Annons

Hur tänker folk på Blocket?

När jag läste tråden såg jag hur den ena lögnen efter den andra radades upp… …och det var länkar till Blocket och det är ju där de flesta privatpersoner blir lurade eller utsatta för bedrägeri…

Jag kunde helt enkelt inte låta bli att skriva det jag skrev men jag vill inte förstöra tråden och jag tycker att den ska handla om tokigheter på blocket som trådskaparen menat... Jag tycker dessutom att det kan vara underhållande att läsa denna tråd… …fast jag brinner för att försöka få betalsystemen ändrade och säkrare…
/Harald
 

Jo, 25-28.000:- kanske vore rimligt, när man helt ny kan få den för c:a 39.000:-. MEN det är ju säljarens absoluta rättighet att sätta ut ett önskat pris. Det måste man respektera, tycker jag.

Sedan tycker jag inte att det är så lämpligt att peka ut annonser från FS-medlemmar som oavsett pris verkar vara ut i helt hederliga avsikter. Tråden handlar ju om Blocket främst och har blivit en tråd som i hög utsträckning handlar om bedrägerier.

Anser inte att hänvisning till denna annons är så välövertänkt.

Hallå, var finns moderatorn nu?

//Lennart
 
Tråden handlar om överoptimistiska prissättningar på Blocket. Inlägg om bedrägerier är OT.
 
Tråden handlar om överoptimistiska prissättningar på Blocket. Inlägg om bedrägerier är OT.

Visst är det så, men tidigare i denna tråd skrivs det att "xx ska anmäla denna annons till Blocket", vidare "det är rena bedrägeriet". Hör alltså inte hemma här.

Precis som dus skriver handlar det om överoptimistiska prissättningar på Blocket. Tycker fortfarande inte man ska blanda in FS då.

Bättre att döpa om tråden till "Hur tänker folk på olika annonssajter?" isåfall.

//Lennrt
 
Min bedömning är att den bästa metoden idag är att kolla skulder hos Kronofogden och i andra hand använda sig av Paypal.

Jag undrar bara vad detta har att göra med viljan att skicka grejer i god ordning att göra? Jag kan villigt erkänna att jag har haft skulder hos fogden vid flera tillfällen, och ändå aldrig lurat någon på blocket, eller vid någon annan affär, för den delen. Är man arbetslös under lång tid utan a-kassa, så är det mer eller mindre oundvikligt. Däremot har jag blivit lurad av folk som är så blänkandes rena på pappret att man skulle kunna tro att det aldrig funnits något problem i samma härad som de befinner sig i.
Jag har till och med delat jobblokal med en människa som mer eller mindre levde på att blåsa folk på blocket. Jehovas vittne, och den oärligaste människan jag har träffat på. Såg ut som den snällaste och trevligaste farbrorn i stan också. Men blåste folk på blocket, det gjorde han dagligen. Och inte fasen hade han några registrerade skulder hos fogden, eller var dömd för något. Han hade säkerligen aldrig gått för röd gubbe i hela sitt liv.

Bästa systemet måste trots allt ett omdömmesknutet system vara. Har folk hundratals väl genomförda transaktioner bakom sig, så är det ju inte jättetroligt att de plötsligt börjar blåsa folk. Jag förstår inte varför t.ex. blocket inte har ett sånt system. Eller varför det inte finns någon "bra-säljare"-tråd här på forumet.
 
Senast ändrad:
Jo, 25-28.000:- kanske vore rimligt, när man helt ny kan få den för c:a 39.000:-. MEN det är ju säljarens absoluta rättighet att sätta ut ett önskat pris. Det måste man respektera, tycker jag.

Sedan tycker jag inte att det är så lämpligt att peka ut annonser från FS-medlemmar som oavsett pris verkar vara ut i helt hederliga avsikter. Tråden handlar ju om Blocket främst och har blivit en tråd som i hög utsträckning handlar om bedrägerier.

Anser inte att hänvisning till denna annons är så välövertänkt.

Hallå, var finns moderatorn nu?

//Lennart

Ok, du har kanske rätt. Tar bort den.

Du har däremot fel om trådens innehåll, den handlar om konstiga/drömmande prissättningar på Blocketannonser från början. Om annonserna ligger här på FS tycker jag inte gör någon skillnad.

Edit: Gick inte att ta bort den, så det får moderator göra.
 
Ok, du har kanske rätt. Tar bort den.

Du har däremot fel om trådens innehåll, den handlar om konstiga/drömmande prissättningar på Blocketannonser från början. Om annonserna ligger här på FS tycker jag inte gör någon skillnad.

Edit: Gick inte att ta bort den, så det får moderator göra.

Glöm det, den ligger så pass långt bak i tråden nu. Men jag måste erkänna att jag höjt på ögonbrynen ibland på prissättningen på Köp/Sälj här på FS också, fast för det mesta verkar folk här veta på ett ungefär prylarnas marknadsvärde.

