Annons

Stjärnföljare, Enklare astrofoto, timelaps. Råd önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är Orion en ganska enkel bild att få bra även med vanlig kamera, men här är två exempel. Bilden 220321 är med en vanlig kamera Nikon Z6ii och Nikon 300/4, den från 230130 är med astrokamera ASI535 MC PRO och med samma objektiv. För många andra objekt så är skillnaden mycket större. Båda bilderna är redigerade i Siril. riggen är Skywatcher EQM5

Bilagor

• 10-forum_230130_M42 V2 240115 230130 Triband Ultimate mix 300mm____-2.jpg
    10-forum_230130_M42 V2 240115 230130 Triband Ultimate mix 300mm____-2.jpg
    1.8 MB · Visningar: 11
  • 10_220321_Orion 220321 300mmTC____topaz.jpg
    10_220321_Orion 220321 300mmTC____topaz.jpg
    10.8 MB · Visningar: 11
Jag fotograferade med Goto rigg och vanlig kamera i kanske ett år, jag var nöjd med bilderna då men kameran var ju en återvändsgränd med IR filter och inte möjlighet att använda smalbandsfilter. Efter att skaffat en astrokamera och filteradapter, så var det ett stort steg som egentligen gjorde att det jag fotograferade före kom i glömska men allt jag har fotograferat efter är det jag nu använder och även återanvänder
Behöll du Goto riggen?

Behöll du Goto riggen?
Ja det är samma rigg som jag började som jag har kvar. Med riggen köpte jag en ASIAIR och det är en makalös manick. Jag tror jag därefter köpte en guidekamera som gjorde jag kunde använda dithering och jag kunde öka tiden från runt 2min till 5min per exponering. Mitt objektiv väger inte så mycket, bara en 800g så min last har nog aldrig varit mer än 1,5-2kg.

Nu är Orion en ganska enkel bild att få bra även med vanlig kamera, men här är två exempel. Bilden 220321 är med en vanlig kamera Nikon Z6ii och Nikon 300/4, den från 230130 är med astrokamera ASI535 MC PRO och med samma objektiv. För många andra objekt så är skillnaden mycket större. Båda bilderna är redigerade i Siril. riggen är Skywatcher EQM5
Snyggt!
Helt klart ett stort kliv framåt med astrokamera.
Ett 500mm på astrokamerans 1" sensor borde motsvara ca 1500mm på fullformatet vad gäller utsnitt.
Då fungerar det alltså utmärkt att med adapter köra på med sina fina telen om man har sådana.

Ja det är samma rigg som jag började som jag har kvar. Med riggen köpte jag en ASIAIR och det är en makalös manick. Jag tror jag därefter köpte en guidekamera som gjorde jag kunde använda dithering och jag kunde öka tiden från runt 2min till 5min per exponering. Mitt objektiv väger inte så mycket, bara en 800g så min last har nog aldrig varit mer än 1,5-2kg.
OK. Klarar man sig utan datorn om man väljer GTi Goto tror du?

OK. Klarar man sig utan datorn om man väljer GTi Goto tror du?
Det gör man nog, det är mest en bekvämlighet skulle jag tro. Med GTI så kan du använda Goto till att hitta dina objekt, vad den kan i övrigt vet jag inte. Datorn är bekväm när man ska polinställa, att den sköter en hel del automatiskt. Den är väldigt smidig när man ska sätta upp en plan för natten, så klarar den hela fotograferingen själv medan man sover.

Snyggt!
Helt klart ett stort kliv framåt med astrokamera.
Ett 500mm på astrokamerans 1" sensor borde motsvara ca 1500mm på fullformatet vad gäller utsnitt.
Då fungerar det alltså utmärkt att med adapter köra på med sina fina telen om man har sådana.
För Canon EOS objektiv så finns denna adapter (jag använder en liknade för Nikon F objektiv). Men de spegelfria husen har ett annat registeravstånd så jag tror inte det går att få dit R objektiv, men är det tillräckligt långt så går det kanske att bygga ihop något med lösa delar? Hur längre avståndet är desto enklare att få ihop det

För Canon EOS objektiv så finns denna adapter (jag använder en liknade för Nikon F objektiv). Men de spegelfria husen har ett annat registeravstånd så jag tror inte det går att få dit R objektiv, men är det tillräckligt långt så går det kanske att bygga ihop något med lösa delar? Hur längre avståndet är desto enklare att få ihop det

Det lär inte finnas någon adapter för Canon RF-objektiv för att de ska kunna användas på astrokamera. All fokusering sker med elektronisk kontakt mellan kamerahuset och objektivet. Objektiven är nedbländade när de inte sitter på kameran.

Andromeda galax med Seestar. Ca 1 tim 10 min exponeringstid (stackas 10 sek per bild). Inbyggd AI process och färg förstärkas lite mer (mer färg för att få fram osynliga detaljer)

Bilagor

• IMG_3960.JPG
    IMG_3960.JPG
    6.6 MB · Visningar: 20
Jag vill tala om att Seestar S50 har inbyggd ASIAIR ! (anpassad logikkort tror jag) Därför kan man komma åt ASIAIR med mobil app. Det är ju ZWO tillverkade kort och teleskop.
Jag läste någonstans på nätet....

Jag vill tala om att Seestar S50 har inbyggd ASIAIR ! (anpassad logikkort tror jag) Därför kan man komma åt ASIAIR med mobil app. Det är ju ZWO tillverkade kort och teleskop.
Jag läste någonstans på nätet....
Jag ska ta och läsa på om Seestar, den är ju bl.a perfekt att ha med på resa. Den är såpass billig (kostar väl som två 2” filter) att det kunde bara vara kul att leka med

Det tog 10 sekunder för AI att generera en snygg bild på M31. Bättre än alla amatörbilder jag sett. Dessutom kunde man välja andra färger och vad som mer skulle synas i bilden. 😀
Jag har full förståelse för alla som håller på med astrofoto. Man vill se hur bra man kan få till det själv trots Hubbleteleskopets oslagbara bilder. Det gäller nog för alla typer av foto.

Visa den gärna.

/Stefan
Det tog 10 sekunder för AI att generera en snygg bild på M31. Bättre än alla amatörbilder jag sett. Dessutom kunde man välja andra färger och vad som mer skulle synas i bilden. 😀
Jag har full förståelse för alla som håller på med astrofoto. Man vill se hur bra man kan få till det själv trots Hubbleteleskopets oslagbara bilder. Det gäller nog för alla typer av foto.

Också nyfiken på den AI-bilden.

Men det resonemanget kan man ju tillämpa på all fotografi. Varför mödas lägga mycket pengar på fågelgluggar och resor för att fota fåglar när man i soffan hemma kan prompta en AI-fågel!? Eller varför lägga 100k+ på en M-Leica för att fota sv/v gatufoto när AI fixar en "bild" i klass med de stora mästarna!?

Det här är min senaste version på M31. Fotad med okej, men inte överdådig astrofotoutrustning. Det finns mycket kvar att jobba med och det är ju en del av drivkraften; att hela tiden lära sig och utveckla sig i genren och jämför jag med mina första resultat för 5-6 år sedan så är det ju ljusårs (!) skillnad. Man upptäcker hela tiden nya aspekter som man vill utveckla. I början var jag nöjd att överhuvudtaget kunna fånga något som liknar något. Sen blir man petigare och petigare. Snygga stjärnor är t ex en stor utmaning och något som jag försöker bli bättre på.

ANNONS