denstorre
Aktiv medlem
Hederlig och lura fordringsägare på pengar känns ju inte som två saker som går ihop.
Har man kronofogden efter sig beror det på att någon vill få betalt, tråkigt men att smita från sina skulder är knappast snyggt eller hederligt.
Jag kan bara tala för mig själv, men de gånger jag har haft seriösa problem med fogden har det handlat om att jag inte kunnat betala CSN. I slutändan har det alltid fått sina pengar, oftast med rent katastrofalt höga pålägg.
Är det någon som inte fått sin pengar? Nej. De fick dem sent, och kanske ett par hundra procent mer än vad som det handlade om ifrån början. Känner jag mig oärlig? Inte det minsta.
Det handlar väl snarare om betalningsförmåga kontra betalningsvilja. Är jag arbetslös utan stöd, så kan jag ha hur mycket betalningsvilja som helst, men kan vara oförmögen att betala räkningarna i månadsskiftet. Kanske är det oärligt. Men är jag mångmiljonär, med aktiebolag som kursar, och betalningar som uteblir, då är jag betalningsovillig, men ärlig för att jag som privatperson inte är registrerad hos fogden.
Sverige är ett härligt land.....