Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Blocketpaketet mm

Internetbedrägerierna kan pågå med mer än 250 per dag i genomsnitt därför att ingen tydligen vill införa en säkrare betalmetod vid betalning till bankkonton. En metod som innebär att alla banker inför ett system med en kontroll av att kontoägarens namn och kontonummer stämmer överens finns skisser på. Dessa metoder kan införas utan att banksekretessen kränks eller att banklagarna måste ändras. Vi har drivit sådana förslag mot bankföreningen, konsumentverket, riksdagsmännen i justitieutskottet m fl men ingen vill ta ställning till sådana förslag. Följande mail sändes till Bankföreningen 2012-03-06.

------->
To: [email protected]
Subject: Bedrägerier på Inernet Förbättringsförslag
Date: Tue, 6 Mar 2012 16:04:29 +0100
Hej,

Jag har arbetat med IT-säkerhetsfrågor i flera år och jag kan konstatera att det fortfarande inte finns något betalsystem med rimlig säkerhet. Visserligen sker ca 98 % av alla betaltransaktioner i Sverige på ett korrekt sätt men är det rimligt att ca 250 privatpersoner råkar ut för bedrägeri varje dag i Sverige?

Jag har följande förslag till lösning:

1.
Vid betalning till ett bankkonto ska betalaren skriva in betalningsmottagarens namn och kontonummer och belopp precis som idag.

2.
En ny funktion införs som heter KONTROLL. Innebär att betalaren klickar på en knapp i betalfönstret som kontrollerar om det angivna namnet och kontonumret stämmer överens. Om uppgifterna stämmer får man ett besked ”Ja, uppgifterna stämmer”. Om däremot namn och kontonummer ej stämmer överens så får man besked ”Nej, uppgifterna stämmer ej överens” Efter denna kontroll får betalaren själv avgöra huruvida betalningen ska initieras eller ej.

Ovanstående kontroll kan göras genom att den betalande banken automatiskt skickar ett krypterat anrop till den bank dit betalningen ska ske. Den banken ger automatiskt ett svar Ja eller Nej som läggs ut på betalarens fönster.

Jag har gett detta förslag till bankfolk, riksdagsmän, Brå m fl men det enda svar jag fått är typ:

”Skulle du vara bekväm med att ditt namn och kontonummer valsar omkring överallt på Internet?”

Sådana svar tyder på att ansvariga helt enkelt inte vill lyssna på förbättringsförslag.

Jag har, å andra sidan, dryftat dessa frågor och förslag med systemerare och programmerare inom bankvärlden och Internetvärlden och de säger entydigt att det är ett förslag som måste genomföras men det måste troligen få vänta tills de stockkonservativa gubbarna i Bankföreningen och bankernas säkerhetsavdelningar gått i pension. Den senaste ändringen som ger betalaren möjlighet att få veta namnet på den person dit en felaktig betalning gjorts är ju ett steg i rätt riktning.

Hälsningar
Harald Gaunitz
Storgatan 61 C
831 33 Östersund

<-------

Blocket har, på senare tid, infört något som man kallar för Blocketpaketet och där leverans med säker betalning utlovas. Tyvärr är denna sälj/köpmetod lika usel som Paysons säkra leveranser dvs vid oenighet mellan köpare och säljare låses de deponerade pengarna. Låsningen bryts först när köpare och säljare blir överens. Om de ej blir överens så tillfaller pengarna deponiföretaget efter fem år. Det går ej att polisanmäla upplåsta pengar eftersom pengarna ju inte försvunnit…

Finns det någon som har någon idé om hur man ska kunna väcka beslutsfattarna?
/Harald
 
Internetbedrägerierna kan pågå med mer än 250 per dag i genomsnitt därför att ingen tydligen vill införa en säkrare betalmetod vid betalning till bankkonton. En metod som innebär att alla banker inför ett system med en kontroll av att kontoägarens namn och kontonummer stämmer överens finns skisser på. Dessa metoder kan införas utan att banksekretessen kränks eller att banklagarna måste ändras. Vi har drivit sådana förslag mot bankföreningen, konsumentverket, riksdagsmännen i justitieutskottet m fl men ingen vill ta ställning till sådana förslag. Följande mail sändes till Bankföreningen 2012-03-06.

------->
To: [email protected]
Subject: Bedrägerier på Inernet Förbättringsförslag
Date: Tue, 6 Mar 2012 16:04:29 +0100
Hej,

Jag har arbetat med IT-säkerhetsfrågor i flera år och jag kan konstatera att det fortfarande inte finns något betalsystem med rimlig säkerhet. Visserligen sker ca 98 % av alla betaltransaktioner i Sverige på ett korrekt sätt men är det rimligt att ca 250 privatpersoner råkar ut för bedrägeri varje dag i Sverige?

