PMD
Aktiv medlem
Det ena är ett EF-S-objektiv och det andra är ett EF-objektiv så de är inte riktigt jämförbara.Ah, tusan, skrev fel, jag menade EF-S 60mm. Det finns ett gammalt 50mm makro, men det är inte i närheten av lika bra som EF-S 60mm.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det ena är ett EF-S-objektiv och det andra är ett EF-objektiv så de är inte riktigt jämförbara.Ah, tusan, skrev fel, jag menade EF-S 60mm. Det finns ett gammalt 50mm makro, men det är inte i närheten av lika bra som EF-S 60mm.
Det ena är ett EF-S-objektiv och det andra är ett EF-objektiv så de är inte riktigt jämförbara.
På APS-C är nog EF-S 60mm f/2.8 att föredra eftersom det är konstruerat för APS-C. EF 50mm f/2.5 passar bättre på småbild.
Absolut, så är det!
Stort tack för alla synpunkter och kommentarer!
Jag läser med stort intresse och ska försöka fundera på vad som passar bäst. Det är många bra förslag!
På begagnatmarknaden finns nog en hel del. Skulle nog helst köpa ett nytt kamerahus men gärna begagnat objektiv.
Återkommer mer aktivt i tråden när jag hinner summera och ställa fler frågor utifrån vad jag kommit fram till!
Jag har inga skakiga hus, bara skakiga objektiv. Därför kör jag med stabilisering i objektivet, inte i huset.
Jag äger en, men under dess andra namn Kodak DCS 520 https://upload.wikimedia.org/wikipe..._2011.jpg/1280px-Canon_EOS_D2000_CP+_2011.jpgDu menar nog Canon 2000D, för någon D2000 finns inte.
Hej på er två år senare. Tiden går och jag har ännu inte köpt någon kamera. Kanske har det hänt något spännande de senare två åren? Något kompakt med bra kvalitet? Kikade på G1X Mark III men inte jätteimponerad.
D7500 har möjligtvis blivit billigare i alla fall är intressant.
Telefonen är trots allt alltid med men hade varit roligt att kunna fotografera riktigt bra porträttbilder igen som med 5D och 100 macro. Det är nog det enda jag saknar med systemkameran.
Hej P-O
Egentligen vill jag inte rekommendera något särskilt. Det finns så många bra kameror, objektiv och olika märken så det kvittar vad man väljer.
Jag har EOS R och använder mest RF 24-105 f4 L IS. Gamla EF 100/2 har gett plats för 100/2.8 L IS.
Det har levererat många fina katt och hundbilder samt porträtt.
Jag kör med två olika system, Sony A7III samt Panasonic G9 med tillhörande gluggar, men efter att nyligen även ha införskaffat en Sony RX100VA, är det den som är med 95% av tiden. Fullspäckad med funktioner och mycket bra bildkvalitet i en på gränsen till för liten kamera, men den är alltid med mig numer. De andra får bara följa med om det är något specifikt jag ska fota. I bilen har jag dessutom ett litet kolfiberstativ liggandes, så nu behöver jag inte gräma mig för att jag missar fototillfällen längre.
Har en RP och tycker den funkar bra. Ganska likvärdiga filer som 5D mk1 och EOS R. Om man tokgranskar filerna ser man nog lite skillnad men inget som stör mig.. Tycker Sony A7 har bättre filer fast sämre färger. Inte lätt...