Mvh//Lennart
 
Bästa systemet måste trots allt ett omdömmesknutet system vara. Har folk hundratals väl genomförda transaktioner bakom sig, så är det ju inte jättetroligt att de plötsligt börjar blåsa folk. Jag förstår inte varför t.ex. blocket inte har ett sånt system. Eller varför det inte finns någon "bra-säljare"-tråd här på forumet.
Blocket tjänar ju pengar utan att ha ett system som bygger på omdömen, så de bryr sig kanske inte så mycket. Utveckling av sajten kostar ju pengar.

Sedan kräver ett sådant system högre säkerhet. Med omdömen börjar folk lita på en säljare med 100% - och många - positiva omdömen. Upplagt för kontokapning.
 
Högt utsatt pris har väl inget med omdömmet att göra? Personen kan ju vara hur hederlig som helst och skicka varan enormt snabbt.
Köper man en vara för onormalt högt pris så får man väl skylla sig själv som inte har kollat upp innan vad den brukar gå för.
Är ju upp till var och en att sätta sitt pris sen akn man ju skratta åt folks priser men det är ju en annan sak.
 
Högt utsatt pris har väl inget med omdömmet att göra? Personen kan ju vara hur hederlig som helst och skicka varan enormt snabbt.
Köper man en vara för onormalt högt pris så får man väl skylla sig själv som inte har kollat upp innan vad den brukar gå för.
Är ju upp till var och en att sätta sitt pris sen akn man ju skratta åt folks priser men det är ju en annan sak.

Sant. Snarare är det dax att oroa sig när priset är en bra bit under halva butikspriset. Då känns det stöldgods eller defekt.

Men för att tillföra något i tråden, så har jag träffat på de mest konstiga människor via blocket, men till och med de är för det mesta hur ärliga som helst. Efter flera hundra köp och försäljningar, så är det bara ett par som har gått dåligt. Och det är väl ungefär vad man lyckats med i butiksköp av motsvarnade grejer också. Och det betyder troligen att i snitt är folk privat är lika ärliga eller ärligare än vad butiker är... :)
 
Ja, det tas ju upp två helt skilda saker i den här tråden.

Dels skojare & bedragare på (bl.a) Blocket, där har det kommit inlägg om säkrare betalningsmetoder, omdömesbasering etc, dels det som tråden egentligen är tänkt att handla om - verklighetsfrånvänd prissättning på Blocket.

Ofta kan det ju vara någon som ärvt en kamera tillsammans med annan utrustning och inte vet något om fotografering. Hittar grejorna i en gammal katalog - "Aha, allt kostade tillsammans 95,000:- år 2002 men ser fortfarande ut som nytt. 47,000:- är nog ett bra pris. Det här 2MP är nog bra, tror jag läste något om att min nya TV har det."
 
Trådskaparens första inlägg handlade om drömska priser men att påstå att kameran kostade ny 25000 är lögn och därmed ett bedrägeriförsök. Det verkar vara principen för många av annonsörerna på blocket att ljuga och bedra… Att påstå att diskussioner om bedrägerier är OT i den här tråden är givetvis OT.

Någon skrev att det kunde vara hederliga personer som har skulder hos Kronofogden. Det är säkert sant. Problemet är bara att pengar som betalas in till en sådan persons bankkonto direkt kan smita iväg till Kronofogden…
/Harald
 
Någon skrev att det kunde vara hederliga personer som har skulder hos Kronofogden. Det är säkert sant. Problemet är bara att pengar som betalas in till en sådan persons bankkonto direkt kan smita iväg till Kronofogden…
/Harald

Och? Ifall det är en ärlig individ, så kanske han inte alls ser det som ett problem. Jag har själv tvingats sälja grejer för att reda ut skulder.
Och är det en bov, så tror jag att han är helt på det klara med att hans pengar helst inte ska in till fogden. Den sortens människor brukar ha full koll på hur man ska ordna för sig.
 
För att återföra tråden till prissättning på Blocket. Jag sökte igår på "Nikon" och fick upp en D3 och en D2x. Bägge kostade 14 000 kr. Någon av dem måste väl ha fel?
 
Och? Ifall det är en ärlig individ, så kanske han inte alls ser det som ett problem. Jag har själv tvingats sälja grejer för att reda ut skulder.
Och är det en bov, så tror jag att han är helt på det klara med att hans pengar helst inte ska in till fogden. Den sortens människor brukar ha full koll på hur man ska ordna för sig.

Om Kronofogden har spärrat bankkontot så spelar det ingen roll hur ärlig du än är...
/Harald
 
Om Kronofogden har spärrat bankkontot så spelar det ingen roll hur ärlig du än är...
/Harald

Klart det gör! Nu har det inte hänt för mig, men jag skulle väl kunnat skicka dig varan oavsett hur spärrat kontot är? Du bara utgår ifrån att alla med problem hos fogden skulle vara mer benägna att lura dig.
 
Någon skrev att det kunde vara hederliga personer som har skulder hos Kronofogden. Det är säkert sant. Problemet är bara att pengar som betalas in till en sådan persons bankkonto direkt kan smita iväg till Kronofogden…
/Harald

Hederlig och lura fordringsägare på pengar känns ju inte som två saker som går ihop.
Har man kronofogden efter sig beror det på att någon vill få betalt, tråkigt men att smita från sina skulder är knappast snyggt eller hederligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.