Jag har följande förslag till lösning:

1.
Vid betalning till ett bankkonto ska betalaren skriva in betalningsmottagarens namn och kontonummer och belopp precis som idag.

2.
En ny funktion införs som heter KONTROLL. Innebär att betalaren klickar på en knapp i betalfönstret som kontrollerar om det angivna namnet och kontonumret stämmer överens. Om uppgifterna stämmer får man ett besked ”Ja, uppgifterna stämmer”. Om däremot namn och kontonummer ej stämmer överens så får man besked ”Nej, uppgifterna stämmer ej överens” Efter denna kontroll får betalaren själv avgöra huruvida betalningen ska initieras eller ej.

Ovanstående kontroll kan göras genom att den betalande banken automatiskt skickar ett krypterat anrop till den bank dit betalningen ska ske. Den banken ger automatiskt ett svar Ja eller Nej som läggs ut på betalarens fönster.

Jag har gett detta förslag till bankfolk, riksdagsmän, Brå m fl men det enda svar jag fått är typ:

”Skulle du vara bekväm med att ditt namn och kontonummer valsar omkring överallt på Internet?”

Sådana svar tyder på att ansvariga helt enkelt inte vill lyssna på förbättringsförslag.

Jag har, å andra sidan, dryftat dessa frågor och förslag med systemerare och programmerare inom bankvärlden och Internetvärlden och de säger entydigt att det är ett förslag som måste genomföras men det måste troligen få vänta tills de stockkonservativa gubbarna i Bankföreningen och bankernas säkerhetsavdelningar gått i pension. Den senaste ändringen som ger betalaren möjlighet att få veta namnet på den person dit en felaktig betalning gjorts är ju ett steg i rätt riktning.

Hälsningar
Harald Gaunitz
Storgatan 61 C
831 33 Östersund

<-------

Blocket har, på senare tid, infört något som man kallar för Blocketpaketet och där leverans med säker betalning utlovas. Tyvärr är denna sälj/köpmetod lika usel som Paysons säkra leveranser dvs vid oenighet mellan köpare och säljare låses de deponerade pengarna. Låsningen bryts först när köpare och säljare blir överens. Om de ej blir överens så tillfaller pengarna deponiföretaget efter fem år. Det går ej att polisanmäla upplåsta pengar eftersom pengarna ju inte försvunnit…

Finns det någon som har någon idé om hur man ska kunna väcka beslutsfattarna?
/Harald

Kan tänka mig att det blir lite gnissel om banksekretess, att bankerna inte ska vara direktuppkopplade mot varandra och att det dessutom skulle kosta en rejäl slant att införa rent tekniskt. Men sådant skulle säkert gå att överkomma.

Min fråga är: varför skulle det bli så mycket säkrare? Bedragarna skulle hitta nya tillvägagångssätt inom loppet av en vecka.
 
Det som förvånande mig med Blocketpaket som görs tillsammans med Schenker är att man inte föreskriver att paketet ska öppnas på utlämningsstället. Då är man två som kontrollerar att rätt innehåll skickats samt att om det är felaktigt innehåll så kan pengarna betalas tillbaka på plats (alt. man tar betalt efter att varan kontrollerats).

För att göra det ännu lite säkrare så ska det finnas en liten "annons" utväxling mellan säljare och köpare där man kvittar att man säljer resp.. köper varan i en viss annons. Annonsen ska sedan bifogas i paketet och den som hämtar ut har med sitt bekräftelse mejl så att man kan kontrollera på utlämningsstället vad som ska finnas i paketet.

Fö tycker jag inte att man ska göra inbetalningar till andras bankkonton överhuvudtaget om man inte är säker på mottagarens identitet. Internetgirot och Blocketpaket fungerar utmärkt en bedragare är inte intresserad av att pengarna blir låsta och att man måste visa upp sig i rätten för att få eventuella pengar. SÅ bara det borgar för att risken är mycket liten med den typen av tjänster.
Däremot så ska man vara noga med att följa proceduren så att man som säljare inte skickar varan utan att meddela det till Internetgirot.Då är det omöjligt för mottagaren att släppa pengarna til mottagarkontot.
 
Senast ändrad:
Blocketpaketet, Payson och Internetgirot är lika usla. Bussgods har tänkt sig att införa ett säkert system när de ska uppdatera sitt gamla system men min algoritm ansåg ordföranden vara för långtgående. Detta trots att Bussgods redan idag har en möjlighet att,tillsammans med köparen, öppna paketet hos Bussgods och spärra betalningen vid fel.

