Annons

Hur stort objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Har en Nikon D70 och funderar på ett fast objektiv i storleksordningen 135-200. Jag vill ha ett bra objektiv med bra ljusförhållanden. Det är i första hand till för skidåkningningsbilder, alpint. Hur stort objektiv klarar man utan stativ? Någon som har ett bra förslag på objektiv (både nytt och begagnat). Är inte ute efter de billigaste utan vill nog ha ett ganska bra .... Vad det nu är för nivå!?

Tacksam för förslag!

Kolla uppe i menyn under 'produker'. Där finns massor med vettiga recensioner på objektiv av deras ägare.

Har kollat recensioner på Nikon AF 180/2,8 D IF-ED men hittar tyvärr bara en mycket kortfattad. Skulle uppskatta några ord om objektivet från någon ägare. Kostar idag 7960 ex moms, är det ett prisvärt objektiv? Finns det andra liknande till Nikon? Är det sant att fasta objektiv i regel klarar skärpan bättre än zoomobjektiv (i samma prisklass)?

En kompis tillmig har en Nikon 80-200mm f/2.8D ED AF, som han köpt begagnad i fint skick. Jag har lånat en dag och jag kan bara säga att det är mycket bra rakt igenom! Begagnat kan du få ett i fint skick för 6000-7000 kr eller köpa det nytt i USA, via internet för några tusen till! Billigare än 70-200.
Det enda du ska tänka på att du ska ha versionen med stativfäste(fjärde versionen tror jag).

Objektivet finns som AF-S också, men då är det dyrare...

Lycka till med vad det än blir!

Nikkor AF 180/2,8 är ett fantastiskt bra objektiv. Ganska litet och kompakt. Mycket bra på full öppning och enastående nedbländat. Det finns inget liknande. Nikkor AF 80-200/2,8 och Sigma 70-200/2,8 är nästan lika bra. Dock lider (som alltid) zoomarna av högre distorsion, mer vignettering och sämre motljusegenskaper.

Man kan köpa begagnade AF 180/2,8 från ca 3000 kr. Alla versioner har samma optiska konstruktion. Den första versionen har smal plastig fokusring medan andra versionen och tredje ("D") är bättre mekaniskt.

Varför inte Nikon AF 135/2.0 DC. Finns ju beg på Blocket för 6500:- Blir ju ca 200mm & ljusstarkt.

http://www.blocket.se/view/3894982.htm?caller=obl_s&l=0&c=1&city=0

Tycker det ser ut som 135:an är betydligt mindre än 180:an vilket kan vara praktiskt vid alpin verksamhet.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto