Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Hederlig och lura fordringsägare på pengar känns ju inte som två saker som går ihop.
Har man kronofogden efter sig beror det på att någon vill få betalt, tråkigt men att smita från sina skulder är knappast snyggt eller hederligt.

Jag kan bara tala för mig själv, men de gånger jag har haft seriösa problem med fogden har det handlat om att jag inte kunnat betala CSN. I slutändan har det alltid fått sina pengar, oftast med rent katastrofalt höga pålägg.
Är det någon som inte fått sin pengar? Nej. De fick dem sent, och kanske ett par hundra procent mer än vad som det handlade om ifrån början. Känner jag mig oärlig? Inte det minsta.
Det handlar väl snarare om betalningsförmåga kontra betalningsvilja. Är jag arbetslös utan stöd, så kan jag ha hur mycket betalningsvilja som helst, men kan vara oförmögen att betala räkningarna i månadsskiftet. Kanske är det oärligt. Men är jag mångmiljonär, med aktiebolag som kursar, och betalningar som uteblir, då är jag betalningsovillig, men ärlig för att jag som privatperson inte är registrerad hos fogden.
Sverige är ett härligt land.....
 
Jag kan bara tala för mig själv, men de gånger jag har haft seriösa problem med fogden har det handlat om att jag inte kunnat betala CSN. I slutändan har det alltid fått sina pengar, oftast med rent katastrofalt höga pålägg.
Är det någon som inte fått sin pengar? Nej. De fick dem sent, och kanske ett par hundra procent mer än vad som det handlade om ifrån början. Känner jag mig oärlig? Inte det minsta.
Det handlar väl snarare om betalningsförmåga kontra betalningsvilja. Är jag arbetslös utan stöd, så kan jag ha hur mycket betalningsvilja som helst, men kan vara oförmögen att betala räkningarna i månadsskiftet. Kanske är det oärligt. Men är jag mångmiljonär, med aktiebolag som kursar, och betalningar som uteblir, då är jag betalningsovillig, men ärlig för att jag som privatperson inte är registrerad hos fogden.
Sverige är ett härligt land.....

Om du säljer saker som fogden vill ha och sedan ser till att du kan behålla pengarna, då är du oärlig.
 
Om du säljer saker som fogden vill ha och sedan ser till att du kan behålla pengarna, då är du oärlig.

Jag har lyckligtvis inte varit i situationen där fogden har utmätt min egendom. Och så länge de inte gjort det, så är det helt upp till mig att realisera mina egendomar för att lösa skulderna.
 
Jag har lyckligtvis inte varit i situationen där fogden har utmätt min egendom. Och så länge de inte gjort det, så är det helt upp till mig att realisera mina egendomar för att lösa skulderna.

Nu tror jag iofs att om man får sina konton på banken frysta så har det gått rätt långt. En bit bortom utmätning skulle jag tro.
 
Nu tror jag iofs att om man får sina konton på banken frysta så har det gått rätt långt. En bit bortom utmätning skulle jag tro.

Desto större anledning att inte använda fogden som en måttstock för huruvida man kan handla med en person eller inte.
En känd datorbutik hade ett antal av mina tusenlappar innestående, när de gick i konkurs. Jag försökte i flera veckor innan konkursen få dem att betala ut mina pengar, men icke då. Redan ett par dagar efter konkursen var butiken igån igen. Skillnaden var att det nu var i "ny" regi, och de inte längre var skyldiga sina leverantörer eller kunder något, samt snabbt och enkelt slapp ifrån eventuella garantiärenden. Fanns de hos fogden? Ja inte innan konkursen var ett faktum, och jag är rätt säker på att inte en enda av de ursprungliga ägarna fick så mycket som en prick för att de hade försnillat mina pengar.
 
Desto större anledning att inte använda fogden som en måttstock för huruvida man kan handla med en person eller inte.
En känd datorbutik hade ett antal av mina tusenlappar innestående, när de gick i konkurs. Jag försökte i flera veckor innan konkursen få dem att betala ut mina pengar, men icke då. Redan ett par dagar efter konkursen var butiken igån igen. Skillnaden var att det nu var i "ny" regi, och de inte längre var skyldiga sina leverantörer eller kunder något, samt snabbt och enkelt slapp ifrån eventuella garantiärenden. Fanns de hos fogden? Ja inte innan konkursen var ett faktum, och jag är rätt säker på att inte en enda av de ursprungliga ägarna fick så mycket som en prick för att de hade försnillat mina pengar.

Hur skulle du känna det om det var en privatperson som genom att undanhålla tillgångar från fogden såg till att du inte fick tillbaka dina pengar?

Fast vi kanske skulle sluta förstöra tråden :)
 
Hur skulle du känna det om det var en privatperson som genom att undanhålla tillgångar från fogden såg till att du inte fick tillbaka dina pengar?

Självklart inte bra. Men det är ju inte det som är frågan. Saken är att om du använder kontroll om skulder till fogden, så betyder det inte att det är någon som försöker hålla undan pengar från fogden. Snarare är det kanske så att han säljer sina surt förvärvade saker för att kunna betala fogden!?!
Alltså är kontroll hos fogden om skulder definitivt inte något bra instrument för huruvida personen är pålitlig säljare eller inte. De som vill blåsa dig finns inte helt säkert hos fogden, och många som vill göra en helt ärlig affär kan mycket väl finnas hos fogden.
 
Trådskaparens första inlägg handlade om drömska priser men att påstå att kameran kostade ny 25000 är lögn och därmed ett bedrägeriförsök. Det verkar vara principen för många av annonsörerna på blocket att ljuga och bedra… Att påstå att diskussioner om bedrägerier är OT i den här tråden är givetvis OT.