Det enda någorlunda säkra leveranssystemet tycks vara eBuys Paypal men även Paypal via Tradera tycks funka ganska säkert. Här deponeras pengarna hos Paypal och hakar det upp sig så begär Paypal in vittnesuppgifter, bilder, kontoutdrag etc som kan styrka riktigheten i det man påstår. Därefter beslutar Paypal vad som ska ske och det beslutet kan polisanmälas om man tycker det är fel.

Uselheten i de tre ovan nämnda betaltjänsterna visar sig t ex om säljaren skickar en vara som inte lever upp till beskrivningen i annonsen. Då vägrar givetvis köparen att godkänna varan och pengarna låses. Köparen föreslår då att han ska få returnera varan och få pengarna frisläppta av säljaren. Säljaren godtar detta och köparen returnerar varan. När säljaren får returen påstår denne att den returnerade varan är skadad eller utbytt och han vägrar frisläppa pengarna. Köparen klagar hos betaltjänsten som avvisar klagomålet och hänvisar till villkoren där det står att pengarna låses tills köpare och säljare är överens eller tills dom från svensk domstol finns. Om sådan dom finns uppger sig betaltjänsten följa denna.

Köparen försöker att polisanmäla säljaren men detta går inte! Polisen vägrar ta emot en sådan polisanmälan för något brott har ännu inte begåtts eftersom någon avvikelse inte gjorts mot villkoren hos betaltjänsten!

Säljaren kanske begär ”skadestånd” och vill ha några tusen kronor. Betaltjänsten tycker kanske att detta låter rimligt och meddelar köparen detta. Köparen kanske kan visa vad han fått med vittnesmål och foton etc och avvisar betaltjänstens förslag men det hjälper inte och betaltjänsten har viktigare saker att syssla med…

På detta sätt låsta pengar tillfaller betaltjänsten efter fem år…
/Harald
 
Jag har flera gånger försökt handla på Blocket, Fotosidan m.m. men säljarna accepterar inte betalning via dessa tjänster p.g.a. att de har hamnat i tvister liknande det som Harald beskriver.
 
Uselheten i de tre ovan nämnda betaltjänsterna visar sig t ex om säljaren skickar en vara som inte lever upp till beskrivningen i annonsen. Då vägrar givetvis köparen att godkänna varan och pengarna låses. Köparen föreslår då att han ska få returnera varan och få pengarna frisläppta av säljaren. Säljaren godtar detta och köparen returnerar varan. När säljaren får returen påstår denne att den returnerade varan är skadad eller utbytt och han vägrar frisläppa pengarna. Köparen klagar hos betaltjänsten som avvisar klagomålet och hänvisar till villkoren där det står att pengarna låses tills köpare och säljare är överens eller tills dom från svensk domstol finns. Om sådan dom finns uppger sig betaltjänsten följa denna.

Köparen försöker att polisanmäla säljaren men detta går inte! Polisen vägrar ta emot en sådan polisanmälan för något brott har ännu inte begåtts eftersom någon avvikelse inte gjorts mot villkoren hos betaltjänsten!

Säljaren kanske begär ”skadestånd” och vill ha några tusen kronor. Betaltjänsten tycker kanske att detta låter rimligt och meddelar köparen detta. Köparen kanske kan visa vad han fått med vittnesmål och foton etc och avvisar betaltjänstens förslag men det hjälper inte och betaltjänsten har viktigare saker att syssla med…

På detta sätt låsta pengar tillfaller betaltjänsten efter fem år…
/Harald

Om Köparen inte godkänner varan ska han meddela Internetgirot det och returnera varan. Det är inget som köparen behöver föreslå eller ens kontakta säljaren om. Det gör internetgirot när köparen meddelar dem att han inte godtar varan för att den inte motsvarar beskrivningen i annonsen.

Om Säljaren vid mottagandet inte godtar returen så låses pengarna tills man kommit överens eller det finns en laga dom finns. Detta är ett civilmål och ingen Polisangelägenhet.

Något skadestånd kan säljaren inte få eftersom denne fått varan i retur och så länge säljaren har varan ska inte några pengar betalas ut till säljaren i all afall.

När det gäller Paypal och deras agerande som skiljedomare light så gillar man inte deras svar så blir det precis som på internetgirot. Pemgarna låsta till dom finns. Så nån gigantisk skilnad är det ju inte. Såvida inte Paypal agerar självsvådligt och betalar ut pengarna åt den de vill.
Då skulle jag känna mig betydligt obekvämare eftersom jag då riskerar behöva processa mot Paypal som företag och de har nog lite större resurser än jag att lägga ner i ett sånt mål.
 
