej, det är mot de som gör sig lustiga och asgarvar (här på fotosidan.se) över att någon satt ett överpris på sina varor. Kanske är det någon som inte vet varans värde. Ha´de´så bra med dina elever!
 
Så här skrev Magnus "f8" Persson: "Precis som Håkan påpekar så kanske du inte riktigt förstår varför en del människor reagerar på dessa annonser. Många av de som blir lurade är nybörjare och ofta ungdomar. De har kanske jobbat en hel sommar för att spara ihop till en systemkamera och får tipset om att kolla blocket eftersom man kan göra ett klipp där. De blir lockade av ett paket som säljs av "en stackars ovetande tjej som tappat sitt fotointresse" och blir blåsta på 2000-3000kr.

Jag är fotolärare och har vid ett antal tillfällen varit med om elever som blivit blåsta på kameraaffärer. Det är lätt för en medelålders höginkomsttagare att bita i det sura äpplet när man blivit blåst på blocket - antingen helt eller på några femhundringar. Det kan vara svårare för en ungdom som får en bitter och skev syn på hur man "ska" göra affärer i framtiden."
________________________________________________________________


Men det är ju inte detta jag vänder mig mot. Det är jättesynd om dina elever som har blivit lurade. Nej, det är mot de som gör sig lustiga och asgarvar (här på fotosidan.se) över att någon satt ett överpris på sina varor. Kanske är det någon som inte vet varans värde. Ha´de´så bra med dina elever!

Vi asgarvar inte, vi förvånas. Det är väl ingen skillnad mot om du läser serien Ernie och kollar in bilförsäljaren där som säljer bilar till nunnor, de "tjejer" som annonserar på blocket är av samma virke. Kan inte ta till mig det du säger alls faktiskt, tyvärr. Sen finns det självklart de som inte vill förstå att tekniska prylar sjunker i värde mkt, som tex platt-tv, samma sak där, men likväl kan det lura intet ont anande oinsatta personer, och då är det väl bra att uppmärksamma det rätta marknadsvärdet.
 
= garv. Du förstår ändå inte mig! Det är inte företeelsen (överpriset) i sig jag klagar på utan det är skadeglädjen med vilken kritiken framförs.
 
Det är den enda sanna glädjen.

Visst vore det mycket tråkigare om kritiket framfördes utan glädje?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.