erlend96
Aktiv medlem
http://www.blocket.se/goteborg/Objektiv_39064013.htm?ca=15&w=1
Riktigt billigt!
Billigare än att köpa nya
Riktigt billigt!
Billigare än att köpa nya
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
120 plåtningar á 200:- minus inköpspriset = lättförtjänt tusenlapp!! ...eller? :-D
http://www.blocket.se/goteborg/Objektiv_39064013.htm?ca=15&w=1
Riktigt billigt!
Billigare än att köpa nya
Internetbedrägerierna kan pågå med mer än 250 per dag i genomsnitt därför att ingen tydligen vill införa en säkrare betalmetod vid betalning till bankkonton. En metod som innebär att alla banker inför ett system med en kontroll av att kontoägarens namn och kontonummer stämmer överens finns skisser på. Dessa metoder kan införas utan att banksekretessen kränks eller att banklagarna måste ändras. Vi har drivit sådana förslag mot bankföreningen, konsumentverket, riksdagsmännen i justitieutskottet m fl men ingen vill ta ställning till sådana förslag. Följande mail sändes till Bankföreningen 2012-03-06.
------->
To: [email protected]
Subject: Bedrägerier på Inernet Förbättringsförslag
Date: Tue, 6 Mar 2012 16:04:29 +0100
Hej,
Jag har arbetat med IT-säkerhetsfrågor i flera år och jag kan konstatera att det fortfarande inte finns något betalsystem med rimlig säkerhet. Visserligen sker ca 98 % av alla betaltransaktioner i Sverige på ett korrekt sätt men är det rimligt att ca 250 privatpersoner råkar ut för bedrägeri varje dag i Sverige?
Jag har följande förslag till lösning:
1.
Vid betalning till ett bankkonto ska betalaren skriva in betalningsmottagarens namn och kontonummer och belopp precis som idag.
2.
En ny funktion införs som heter KONTROLL. Innebär att betalaren klickar på en knapp i betalfönstret som kontrollerar om det angivna namnet och kontonumret stämmer överens. Om uppgifterna stämmer får man ett besked ”Ja, uppgifterna stämmer”. Om däremot namn och kontonummer ej stämmer överens så får man besked ”Nej, uppgifterna stämmer ej överens” Efter denna kontroll får betalaren själv avgöra huruvida betalningen ska initieras eller ej.
Ovanstående kontroll kan göras genom att den betalande banken automatiskt skickar ett krypterat anrop till den bank dit betalningen ska ske. Den banken ger automatiskt ett svar Ja eller Nej som läggs ut på betalarens fönster.
Jag har gett detta förslag till bankfolk, riksdagsmän, Brå m fl men det enda svar jag fått är typ:
”Skulle du vara bekväm med att ditt namn och kontonummer valsar omkring överallt på Internet?”
Sådana svar tyder på att ansvariga helt enkelt inte vill lyssna på förbättringsförslag.
Jag har, å andra sidan, dryftat dessa frågor och förslag med systemerare och programmerare inom bankvärlden och Internetvärlden och de säger entydigt att det är ett förslag som måste genomföras men det måste troligen få vänta tills de stockkonservativa gubbarna i Bankföreningen och bankernas säkerhetsavdelningar gått i pension. Den senaste ändringen som ger betalaren möjlighet att få veta namnet på den person dit en felaktig betalning gjorts är ju ett steg i rätt riktning.
Hälsningar
Harald Gaunitz
Storgatan 61 C
831 33 Östersund
<-------
Blocket har, på senare tid, infört något som man kallar för Blocketpaketet och där leverans med säker betalning utlovas. Tyvärr är denna sälj/köpmetod lika usel som Paysons säkra leveranser dvs vid oenighet mellan köpare och säljare låses de deponerade pengarna. Låsningen bryts först när köpare och säljare blir överens. Om de ej blir överens så tillfaller pengarna deponiföretaget efter fem år. Det går ej att polisanmäla upplåsta pengar eftersom pengarna ju inte försvunnit…
Finns det någon som har någon idé om hur man ska kunna väcka beslutsfattarna?
/Harald
Finns det någon som har någon idé om hur man ska kunna väcka beslutsfattarna?
/Harald
”Skulle du vara bekväm med att ditt namn och kontonummer valsar omkring överallt på Internet?”
Uselheten i de tre ovan nämnda betaltjänsterna visar sig t ex om säljaren skickar en vara som inte lever upp till beskrivningen i annonsen. Då vägrar givetvis köparen att godkänna varan och pengarna låses. Köparen föreslår då att han ska få returnera varan och få pengarna frisläppta av säljaren. Säljaren godtar detta och köparen returnerar varan. När säljaren får returen påstår denne att den returnerade varan är skadad eller utbytt och han vägrar frisläppa pengarna. Köparen klagar hos betaltjänsten som avvisar klagomålet och hänvisar till villkoren där det står att pengarna låses tills köpare och säljare är överens eller tills dom från svensk domstol finns. Om sådan dom finns uppger sig betaltjänsten följa denna.
Köparen försöker att polisanmäla säljaren men detta går inte! Polisen vägrar ta emot en sådan polisanmälan för något brott har ännu inte begåtts eftersom någon avvikelse inte gjorts mot villkoren hos betaltjänsten!
Säljaren kanske begär ”skadestånd” och vill ha några tusen kronor. Betaltjänsten tycker kanske att detta låter rimligt och meddelar köparen detta. Köparen kanske kan visa vad han fått med vittnesmål och foton etc och avvisar betaltjänstens förslag men det hjälper inte och betaltjänsten har viktigare saker att syssla med…
På detta sätt låsta pengar tillfaller betaltjänsten efter fem år…
/Harald
Problemet med PayPal är att det också fungerar för binärt. Det finns butiker som enbart säljer på eBay och sköter all betalning via PayPal. Vid en tvist låser PayPal allt för säljaren, dvs den kan inte betala sina leverantörer via PayPal, kan inte ta emot betalningar från andra köpare via PayPal...Det enda någorlunda säkra leveranssystemet tycks vara eBuys Paypal men även Paypal via Tradera tycks funka ganska säkert. Här deponeras pengarna hos Paypal och hakar det upp sig så begär Paypal in vittnesuppgifter, bilder, kontoutdrag etc som kan styrka riktigheten i det man påstår. Därefter beslutar Paypal vad som ska ske och det beslutet kan polisanmälas om man tycker det är fel./Harald