Tony, du har fel…

Om köparen inte godkänner varan kan han meddela Internetgirot att han antingen vill returnera varan eller slå av på priset. Då säljare och köpare kommit överens om detta och bekräftat detta via Internetgirot betalar Internetgirot ut överenskommen summa till säljaren och returnerar resten till köparen. Payson och Paypal har liknande möjligheter.

Du skriver:
----->
Om Säljaren vid mottagandet inte godtar returen så låses pengarna tills man kommit överens eller det finns en laga dom finns. Detta är ett civilmål och ingen Polisangelägenhet.

<-----

Det går inte att driva en sådan upplåsning av pengar till domstol och ännu mindre få en laga dom. Det blir alltså inget civilmål och det går inte ens att polisanmäla en sådan upplåsning därför att betaltjänsterna noga har aktat sig för att ange några tidsramar för hur länge pengarna får vara upplåsta. Det är därför jag hävdar att dessa betaltjänster är usla bedragare! De lever på att de flesta affärer sker mellan ärliga personer men då skulle man inte behöva gå via någon betaltjänst… I de fall en bedragare är köpare eller säljare så drar sig betaltjänsten ur diskussionen med några arroganta uppgifter om att köpare och säljare ska komma överens eller att ärendet får prövas vid domstol. Det går inte att pröva dessa ärenden inför domstol! Det finns många som har försökt!
(Kolla förresten vad det är för folk som sitter i dessa betaltjänsters styrelser! I ett av bolagens styrelser är alla utom en dömd för ekonomisk brottslighet men det är en annan historia! För att vara någorlunda säker innan man betalar så bör man kolla om personen har skulder hos Kronofogden. Hur detta går till framgår i FS’ råd inför köp.)
/Harald
 
Eftersom båda parter ingått ett avtal där köparen har rätt att häva köpet om varan inte motsvarar beskrivningen så är det ett avtals brott att inte godkänna en retur.
Så det är ett avtalsbrott och dessa kan prövas i domstol.

Men vi kanske ska lägga ner den här diskussionen här i tråden och starta en ny som handlar om detta?
 
Jag kan inte inse vad en ny tråd skulle tillföra.
När man registrerar sig på en betaltjänst så godkänner man villkoren. Villkoren är skrivna med en utstuderad djävlighet som gör att man inte kan stämma betaltjänsten och inte heller handelsmotparten vid upplåsning av pengarna. Om du läste vad jag skrev tidigare, i mitt tänkta fall, så kom ju parterna överens om, via betaltjänsten, att köparen fick returnera och skulle få pengarna tillbaka. Det var alltså korrekt enl. villkoren. Var står att säljaren åläggs att acceptera returen oavsett hur den ser ut? Eller också är man kanske nästan överens om köparen blir kompenserad. Flera sådana fall har studerats i den säkerhetsgrupp jag arbetar i.
Ofta är det dessutom ofta så att betaltjänsten stöder bedragarens ståndpunkt. Detta har visat sig när den ärlige fått presenterat sina bevis i form av vittnen, fotografier och trovärdiga indiciekedjor.

Det jag kommer att arbeta för framöver är att få införd den kontroll jag skrev om tidigare, att man alltså, innan betalningen går iväg, får en kontroll gjord av att betalningsmottagarens namn stämmer överens med det namn banken har som ägare till kontot. Det finns en del säkerhetsstudier gjorda om detta förfarande; att en bedragare skulle kunna lägga upp ett bankkonto under falskt namn etc men det är en väldigt krånglig metod som kanske kan lyckas i enstaka fall.

Min bedömning är att den bästa metoden idag är att kolla skulder hos Kronofogden och i andra hand använda sig av Paypal.
/Harald
 
Det enda någorlunda säkra leveranssystemet tycks vara eBuys Paypal men även Paypal via Tradera tycks funka ganska säkert. Här deponeras pengarna hos Paypal och hakar det upp sig så begär Paypal in vittnesuppgifter, bilder, kontoutdrag etc som kan styrka riktigheten i det man påstår. Därefter beslutar Paypal vad som ska ske och det beslutet kan polisanmälas om man tycker det är fel./Harald
Problemet med PayPal är att det också fungerar för binärt. Det finns butiker som enbart säljer på eBay och sköter all betalning via PayPal. Vid en tvist låser PayPal allt för säljaren, dvs den kan inte betala sina leverantörer via PayPal, kan inte ta emot betalningar från andra köpare via PayPal...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.