Haha, snyggt försök, men nej, det var inte ett bedrägeriförsök. Möjligen en lätt överdrift. EOS 10D var mycket dyr när den var ny.

Så diskussioner om bedrägerier är fortfarande OT i den här tråden. (Inte för att jag har något emot sådana OT-diskussioner här.)
 
Jag betalade 2002 32.000 pengar på Mattssons foto för min D60, de ni. Skäms på er som sitter här och klagar ;)

//R
 
Nej, men med tanke på vad EOS 5 Mk III kostar så kommer nog inte priset på begagnade Mk II att sjunka så jättemycket.

Fast det beror nog på hur stor tillgång det finns. Det har nog sålts en rejäl mängd 5D Mk.II, och många kommer nog att byta, antingen till MK.III eller D800, eller någon av de andra fullformatarna. Några kommer kanske till och med byta till cropped.
Redan i somras började man se vanliga 5D för runt 5000kr. Om ett år kommer nog Mk.II ligga på runt 7-8000.
 
Listpriset var strax över 15 000. Att påstå att den kostade 25 000 gör man väl antagligen för att lura och bedra folk... ...eller tycker du att det är tokroligt? Tydligen!
/Harald

Haha, snyggt försök, men nej, det var inte ett bedrägeriförsök. Möjligen en lätt överdrift. EOS 10D var mycket dyr när den var ny.

Så diskussioner om bedrägerier är fortfarande OT i den här tråden. (Inte för att jag har något emot sådana OT-diskussioner här.)
 
Jag betalade 2002 32.000 pengar på Mattssons foto för min D60, de ni. Skäms på er som sitter här och klagar ;)

//R

Vadå spik i foten?????. november 1999 fick jag betala 60.000:- för en Nikon D1 (hela 2,7 Mp), därtill fick man lägga upp 5.000:- för att få laddare och batteri=65.000:-.

Lyckades sälja den 2004 efter att den utfört lång och trogen presstjänst för 14.000:-.

Hade jag haft den kvar idag skulle man kanske lagt ut den på Blocket för halva inköpspriset:):)

Å andra sidan kostade ett CF-kort på 64Mb 2500:- 1999 och 7000:- för ett 256Mb 2001.

Jag, ändrar mig: Vadå nubb i skosulan?:):)
 
Lennart, ack du gamla härliga tid (eller)?

//R

På sätt och vis var den tiden härlig. Alla som såg kameran och bilden som kom upp direkt på displayen var alldeles fascinerade. Samtidigt som majoriteten ansåg att sådana nymodigheter absolut inte på några villkor kunde konkurrera med vanlig hederlig film på något sätt. Inte ens i ett framtidsperspektiv. Knappt 2 år senare kom Canon 1Ds FF med 11Mp och blåste väl undan de sista tvivlen vartåt det det lutade.

Nackdelen var att kravet på att jobben skulle gå allt snabbare och snabbare på blaskan. "Ni behöver ju ingen tid att framkalla". Jo, jag tackar. De filerna behövde ju korrigering och vi fick inte köra raw för redaktionsledningen. Fotoavdelningen hade nämligen bara en dator som 3 fotografer skulle dela på. En Power Mac G3 med 256Mb i ram. Den orkade med PS 4.0 LE men vi var anbefallda att använda Graphic Converter på de jpegfiler som kameran redan bearbetat internt.

Ibland blev det rena psykedelian vad färgerna anbelangde.

//Lennart
 
Listpriset var strax över 15 000. Att påstå att den kostade 25 000 gör man väl antagligen för att lura och bedra folk... ...eller tycker du att det är tokroligt? Tydligen!
/Harald

kollade prisjakt och många säljer den för 17-18.000kr vet att den såldes ut för 14tkr hos någon med.

Fattar inte hur folk vill ha 12-14tkr för kamerorna, helt sjukt!!
 
Listpriset var strax över 15 000. Att påstå att den kostade 25 000 gör man väl antagligen för att lura och bedra folk... ...eller tycker du att det är tokroligt? Tydligen!

Ett vertikalgrepp ingick också. Det lär iofs inte ha kostat 10000, men jag vidhåller att det är en lätt överdrift och inte ett bedrägeriförsök.

Vad någonting kostade nytt är väl ändå helt oväsentligt vid begagnatförsäljning?

Det tokroliga var ditt inlägg om bedrägeriförsök, inte Blocketannonsen som refererades till i trådens första inlägg.
 
kollade prisjakt och många säljer den för 17-18.000kr vet att den såldes ut för 14tkr hos någon med.

Fattar inte hur folk vill ha 12-14tkr för kamerorna, helt sjukt!!

Själv brukar jag kolla priset på Fotokungen. Säkert ställe att köpa och alltid bland dom lägsta priserna.
Därefter tycker jag 75% av deras pris är ett rimligt beg värde för attraktiva L-objektiv samt semi och pro hus.

Dom tar idag 19.000:- för 5DMKII 75% på det är 14k, så jag tycker prisnivån är ganska rimlig (att Rajala en dag reade kameran för 14" påverkar knappast begmarknaden mer än någon dag).

Vad gäller hoppet om många billiga II:eek:r när III:an dyker upp är jag osäker. Tror många hellre har den som backup än säljer för 10. Då är det nog fler som säljer av sin gamla 5DI som blev backup en gång i tiden när dom köpte 5DII.

Sen har vi försäkringsbolagen som räknar åt andra hållet. Jaha, du har blivit bestulen på en 5DMKII som du köpte för tre år sedan för 30". Ja, och en ny idag har vi sett för 14". Så har vi värdeminskning på 60% - självrisken på 2000:-. Ja, då räknar vi 14000kr - 60% - 2000:- blir 3600:- som du kan få köpa en ny kamera för, men bara i vår försäkringsbutik med specialdyrapriser för våra kunder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.